Head kuulajad. Me tervitame teid nüüd otsesaatega Eestimaa veere pealt luhamaalt mäsi mäe otsast, kus täna toimub setomaa aasta üks tippsündmuseid. 24. eto kuningriik ja esimest korda on ka raadio-otsesaatega kuningriigil kohal. Kuningriik on oluline sündmus, see on kõigis toode ja seto juurtega inimeste aga ka setode, sõprade pidu, kuhu igal aastal koguneb tuhandeid inimesi ja kus saab osa seto kultuurist nii silmade, kõrvade maitsmismeele kui ka mõttega ja siin toimuvast soovimegi teilegi ülevaadet anda. Me oleme siin otse-eetris täna pärastlõunal kella ühest kolmeni ja neljast kuueni. Ja minu kõrval on hea kolleeg Mirjam Nutov, rahvusringhäälingu Kagu-Eesti Lõuna-Eesti korrespondent ja mina olen vikerraadio, saatejuht Arp Müller. Tere ka minu poolt. Me paikneme siin platsi peal tõeliselt magusamas kohas olles kogu kuningriigi südames, meie armas väike vikerraadiotelk on ümbritsetud heina pakikestega, mis on märk sellest, et milline see atmosfäär siin on, mis ongi üle üleni maalähedane ja väga kodune. Meie pilk haarab Sid, pealavaülem George Kalestitav just meile ja ümber, meie on ka hästi palju seto külasid tänavu väljas ning kõigest sellest me siin siin teile lähemalt hakkamegi rääkima. Meile tulevad stuudiosse erinevad kultuuriinimesed, me räägime põllumeestega, aga räägime loomulikult ka poliitikat. Ja kindlasti tulevad meile siia muusika musitseerima meie välisstuudiosse ja püüame ka raadiosaade helisid lava pealt, kus õige pea hakkavad erinevad võistlused, kus hakatakse välja selgitama erinevaid uusi seto kuningriigi meistreid ja üks, mis kindel. Täna te saate kuulda ka ilmselt väga palju seto keelt, sest nii kui ka mina oleme ikkagi ülepeakaela kuidagi selle setomaaga seotud, et ARK nägiksin oma sünniküla või oma vanaema sünniküla. Räägi sellest natuke lähemalt. Minu vanavanaema täpsemalt on naiseks võetud Võrumaale, Setumaalt küllatava külast ja otse meie vikerraadio välisstuudio kõrval ongi küllativa küla nii-öelda saatkond. Et. Nii et siin ma pean ikkagi natukene seto verd, ütleme et see on nagu kuskil niisugune null koma või protsenti millegagi. Tunne on ka selline eriline siin, kuna siin on nõnda palju seto rahvarõivas inimesi, seto muusika kõlab siis kuidagi automaatselt kipub mul ka minema jutt setueelseks. Ma nakka kõnelema siin inemisega. Nüüd me proovime 11 Arbiga takistada, proovime keerulisemaid väljendeid, aitäh teile, head kuulajad ümber rääkida, aga samas on teil see võimalus õppida täna ka natukene setu keelt ja võib-olla ma kohe ühe uue sõna. Ta ongi siinkohal ära. Arp juba ütles, et Me oleme luhamaal, aga setomaa mõistes täpsemalt öeldes. Me oleme luhamaanurgas ja nolk siis tähendab seda, et see on üks piirkond, mis koosneb sellisest külade summast. Kokku on luhamaanurgas 19 küla, siin elab kuskil 150 inimest, kes ka kõik siis täna on siin rõõmsalt seto kuningriigis platsile. Kokku, ma pakun, siin on kindlasti 1000, võib-olla isegi paar 1000 inimest. Ilm on selline, vahel tuv, hetk tagasi, ma tahtsin öelda, et päike paistab ja vihmast ei ole märkigi. Nüüd hakkas just mõni tiba tulema, on selline vahelduv pilvisus, aga vähemalt Eesti ilmateenistus lubab, et siin nüüd järgnevad tunnid peaksid olema kuivad, nii et usume Eesti ilmateenistust. Ja kuidas tegelikult Zetode ilma tellivad, endale sündmustele saame kuulata kahesetama ülensootskaldaarne Leimalt. Aga ennem kuulame Zetasid Katzyuzart kargase. Karged kargas mõistma. Aarne Kassai kargas mõistva. Et vikerraadio 13 ja 11 minutit näitab kell setomaal, luhamaanurgas käib täie hooga seto kuningriigi päev. Tegelikult algas juba enne kella kahtteist. See algas kloostrikellade helistamisega. Seda transleeriti meile siia kõlarite kaudu. Seto ülemsootska Aarne Leimann mikrofoni ees, kas oli otseülekanne Peterist või, või oli see salves? No ütlen ausalt, ei olnud otseülekanne kuigi kuigi tahaks öelda jah, niimoodi, aga see on meil nüüd viimastel kuningriigi päevadel saanud traditsiooniks, et kloostrikellade helistamisega. Me kutsume sümboolselt rahvaste kuningriiki, aga samal ajal on see kutsega leelokooridele lavale, et kohe-kohe kuningriigi päev algab ja see on siis kutseülemsootska-le ja kroonikogule, kes siis ka selle kellahelistamise peale kohale tulevad. Rääkige inimestele üle Eesti, meid kuulatakse Hiiumaal, Narvas, Tallinnas, Pärnus. Mis riik see seto kuningriik on ja mis päev seto kuningriigi päev on? Rääkige nendel inimestel ka, kas kunagi ei ole siin käinud ja ei tea sellest mitte kui midagi? Noo, seto kuningriik, hommitš kimas riik ja sel aastal siis juba 20 neljandat korda. Julgen öelda, et see nagu tegelikult omaette fenomen, et ta on muutunud väga suureks, korraldus on läinud suureks, ta on populaarne, rahvas tahab siia tulla. Ja et Ma ma ütlen, et kuningriik on setode vaimne ühendaja. Et seto Sid on üle maailma, et meil võib olla üks omavalitsus, teine omavalitsuse setod peris, aga kuningriik ühendab vaimselt neid. Mida see kuningriik tegelikult setode jaoks tähendab, võib-olla väljastpoolt tulija vaatab seda, ütleb, et no näed, on tehtud selline show siin inimestele mingi George ka valimine ja värviline ja kõik on tore. Tegelikult art tuli uus sõna, jah, jälle üks Laak ja jälle üks laat just. Aga, aga tegelikult see tähendus teie jaoks te ju ei tee siin laata või nalja. Oli karbil öelda sõnalaad suhu tagasi, sest see on võib-olla kuningriigi kohta kõige selline, noh. Et. Sootska Sarv Õie on öelnud, et seto kuningriik on setode eneseteadvuse võimas manifest, statsioon. Et me korraldame kuningriiki setudele. Samas on kutsutud siia kõik, kes soovivad tulla ja väga paljud on öelnud, et et nad on imestanud, tuleme siia ja ei olegi niimoodi, et setod on tulnud kokku, et meil esineda, vaid nad toimetavad oma asjadega meile tähelepanu pööramata, aga samas on see kõik väga põnev ja väga-väga huvitav. Oskate te hinnanguliselt öelda, kui palju üldse on setosid? Sellepärast et setomaa valdades vist elab kusagil 3700 inimest on, on sisse kirjutatud inimesi siia, kellest me ei tea, kas kõik on seotud, aga kui teil on Eestimaal, kui palju on maailmas kokku või seto juurtega inimesi? Ennem kui ma sellele küsimusele vastan, ma, ma lisan eelmisele juurde, et kui meie külaliste käest küsida märksõnale seto või setomaa, mis esimesena pähe tuleb, siis selliste noh, meie kultuuri maamärkidele leelo rahvariided, õige uske vähemalt neljandana öeldakse seto kuningriiki, et lühikese ajaga 24 aastaga on see kuningriik saanud noh, nagu omamoodi kaubamärgiks, mis, mis iseloomustab siis setosid ja, ja me oleme õnneks suutnud selle kuningriigi rakendada nagu oma kultuuri hoidmise vankri ette. Et ühtepidi see ongi seal nagu mäng ja suured inimesed teevad seal õhtu sõjaväe paraadi ja, ja on kuningate, kuninga asemikud ja nii edasi. Aga kui nüüd vaadata ringi, siis kõike Need võistlused siin, et need on ju tegelikult rahva traditsioonidepõhised, et sellega me nagu hoiame elus, arendame neid neid oma oma kultuuritraditsioone. Aga. Mul on küsimus, kui palju on maailmas Maailma, et viimane rahvaloendus siis Eesti vabariigis siis mõned aastad tagasi läbi viidi, seal küll otseselt ei küsitud. Noh, ei saanudki küsida, seto rahvas, aga keelepõhiselt siis pandi kirja või sai ennast üles anda ja seto Sid andis ülesse 12 pool 1000, et kui kunagi omal ajal Jakob Hurt 100 aastat tagasi käis setomaal ja uuris, setosid, siis ta nimetas arvu 16000 18000. Aga praegu jah, 12 pool. Kes on üldse setu, kes võib ennast setuks nimetada? Maga kõneleja ja mu vanavanaime küllatava külast Võrumaale naases võetu. Aga, ja ma armastan setomaad ja käin siin ja austan seda kultuuri, aga mina, mina enda kohta ei saa öelda, et, et ma olen setu. Aga kust alates või, või mis see kriteerium on? Ostukriteerium kõigepealt, mul on päev korda läinud, ma olen saanud jälle uue, uue teadmise osaliseks, et üks inimene keda tean, on ka seto, seto seto juurtega, aga ega meil selliste väga ülesse kirjutatud kriteeriumit ei ole, et loomulikult setox saab pidada ennast kõik, kes elavad kaasa noh, meie tegemistele, meie kultuuri hoidmisele Sul on esivanematest keegi, seda, see on nagu ikkagi eneseteadvuse hinda tiitmise asi ja ka meil on setomaal väga palju inimesi, kes täna on seto kultuurispetsialisti Me ütleme, Vedoslikud, kes tegelikult ei ole üldse seto päritolu, aga nende teadmised tuuris, nende tegemised setomaal, noh, annavad silmad ette puhast võrdset, olla. Mirjam juba ennist mainis ka ja, ja enne teiega mainisite, et tänavusel kuningriigi päeval on esmakordne, et setomaa külad, paljud setomaa külad on oma eraldi esindustega välja tulnud. Mis selle mõte on ja kuidas selle organiseerimine üldse läks? Kindlasti küla setomaal palju rohkem, kui, kui neid esindusi siin. On, et minu eelmise aasta ülem Sootskaks pürgimis noh, kaks sellist eesmärki või lubadust olidki, üks oli setomaa omavalitsuse ees seismine ja teine oli siis tähelepanu pööramine seto külale ja tegelikult ka selle haldusreformiga seoses, et kui vallamaja läheb külast kaugemale, siis külaosatähtsus suureneb ja üleskutse oli, et tulla oma külaesindustega kuningriiki, käisin siis külas külla, rääkisin seda ideede, see võeti hästi vastu, aga oleme ausad, et see välja tuleks küla ühine kutsemine, see ei ole niisama lihtne, et selleks on ikkagi vaja külarahval ühist meelt ühist teha, ühiskondlikus korras tulla välja siin kaks-kolm päeva toimetada, pärast maha võtta, aga need, kes seda nüüd on teinud, kes on välja tulnud oma küladega, no ma arvan, et nad on õnnelikud. Teie, kui ma õigesti mäletan, on see teil vahedega neljas kord olla ülemsootska kolmas, kolmas kord, aga igatahes mitu korda ja läbi mitmete aastate. Olete seda ametit, et pidanud, kuidas Setumaa on muutunud nende aegadega, kuidas? Kuidas üks ühelt poolt inimeste elu-olu on muutunud ja kuidas kultuuriline iseteadvus või eneseteadvus on. Muutunud no esimest korda olin valitud ülem Sootskaks 2012, et noh, mõni aasta tagasi, siis ma olin nagu kaks aastat järjest nüüd siis kolmas kord, noh, ega nüüd sellise lühikese ajaga muutused ei saa olla suured, aga see Noh, nagu võib-olla põhi põhipõhi märkan, et tahtmine oma elu seada koha peal ise, et omavalitsuse või oma valla eest seismine selle poolt hääletamine referendumil, et noh, see nagu väga kindlasti märk sellest, et tahetakse ise kohapeale elu seada ja setomaa Valdade Liidu viimase vastase tegevus noh tegelikult ongi nagu olnud selle aluseks või pannud ka selle teadmisega, et me saame ise siin toimetada. Mis on üldse ülemsootska rolle? Noh, kui nüüd naljaga vastata, siis võin öelda, et ma olen ülemsootska on liikuv turismiobjekte, sest noh, samamoodi nagu kuningriik, on see, see, see ülemsootska noh, üks kaubamärk ja, ja temaga tahetakse nii rääkida, seda pilti teha ja nii edasi. Aga eks ta, kas rahva Selline kõneisik esindusfiguur noh, avaliku elu tegelane nagunii, et ajakirjanikud helistavad, küsivad iga sündmuse peale, mis setomaal toimub, et mida teie arvate? Setod väljaspool setomaad oma üritustele kutsuvad, et kui nüüd ülemsootska ehk sootska ongi tõlk, kes sõnumitooja, siis ma võtan seda nagu sümboolselt, et ma olen sõnumitooja, kuningas Pekolte, sellele seto leelokoorile inimestele Tallinnas, Tartus, Põltsamaal. Et ma arvan, et see põhiroll on ühenduse hoidmine setomaaemamaa ja mujal elavate setode vahel. Pealegi sootska valimised, need on, neid nimetatakse kõige demokraatlikumaks valimisteks, sellepärast et tõepoolest, kui siin täna õhtul läheb sootska valimiseks, siis kandidaadid seisavad lava ette lava ette ja siis nende järele seisavad nende toetajad inimesed rivis ja siis loetakse üles. Kelle ees või kelle järel on kõige rohkem inimesi ja see inimene valitaksegi ülemsootska teie ise rohkem ei kandideeri. Ütlesin kõva häälega välja, et ei kandideeri, et kolm aastat on piisav ja on aeg anda ka see, see, see Giora nüüd järgmistele ja noorematele, et võib-olla muutub juba naljakaks, kui üks seda kiivrat nii kaua soovib hoida, aga tõepoolest maailma demokraatlikumad valimised olema ka seda suurele naabrile soovitanud, et maad Pihkvas Vladivostokini on palju, pange pakud, astuge pakku pääle, võtke rivvi i ja noh, nii ta on. Kas juba on registreeritud kandideerijad tänasteks ülemsootska valimisteks või see on veel ees? Nii palju, kui me oleme ka püüdnud või, või soo proovinud, et, et need kandidaadid oleks varem teada või neist võib-olla kirjutatakse, et oma ajalehest nendega saaks rahvas. Dialoogi pidada ei ole need nimed paraku jah kerge tulema, sest see on ikka väga suur ühiskondlik koormus. Ja need kandidaadid selguvad ikkagi siin platsi peal. Nii et põnevus on veel üleval, et praegu, kui kell näitab 13 ja 23 minutit, me veel ei tea, kes kandideerivad. Täna, ma arvan, et teab ja kindlasti siin platsi peal käivad juba läbirääkimised sobiva kandidaadi leidmiseks või noh, kui ta teatakse, siis ta räägitakse ära, et ta nõustuks. Ma arvan, et see käib, et ei ole ükski aasta jäänud. Ülemsootska valimata ei jää ka täna. Suur tänu tulemast meie mikrofoni, et seto ülemsootska Aarne Leima, aga siin platsi peal käib tõepoolest palju tegevusi. Juba käib siin toidu sõirapirukas ka leiva-maitsmine, et välja selgitada parimad meistrid ainsa ja, ja õllemekkimine. Aga siin kusagil käib ka parima pillimehe väljaselgitamine ja Mirjam võttis siit mikrofoni ja saatja läks parima pillimehe valimise juurde. Mirjam, oled sa kuuldel? Ma olen täiesti kuuldel, olen täiesti kuuldel ja istun praegu siin kenasti peal zürii kõrval. Sinaalne Hans Mihkel Vares, ruti, Kirygme Hans Mihkel on mandoliinimängija ruti, karmoška, tõmbia ja ühekordne kuninga kandle lüüa. No rääkige. Kuidas pillimehe parima pillimehe väljaselgitamine käib, mida te siin hindate? Hans Mihkel. Mina hindan pillimängija tehnikat ja tema tema karismaatilisust ka. Et kuidas ta publikuga suhtleb ja kuidas ta nagu sellise loo käima tõmbab. Kuidas tõmmata lugu käima seni ei ole tähtis noodist mängimine või pala ideaalne esitus sinna mingid muud omadused, mis hakkavad rolli mängima. Ei no võiks mängida energiliselt ja valida õiged lood, mis rahvale peale üheksandat. Et ühe asjana hindame, kas muidugi mängivad kargust, sest et see on põhiline seto tants. Aga üldiselt vaatame, kuidas, kuidas karismaatilisus all, et kui hästi mängida, mõistab. Erinevatel aastatel on välja selgitatud küll kuninga karmoškamängija kandlel lüüa kiiga ehk viiulimängija aga tänavu on seekord natuke teistmoodi. Kuidas. Seekord valime välja ainult ühe pillimehe, kes ongi siis kuningapillimees ehk siis ülemsootska saab teda vajadusel kutsuda kaasa oma visiitidel, et et mängiks pilli. Ja oleks nagu seto elu peegeldajaks ja samas saavad teada ka teised huvilised, keda siis peole mängima? Seda just täpselt, et mis selle kuninga pillimehe staatusega kaasneb, et mis tema selline roll igapäevaselt on, seda ühiskonnas? Endale uhke tunne kindlasti aga küllap siis kutsutas läinud maja. Ja eks inimesed siis saavad ka teada, kes siin kes kui hästi mängida võistleb praegu, siis nad mängivad kaks pala korraga, ma saan aru. No siin on praegu lavale noor kandlemängijat, kes tema on ja kus ta siis tuleb. Tema on hundi Brigitte ja tema tuleb Värskast ja mängib kannelt, muudad õpib Värska muusikakoolis. Kui palju siin üldse võistlejaid on, et on siin nagu tihe konkurents ja tegelikult on üsna lihtne saada kuninga pillimeheks? See on aastati erinev. Täiesti sõltub, kui palju on osavõtjaid. Me ei oska see selle aasta kohta veel öelda, kui palju pillimehi tuleb, aga vähemalt neli kindlasti. Aga kuulame, kuidas hundi Brigitta mängib. Nii aitüma hundi Brigitele pandla lüümiseist. Pillimehe kudi tahad osavõtt pillimati? Astu eks pääl avamano. Veidiovil. Vilju alati mängi. Sellised üleskutsed käivad siis siin luhamaal, tõmbaja, seto kuningriigi päeval selgitatakse veel parimaid pillimehi, aga teisal. Samal ajal selgitatakse välja parimaid piru, leiva ja õlle ja hansategijaid seamegi õige pea, sammud sinnapoole. Aga kuulame siis ühtelugu, et teemasse sisse elada seal ansambel siidi, sõsar olla laule. Olin ma leebe. Näen kaater oli näppel Päivi. Et vikerraadio Ja tõepoolest, nüüd me jookseme oma reportaaži mikrofoniga suure suure telgi alla, kus parasjagu on siis juba käima läinud erinevate meistrit, maiuspalade degusteerimine ja kuidas see kõik siin välja näeb ja kuidas olema hakkab? Siin juba jalutabki mulle vastu Valentina Furssova, kes on siis sõira leiva ja piiraku meistrite telgi, Nedosnik? Kuule, meil on praegu kuule üle Eesti ja nad ei tea üldse, mis sõiv leid, piirang, mida siin tehakse, keda siin välja tähendas, kes kõige rohkem saab numbreid ja ma pean rääkima eesti keeles, ei räägi eesti keelt, kõige rohkem saab numbreid, see saab siis järgmine aasta eesõigus igal pool müüa oma toodet. Vot selline staatus siis, kui oled kuningriigi, meie jah, selline staatus sõirale piirakule leivale. Ja lähme siis vaatame, kuidas Nekkimine käime, anname siin korgid ülegi. Lähme siis uurime, et siin on juba inimesed pikas-pikas sabas, siin on kolm lauda, ühe laua peal on erinevad sõirad, ühe laua peal erinevad leivad ja ühe laua peal erinevad piirangud ja siin on sõirad. Kuidas on ka, kui palju ning meistreid, kes siia oma kraami toovad, tähendab mittemeistrit, nemad saavad, kui nad siin pere läbivalt sisenevad, meistriks aga ainult üks ainult üks, aga kui palju siis neid on, kes Türgivad meistripoisiga on palju, meil ongi numbreid siin numbreid oma kohe ütlen teile vaatame neli teiseis ja ka leiba on meil kuskil üheksa ja piirangud on hoopis vähem piiranguid see aasta vähe. Ja tegelikult eelmine aasta oli ka seda sõira rohkem, kuna hommikune vihm ehmatas vist inimesed ära. Vähem on ikka, leib on vähem, seire on vähem ja piiratada vähem võrreldes nelja või viie aastaga tagasi. Aga me saame siin kohe küsida. No teie olete juba peaaegu viimase sõira juures, saame tuttavaks. Tere, mina isana. Nii, sina nüüd oled sa kõiki neid sõirasid, proovinud nad kuidas lõpuks seal siis paned selle numbri kirja, mis on sinu arvates kõige parem, mida sa hindad kõige rohkem köömnetega? Enamus on köömnetega, aga mõned on siis külma? Jaa. Nüüd on kõik väga head tegelikult väga raske vahet teha, väga raske on vahet teha, et milline on parem ja milline vähem parem, aga siin on ka pikk järjekord piiraku maitsmise juuras. No piirang on alati olnud setomaal kõrges hinnas. No kuidas tundub, milline piiraksin, kõige parem on tänavu. Ei ole jõudnud veel kõiki maitse, aga aga kõik on praegu iso maitsnud, on väga head. See on väga hea, aga suudate üldse valiku teha või? Tütar peab aitama tänavu seto kuningriigi päeval on ka mõningaid uuendusi ning üks neist on see, et ta on välja pandud meistrite Lavka. No see oli praeguse ülemsootska Leimaarne kindel lubadus, et ta tõstab meistri tausse ning ta tegi neile eraldi müügipunkti. Aga mida me näeme seal on see, et tegelikult letan üsna hõre üsna tühisest. Ka ei võeta uut asja nii kiiresti ja nii lihtsalt omaks. Mis tähendab, et tõenäoliselt juba järgmisel aastal on seal palju rohkem müüjaid, aga siin on ju ka üks teine maitsmise nurgakene, millest nüüd Arp tahab lähemalt rääkida. Läheme kaeminu edes jakk, silt ütleb, siin on taar olla kõne veinia ainsa no asu astume edasi. Tere, kas tuled maitsma ei taheta niisama ja nii, aga meie astume edasi, son, pikad rivid pudeleid. Üks rivi on õllerivi, teine on veinirivi. Ootame, kuidas see maitsmine käib, astume härradele lähemale, et et saaks ka, saaks ka veidikene juttu teha ja ja, ja uurida, mida siin üldse pakutakse. Kui palju on sel aastal siin siin veini, õlut ja, ja andjad toodud? See aasta on toodu siia õllesorte koldeist veini, katskindütsija, taarium, Katstuudu, See tähendab, et veini veinitegemine on väga populaarseks muutunud setomaal. Pimedal ajal on näete Jaha torme ega populaarses veiniust. Asjad on vähe. Ja õlut on vähem toodus aasta. Kas ei osata enam ainsad teha või ei ulatu tuua? Vot vanamehe oma juba le nüüd õistele parematele jahimaadele müdinat ei ole, kes vanastus ja rahvas setomaal ja see järjest vähemast liiaska meistrit vähemast. Vanad mehed, siis ei anna edasi oskusi ainsa ja ja koduõlletegemise oskusi noorematele. No eks see töökoha peale ja see, aga vot no osaks rändas välja ja rahvas järjest vähem stuuga ja nuga ja see vähendast, kui osa kokku Äkki teeme kants, Amekkimise kaob. Kui keegi ulataks mulle siin ühe ühe mütsikese, siis ma, siis ma kohe võtan ühe pataljoni hele heledama pudeli. Nonii nüüd arp valib välja, mida võiks proovida. Ja siis numbrite numbreid me ei tohi öelda, saaks mõjutamine nii, ja mis sa tunned? Ma ei ole eriti suurem asi alkoholi tegustaator. Kanget napsi ei võtagi muidu tavaliselt. Mis lähtsinanud. Hea hansalõhn on, ma võtan päikest kirjeldamise hansa lõhnan. Vaatasin, olekski vaja ja suuremaid spetsialiste, ma küsin, võtan, võtan, pooldopsid. Hea Hansa maitse on, ütleks, mina, küsime. Laseme spetsialistil ka proovida, mis, kas, kas on hea maitse ja kas on hea ja mis on? Nii. Ei hansa on toitja ja ta mitte alla 55 kraadi või hansaolla ja hansadetas Just vilast puhtast villast, aga näed puskarit, sa teda ka moosist Sunkrist, õuntest. Räägime selle veel kord, räägime kohe täitsa kirjakeeles ülede, aga väga palju on tegelikult kuulda, kus inimesed ütlevad, et ah, ma tegin hansa, milles ta tegi Madrin kartulist või ma ei tea, marjadest ajasin, et nüüd hansa setod ajab see maru vihale, kui niimoodi öeldakse, jah, mis ta vahe on ikkagi täpselt? Hansa ongidu. Vila juuk viljast puhtalt viljad ja mida parem yli kuivatad õigel ajal koristatu ja nüüd ütelda mahe toom. Kõige parem Handža 100 tollast. Aga ütlesite ka, et kangus on tõenäoliselt üle 50 kraadi, pidev 50 üle 55 lausa, millesse kangus siis saavutatakse. Kuidas poodi joogipuhtus saavutatakse? Nagu NATO puskarit aja või seda hantset ajama, siis esimene tule, kõige kõvem, tugevam too siis Laslas, nii kaua tal tilkuda salku nakas lahjemad siis kraaditas, kas kuuäss teda, palast või kraadiklaas ka. Tänapäeval on kraadiklaas vanaste kraaditik alati lava peale pandi palama jaguma, hajus, tule, aga siis on tuvaige. Ja et kasvatajate seda sõna palama ehk siis, kui hästi põleb, nii et peab olema hele leek. Täpselt õige kellega me rääkisime? Endel luhamaalt. Suur tänuga tülitame vikerraadio otse-eetris oleme, olete siin haisa proovimise poole peale praegu lambil poole peal täpselt poole peal ja mis, mis see senine hinnang on? Suurepärane. Teie lemmik on minu nii kurb, kui see kõlab ja siis oli veel nagu maitsemeeled valla ja nüüd siin seitsme hansajuures on juba olukord selline, et ega enam täpselt aru ei saa. Vihmajoon. Kuid jää kuningriigi päeval käia olete mitmes kord, see teil on. Mitmenda kuningriigi päevad on? Tegelikult ma esimest korda. Olete setomaa juurtega inimene või külaline puhta mulk. Holstre külamees, näed? Mulgimaad aitüma, oleme vikerraadio otse-eetris, lähme siia järjekorra lõpupoole, kus on mehed juba vist ära ära maitsnud lõpuni, mis, mis number ka juba, mis, mis number kõige parem oli? Antud momendil ja puudu? Ei oska öelda. Aga numbri pea töö kirja panema ei oska öelda. Natuke mõtteainet olete muidu kohaliku kandi mees või tulnud külla siia Uma kandi pealt. Nüüd on ja kas kuningriigis olete igal aastal kohal vehkima? Enam-vähem. Siis saate ju võrrelda aastaid ka kasse, Ansa tegemisoskused, seto meeste lähevad paremaks või pigem kaovad ära. Tulevad juurde. Traditsioonid, need jäävad et mitte kuhugi nad ei kao. Ja nüüd on meil võimalus minna vaadata siin seto naase põruva veini ja oma peres viimase pudeli juures ja nüüd juhtuski see, mida me kartsime, et ma läksin automaatselt seto keele peale üle, kuigi pidime ikkagi rääkima täna kirjakeeles. No Helena Kudre, siin on 24 erinevad setomaa meistriks soovijate tehtud veini. Te olete ise ka veidi ajanud jah, ja merre seto kuningriigi meister, ka veini üts, Kärd olnud, nii et teie hinnang on veel eriti oluline. Et see valik on nii suur, siis ma ei tea küll ma juba nüüd tellisin säält esimees. Mul on märkmekirja pandud, millise ma arva, et mis võis olla parima ja. Aga teie kui ühe korra juba saanud seto kuningriigi veinimeistreid seal mis on need komponendid, mis selles siis meistritooted peavad olema mis teeb ühest tegijast meistreid, kas teil on ka äkki mõni piiraku või seira võileivameistritunnistus kodus? Ei ole, ei ole, ainult nii. Vilbja sulle seal meeldis see noh, rohkem küll, võib-olla tüdrukutele mitte tüdrukutele daamidele aga ka, et mehed jooksid teda kuidagi naudiks kuidagi piknikul ja ja tal peaks olema noh, natukene siukest ikka parajad võib-olla natukesega mõrudust ja siis magusus ja ja lehtedeta. Miriam äkki demonstreerib ka või ei saa otse-eetris ei julge? Mina ei hakka ja täna ikka tuleb väga pikk tööpäev, vein, jätame siin ekspertide arvamuse kõlama, et kuidas olema peab, aga huvitav küsimus on ju ka, milles setomaal te teete, veini, mis need põhikomponendid on, mis aluseks võetakse isegi ju ma tean, et on tehtud kuked. Selline veidi ja, ja aga no põhiline ikka marjad aia- ja metsamarjade. Lootus on nii rikkalik, millest veini teha, aga muidu jah, viimasel ajal väga moodu lilleveini ja roosi võilille, mida iganes. Aga küsime veel mängutajate käest. Tere, Me oleme vikerraadio otse-eetris. Olete siin demonstreerimas jõuste setomaa veine, et välja selgitada parim. Ootasin paraja, peaaegu rivi lõpus, mis numbri kirjutada? Mina arvan, punastes ma kirjutan number kolme ja valgetest number 20, aga miks, mille põhjendama valikud Ede? No tundub, et see happesus ja maitse ja need on täiesti kooskõlas. Peab ikka spetsialist, kas olete kohalike inimene või tule kaugemalt külla? Ei hoopiski mine. Me oleme Viljandisse, ma olen veini Viljandi veiniklubi liige, nii et me natuke koolitust oleme saanud. Aga kas seto kuningriik on üritus, kus te käite tihti või on see esimene kord? See on tõepoolest esimene kord ja ma olen väga igapäevane folgi külastaja, kuna elan Viljandi, aga kindlasti tulen järgmisel aastal seal uuesti, sest see on väga vahva üritus. Aitäh teile muudkui järjest sattuma, siin mulgi mo inimeste otsaga. Katsetame veel. Tere, me oleme siin vikerraadio otse-eetris, kust kaugelt te olete tulnud seto Margna Lääne-Virumaalt. Mis teid setomaaga seob? Naine on sektorit. Ahaa, nii et ikkagi sellised perekondlikud sidemed, kui kaugel teie praegu tegustreerimisega olete? Mismõttes finišisirgel. 10 11 lausa, mille põhjal teie parima välja valite? No natukese aja pärast olin välja aega veel on. Aga mida te hindate selle koduõlle juures, milline peab üks hea koduõlu teie arvates olema? Ikka õlle maitsega ja mitte magus. Aitäh teile. Liigume edasi siit tegusseerimise telgi juurest. See on muide ala seto kuningriigis, mille kohta ma ise oma varasemate kuningriigi kuningriigil käimise kogemuste põhjal ütlen, et siin see on inimeste seas külastajate seas üks kõige populaarsemaid alasid ja siin puuduvad need tooted, mis on toodud demonstreerimiseks ka kõige kiiremini otsa saama, nii et päris tihti on järjekorrad ka päris pikad, kus tuleb sabas seista. Aga täna õnneks sellist pikka järjekorda ei ole, saime kohe löögile. Ja siin on oluline ja mainin ka seda, et degusteerimine ei ole päris niisama, vaid tuleb ikkagi ka pilet osta, et siin Valentiina saab meile kohe öelda, kui palju pilet maksab, siin on erinevad hinnad, meil on siin seina peal kohe hinnad. Näete, siin on kaks. Kas sööniline sõir on neli? Leib on kaks. Piirang on ka neli. Mis te arvate, kui kauaks siin seda üldse jätkub? Kuulge, aga ma tahaks hõigata, jah, see ei lähe sinna, et rahvas lugu veel rohkem ja rohkem proovima elamusi. See on hästi maitsev, saab kodus järgi proovida. Väga kena ja siin ma näen näiteks härra kohe soetas endale piletid, et no mis, mis valu see on, et ikkagi kuningriigi päeval peab siia maitsma ka tulema. Noh, siin on ikka mitu aastat juba käidud ja, ja see on nagu selline traditsioon, et peab ära maitsma kõik need, need hõrgutised, mis siin tehakse. On see selline kuidagi teistmoodi meeleolu ka, et saate osaleda kuningriigi meistri väljaselgitamisel, mis on ju ikkagi väga auväärne Tunnustest no muidugi on jah, et, et, et alati on väga raske valida, et mis just see kõige parem on, sellepärast et et kõik kõik on niivõrd head, et. Küsin kohe ka teie käest, kui kaugelt olete tulnud Tallinnas. Aga kas olete lihtsalt seto kultuurihuviline või on ka endale sidemeid? Selle kandiga ja meil on sõpruskonnal on see traditsioon, et me oleme siin Haanja kandis nagu aastaid olnud ja, ja, ja ma, ma kujutan ette, et ikkagi noh, see on minu jaoks on vähemalt juba üks, kuues seitsmes kuningriik, kus ma, kus ma, kus ma käinud olen, et mõni aasta on ka vahele jäänud, aga, aga jah. Aitäh. Meie läheme edasi, aga muusikaga kuulame seto ehtsat muusikat, mitte küll praegu elamuse esitades kuulame helikonservi pealt seto Michi summ lätsi läbi Sergo küla. Ja val jooma. No ta kord panen Henno. Carti epääle või sellile või vanale jooni. MB võtaalsel ta Joori. Võtöörid puudela ja valt. Kui vaadata mudaati pääsla haudu Et need vikerraadio Ja mina olen Mirjam Nutov, minuga on siin Arp Müller, me oleme 24. seto kuningriigi päeval meie otsesaade siitsamast, kus me vahendame meeleolusid, läheb nüüd edasi ning meie välisstuudios on folklorist, muusik aga ka sõnalise võistluse korraldaja Andreas Kalkun. Tervist. Andreas, tead, ole hea, räägi kõigepealt meile lahti, et kes see sõnaline on. Seto laulu kultuuriliselt kõige tähtsusetu inimene, kes mõistab Tõnu deta, et too mõtles sõna välja ja ütles etetütleva perre ja too sõnuline tähendaski, Tuinemine krediitsõnu või kes, kes mõistunud. Kas ma tõmban paralleeli popkultuuriga, kas setosõnaline, aga see on nagu räppar siis popkultuuris? Põhimõtteliselt küll, aga ta võib olla veelgi rohkem, seal on improvisatsiooni, et kes seal kohapeal mõtlemist Räägime natukene meie ajaloos olnud kuulsatest sõnalistes, no kõik vist eestlased, loodan, teavad Hillana Taarkad, kellest on lausa film tehtud ja nende näitel, mis siis nagu tegi nendes selle sõnalise suure sõnade seadja, et tema, vot nii kuulsaks sai. No laulukultuuris on ütelda hinnatu noid inimesi, kes mõistva vanu laule, aga teiselt poolt on alati hinnatus, andsid inimeste, kes laulva tuust, mida ta nägema ja mida nad tundva ja hästi aktuaalse teema omased ja, ja no vanastele pulmas tantse, kus pidi täpselt uus laulma sust hinemisest, kes oli mõrsja või kosilane. Siia tulnud mõte väga tähtsal Tuinemine, kes mõisteta sõnu vahtisid, vahtisid ja kuulsa lauline hammuki seansse kest kes oma mõistnud eta laulutuust, mida te mõtlete ja mida nägevad kortatud Vannaga. Igal hetkel omavõimeliste vastsed laule laulma? Nii et tänapäevasõnaline parim selgitatakse välja just selle järgi, kes oskab ilusat seto keelt, on leidnud meie uus ajasõnadele ilusaid seto keelelisi vastase vastaseid ja ja kes oskab siis laulda kaasa ja elus sellest, mis siin on täna meie ümber. Jah, põhimõtteliselt too müts, mida me hindame, et kas meil on antud teema ja kas ta sõnaline, sest kui võimud imevad lahendatud teema ja, ja kui, kui aktuaalne või kui illastu sõnade lamm Millest tänapäevasõnalised laulavad? Noh, aga osta vahtisime teema ja Dima haaval valida kate teema vahel. Sootska nagu päeva algusesse, vali vali välja ja olliva teemasid setomaa vald, et teema oli omad omad kavandas ja siis tuld. Peko jumala tahtel tuli Nimudu, et setomaa vald sõidus teemas. Oi, see on väga intrigeeriv teema siin, ma saan aru, et setod on ka pooleks läinud, aga igatahes kahte kahte lehte jagunenud, ühed pooldavad setomaa valla loomist ja teised ei poolda, et see võib intrigeeriv täitsa tulla. Jah. Ja et võib-olla see ongi väga kuum teema ja võib-olla on väga paljugi kuumalt laulja Otivad Nymani taha tule laulmata nii kibeteema, et, et nad ei taha laua peal ikk manada. Just, aga teil on ju tegelikult see kõik, mis siin täna sünnib, on üks suur improvisatsioon nagu seto leelo kee, eks ole, nagu ka meie tänane saade. Sa oled andres mures, sul ei ole piisavalt lauljaid praeguseks, kuigi võistlus kohe hakkab kell kaks peale lava peale ja žüriisse on ka raske inimesi leida. Žürii keeleprobleeme aga lihtsalt. Tammalati setomaa inimestel tagasihoidliku ja alati pead ballema näid ja ta sõnul see võistluse kõige tähtsam osa ongi tuuetma, käo kats tunni ringi ja balleinemised, olge häinemise, tulge laulma, tõkke laulma. Aga siin on ka ju see, et tegelikult improvisatsioonioskus justkui on hääbunud, on kadunud. Nii ei ole see enam nii arenenud meil. Ja sellepärast siis ka tegelikult noored just ei julge tulla sõnu seadma, sest nad kardavad, et nende sõnad ei ole nii väärilised või kuidas seal. Ja muidugi, do lavasituatsioon on kas lääne, et lihtsalt hinemise, kes muidu võib-olla tegeva häid sõnu lava peal ei julgegi tulla, lavale. Aga kas on viimastel aastatel või viimasel kümnendil tulnud peal ja noori talente me näeme, et tegelikult ma vaidleks Mirjamile natukene vastu, et oskavad küll noored sõnu seada, vaata kui palju uusi räppareid Eestis on, seavad küll sõnu Setumaal ja setu keeles sõnalisena sõna seadjaid peale tulnud. Ja et tegelikult on, on küll ja et eetika ei tule sinna võitlema, siis kui me käime kontserdil, siis me näeme, kus inimeste mõistva improviseerida või Kirmaskil ja ka noore inimese Me jõuame veel ühe küsimuse sinu käest küsida, Andreas, miks kõik see sõna oli seal valimine, miks see oluline on meie kultuuri jaoks, et tegelikult see on, võiks öelda, et selle päeva üks kõige olulisemaid võistlusi? Ja et ta ta päeva Tacohom ju Paul hagu mõte, et vanasti oli Kirmaste ja saaja pulmakus lault ja kas naksti värka oma minna. Aulia siis Paul, mõtelge ollu vajadusest Vahtetpraasniku, kus inimeste sõnu laulda ja tantsija tütenaid, asju, mida vanasti. Et ühesõnaga ta ongi tuubrastega oluline ta müts, võimalik võimalust traditsioonilisi asju vahtisid laule, tantsijana edasi. Suur tänu tulemast, meie improviseeritud väli stuudiosse, siin oli Andreas Kalkun sõnalistele võistluse korraldaja. Võistlus algab mõne minuti pärast kell 14. Meie siin Mirjam Nutov, teeme väikese pausi, kuulame kultuuri teateid ja kuulame ära ka kell 14 uudistesaate, aga siis läheb otsesaade siit setomaalt seto kuningriigipäevalt edasi ja kuulmiseni mõne minuti pärast.