Kuuendat saadet svingiklassikast alustas Tommy Dorsey orkester ja temast meil tulebki täna kõige enam juttu. Pala oli, sai Oliveri Swing Hay kiigu kõrgele mängitud 1940. aasta oktoobrikuus ja soolosid kuulsime orkestrijuhilt endalt, kes oli oma aja populaarsemaid trumboniste peale temaga Lanetistilt ioni Minzilt tenorsaksofonist silt Annib juurt ja trumpetistiltsi keelmanilt. Trummidel oli praegune tuntud Swingorkestri juht Padyridž. Enne kui rääkida Tommy toosist, kelle orkester kuulus svingi kõrgperioodil esimese 10 hulka laia publiku hinnangul vahest kõrgemalegi peatugem lühemalt paari kollektiivi juures, kes kolmekümnendail aastail eriti suurt populaarsust nautisid keda ka tänapäeval vähem mäletatakse ja kelle plaate suhteliselt harva kuuldakse. 1928. aastal mängis Torontos kaasa looma tellisorkester, mis aasta hiljem alustas tegevust New Yorgis kaasale oma orkestri nime all. Kollektiiv tegutses kooperatiivina, kõik mängijad said võrdse osa tuludest. Hiljem võttis orkestrile saksofonist Glenn Frey, kelle nimi liitus varasemale nimele. Orkester oli tegelikult üks esimesi võimekaid valgeid sving bände. Kuigi enamasti tuli mängida tantsurepertuaari ja armsaid lööklaule ka seal oma orkester, tegi Glenn Frey nime all viimased plaadid 1946. aastal. Meenutagem seda kollektiivi aeglase palaga suitsurõngad, milles klarneti soolot mängib Claire's Hatcher Ryder trombooni arvatavasti soni. Tanhem kes mängis rohkem küll trompetit. Omamoodi erandiks populaarsete sing bändide hulgas sai Bob Crosby orkester, mille eriala oli hästi organiseeritud Dixilenud muusika mängimine swing stiilis. 1913. aastal sündinud Bob Crosby alustas oma venna Bing Crosby eeskujul lauljana, võttis aga 1935. aastal üleben pollaki orkestri juhatamise ja saavutas peagi tunnustuse. Suure koosseisu kõrval tegutses alates 1937.-st aastast Tšassile õieti olulisem väike koosseis bob käts, milles mängis rida nimekaid soliste trompetis jänkloosson, saksofonist Edi Miller, kontrabassist Bob agart ja trummar rei Woodak Pop Crosby. Orkester tegutses regulaarselt ainult seitse aastat hiljem tuli ta vaid mõnel puhul kokku heli plaadistamiseks või ringhäälingu ja telesaadeteks. Kuulakem Bob Crosby orkestri suurt koosseisu mängimast tüüpilist New Orleans'i džässimarssi, magnoolia tänava paraad. Ja veel teinegi pala poprosti kollektiivilt, sedapuhku väikeselt koosseisud bob käts. See on jällegi marss New Orleansi karnevali paraadidelt nimega Kabereid. Poleks õiglane piirduda Pop Crosby puhul ainult tema orkestriga, kus ta ise ei mänginud ja kes teab, kui palju taga tegelikult juhatas. Küllap said pillimehed ka ise asjaga toime. Küll aga tuleks pisutki näidata Bob Crosby lauluhäält kas või sellekski, et kuulaja saaks mõttes võrrelda seda tema kuulsa venna Bing Crosby häälega. Enne kui minna Tomi doosi juurde paar sõna ka tema pisut vanemast vennast Simmi toosist, kes mängis klarnetit ja saksofoni ning Saiga trompetis päris kenad hääled kätte. Aastal 1928 kuni 35 oli vendadel juhatada ühine orkester toorsi Prahas ookestra kuid siis lõppes vennaarm ja nende teed viisid lahku. Tomidorsi moodustas oma orkestri vanemale vennale jäi olemasolev mõlemad tõusid kommertsiaalselt kõige edukamate kollektiivide hulka. Ka. Olen imetlenud Nix vendade ühist orkestrit tänapäeval nii harva kuuleb. Ehk on põhjus selles, et nende mängitud palad pole suutnud oma aega üle elada. Et see nii võib-olla seda kinnitab, igatahes järgnev pala plaadil märkimata autorilt pealkirjaga. Pagana pihta. See on muusikaliselt väheütlev lookene Kimi toorsi mängib saksofoni ja klarneti, soolotrummil on trombooniga üht-teist öelda ja tema pakutu ongi plaadi kõige parem osa. Originaalne 78 kiirusega. Plaat on ajahambast kõvasti puretud ja kaua mängivale ümbermängimisele on helirežissöör ühe koha peal valesti nuppe liigutanud aga parema puudumisel rahul tugem sellega. Ühe palaga meenutame ka orkestrit, mida Jimny doosi juhatama pärast venna lahkumist. See tegutses 1953. aastani. Siis leppisid vennad ära ja Simmi läks siis juba Tomi doosi orkestrisse. Kui Tomi torsi 1956. aastal oma maakodus õnnetut surma sai. Ta lämbus hingetorru läinud toidu tõttu võttisczymmy orkestri juhatamise enda peale kuni oma pool aastat hiljem järgnenud surmani. Kahjuks on mul ka Simmidoshi orkestrist raadiosaadetest plaadistatud palad, mis pole tehniliselt kuigi head. Valisin neist kõige siledama, see on videvik, ülem sendaskis ja siin mängib soolot Simmidursi altsaksofoni. Džässi võis ringiga sellel soolol palju pistmist ei ole. Muusikasõber, kes pole õppinud peenelt keerutama, ütleks selle kohta lihtsalt luristamine näpu nobedust seal muidugi on. Trummisoolot milistab Preime kinni, kellest hiljem ka orkestrijuht sai. Ülejäänud aja pühendame Tommy toorsile, kes tagasivaates on täna kõne all olevaist, orkestrijuhtidest, sving muusikasse kõige ilusama pärandi jätnud. Reklaamiks kasutas ta hüüdnime sentimentaalne džentelmen ja kui meenutada tema orkestri tunnusmeloodiat George basmani pala, muutun sentimentaalseks mõeldes sinule, siis õigustas seda nimetust eelkõige Tomi doosid, tundeline tromboonisoolo, selles palas. Märkigem, et see 1932. aastal komponeeritud laul kuulus Raimond Valgre lemmikviiside hulka ja sama harmooniavahetust toonikale järgnev seitsmenda astme väike maa suur septakord leiame sageli Valgre enda lauludest muidugi teises meloodilises seoses. Tommy Dorsey esimene ülipopulaarne orkestripala oli Song of India, mille aluseks oli India külalise laul Rimski korsakovi ooperist Satko. Orkester plaadistas pala 1937. aastal ja erilist tähelepanu on selles köitma jäänud panni perigeni lühike, kuid hoolikalt läbimõeldud trompetisoolo. Kuuldud bana arranžeeringu oli pärit Tomi torsi enda sulest. Selle suur menu innustas teda tegema veel rea klassikaliste rahvaviiside töötlusi. Ilmusid Anitra tants, araabia tants, hispaania tants, juba tants, mehhiko kübaratantsija, teised palad, mis aga äsjakuuldu populaarsusele lähedalegi ei saanud. Kui aga kõnelda populaarsusest, siis jäi Tomi torsi suurima müügiarvuga plaadistuseks. 1938. aastal tehtud puugi vuugi mille saksofonist tiin Kinkeed Aranžeeris bluusipianist paintab Smithi klaveripalast. Selle müügiarv oli tollase aja kohta too neli miljonit. Kui kõnelda pisut ka Tommy Dorsey orkestri vokaalsest poolest, siis ei pääse mööda Frank Sinatra'st, kes laulis torsi juures aastal 1940 kuni 42 tulnud sinna häritseimsi juurest ja alustades hiljem soolokarjääri. Sinatra on kunagi öelnud, et ta õppis laulmist just Tseemsilt ja doosilt, jälgides nende suurepäraste puhkpillimängijate hingamist ja fraasikujundust. Sinatra menukaima torsi orkestriga tehtud plaat oli Donald soni lauluga. Ma ei naerata enam kunagi. Taustakooriks oli ansambel Paypess. Hiljem oli Tommy Dorsey orkestrist teine vokaalansambel nimega senti mentalist. 1944. aastal olevat Harri Warren ja teksti autor Johni mürgher kirjutanud poole tunniga laulu chissantopiga ja Santafi. Kui meenutada, et samasuguse rongisõidulauluga Tšatanuga rong oli Warren 1941. aastal Glenn Milleri orkestri abil suure menu saavutanud siis pole ime, et sama võidunumbrit veel kord prooviti. Tulemus oli kena, kuid nagu ikka kordus ei ületanud varasemat. Nii nagu Fletcher Hendersoni arranžeeringuid aitasid Benny Goodmani orkestri repertuaari kaunistada, mõjusid teise afroameerika, muusiku Sai Oliveri partituurid kaasa Tommy Dorsey orkestrit džässiprotsendi tõstmisele. Olnud varem Jimmyl anspordi orkestri šeff arranžeerija siirdus, sai Oliver 1939. aastal Tomidossi juurde ja praegu on tema seatud paladest koostatud mitu doosi orkestri kauamängivat plaati. Kuulakem Sai Oliveri Chimmilanspordi pala. Löö lugu lahti, milles soleerivad Tomi torsi kõrval trompetis Jean kloosson tenorsaksofonist beibrussin jah, klarnet-ist, so nimins. 1946. aasta detsembrikuuks oli laiali läinud kaheksa populaarsemat swing bändi nende hulgas Benny Kudmeni, Harris Jamesi, Tomi torsi, tšektiigaardeni ja Benny kaarteri omad. Mõned küll ajutiselt jaga Tomidorsi jätkas hiljem tegevust suure orkestriga, kuid tema viimaseks suure menuga palaks jäi 1943. aastal. Plaadistatud sai Oliveri oopus.