Te teate küll, talu mängitakse tihti kohvikutes, tuletab sulle meelde Talgaberg, Aedkoplikutu. Saatejuhid Rein ja Jarek on sisse seadnud, et Tartu kohvikus maailmadega saadet Vot, mis kohviklubi on see saade, mis sa talle eetrisse sellest ütleme, et jube jube ägedast linnast nimega Tartul ja mille pärast linn äge on, äge on see linn sellepärast et et viimastel päevadel on kihama hakanud tõeline tudengielu toomemäe jalamil. Kõigil ei ole põhimõtteliselt, kõik Ühed on täis täis sulatatud noori kihavaid, jalameid, sulatatud noori ja ja kõik tänavad on täis õppivaid noori. Jah, meiegi täna tere ka minu poolt, istume siin maailmas, kus on tõesti ebatavaline situatsioon, kõikjal niuksed, kõlareid, ekraan, siin vaadatakse seda Von Krahli teatri tabamata imet Tartus ja mingid redelid ja värgid. Sibimine käib ümberringi, siis on igas kohvikus niimoodi, igas kohvikus on praegult kõlarid, näidatakse Fandiaalide, mitte Von Krahli tabamata imet, aga näidatakse rahvale elu. Jah, ühesõnaga kõigile, kes tahavad näha elu ja kuuluvad rahva hulka, palun tulge lahtisest praegu seda siin näeb ilgelt mõnus. Aga nagu tavaliselt on meil ka külas külaline. Selleks on Anzori Barkalajal. Tere. Tere. Temaga hakkame vestlema nagu ikka pärast muusikat, mille ka valis tema tänasesse saatesse, nagu ma aru saan, ongi tema kõik lood täna valinud, meie see on, nagu ma õieti aru saan, on tema tänase saate autor. Lisaks külakülastaja tiitlile. Arthuri on Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia direktor. Tartu ülikool on selline. Kultuurhariduslik vähktõbi, mis on ajanud oma siirded kõikidesse Eesti linnadesse, Narva, Viljandisse, mujale, aga sellest kõigest räägime kõigepealt kuulame ära matsu muusikat ja siis lähme edasi. Õudselt mõnus on soolikas, need sõnad sellele laulule on sinu looming. Ei, neil ei ole, need ei ole. Ma sain küll, mul vedas, sain oma laulu kaasa võtnud oma sõnadega laul, no. Aga seal on ka väike vihje sellele et tegelikult on minu meelest liisi plaat, on selle aasta üks parimaid ja eelmine aasta siis Nad tegid DVD oriendi ja täiendasid nüüd kontsertprogrammi oska paari looga. Et paar uut lugu on väga head. Ja lihtsalt see plaat, mõni võib-olla meeldib isegi teised lood teiste mehitatud mind palju rohkem hindavad isegi sest väike ettekujutus võinud kõlada veel paremini juba annab enda asjade puhul nagu sellise väikse kriitilise momendi, kuidas see protsess käis, kirjutasid enne mingisugused luuletused ja andsid need siis vastavalt, ma ei tea, kes täpselt peast, kes heliloojad olid aga, aga andsid neile ja nemad kirjutasid sellele viisi alla või päris. Tegelikult mul on tunne, et see vedamine oli just sellepärast, et Robert Jürjendali muusikaga on suure vormiline. Ta teeb ka lühikest luu, teeb nagu, nagu, nagu suurvormi nagu sümfooniat nimelt taolist. Ja mul on tunne, et sellele leitud küllaltki kiiresti häid sõnu. Ja kuna mul on teatud kombel nagu kuulsus, kes on suuteline viie minutiga Õigete tähtede seisude puhul küllaltki normaalset tulemust saavutama siis mind telliti üks õhtu kohale ja siis ühe loovaks hästi, siis telliti teine ja kolmas ja ja tundub, et Robiga mulle hästi jookseb ka, sest ma saan tema muusikast aru, tema muusika kõrvaldab. Kas ta laulab sulle ette või mängib sulle ette, et kuidas see viis on ja siis sul tuleb kohe sinna sõna alla. Nüüd ma pean ikka mitu korda läbi kuulama, seda kindlasti ikkagi kirjutatud niimoodi, et viise. No ma, muusiku, no ma ikkagi täidan tellimust tellimuste, et selles mõttes muusika on ees ja siis ma selle järgi proovin anda parimat sellele hiilida kas ise ka mingit bändi teed või, või tegeled heliloominguga selles mõttes, et kirjutad, kui ka muusika ise otsast lõpuni. Ma ei ole muusikali jõudnud alles eile just rääkisin natuke, ma saan vanakese rikkaks, et siis ma ostan endale korraliku mäki ja siis hakkame vahetan tehnika tagasi. Ei, ma räägin vanakese rikkaks, silmaga tööd tegema. Piisavalt palju aega, et tegeleda, sest ma ei ole juhtinud. Ja küll vastupidiselt mul on küll üks protsess käimas. Tõsi ja küll siis muusika seisu vaadates on sellega hakkama, saavad nendega, aga sellega on natuke aega. Sügiseni. Küpseb Väike-kakk. Menüüd val Läksime teemaga sinna, kuhu me alati teemaga lähme, kui meil mingit loomingu inimesed külas on. Et aga räägikski Pealt algusest räägiksin päritolust, sul on hästi huvitav nimi. Anzori Barkalajal, Marcolooja Barkalajal, aaja, lõpulised, isiku- ja kohanimed viitavad Lääne Gruusiale. Suhhumi tuumi vahelisele territooriumile. Kuulsamad nimed, mägi, jala või mägi ei ole kuulsamad, nimetagem Gamsahhurdia viimastest päevadest ja varasemad näiteks on on selle Megreerida hõimust mudelit. Et sina tsisternid Megreelide hõimust isa poolt, ema poolt olen pärit hoopis tartust ema Tartus sündinud. Või kuidagi niimoodi juhtus, et soovi. Anzori Anzori täitsa üldse nimesid öelda. Uuri Barkalajal pole hullu kunagi. Poisid on suviseks mere, mere merelaulud ja isegi nalja soovisega. Eks seda on kõik jõudnud. Jah. Aga sa oled käinud ka oma isapoolsel kodumaal. Enne sõjaväge käisin meheks saamise väljaõpet saamas lühiajalist intensiivkursust. Ja siis pärast seda juba tuli Okaasia Gruusia sõda ja siis perekond teksti laiali, tegelikult sisuliselt nüüd on kontaktid seetõttu läinud kaduma. Aga millised on meheks saamise intensiivkursus? Ei no mingisugune rituaal või kuna ma kasvasin ju tegelikult ilma isata siis kui sellist otse isa eeskuju. Mul ei olnud sel ajal hilisem isa eeskuju minuga väga õpetaja Olav leid. Tema tekkis alles pärast sõjaväge minu ellu ja, ja, ja siis noh lihtsalt las käituda, sa näed, mis moodi sinu jaoks autoriteetne mees isend käitub, ees, istub, käib, kõneleb, avaldab mõtteid, siis Ahmatkilise kaudu, mida võid omandada, mõtled läbi. Et selles mõttes mul ikkagi isaga väga lühiajaline, piisavalt intensiivne kogemus oli juba ikkagi on olemas ja see on väga hea. Aga muuseas sündinud, ma ei ole üldse seal, sündisid seda trükis dušnbee pealinnas ja elasin kuni kooli või teel teel ütleme, ega ma taksot kohe jõudnud alguses olid usam veest, siis elasin viisadataškendis Usbeki pealinna ja kooli tulin hoopis Tallinna ja kooli lõpuni meil Tallinnas ja tulin alles ülikooliga, tulin Tartu ja siis eesti neelas mu endasse haridusega suled. Mida sa õppinud oled õppinud olen, kuni kuni elektrini jõudsin, õppida füüsikat, siis läks elektrimatemaatika oleks ikka nii hulluks, et tuli nagu teha valikuid. Ema oli siin eesti filoloogia kasuks, kuna sealt oli võimalus õppida usundit. Tolaadioloogia. Teoloogiateaduskonda ei olnud veel avatud ja siis omandasingi soome-ugri keeled ja Eesti rahvaluuleülemastmes ja võtsin kõrvalt psühholoogiat, kui kõik seda asigi punti panna, siis mul on niisugune hea kultuurantropoloogiline haridus. Ja niimoodi doktorikraadini välja, sest noh, mul hakkas siberi hõimurahvad, hakkasid mind huvitama Handid ja maa, kuni doktoritööni uurisin neid ja peamiselt, et toimetuleku strateegiaid ellujäämisstrateegiad väga kiiresti muutuvas keskkonnas. Põhimõttelised neid kogemusi, mis on seal omandasin ja, ja siis ka välja juurde. Sinul on kasutanud ka kultuuriakadeemia ellujäämisstrateegiate väljatöötamisel. Nii et täiesti erialane tegevus. Kuidas, kuidas need omavahel seotud on? Praegu seal Leino piiratud ressurssidega väike kogukond, kes kelle ümber toimub tohutu mäsu, suuri võimsaid jõude, mida tuleb võtta, kui loodusnähtus tegelikult hammas ei hakka nende peale ja mõjutanud ei saa siis kruvid hakkama saada, saan nagu suurel ookeanil, ütleme, lained tõusevad, vaatasin oma väikse lainelauaga seal peol. Seda saab, kui nüüd kokku võtta niimoodi, nii huntide kui ka kultuuriakadeemia ellujäämisstrateegia. Kunda Forum for on ka vist mingisugune strateegiat, tuleb suurema mehe jõu nagu enda kasuks pöörata, lihtsalt? Ei noh, kõige parem ongi see, kui suured omavahel rassivad ja siis siis väike, vahel vahel vaikselt saab kasvada. Kulme kasutava loo. Led Zeppelin meil on kohvikklubis nüüd istumas koos Janek Reinuga Anzori kes juhib Viljandi kultuurikooli ja on, nagu me oleme täna kuulda saanud. Omandanud endale hea kultuur antropoloogi haridustausta, vaatasin loo ajal, ta näitas mulle oma kätt ja näitas, et seal peal on päris niisugune äkiline ja terav kananahk. Et see lugu teeb sinuga nõnda absoluutselt ja ma arvan, et see ongi selle plaaditud, volikogu oli parem lugu, polsterdatud sound järgmisena tulem on tooli peale. Teinekord hammastabki, et täiesti kõrval asub kaks nähtust ja inimesed haaravad palju kehvema asja järgi. Jah, see hea ja halb on jah niisugune, mis tööle läheb. No effect, mingi muusika ja sõnad ajavad raha peale, see on indikaator, et asi on ja ta läheb korda, ta kõnetab, oskaks öelda, kus see, kus see tunne tekib või mis tunne see selline on, millest tuleb, oskaks seletada. Mis siin loosist on niisugust, mis miks ta tekib. Ja ma arvan, et eelkõige muusika oli see, kuidas teised maandusid oma hääled niimodi harmooniasse viia, kuigi kõvatud kivid mõlemas. Ja, ja nad on ikkagi supermuusikud ja kuidas nad oskasid selles. Noodirida on ju tegelikult ju lõplik, et noh, selles suutsid välja tekitada sellise, see on nagu väga hea kokteil, ütleme ja muusika, kus eilse ja hakkame tselluloos tunni jooksul maha alla ja siis saad nahalt välja, pressib see vägi. Ihukarvad tõusevad püsti. Vägev. Kas pole, jääk sulle mõjus, mulle mõnus? Selles pole noormees oleks niisugust asja varem kuulda oli küll kuulnud, väga palju, aga, aga, aga mitte kuulanud ei kuulnud just nimelt, et et ma ise ei kuula, siis meil oli kunagi riiuli tikkis. Tallinna spordiinternaatkool oli seltskond, kes kes plaadi peal täis plaate vahetanud ja siis sellele kinnistamine, suured lintmakid olid sellel individuaalsemaid, tegime muusika, kuulamisõhtuid ja plaadimäel sai, noh, tol ajal oli ikkagi noh, veneaegseid muusika liikunud. Ja meiel algkapital oli kaks biitlite plaati sellist vait olla on ja, ja siis kõik, mis ma mäletan, üks Eesti plaadi sellega vahetasin. Ja defeline oli üks vahetuskaup ja kuna seda oli niivõrd harva ja raskesti kätte saada, siis tõuseb sinna tuli sinna player kõrvale, tuli hästi Parlamendi käivet juurde, tegelikult lihtsalt vahetasid kõik oma mingid 25 30 Eierblaseid plaate üksteisega mulle aeg-ajalt Peterburist tulid vist mingisugused uued tuuled sisse. Mul oli tädi, elas Ameerikas mugeldada sisse ikkagi tellimise peale poriaat plaati, siis. Sellega sai. Seal on kolm tükina politsei käibelolevates kohe vastu, et see oli nagu tuli aeg tykki ajal seal alati on. Et kehakultuur või ei ole need tüübid ainult kehakultuuripoole seal ikkagi muusika kuulamine oli päris kõva ja üsna hea rokkmuusikahariduse kättekuulamisega. Eks sa pead vaimuga jo arendama terves kehas terve vaim. Jah, täpselt. Et minul oli mitte spordikooli keha, aga mina siin ka oma paksu keha laupäeviti. Või oli see pühapäev, millal slaidid valimispäeval on sul meeles. See nädalavahetus oli nädalavahetusel mingi pühapäeva hommikust kuni kella neljani õhtul. Ma vedasin ennast Tartust, pärast oli Cheburjeki baaris oli alati reegel, et tuli süüa Seburjeki, siis sõita taga tagasi. See oli äge kohta. Mina ei mäletagi seda kohta, mina imesin Trinda, sel ajal, kui meie imesime Led Zeppelini siis tuli juba pildid lahti ja tuli mühinal igasugust muusikat. Ja nii päris ei olnud, mina mäletan, et ega ega see üks plaat, näiteks see muusika, mida mina kuulasin seal 10 aastat tagasi, et oligi 1000 ja see käiski kõigi Eesti sellise muusika austajad käest läbi, tik lindistasid omale kasseti peale. Lõpuks, kui see plaat omaniku juurde tagasi jõudis, kui jõudis, tavaliselt ei jõudnud siis oli seal peal kihnu muster. Et üsna sihukene, no rahvakunst ütleme vot seal rahvakunst olemegi jõudnud tuljaku nii. Ja me oleme kõik ühiselt oleme seotud ansambliga selles et meie rääkiga, kes me teame, mittetulundusühingud, kultuurikaptenid, organiseerime üritusi, saime sõimukirja ja selle sai ka Viljandi kultuurikreeme eesti rahvatantsijate ühenduselt. Väga kuri kiri oli, sa reageerisid kuidagi, kirjutasid vastu ei noh, põhimõtteliselt kuna nad ju paiskasid, Ma ka meediasse, siis tuli ka meedia kaudu vastata ja tulime üritada selgitada, aga te käisite vist seal kahvli saates ja kahvli saates ka? Põldude hetkel on ametlik kiri on praegu teel nendel suunas, kus meil on omakorda küsimus, on terve rida küsimusi. Sest noh, aga kas sa arvad, et sealt tuleb vastus nendele küsimustele niipalju kui kahvli saates neid inimesi nagu silmasin seal? Rääkisid, kuidas nad reageerisid kõigile sinu argumentidele ja nii edasi, et nad tegelikult ei reageeri ehk et neil on omase jahu, mida nad ajavad ja, ja ma usun, et ta ei vasta küsimustele. Ma ei tea, kuhu seltsile liiga, sest sõnum on terve rida inimesi, kellel on ikkagi tegelikult mõtlemisvõime olemas. Nad lihtsalt ei ole nii hüperaktiivse tatud juhtorganites ronida. Et ma arvan, et kui me teeme kogu seltsil adresseeritud kirja, siis nad peavad lõigud koos läbi arutama ja võib-olla see käivitab mingisuguse. Aga kaks on ju sulaveed selles jäätunud maastikus visanud, mida nad rahvatantsuks peavad, et kes teab, võib-olla toodigi häid asju sealt välja. Nii või teisiti see probleemi tõstatasid, on ju tegelikult tore ja hea, et noh, algab mingi diskussioon rahvatantsijatega põhjus kokku tollele. Aga kui nüüd tagantjärgi vaadata, et kas sa oleksid seal muusikaauhindadel selle tantsu osalenud, kui oleks teadlane, niuke jama, sellest tuleb Einoga selle otsuse tegid ju meie teatritudengitele Henry tulusid sai nende enda projekt ja, ja see ei olnud rahvatants ja, ja tegelikult ka see, mida meil rahvatantsu pähe serveeritakse. Rahvatants, rahvatantsul tegelikult seitsmenda sajandi talupojakultuuri üks osa on ju seltskondlikuks suhtlemiseks. See, mida meile rahvatantsule esitatakse, on tegelikult selle rahvatantsusugemetega tavaliselt seaded. Nii et selles mõttes tuljaku lavaline seadusseade, mida tegite, meie näitab ka ja sain, mida tehakse, ütleme no olukorra all seal platsi, seal on tegelikult kunsti vormised samad asjad. Erinevus on see, et ühed õpivad professionaalsus, teised harrastavad professionaalselt harrastust. Praegu rahva taustaseltsil on ühed vähesed Eestis alles jäänud harrastajaid, kes saavad selle eest maksta, tehkem professionaalsed harrastajad. Kõik teised peavad hakkama saama projektirahadega ja see panebki mind nagu natukene imestama, et et milleks siis välja ronida kivi alt. Et oli omapärane momente, et kuivad olen harrastaja, saad sellest raha, siis ei tasu nagu püünele minna, kui kus on tegelikult turureeglid. Ja eriti olukorras kus, et mitte sellega, mida, mida on aastakümneid nagu välja käidud, ei ole rahvatants, mida teevad seal rahvatantse seade. Tegelik rahvatants käib hoopis tänapäeva Eestis tantsuklubide võrgustikuga. Tallinna tantsuklubi Klubi, Tartu tantsuklubi, Võru tantsuklubi seal, kus on selle tantsu õige funktsioon, on õiges kohas, noored inimesed võivad, vanemad tulevad kokku ja suhtlevad seltskondlikult elava muusika saatel. See on tegelikult ahvenal. Kas sa ise oled ka rahvale aga kokku puutunud omaenda jalgade, käte ja kehaga, oleks tantsinud koolis, nukesin selles samas nii-öelda rahva talgutreeningus. Ja kukkusin üsna ruttu välja, sest ausalt öeldes see oli väga hootlikuga mehelikkust alla suruv. Ja niisugune laised viibutasin mehi peaga, käisin ka täpselt samadel põhjustel ebaloomuliku keha kehal lisaliikumise nõudega, et sealt kadusin kiiresti hiljem tanud seeria Rooselema. Hakkasin käima Tallinnas Atuubist selles naturaalsus loomulikkus keskkonnas ja see oli küll väga hea, see oli niivõrd võimas kogemus, et ma selle peale tulin tartu tudengina ja keevitasin Tartu tantsuklubi juures. Alguses me ei saanud ju mitte mingit toetust, ei Kultuurkapitalilt, lega mitte kelleltki, noh, et ei tea, kas abielulooma ei saa põhimõtteliselt pillimehed modellisin kohal oma magistritipist, õnneks tolajal tudengid said struktuuriliselt täitsa korraliku stipi, ase kuluski pillimeeste maksmiseks. Sest noh, mingi ohver tuleb ju anda. Ja ma üldse ei kahetse, et see ohver omal ajal sai tehtud, sest Tartu tantsuklubi loiult ma näen selle silte ikka sellel päeval on asi, et et üle 10 aastane küla skulptuuri kolledžis õpetaja õpet õpetatakse ka tantsimist, on ju kuduja preemiat. Loomulikult meil on täitsa kõvad õppejõud, on see, mis, mis, mis need valdkonnad. Jah, uuem tants on see, mida nad ise nimetada. Ja kuna meil on tantsupedagoogi, siis loomulikult nad saavad ka rahvatantsu. Aga me oleme just suunanud neid tantsuklubilaadse, elava rahvatantsu. Et nad teaksid, mis on ja oskaksid juhendada adekvaatselt need poisid jalga laseks. Kuigi, ütleme, kui meil siin veel oli selles lavalise seade, Me andsime õpetaja, õppejõud, ma kandsin seda ei ole siis eriti poisi praktiseerib küll. Praegu on selline kodurahu saavutatud, inimesed saavad aru, millega on tegu, on ju see et meie lõpetaja, tantsueriala lõpetaja ainult mingiks ehitusmeistriks kuskil Euroopa lavadel univaid lisaks sellele ka õpetama peab õpetama, siis kogu arsenali, mida inimene oma kehaga teha saab. Et siis nad on saanud asjale pihta ja väga suuri proteste ei ole. Loomulik rahvatants on, erineb sellest, noh, niisuguste akadeemilisest, selle poest, seal on rohkem vabadust ja spontaansust, et sa nagu saad loomulikumalt liikvele ei kirjutatud. Kas see ei ole mitte akadeemiline rahvatantsu, on, ta on ikkagi tantsuseade ja tantsuseadete treenimine loomulik rahvatants on, on selline, mida ei pea treenima nädalate kaupa, vaid sul on põhisammud, on tegelikult teada, et tantsid, rõõmuga, tantsid, rõõmud, Evoreerid oma põhisamm elava muusika saatel selles ongi see, et nad on seal loomeakt tegelikult kohapealne selleks ei pea treenima. Ja kui siin tartu tantsu kuidagi ka vahepeal juba kippus minema sellisesse võimlemegi võimlemismarstimiseks, siis ma ikkagi reageerisin üsna radikaalselt. Tants jäägu ikka tantsuks, just mingit pagana võimelistega ega mingit kehakultuuri selleks kulunud finantsstaadionil ja kui sa tahad endal, ütleb, et polnud õigel antsu klubidega higiseks tegelikult on õige tants on see, kus inimesed ei higista. Nii äkki rahvatants ongi mingisugune nagu vundament, et nagu igal inimesel on omad isikupärased, liigutused ja, ja õudsetused, et nagu niuksed, kindlad sammud on all ja siis ise teed peale mida iganes tahad, aga see ongi tegelikult ju paarist andsid, mina sain sellest niimoodi aru, et see võikski niimoodi olla, et, aga sest igavene miks, miks, miks peab nagu sihuke vägistama seda liigutust, kui sul lihtsalt jalg ei liigu nii, noh tantse Tuljak oli seadet tuljaku, sõnum oli tegelikult see, et neid näidata, et sellele välise sotsrealistlik sihukese häppis maili all tegelikult käib tohutu ebainimlik kõik aru ja nii punasest ja tuljaku kahjuns. Algne Tuljak, raudtee tuljak on, tegelikult on lava lava tantsuline seade, rahvatantsuelementidega lugesime, see on üks sihuke 100 aastane konkreetne laulja seade, eks ole. Juustu Toli rahvusromantilise ajal, kui oli tarvis nagu tekitada selliseid asju nagu, nagu nomis kultuurrahvana oleks nagu, nagu ei oleks häbi olla teiste Euroopa kultuurrahvaste hulgas on ju kala juba mõned, ei tänu sellele välja. No Kalevipojas on teadupärast ainult viis protsenti autentset materjali. Moon on Jannsen ja, ja Kreutzwaldi poolt nagu luuletatud. Ilus kunstluule, ütleme nii, ma olen mõelnud, et ei tea, kas mõnel maal on ka mõnel rahvusel on ka oma hümni all mingisugune spetsiifiline tantsud laulavad ja tõstavad käed kõrgele õhku vahepeal. Kas Aafrikas on miskit mulle ka, et äkki on neil õiget hõimudel näiteks niuksed olemas, kas sina tead oma hõimu või selle? Okei hõimu hümni, millist hõimu sa mõtled? Mul on isolon lisapoolset minu hõimu praegu kultuuriakadeemia melon, hümn täiesti olemas, see on maailma loomise lugu, mida me iga sügis laulame. Et see on meil täiesti täiesti töötab ja toimib ka väikest viisi nagu, nagu loitsulise all põhjaga lugu, et sellega alustati õppeaasta. Aga kas sinul mul läks nimi jälle meelest ära keele? Jah? Jah. Heina merele on loodud Üheks osaks gruusia kultuuriruumist ja, ja seal on need omi rahvalaule ja meestekoorilaulu traditsioon päris kõva. Et neil on olemas, aga jääks mõni vaikimisi hümni stiilis, et, et kui, kui lauldakse, siis kõik on vait, on ju, selliseid lugusid on ka. Aga mingitele? Selliste kümnelist asja ma küll ei tea, mis on hümni eesmärk, mis ümber tegema rahvaga? 10.-ks, hääletama rahva sarnasele lainele ja lainetaks tundma võngates teatud tarkusi, mis tuletavad meelde inimestele, kes nad on ja milleks ja mille poolest nad ühised on, justkui see tähendab, mis tuletab meile meelde meie järgmine muusikapala. Võitu tuled murdumas? Siin? Oma nägu. Märki Kosoole sane kanid. Laev seilab keskaari. Söödame kurss on ohtlikum. Kooli pannakse. Heinasile. Tiivad kui pelgalt meele veel vaid poolakaid rentivad sillad nii vara, nagu need. No vot, see oli üks tore ühing. Lauset tuletas meelde läinud, ma ei tea mistrale meelde tuletama, siis mõtlesin, et see oli Marko Matvere solina Marko Matvere ja see lugu nüüd see labida, mis tuli viie minutiga ja mis tuli kuskilt väljastpoolt sinu sõnad või? Jah, see oli ainuke lugu, mis ma valisin enda omade hulgas. Et ta tuli järsku ta tuli väljastpoolt, ta tuli teatud sorti verbaalse vastusena teatud olekule ja sa oled, kui sa tekivad hümnina lüliks. Ju peegeldab seda teatud otsingute vabaduste inimeses. Metafoor saab ju seda kitsendada, ütleme hiigelkoormatus otsingule, aga tegelikult see laiemas mõttes peegeltki inimloomuse helgemat külge. Sa kutsud seda transsi endasse ise esile või, või see laskub sinule nagu looja poolt antuna või meiega, et lihtsalt täiesti suvalisel kohal sa lihtsalt võtad välja selle paberi ja kirjutad ja teedelt laulu, Marko Matvere. Vaata kunagi meil füüsika tunnis ju oli selline aparaat, millega lahendused, näidates, et ta oli kaks kera eemal, niimoodi siis rännati seda siis, kui pinge oli piisav, palju tulnud, siis tuli särakas vahele, nii et põhimõtteliselt see võib kahtepidi. Meil koolis olid muidugi need enamus aparaadi puru ära lõhutud, aga näe, õpetaja näitas ja põhiliselt. Et sa võid seda ise üles kedrata ja see võib tekkida ka ise. See, kui ta ise sul sähvatab, on ja siis ta tuleb suht kontrollimatult ja, ja mõnikord võib mingi ajend tulla, aga mida ma seal siberis õppisin, see on, et tegelikult seda seisundit saab kedrata ka. Selleks on olemas teatud abivahendite Üldsegi mitte illegaalsed, täiesti legaalsed sissehingamised ja Nad harjutasid, aga jah, on võimalik tekitada küll. Aga tavaliselt peab olema sel puhul teada, et mida sa genereeritud, kelle jaoks ta genereerib, et sellepärast on väga oluline teada, kes esitab. Milline on viis, milline on Fonaalsus. Tulemusele muidugi sa lähvad huupi ja, ja ei pruugi ju kellelegi sobida. Mingi hingamishingamisharjutused justkui hingamisharjutustel mingi kava või, või noh need on need konkreetsed üles või tunde jäigi kuidagi salsa oled, vaata kui sa tunned ära selle loometunde meeleolu, teadvusseisund ja küsimus on nüüd selle meenutamisest. Seisund tuleb meelde jätta enamusele loomingut ju šamaanikultuuridest lapsega loovaid lahendusi, just nii, et et sulle antakse kogemus teatud seisundist. Hiljem harjutad sa seda seisundit taastama. Meenutamine tegelikult, ja kui sa oled, meenutan, selle seisundisse saad suuteline tegema ükskõik mida. Ja noh, meenutamiseid, asju. On erinevad struktuurides erineval moel ja ka Iirimaainimesel tekib oma rituaalne tegevus. Näiteks seetõttu sa tahad kindlat tulemust saavutada teadvusseisundi koha pealt sisse panna kindla riietuse selga või kohusesportlaste eba ebausklik rektuaalike mina sealhulgas teevad Berdada, hääleta Nad teatavad seisundile, mis teeb nad võimeliseks. Meenutab neile võitu, mitte võitu, vaid võisavad võidusooritust. Oluline on, et sa sooritad mingi asja mingis seisundis ja kui sul seda seisundit ei ole, siis ega sa ei soorita kaera. Või veel, sa avastad selle seisundi ja siis sooriks see, kui hästi joritad. See, kas sa seda võidab või ei võida, see sõltub muudest asjadest, kui andekas sa oled ja kui hästi sa suutsid sisse minna, kui sa võtad võidule sisse klient, mitte muffigi tuleb keskenduda sooritusele, mitte muule, mitte millede mõned asjad suured peab olema puhas ja selge ja kõik ressursid saadad seal taga olema, kui sa hakkad mõtlema, mis sellega kaasa maalaad, et kas ma saan või ei saa mingi Beljel pelgamise moment sisse või, aga ma lähen juba eemale või sellest seisundist välja, jah, võimudele võit või mitte, võit ei, see kohe lüpsilt välja ei suudagi teha, aga iga inimene on võimalik, on võimeline seda seisundit endas esile kutsuma loomulikult. Absoluutselt, aga miks, miks on mõned mõned head selles mõned halvad selles loomingus ütleme, mõned viitsivad vaeva näha, et noh, loomulikult on mõned nagu selle koha pealt andekamat närvisüsteem on lihtsalt vastavalt kaasa antud, onju. Aga põhimõtteliselt on, on inimese närilisi, temal ka aju ja muud abi instrumentaariumi, et on, tegelikult on piisav potentsiaalikas, et igaüks saaks. Ja noh, ei ole harjumust, ei ole teadmist. Vaimu laiskus segab tihtipeale keskkond. Et kergem on ju minna allavooluline tee riivida mõnusalt. Et, et see, mis oli siin vastuvoolu töötama peab olema nii väga tugev motivaator, kas sisetunne või mingisugune väline motivaator kellegi inimesega näol või mingi, et sellepärast ongi neid nii vähemotiveeritud inimesi on vähe, aga mis sind motiveerib minema neisse seisundisse tahtma seda ujuma vastuvoolu, miks seda vaja üldse on? Vot vot see on nüüd see, et Simson apeedialistiga peidus on ju et, et minu idealistlik arusaam maailmast on seetõttu, et kui me juba siin elame, on niimoodi, et siis seda elutasuks elada sisukalt. Ja kui me juba elame niimoodi sotsiaalse olendina, noh, inimene on sotsiaalne olend, mitte niisugune loom, et siis oleks mõttekas nagu seda sisukust anda ka oma lähedastele. Aga selles, et nad lähedaste oleks hea elada, peab nagu kauge, kauge kuidagi korrastatud olema. Ja veel kaugem see sunnib jälle need, ütleme enda lähedastele mõtlemine sunnib sind tegutsema ka laiemal rindel, et et üldse saaks võimalikuks kvaliteetne elu. Et ütleme, motivaator on, on lähedased, aga tegevuspõld on laiem, sest see väike ring sõltub otseselt Anzori kas sul on sentimentaalne meelelaad? Kui päris aus olla, siis ei ütleks, aga kuna viimasel ajal mul on nii palju tegelenud sõjaolukordades või sõjaolukorras konfliktide ennetava maandamisega. Närvisüsteem on nähtavasti läinud õrnaks viimasel ajal mangi pähe pandud, sellised väikse sentimentaalse, aga väga terava sõnumiga lood on nagu mulle meeldima järjest enam. Et noh, need lood, mis näiteks täna on kõlanud, on sinu vanad lemmikud või mingisugused uued meeldijad, inimesed, nad on mida ma olen kuulanud ja, ja mis on praegu kcal eriliselt meeldima. Aga või võib see olla nagu sentimentaalsus sentimeetrile halva kõlaga sõna justkui nagu mingisugune siuke noh, tugeva tundepuhangu, niisugune nagu halvustamine, rahastamine või selle kuskile kategooriasse surumine või võib-olla sul on mingi parem sõna, aga mulle tundub, et sinul on nagu nihukest. Sentimentaalsus on minu meelest jõuetu. Aga, aga need lood annavad pigem kannavad minu meelest sellist teravdatud tunnetuse sõnumit. Et saad tavapärasest, ütleme üldfoonist nagu, nagu, nagu teravamaks sihutu õrnemaks, ihutud värvi lõpetega. Sentimentaalsus on nagu siuke hetkeseisund või see ongi, et inimene võibki olla sentimentaalne nagu kogu aeg. Kui ta kogu aeg sentimentaalne on, siis see vist ongi see lahja sentimentaalsus, et see on niisugune, et väike väike seal sees, aga heidet tähendab Dawson ikkagi jõuetus suuresti tugeva haletusliku sellise komponendiga asi, et ütleme, et ma nii nõrgaks seal on palju inimesi, kes alkoholi jõul muutvad senti näen muidugi liike Tallinna. Ütlen nendes lugudes, eks ole, see see, ütleme siis teravdatud närvilõpmeid, teravdatud elu tunnetamine, et kas seal, kas seal selles selles tunnetuses on nagu noh, ülekaalus tunded või, või mõistus või annad kuidagi mingist tasakaalus või kuidas sa seda nagu näed, on ikkagi inimene on ikkagi ju mõtlev olend ikkagi mõtestatud, ilma mõtestatud pillitava, korrastatud, et ta on see tunglemine. Aga tunneldav oskavad loomad ka. Et inimene noh, meil on vähemalt illusioon, hoolimata, et väidetavalt delfiinid elevandid on väga mõtestava ükse kalduvusega. Meil on vähema viiniti olema jah, et aga noh, ütleme, et inimliik on ka selline ja meile meeldiks ju mõelda endast kui, kui mitte lihtsalt loomadest, vaid ikkagi mingist mingist vaimolendist. Kes mõtestab oma tegevust, on ju annab, annab oma tegevusele väärtust, on ju kooskõlas see tüüp, et, et me peaksime elama oma elu nii, et surma hetkel ei oleks piinavalt kahju mõttetu elatud hetkede pärast. Et aga tunded ja mõtestamine on lähedalt seotud, nad ei saagi eristada, ei saa öelda, et mingi ratsionaalne mõtlemine ja emotsionaalne mõtlen, tegelikult on need kõik toimuvad ju ühes kohas nimega inimese keha. Et, et see on osa meist ja me ei tohiks skisofreeniat lõhkuda, et sa ei olegi üldse selline tüüp, kes nagu mõtte ja tundeelu ja mingit protsessi liialt nagu lahku tõstab, eelistab oma seotuse. Emotsioonid on, on, on, on see aiajõud on ju, ja mõtestamise protsess on see, mis suunab selle raketinimega, inimene aga mingis suunas mingisse kindlasse kohta, millel ei triivi niisama, mina olen jumalast nõus. Mina kirjutan alla. Täitsa õige. Aastatuhandeid mõelnud samasuguses, mõtlen nagu me siin praegu mõtlen lihtsalt nad mõtlevad neid teistsuguseid, kus nagu on mingisugune õudselt hea vaimumaailm, mis on puhtam ja parem ja kus ei ole tundeid. Neid kõiki segavaid ja neid kuskile alla kisuvad ja et on mingisugune niisugune üleval all mõtlemine. Taas on ju tegelikult väga leidlik ja, ja loomulikult on, mida olid, on ja mida me ei suuda sõnastada, siis seda sõnastatakse metafooride kaudu, aga kunst tulebki selle kaudu, et kui siis meil loomegi metafoore, mis, mis kannavad seda mingit mingit impulssi või mingit sellist meeleolu ja ka mingit mõtet. Ma tahtsin enesele tuljaku valguses tahtsin küsida, et vaata põhimõtteliselt probleemi, mis tekkis, milles just süüdistati Tuljaku esitajaid sellises vormis, nagu nendest esitasid, oli justkui see, et uljakan kellelegi püha ja pühaduse üle ei või niimoodi naerda. Mis sa arvad, kas, kas, kui sa, kui sa kellelegi või millelegi püha asja? Mida irvita tema üle vaid esitada koomilises võtmes asetada lihtsalt nagu koomilisi situatsiooni, et kas see võtab siis ta päriselt selle pühaduse ära ka vä? Küsimus on seetõttu, et, et mis on pühaduse tunnused, pühaduse tunnused on ikkagi. Nagu ma ütlesin, et, et üks oluline külmetakse nii tugevasti, et ihukarvad tõusevad püsti oma, ma ei ole kindel, et tuljak selline koht on. Ma võin seda vabalt öelda, et ega meie näitetudengid Nathan eestlased, nad on selle kultuuri kandjad ja kui mingid elemendid, et ega ükski materiaalne element iseenesest ei ole püha, ta on püha, on laetud pühadusega, kui ta on ühenduses, on samal ajal nende jõududega mis meid ümbritsevad ja, ja mis, mis mingil määral ütleme meid mõjutavad loodab positiivses suunas. Et kui mingisugune materiaalne ese või nähtus minekust selle lahingu, siis ta pole enam püha. Ja seal Tuljakuga tegelikult. Meie näitetudengid tahtsidki öelda, et, et, et ohumärk tegelikult väga peenelt näitasid ära, et Eesti ühiskond on praegu niivõrd suures ohus, onju, et terve rida asju on tegelikult kaotama oma pühaduse just olulisemaid asju, kui, kui mingisugune muusikaline vorm. Et sellepärast ma täiesti mõtlesingi rahulikult neid kaitsta, sest nad tegid õiget asja, minu meelest nad juhtisid tähelepanu väga olulisele asjale, tähendab seda, et noh, sellele, et, et Eesti ühiskonnas praegu väga olulisi asju. No peamine, mis on, et saavad oma kultuuriruumis omade inimeste keskel turvaliselt. Sind keegi ei peta, ei röövi, ei varasta, ei kasuta sind ära. Need on peamised asjad ja selle seisundi saavutamiseks sedasama turvatunde saavutamiseks ongi kogu kultuuriruumi või üles ehitatud aastatuhandeid. Ja kui enam ei toimi, siis järelikult on midagi väga halvasti ja meil pühasid asju enam ei ole. Mulle tundub, et praegu veel nii mind kui ka kõiki teisi kasutatakse, ära ahistatakse ja nii edasi, et seda ei ole palju võimalik alustada sellega, et, et meil ei, ei anta seda turvatuuma. Teine asi. Et moodne orjus möllab täie täie täie jõuga. Noh, tulemus on see, et keskmine eesti mees sureb enne ära, kui ta pensioni jõuab. Riigi seisukohalt on see Ari tee, kujuta ette, et inimesed paiskavad SKP üles üles kedrata, onju, ja siis kui on aeg tagasi maksma hakata, siis inimpolegi enam kellele maksta. Aga hea et no ühiskonna seisukohalt tähendab, lootus sureb viimasena. Ja eesti mees esimesena põld on sellise protsessi järgi on, on Eesti riik ja jääb ka siis järgi, kui Eesti rahvas on välja surnud, on ju, asenduvad mingit Ukraina või mingi muu päritoluriigi kodanikud riigescapeedia rest ülesse. Aga kui me räägime eesti kultuuriruumist, et, et see kvaliteet elueestlasena siis ma ei usu, et, et see riik nagu väga kaasa aitab sellele. Et hetkel ongi nagu küsimused, et kas Eesti riik või Eesti rahvas, Eesti kultuur, et, et emb-kumb jääb ellu, tähendab, ja kui mõlemad tahavad ellu jääda, siis peab mingisugune mõtestatud tegevus. Ei, no SKP kõrval peaks olema siis ka mingisuguseid teisi näidikuid, mida peaks jälgima sama tõsiselt, see ei saa ju ainult just haridustase ja turvalisus ja see, et inimesed ei taha ühtlasel nahka üle kõrvade tõmmata, vaid tahtmises aidata. Lihtsalt sellepärast et meil meeldib see. Ühesõnaga, kallid kuulajad, kasum ei ole ainus asi, mille pärast tasub elus rügada eluruumiks ka olla võiks ja et seda kasumit ikka jätkuvalt teenida. Nonii, hakkame nüüd lõpetama? Jah, täna õhtul siis kutsume kõiki sõbra majja roki ja popiinstituudi Tartu bänd selline, nende plaadi madise margikogu esitlusele katsuda ja kutsume siis sina, Rein, mina kutsun kõiki Von Krahli tabamata ime ja ta maailma jep. Ja homme ja ülehomme, ehk siis pühapäeval, esmaspäeval on, hakkab selline festival mailaul, kus astuvad üles. Allan Vainola, Tõnis Mägi, Jaan Pehk, Vaiko Eplik, Aapo Ilves. Anzori, kutsuge inimesi kuhugi siin. Mina kutsuksin inimesi täna kella kuueks lodjakoja juurde, kus lastakse vette pidulikult lõpuks valmistanud lodi üle mitmekümne aasta jälle esimene siis happorteerima Emajõe peal ja jagatakse soola. Mik vahi soola. Sool on ju väga niisugune vägev asi, puhastab ja. Ja kõik need kutsed on kõigile inimestele Tartus, nii et tulge siia ja tulge tasuta Tartu ja siis. Tehke häid asju. Olgu, aitäh ansamblile ja kõigile kuulajatele. Nägemiseni, nägemist.