Vikerraadio. Kell näitab 14 ja viis minutit vikerraadio otse-eetris endiselt setomaalt otse vene piiri lähistelt. Luhamaa piiripunkt on võib-olla linnulennult meist kilomeetri kaugusel. Me oleme siin põhjusel, kuna siin toimub täna seto kuningriik arvult juba 24. Miriam nõutavam kõrval ja mina olen teine saatejuht Arp Müller ja täienduseks äsja Tallinnast ette loetud ilmateatele, et eelmises saatetunnis umbes kolm minutit ja 20 sekundit 100. siin luhamaal mäe otsas hoovihma, aga ülejäänud aja on olnud kuiv ja praegu, kuhu paistab päike ja praegu hakkas lausa palav. Aga läheme saatega edasi, meil on järgmised külalised koos instrumentidega, siin. Ja meiega on metsa ja külast siin meel ja Toomas Valk, kes on, võiks ütelda meie oma setomaa, noor lõõtsa, perekond, kes mängivad mõlemad karmoškad. Ja nüüd meil ongi suurepärane võimalus paluda teil meie välisstuudios üks lugu kuulajatele jagada. Toomas Valk olid meie otse-eetris karmoskadega ja kohe tekkis publik ka meie vikerraadio välistuudio ja telgi ümber. Ja kui me ennem rääkisime, milline peaks, mida hinnatakse seal lava peale pillimehe võistlusel, et hästi oluline on pillimehe karismaatilisus siis Toomas, sina oled ju, kui mitmekordne kuninga pillimees. Tere kõigile, mina kas nüüd neli või neli või viis korda kalkulaatoriga meelega antisena. Ühine pere tiitel. Kuningriigi pilli perekond. Ja nüüd siis ka kuulaja pidi saama pildi ette, et see ongi üks tõeline kuninga pillimees, kes tead, kohe tõmbab peo käima, jala tatsuma ja oleks tahtnud sinopist tantsu hakata lööma. Aga mis lugu Salimiste mängisid? Et see lugu oli üks pealkirjaga settakene ja selle loo õppisime, õppisime arhiivis. Et need vanu pillimehi, kelle käest vanusetu lugusid õppida, neid kahjuks palju palju elus ei ole, aga, aga õnneks on neid kõvasti salvestatud ja siis selle loo näiteks saime, saime hoopis kirjandusmuuseumi arhiivist, leidsime. Just teie peres tegelikult üldse selline vananenud, traditsiooniline on ju väga kõrges hinnas meel, sina oled ju suurepärane Leelataja ja seda ikka Verskaleelonaisi ka üten kuune Leelotanud. Kuidas neil päevil teie kooril läheb? Värske naistekooril läheb väga hästi, praegu ma nendega koos enam ei laula, et on teed läinud lahku. Aga, aga sina oled ikkagi koos nagu oma küla, seega laulmas sina oskajatel, sina oled võtnud oma südameasjaks, et tegelikult leelo kultuuri leelo mõistmist, kuidas laulda, Leelatada edasi viia teie metsa ja külastan ja päri samuti väga kuulus setode lauluema lummo kati, kes seal lummakat jälit, lummo käti on, kuulas setu lauluema. Tan olnud Leigo koori eestütleja. Vanasti oligi igas kooris oli nii-öelda üks, üks eeslaulja, et kellel oli õigusteest laul laulda, see pidi olema siis see, kellel on seda luuleandi, kes mõistis koha peal kohe sõnu teha. Ja nüüd oled sina juba tänavu kolmandat korda sealsamas metsakülas korraldamas lummo, kati laululaagrit. Augusti lõpus tuleb see, mis laager, see on, selline, mis te siis teete seal? Just nii, 23. kuni 25. augustil on siis meie külas Värska vallas nesaja külas lummavati laululaager ja seal on siis tõesti kõigil võimalik. Neil, kes pole üldse kunagi setu leelo proovinud, on võimalik tulla tulla proovima sellises turvalises keskkonnas, et keegi keegi ei arvustajad, kui sa, kui sa pole varem laulnud, aga samas on seal väga palju õppida ka neil, kes on ka ise leelo koorides osalenud ja kes on juba pikemalt laulnud, et tänapäeval ongi see, et vana setu helikeel on meile saanud juba väga võõraks, et neid laule omandada, on päris päris raske. Et meid häirib see Euroopa liit kõlapilt, mis meil kõigil kõrvus kõlab ja siis neid vanemaid setu laule on väga raske omandada, et, et eks seal saab igaüks endale sobiva taseme valida, et kes soovib minna väga süviti, siis on võimalik teadlaste käe all õppida. Janika oras on õpetamas, kes õpetab juhtuda setu vana mitmehäälsust. Aga on võimalik ka näiteks õppida setu sittuma seitsmekordse parima sõnulise, minna Hainsa käest sõnade seadmise oskust või õie sarve käest ka laiemalt sellist setu kultuuri, kombeid, taustasõitu tantse. Ja sel aastal esimest korda õpetab Toomas seal ka karmoškamängu, et võtame ka kuskil viis sellist pilliõpilased, et meil oleks laagriõhtutel hea nende järgi tantsu lüüa. Mina tahaksin natukene üldisemast setomaa eluolust rääkida, mitte ainult kultuurist. Kuidas on üldse võimalik ühel noorel pillimeestest perel setomaal ära elada? Muidugi tore on, ju, kutsutakse mängima ja suvel on festivalid, aga aga talvel külm ja lund sajab ja tuul puhub, arved on vaja maksta, lapsed on vaja koolitada, bensiini tuleb osta sellepärast, et ega bussiga ei pääse ju liikuma. Kuidas üks noor pere setomaal üldse toime tuled ja kas on ka olnud sellist tunnet, et ei, enam ei jaksa. Nüüd kolin ära? Meie noorpere tuli Setumaale 10 aastat tagasi elama ja tegelikult tulime ilma tulimegi kaks pilli käes ja, ja ilma töökohata ja vaatasime ja mõtlesime, et vaatame, mis saab. Ja selles mõttes sai väga hästi, et 10 aastat oleme hakkama saanud ja ei ole sellist mõtet tulnud tagasi tagasi linna läheks, küll on see, et meie peres me ei ole kunagi mõelnud, et pillimäng peaks olema meie nagu eluallikas või nii-öelda millest ära elada, et pillimäng meie jaoks peab jääma rõõmuks. Saame seda teha täpselt nii palju, kui, kui tahame, aga aga me ei sõltu sellest, et, et noore liitlased leiavad leiavad ka peale pillimängu endale tegevust maalia. Kas sina ju Toomas, oled metsamees, aga meel töötas pikki aastaid meile Värska vallavalitsusest, kuni sa tegid selle otsuse, et kõik aitab, nüüd ma hakkan tegema midagi omal käel ja see on see, millest ka meie president väga palju räägib, et elu võimalik, kui sa just maal võimalikkusest äärealadel, kus tegelikult noored ärksad inimesed mõtlevad välja oma asjad, mis sa siis teed. Ja minu mõte oli tõesti see, et et kui ma olen selline ettevõtlik noor inimene, et miks ma pean hoidma kinni neid väheseid töökohti, mis siin maal on vaid üks asjalik inimene, peaks ikkagi, peaks ikkagi ise suutma endale töökoha luua ja et tegelikult see ei ole üldse nii väga keeruline, et minul on siis oma ettevõtte teravik, kus meil on kaks töötajat ja millega me pakume sellist arendusnõustamist, rahastustaotluste kirjutamise, arengupäevade läbiviimise teenust. Ja tegelikult on tööd nii palju, et ei jõua ära teha, et meil on inimesi juurde vaja, et ei julgegi enam väga oma ettevõtet reklaamida, sest et praegu praegu lihtsalt ei jõua tellimusi ära täita. Jah, ma saan aru, et üks suur teema, millest kõik praegu setomaal räägivad, mille üle kõik vaidlevad, kui satuvad sünnipäeva või juubelilauda või saunaõhtule on haldusreform. Me räägime hiljem sellest ka poliitikutega ja isegi sõnalise võistluse teemaks on täna setomaa vald, ehk siis kaldud reform. Ma küsin teie käest ka kindlasti, kas teiega kodus vaidlete haldusreformile? Me oleme väga üks üksmeelne pere, meil on kuidagi poliitilistes küsimustes me oleme küll jah üksmeelsed, et me oleme setu valla poolt ja olen väga, väga rahul sellega. Mina olen üldse haldusreformi poolt, et kui vaadata, kui palju inimesi 20 aasta eest elas maal ja kui palju neid nüüd on, siis mina leian, et ei ole mõtet pidada üleval sama samu struktuure, mis 20 aasta eest, et vaid tuleb. Tuleb leida uued lahendused ja seto valla poolt oleme algusest peale olnud kahju, et see asi nii üle kivide-kändude läinud, aga setomaad on tulemas ja ja selles on tõesti hea meel. Ja teie tegelikult olete praegu veel Põlva maakonna elanikud, aga olite tulihingelised just nimelt Võrumaaga minemise pooldajad. Kuidas siis nii? No tegelikult ma olen ka väljaannete maakondlik kuuluvus ei ole nüüd nii oluline, et tänapäeval noh, näha on, et maakondade tähtsus on vähenemas ja ma arvan, et ka ei julgenud välja öelda, aga ma arvan, et aastate pärast tuleb maakondade tasandil tasandil muutusi, et see ei ole nüüd kõige olulisem teema, aga, aga kuna anti valik rahva kätte ja valitsus ei suutnud ära otsustada, siis millegi baasil tuleb otsus teha ja siis meie valik oli selline. Vaadates vaadates erinevaid argumente, siis meie olime tõesti Võrumaa poolt. Aga kas see vaidlus haldusreformi seto valla poolt ja vastu, kas sellepärast on mõne inimese tülli ka ajanud või nii hulluks ei ole asi? Mul on tunne, nagu isegi Setumaa külade inimesed või näiteks meie küla inimesed on selles üsna nagu ühtsed ja kohalike inimeste arvamus on minu arust pigem see, et no kaua võib see jama veel kesta, et kuidas need pullid seal volikogus ei suuda ameti nagu otsuseid ära teha ja noh, kõigil on hästi kõrini juba sellest lihtsalt et külas ma ei tunne seda, et keegi nüüd Alexile setu valla vastu või oleks pettunud, et. Meie välisstuudios olid Meel Valk ja Toomas Valk, me kuulame nüüd natukene jälle konservi muusikat. Kuulame Lennot, kes laulab suvehommikusse tomaal. Lennal on ju ka talu ostetud siia Setumaale veetud muusikuid, kes on ostnud setomaal endale nii-öelda suvekodu on ju päris palju, kuidas, kuidas setomaal elajad vaatavad nendele, kes tulevad nii suvel ilusal ajal nautima setomaad lihtsalt puhkama siia. Meil on naabertalus, on ka selliseid, kes käivad ainult suvel, aga nad on nii toredad inimesed ja meil on lapsed. Naabrite nimed on kuked ja et meil on kuked, on kevadekuulutajad, et siis lapsed kohe nii rõõmustavad, et nüüd on naabrid kohal ja jooksevad kohe sinna mängima. Aitäh veelkord, kuulame nüüd, kuidas lennale tundub suvehommik setomaal. Seto kuningriigis Luhamaal ja teeme lülituse lavale, kus käib praegu sõnulise võistlus. Ja praegu siis lava peal laulab sarve väga kuulus seto lauluema, väga osav sõnade seadja, aga meie stuudios on siin setomaa, ütleks, et kaks kõige olulisemat meest meie kultuuri vedas nik, õrn ja Paul hagu, te mõlemad olete olnud ülem George kad Paul Haguga akadeemilise taustaga ja kuna Toobali, nagu me teda setomaal kutsume, kuulub ka siis sõnalise väljaselgitamise žüriis, siis me küsime paali käest kiirelt paar küsimust, et ta saaks oma tähtsat tööd edasi tegema. Aga praegu on see hetk, kus me räägime seto kuningriigi ajaloos sellest, kuidas see kõik sündis, sina, paali, oled see peasüüdlane, sest see oli sinu mõte. Räägi nüüd ära, kuidas see kõik täpselt 24 aastat tagasi oli. Ei ole mina peasüüdlane. Me saime, seto keel, on paren, kõnelda Aarega mõlema tuugist, Anne Vabarna nimelise preemia seto kuningriik Kaukiled toob lihtsalt tolle, et mina, maniakk, buti setomaal võisi kuningriik olla. Aare võttis selle kätte ja i Obinitsa rahva, kus ütelda pugevila. Kuule, aga, kelle pealt sa selle mõtte said? No toda müü Valbul Kirotati olema mõtsa soomlase tegema toda tempu juulitase madal katusel Kokodil ina ei, kulla Norra kuningat, de kuulutas välja oma vabariigi muma sümboolikat ja oma asja ajama, ütleme olema ja, ja siis mina mõõtke tol ajal nagu, et küll oleks hea, kui Nõukogude Liidu hole seto kuningriik, aga mõte jäi veidikene eelda sinna Lagosi ta raibe ära, aga kuningriik mereks olema. Ütleme tõlget ka kahe lausega kuulajatele, kes võib-olla aru ei saanud, niisiis idee pärineb juba metsa soomlastelt, nii et seda on laenatud siia Eestimaale ja täpsemalt siis setomaale. Aga mida ma tahan teada, kes see Peko ikkagi on? Algselt on ju räägitud, et Peko on seto viljakusjumal, kes puhkab Petseri kloostri liivakoopas, aga täna nüüd räägitakse juba seto kuningas Pekost, kumb ta siis on? Ma lähen kirjakeele peale üle selle tõttu, et poleks vaja tõlkida ja siis jääb palju puudu. Selle dekoga lugu on nimelt niiviisi, et algselt on ta olnud jah, viljakuse jumal. Seda ei ole tuntud mitte üle terve setomaa, kuigi võib-olla varem on ta kuskil mujalgi olnud, tundub mida vihjab see, et Karjala ja Soomes on bell koht mis on sama nimega ja mis on ka viljakuse jumal. Aga heakene küll, jätame sinna, et see Peko oli seto viljakuse jumal, mis viimane pühitsemine Mokkolo nukas oli kuskil kuskil, kuhu 30933. Aga hoopis erikäik on see, et Paulo Priit voolaine, kes oli Räpina poiss ja setude sõber, võiks nii ütelda, tahtis kangesti Zetodel oleks oma eepos, üritas ise kirjutada, tuhkagi tal välja ei tulnud. Ja siis tuli hea mõte peale. Söödab selle see idee laulikule ette, keda anne vaba rõivadiaadis. Atlas tema laulab Annu Wrancis lauliski tulemus on see, et nüüd jätame selle viljakuse jumala kuningriigi päeval kõrvale ja võtame aluseks selle, et kui me kuningriigi kehtestasime siis leidsime, et iga aasta, kui hakata kuningat valima, siis tekib kerge kahtlus, et äkki toimib see vana. Kuidas ütelda nüüd muistne või antiikne kommed, kuningal lüüakse pea maha kas enne lahkumist või pärast vabastamist. Et ühesõnaga seppasid veidikene kahju me kuninga ja ta pidevalt samaks ja see on Peko ka tema asemiku vaid iga päev nad muidu iga päev iga aasta valida, aga kui ta ära läheb, tema pead ei pea maha lööma mille, mille puhu tänu mull sellele on siis mul veel peaotsaski haaranud. No sellest on tõesti suur rõõm, nüüd on tulnud uus leelokoore, uussõnaline on tulnud lavale, nii et praegu paali haaba oli suur ait, jumal sulle said kates küsimises läbi astu. Lubame sinul minna tähtsat zürii tööd tegema, aga siis kõneleme Aarega edasi. Ja noorem. Räägi oma versioon ka sellest kuningriigi päeva tulemisest Zetodele. Romiot haabaali jahinnasel kas Hellar omichiga Norra trauma ja seal siis Winskugene vabariik ja seal võib-olla mõni asi seal Winston Wabariigi näljaga Väiga miil töö. Kuna selleni, et soomlase, soomlase, Kessarantsi Soomast seal Rootsi ja Norra kuna nad mõista siis puid Raco ja kõrva ja, ja siis ka muid asju teda seal pidi olema kas nagu tõrvaajamine, aga kõnelejatel ka Tõnase taati, Pontikat ja norra riigi seadus alles kehti. Ja Paaliga mitu korda ja siis Katsos oktoobri üteldakümmend kolm, kui minulli Verska hinne üheksandat oktoobrit, kuna pidi tulema Ta kongress Kadima haudolevitsandal seto kongress toon toomata, Haaluline, näed, sinnad, tule nüüd esimest korda üldse tuleb aga Siberi setode esindus kohale, aga oleme siis Katsandal oktoobril ütlesime kolm Värska sanatooriumi, ütle tare, haabaali õrnarika sarve Ain Sarv Krigule meelistama meeldetuletuse äkial Biolase kooriga veel ja me oi paar pudelit laua pääl võtta aruta ja panin, hakkas seletama ja võib-olla muidu ei olnud, kes niimoodi, aga küll veidikene oli juba mitte pehme, aga aga vaim ju linnas ja siis mõtle ka, mida Tõrva tuleva aasta ära. Ja nii läks, nüüd on aga 20 neljandat korda. Jah, ja ma käin paporde perrad, et kui kongress kardun, esimene vanemate Kogo toimusi ja seal ongi punktina kirja kuningriigi päeva tegemine ja peaaegu kõik asjad, mida me ei näe omi osal, nii Katsandal kui seal üldse on kolmandal aastal kokku lepitud ja paika pandud. Kuivõrd kuningriik on muutunud 24 või 20 aastaga, kui me praegu ringi vaatame, me näeme hästi palju rahvariietes inimesi, me näeme üldse palju inimesi, aga no see on see visuaalne pool, mida mina kaugelt tulnuna näen, aga, aga teie, kes te elate siin, mis te tunnetate, mida sa seto kuningriigi päev on siin setomaal muutnud. Mis on muutunud 20 24 aastaga? No massinejata mulli palju monotulnu Devimesel kuningriigile Lenna siis Moskvitši ja Žiguli ja moodusele mad vedelam ja rahvastel vedelam. Aga mis on, tõsildan ohtu, et üldse 10 seitsmendal aastal ütlesin katasa tekk Võro Instituudi uurimise ja küssa setomaal, et kui paljud idas andsidki püssi, kui palju mansi kandi inimeste kooki. Aga seal noh, lihavõtted, kuigi Palotiiti muna veeretamist kuigi ballotiiti aga tõesti püsija stiida, aga mis mul silma jäi, et seal on siis nii, et olgu Maige mälestas, siis ütleme kas sellelt katseteist protsenti või, või olisi sinemisi Kesolgi aunu, seto kuningriigi nätaka toodet. Et seal nagu Obinitsa Meremäe kanti, kus on nagu alguse sai, et seal on nagu rohkem, aga muudest kandast nagu suurtes Tiidaki ja siis kummi teenid kas, kas 1010 todasama uuringut ja kui nii, siis on küsimus, et kui palju on käinud kuningriigis mumeelest olnud kokis 70 protsenti ehtud Tiidmine seto kuningriigist, mis kohe tule siis seto üle terve ilma. Mis on siis setode laulupidu, mis ühendas luusis õtist, üldist maad ja ruumi nii nõide setode vaiksel kes on lännu Liina Petseri poole, nüüd ka Siberi setode poolt, kes on käinud kuningriigi, soosis seto kuningriigist, on saanud seto rahvaühendeid. Tuleks kuulajatele krõbinat kuuleta sisse, tuul aeg-ajalt päris kõvasid iile ja, ja tahab meie telki minema viia, aga meie saade ikkagi läheb edasi. Mina käisin eile vaatamas Taarka pärimusteatri noortelavastus, nonstop seto ja selles puudutati ka sellist eksistentsiaalset küsimust, kes üldse on seto, kas selleks peab olema sündinud setomaal ja rääkimas seto keelt ja oskama tantsida ja kas peab kandma rahvariideid või kas ka näiteks siia kolinud inimesest või seto saada ja jälle küsimus sellest etendusest, kas see inimene, kes askeldab pressides oma põllul, tan setomaal sündinud ja räägib ka kodus seto keelt aga seto kultuuriüritustele käia kuningriigis ei käi ja ütleb, et setomaa valda ka pole vaja. Kas, kas see on seto, kuidas defineerida, kes on seto? No muidugi, ma pean ütlema, et ma näen uurigale peida, point tänu ja ma pean, ütleme nii, et muias mu meelest on noore viidukene laisakas et Nana istus oma naise mobiile võib-olla veidophena arvuti, aga Luka ja uuri Väigay viisi. Ma olen kolm-neli aastat kõnelnud ka ilma veeta ringi, et kui somm ja Mallo toonuses kate rabast. Et nii hea sõber, kama Kaido, kes on käinud siis Kanada põlisrahvidemann Krii Krii rahvaman ja seal on siis sääne asi, et ja nii samatus saamidel on sama küsimus olnud. Ja seal on siis toom kadustata elamu, rahvusnimekirja, toom, kaduga, kes aasal nafta ja nendest hulludest meeldud nakatuda või ei ole, aga neelam siis saane. Kuna siis todavad Parhi laam kõik, no väikerahva oma üle ilma laia ja Hiinat ei peeta Tuudjatega suma hõimulat mehele nagu vanasti ja neil on siis mõlemil saamalam ja näidel põlisrahvidelam, saame säärane otsus, et kui sul üts kolmandast põlvest oma olnu tuur, rahvas ja sa tahad olla ja pead hinnastus, rahvast opitud keelt täidad, kombid, liigud, sa mõistad, mida rohkem toda parem. Ma küsin siis kohe vahele tulla, just sind selgus, saate alguses tart Mülleri vanavanaema seto, nii et sealt vot küllatava külas, see tähendab siis seda tark Müller on seto. Jah, aga siin on üks aga, et nagu õige ütlejaid, on ka noid, kes pole vere poolest on puhta seto, aga belgia setud seto nimme ja tahes olla Downiin soleestlasse kadakasakslase või paju windase, aga kui art ütle, oled sa seto. Ütelda, et ma seto olema või kõnelda küll ma olen, pole puul. Mul seto Mul on võro, võro välkumalats oli siis ma kõik. Suve oli siit paarkümmend kilomeetrit Läti poole, Muratin mu vanavanem kesi Rütli integotele, et me ole võrokase. Nii et sain ma ütelda, et ma olen seto osa ütelda. Et üts, mu esivanem. Seto jummal hoitus sulami seto kiil, kes kiil seto olla tulles etas, tar võrrakesega neid setomaa tublivega võrakase. Aga kui siis minuga jääs male, vaat see piire pääl, tütreke, ma olen niimoodi, et ma olen sündinud kohas, kus kohtuvad Eesti ja Venemaapiir, kus kohtuvad Põlva ja Võru maakond, aga kus kohtuvad ka kolm valda, mis on Värska Orava ja meremehed. Aga jään täpselt looduslike piiride järgi vanale Võromaal, seto kultuur koos hõbevara sõnade mõistmis kolm päeva kestvate saalidega, see kõik läks minust 500 meetri kauguselt mööda, täpselt nii kaugel, kui oli Piusa jõgi. Ometi ma olen 10 aastat olnud setode nii-öelda hääletoru, nende tegemisi vahendanud meil siin Viker raadios ja vahepeal ma mõtlen, et äkki ma ikkagi tahaks olla küll seto, et kas ma siis nagu saaksin setaks või pole lootustki. Kust see tulnud, need vastus siis küsimusele on see, et see käib ikkagi nagu ka sellise südame-Sõjamäe perra. Nad ei suuda endas ka ütleme, et et kui söehing ütle, siis siis oleks nagu hea, kui sa seto rõivahindele gaasi, seto keelt, kõnelesi kui laulda, mõistad, siis laulasi ja testisin talle seto kultuuri selges. Aga ma küsin tuut, näete, et meil on muid rahvitaalnenud vinne rahvasse kõike ja Eestimaal kõneldas, näed, et nad võivad kõnelda vinne geeli annab nagu arusaamatust maasse, rahvast, koslandega ele. See, ma ütlen, ütlen, kes tuleneb setomaale elama olles nagu sõjaga ta Saasituga, seto Elo ja kindel tiimise selgest ja masse ilm ongi niimoodi, et nii kus ütles, kui tahad ja proovid, sõit seto olla, saatke sedda, olemas. Nii et me tegelikult praegu leidsime suurepärase lahenduse sellele väga olulisele küsimusele, aga ühest asjast me veel Hõrnaere tahame sinuga sinuga rääkida ja see on, sa juba mainisid ka intervjuu alguses seto kongressi paari sõnaga. Tõesti hästi lühikesed, sest aeg juba surub peale misse, seto kongress on, mis tema tänane rolle siin setomaal on ja miks see nii tähtis, kas tõesti iga aasta oktoobris saate kokku ja arutate oma väga tähtsaid asju, setomaa asju? No ma pean ütlema küll kolme aasta Takastaga, no aga seto kongress on seto krahh, Vaba esinduskogu ja naid kongresse esimese kongrosselli katakümnetel aastatel ka tõsielul, murdel, eestlaizzil, ersa lastel tatarlasi kõigil all, kongressil, aga kongressi on, kas tul harva kutsile kokku, aga setomaa nukk, kes nüüd oma pea 100 aastat on korjuna kongressidele valitas niga saadiku ja toom too pääle kuningriigi missis ühendas seto seid Kossis kõneldas. Kui kuningriik on rõõmu päiv, siis kongress tuugo arutades ka Murrit pandastunud vapre pääle ja valid vanematekogu oma jõudu ja mõistmistega pruu löödanule lahendusi. Aga mis teie nagu selline on nagu selline käegakatsutav tegevus on, kas teie vastu võetud otsused saavad kuidagi suurteks otsusteks setomaal, kas teie mõtted jõuavad meie poliitikute nii Tallinnas, kus tehakse siis järgmised käigud? Ei ole ju selline jällegi naljaasutus. Esimene seto kongress Petsere üteni, et setomaal setomaal peab tulema muuseum seto kiil ja laulmas tulema augu sisse setomaal tas edese minema karskus pea samma siis perekonnanime peasy aed ajama maak krunti, kolmas seto kongress ütel, et pead tulema seto muuseum. Peab tulema Seto Instituut. Peate tulema setomaa programmi peast tulema lambakasvatuspeast tulema mahekasvatus. Ja nüüd ma küsin, Mirjam, kui ma ütlesin ainult Sõnno lõikan olema, et need on kõik olemas ja ongi. Kõik on olemas ühe lausega, mida sel sügisel hakata arutama, mis need kolm probleemi on nimetanud. Pargile ongi, et siin, seto kongressi telgi inimeses, kas küsitles, aga minule ütelnud toodad seto kiil ja seto keele püsimine, seto keele oppamine, seto rahva üdine hinge Tiidmine Liino setomaal Petserimaal kui siberi ja järgmise, 25 või 100 aasta siis ette kaemine, et mis meist saa katagene viie aasta pärast, mis peab tegema, mis me pead tegema saasta pärast selle nüüdsaga inimesest kongress varsti 100 aastat. Suur tänu tulemast meie improviseeritud välisstuudiosse siin oli Aare Hõrn. Me kuulame nüüd Kossilka seto koori õlle tegemine. Viilma. Ja vikerraadio otsesaade 24. seto kuningriigi päeval luhamaanurgast märsimäe otsast läheb edasi. Müller ja Mirjam Nutov on stuudios ning nüüd on meile siia stuudiosse jõudnud setomaa noored. Ma ütlen nii palju ette, et alates 2002.-st aastast toimub ennem suurt seto kuningriigi päev, aga seto kuningriigi latsib peale. See ei ole olnud kõik aastad järjest selline püsiv traditsioon on ka mõned korrad vahele jäänud, aga igale latsi päeval valitakse ka siis Nursiootškav. Ja eile siis tõepoolest siinsamas luhamaale valiti järjekorras kaheksas nur sootska, kelleks sai luhamaa juurtega noor Annabel, huik. Tervist. Annabel meile kõigepealt natukene lahti kuulaja jaoks ka, et kes noorsootska on, mis on tema tööülesanded, mida ta teeb ja ütlen ka kohe nii palju kõrvale, sinu kõrval istub ka mari linnus, kes on eelmise aasta noor George ka, et te siis kahe peale võite meile selgitada, lahti seletada. Siis norsaskaan, ülemsootska aitab nagu lahendada probleeme ja küsimusi noortega seoses. Mis probleemid need on, mida siis loor saab aidata lahendada või millega te tegelete? Mis te olete teinud selle aasta jooksul? Mari räägib noored siis nii-öelda kutsuvad teisi noori ka erinevatele üritustele seto üritustel, ühte ongi see kuningriik, kus siis tantsitakse ja lauldakse koos ja hoitakse neid traditsioone ka noorte seas üleval. Kui popid on noorte seas need seto traditsioonid? Kui kerge või keeruline on oma koolis klassis neid populariseerida? See väga lihtne ei ole, aga seal on sõbrad, kes üritavad elada siis üldse tantsida, tegelikult seto tantse on väga lõbus ja tore, aga küsimegi kohe Annabeliga, sest sina oled praegu kaheksateistaastane Sagaid Võru gümnaasiumis. Igapäevaselt sa vist elad Võrus, eks ole, jah. Aga kuidas sa kujutad ette seda oma rolli Nursootškana, sa kuuled, mida sinu eelkäija räägib, et mida kõike sul tuleb hakata tegema, et lisaks sellele, et see on ka väga austusväärne amet. Eks Meikari setomaal võimalikult palju viibida ja käia üritustel ja kui probleeme mingi takistus tekib, Sid kaabee doneerimiste noor suuskade poole. Kuidas üldse selle seto kultuuriga on noorte seas, mismoodi need noored täna jagunevad, meil on siin ka veel kolmas kõneleja, kes on Anete Vabarna kuulsate vabarnate klanni üks nooremaid esindajaid, Sinaad, Jane, Vabarna tütar. Räägi, kuidas Värska peal need asjad on, kuidas on nagu inimesed, noored jagunenud? No üldiselt, eks inimesed, kes on vanemate poolestus, nende seto juurtega, kelle vanemad käivad hästi palju ürituste, siis need noored samuti kaasatakse rohkem võrreldes teistega, et kui vaadata ta varasemalt, mis koolis on ka olnud, siis inimesed, kes, kelle emad, vanaemad ongi põlised, seto elanikkonnad käivadki neil oma rahvariided, siis need on ka hoolitsenud selle eest, et nende tütardel ja poegadel oleks ka ikkagi rahvariided ja samuti, et nad osaleksid üritustel. Aga kuidas ongi, kas ongi selline joon lausa vahele, et kui ema-isa ei pidanud setuks olemisest midagi, siis lapsed ka ei pea või siiski noorte seas on ka võimalik seda joont nii-öelda ületada, et et sa näed, et see setu värk on lahes, rahvakultuurivärk on lahe, kasvõi see, et mida, mida, mida popbändid Trad, Attack, hästi tuntud Vabarnad, vabarnate ansambel on, on teinud, kui palju see noorte seas võib-olla mõjutab või? Ei no need Trad, Attack ja see, et nad on ikka need, kes kõigile peale lähevad aga osaliselt küll ma ütleks, et teatud inimesed on tõesti, et kui vanemad balanss, neil on täiesti, kas kõik sellest ja nemad ei võta osa, et on targem enda arvates siis arvutis mänge mängida ja nii edasi, aga kuidas need sõprussuhted teil kogu kujunevad, et kas see on siis nagu seto kultuurist lugu pidavad noorte sõpruskonnad ja siis need, kes ei pea sellest nii palju lugu? Ei, ma ei ütleks, et see just mõjutab sõprussuhteid aga lihtsalt tekivad siis erinevad üritused, kus ka käiakse. Et kuidas nüüd öelda, ma arvan, ma mari natuke äkki räägib ka sellest, vähemalt ta Ta on natuke noorem ja teab praegu. No praegu ongi, et osa rahvast oli noori, on tulnud siia seto kuningriiki, aga teine osa sellest nii palju lugu ei pea, on sõitnud viikendile ehk siis sinna lõbutsema sängi, mis huvitab, kub rohkem. Kuulge, aga kuidas teie näete oma elu tulevikku, kus on ju täna ma ütleks, et see ei ole ainult mingisugune setomaa küsimus, on kõikide äärealade ääreomavalitsuste küsimus, et kas meie noored jäävad meile siia elama, kas nad tulevad tagasi peale seda, kui nad on oma õpinguid suure silmas lõpetanud. Aga ka setomaal on see selline põletav küsimus, mis, mis noored ütlevad selle peale. Ma arvan, et noored troodika tagasi, Nad käivad õpinguõpingutele nagu kogunevad kogemusi. Ja ma arvan, et kui isegi setomaa elama ei tule, asjad käivad ikka puhkamas ja maal või Ostolmaagodo. Aga see ei aita, kui lihtsalt siin puhkamas käia, ikkagi ka kogu selle haldusreformi iva on ju see, et inimesi jääb järjest vähemaks järjest vähemaks. 3800 vist on jäänud siia setomaa valda, neid inimesi. Kui kui mõne aasta pärast on 3000, siis 2000 502000 lõpuks ei jäägi enam kedagi. Kas teie noortena näete mingit lahendust? Ma arvan, et igaüks tahab käima oma raja, leidma, et mina ka hetkel enam ei ela setomaal, et et on teatud muudatused, mis on vaja elus läbi käia ja aga igati hea on jälle tagasi tulla nädalavahetustel või vaheaegadel. Aga mis on need asjad, mis setomaal peaks olemas olema, et üks noor tuleks siia tagasi, mis on need, mille peale teie täna mõtlete, mis on tähtis tegelikult? No kindlasti peaks olema palju, inimestel oleks näiteks kas või nädalavahetustel käia kuskil. Et minu arvates on praegu neid üritusi vähe. Ma olen ise püüdnud korraldada ja korraldanud erinevaid, mitte seda, seda seda, selle põhimõttega üritusi, aga just et noortele, et neil oleks kuskil käia. Mis sina, Annabel mõtled. Ma arvan jah, et rohkem üritusi. Ja ma arvan rohkem nagu endasugust ikkagi, et äkki nagu koguneb kokku, et kas avadega toetavad 11, et ei oleks üksi selles. Nii tore oli rääkida säravate silmadega seto noortega oleks ainult rohkem. Me peame vist kiiresti kahe sõnaga kirjeldan, kas kuulaja ei näe kahjuks pilti, aga see, mis meie ees on lihtsalt imeilus päev, läbisin nii olnud, sest kõik need inimesed, kes siia stuudiosse jõuavad, on ju sedda rõivis ja siin tüdrukutel on värvilised vanikut peas uhked seto rõiva tõimelimor, jube kaelakeed ja kõik, kõik see on väga ilus. Me oleme teinud pilte ka siin, meie välisstuudios, meil tuleb varsti paus kella kolmest neljani me lubame, et me postitame mõned fotod vikerraadio Facebooki, siis näevad kuulajad ka, kes meil siin pena intervjuusid andmas, aga aitäh, Anett Vabarna mari linnus ja Annabel huikab kuulamegi siis ansamblit Trad, Attack, kes või mis või kes siiski on populi populariseerinud rahvakultuuri popis võtmes ja ehk toonud nii mõnegi noore Kasela juurde? Hinnavahe neil ilmaleda. Stamp seal. Enamik. Matma. Ja siis meid seal. Oli. Neid. Varem ma läheks, parem oleks, kui ma läheks. Parem oleks, kui ei ole, kui halvasti Antega suurega. Et näed, vikerraadio, Oleme otse-eetris setomaalt seto kuningriigis. Seto kuningriigil on tänavu ka külade esindused ja üks küla on pööni küla, kuhu me üritame praegu minna. Aga osa setomaa külad, nagu me teame, on teisel pool piiri Venemaa poole jäänud üks tonn graniit. Siin on üks sõdurimundris mees ja ähvardab hukk, on ka käes. Mis nüüd saab siis mis, mis need, kas minagi peeni külla? Ja nüüd saab, tuleb ta, aitas, ankijad, piiri angerjad, mis te küsite minu käest? Mina küsin lihtsa küsimuse, küsin kiusyndi femielia nimi ja kust? Suur tänu. Me saime nüüd viisa, et pääseda Venemaale seto külla ja uurime natukene, kuidas siis elavad setod Venemaa poole peal. Nii me oleme siis fööni külas. Teie olete fööni küla enam ei ela peeni külasega, te olete pärit? Vene külast ja ma ei tea sündinud peenik üle ja kõik mu lapsepõlve suve oma onuga pööningule. Piret Torm kriisiga, niisiis kõneleme siin praegu elu praegu vööni külas elatakse, kui tihti teie sinna üldse pääseb ja kuidas need majapidamised seal välja näevad? Pööningule Humbarhilla hallakenel aastaid külje Oleine Polomaki millamsi kuningriigi kamiseni oluline ülemjaamu olnu apar Hilauledas ühtegi inemis dilemma kat pärakas Tomil püsti. Tassi Ehine pile jäi. Sinna mage kõrastaga siis koham Rade festi. Mida te räägite siin pööni külast oma pöönik Ülo esinduse külastajatele. Kuidas te tutvustate oma küla? 34.-st ja 30.-st aasta hakkas siis suure pildi Saina pääle pantu ja siis ei näitagi neide kõne allagi jääda oma ja kui muutuda hellijam ja kõigul Just, ja nüüd, meil on ju tegelikult siin ei ole ainult tööni küla väljas nagu välja välja tuleb, vaid siin on ka ei inimesed pooliasse külas, mis on samuti Petseri poole peal ja siin on Keer palumaarik ka. Sina oled vist tegelikult lausa seal külas sündinud, sest sinu ema Heljo keskel praegu läks minema, tema ei taha praegu intervjuud anda, meile elab neil päevil Potlessa külas oma igapäevaelu. Ja mina mu ema on, ega ma olen seal sündinud, aga mind pööningul, aga see vana Odin pööningul asja, ehk ema on sündinud tõbi küljes, aga sina oled üles kasvanud siis, kus kuni koodi pööningul ikkagi. Aga no räägi oma ema eest, aga ei tee teil sinna tihti külla, kuidas seal siis elu läheb, palju seal hingelisi on, mis need inimesed teevad seal igapäevaselt? Minu arust on seal mingi kolme, sai 300 setu kandis elab veel täitsa tavapärast elu, elavad inimesed käivad tööl ja inimestel on pered ja teised tema pärast edudega siingi. Mina mäletan, umbes 10 15 aastat tagasi käisin reportaaži tegema, siis oli veel isegi üks. Nõndaks seto kuningriigis on nii palju rahvast, et mobiililevihokis ja ja jäigi pooleli meie reportaaž pööni külastaga, lubame, oleme tagasi eetrisse peale kella kuutteist, kell 16 kuni 18 teeme samuti otseülekannet siit seto kuningriigist, 24.-st seto kuningriigist ja loodame, et siis levimeid rohkem alt ei vea. Aga nüüd siis uudised kell 15 ja tagasi oleme kell 16.