Tere taas kõik endised ja praegused biitlus fani. Oleme jõudnud saatesarjaga, need kuumad kuuekümnendad nüüd siis juba nii kaugele, et hakkame selle otsi tasapisi kokku tõmbama. 10 saadet on selja taga, järele on jäänud veel kaks, need aga seotud juba rohkem üldiste mälestuste ja jonnib kooli George ja Ringo tiitlijärgse perioodiga. Alustame täna ka väikese sissejuhatusega sellest, mis hakkas rokkmuusikas toimuma pärast kuuekümnendaid. Sõna on taas Vello Salumetsal ja Ivo Linnalt. 70.-te aastate roki põhijooneks võib pidada eeskätt hajumist ja killustatust. Eelmise aastakümne rock oli olnud hämmastavalt võimukas ja elav kultuurisüntees mis liitis ühte palju erinevaid tahke. Muusika oli seotud nii noorsooga, vaba ajaga, tööga poliitikaga ja nii edasi. Kuuekümnendad aastad olid kui üks suur rokkmuusikafoorum, kus pandi alus selle muusika tunnustamisele ja püsivusele. Seitsmekümnendatel aastatel ei saanud aga enam rääkida puhtast rokist, sest pinnale kerkis jälle vana jagunemine popiks ja rokiks tekkisid uued muusikavoolud, nagu teismeliste eesotsas meisid roller, siis võiti. Erisusi quattro, osmondite ja teistega. Samuti sai nii-öelda tuule tiibadesse 60.-te aastate kunstrokist välja kasvanud süvarock mis astus täiesti oma rada. Uuesti hakkasid endast märku andma ka mustanahalised muusikud, kes avaldasid end eeskätt disko ja rege muusika kaudu. Töölisnoored valisid oma kindluseks heviroki. Rolling Stonesi pargis antud kontserdile liikusid rahva seas niinimetatud skin Heedid, kiilaspead, kes sõimates ropendades ja väljakutsuvalt käitudes segasid kogu kontserdi kulgu. See oli aga juba punkliikumise eellainetus, mille ideed said aluseks hilisemale kõmuansamblile Sex Pistols vaatamegi. Nüüd aga siis kogu selle eelneva taustal, mis sai edasi biitlitest. Pärast ansambli lagunemist elas Paul McCartney üle raske ajajärgu. Sooloplaadid ei toonud kaasa enam seda edu, mida oli oodatud. Pärast ansambli Wings loomist võis küll mõningad populaarsuse tõus jälle märgata, kuid lõpuks läks ka see ansambel laiali sisemiste vastuolude tõttu. Põhjuseks eeskätt pooli abikaasa Linda, kelle klahvpillimängu tagasihoidliku valdamisega ülejäänud pillimehed nõus polnud. Pool ja jälle üksi. Täielik eneseleidmine ja enda maksmapanek on aga teoks saanud nüüd viimastel aastatel, mida on tõestanud ka õnnestunud ühismusitseerimised selliste tuntud staaridega nagu Stevie Wonder, Michael Jackson ja Stanley kraak. 1986. aastal andis Paul McCartney välja juba oma 15-le albumi. Pärast biitlite laialiminekut elab ta Londoni lähedal ootafooli mõisas mille ümber on kahe meetri kõrgune aed koos vahitorni ja ihukaitsjatega. Pärast 1980. aasta traagilisi sündmusi on poolavalikult esinenud ainult kahel korral. Live-kontserdil Aafrika näljahädaliste heaks esitas ta klaveri saatel laululetid Vii. Mõisas elavad koos pooliga ka tema abikaasa Linda ja neli last. Kõige vanem, neist praegu 24 aastane Heather ei ole tegelikult pooli laps, vaid Linda tütar eelmisest abielust, kelle pool pärast abiellumist adopteeris. Vanuselt järgmine on kaheksateistaastane Mary, kuueteistaastane Stella ja kümneaastane Cheinz. Võib-olla pakub huvi ka fakt, et viimased üheksa aastat on nii pool kui Linda olnud taimetoitlased. Möödunud aasta lõpus külastas Paul McCartney peret Rootsi ajakirjanik Sofi Hansson ja kuulakem. Nüüd, mida ta sellest kirjutas? On raske ette kujutada, et see lamba lahtsatest sussides lõbusalt naljatleb. Mees, kes palub ennast nimetada lihtsalt Mäkaks on üks maailma rikkamatest inimestest. Kui pärin tema muusika kohta, siis vastab pool. Algul tegin muusikat, et saada raha ja kuulsust. See motiiv on haihtunud, nüüd aga juba ammu. Praegu kirjutan muusikat lihtsalt sellepärast, et armastan seda. Nii räägib siis mees, kes on kinnishi rekordiraamatus kirjas kui kõigi aegade menukaima helilooja ja laulja. Alkoholist ja narkootikumidest rääkides hoiatab ta ka kõiki nende hukatusliku mõju eest. Ja taas leian end mõttelt, et jälle räägib seda inimene, kes ise on mitu korda elus narkootikumidega vahele jäänud ja kunagi isegi võidelnud selle eest, et näiteks marihuaana oleks vabalt müügil. Samas aga vaatab pool mulle sügavalt silma ja kohe tuleb ka selgitus. Olen vananedes targemaks saanud, omades kogemusi, võin öelda, kui ohtlikud on narkootikumid, noortele teroin on näiteks selge enesetapp. Kui ma oleksin seda ise kunagi pruukinud, poleks minust enam praegu intervjuuandjat. Veel räägib poolt, et talle meeldib olla keskealine, ta lausa naudib seda. Siis aga palun vabandust, et peab nüüd stuudiosse sõitma ja jalutab seejärel oma toasussides sinisesse märts enesesse. Autoaknast on näha seal asetsevat väga kallist stereoaparatuuri kuid vaevalt see eputamise pärast on sinna muretsetud, mõtlen, pigem, on see ikkagi töö jaoks. Nüüd pooli esituses laul molu näen singi. George Harrison, tema viimase aja elu kohta on andmeid vähe. Ka tema alustas pärast biitlusi laialiminekut oma soolokarjääri, andes välja rida plaate. Parimaks nende hulgast loetakse 1972. aastal välja antud LP-d kontsert fo Bangladesh kuid üldiselt loetakse Harrissoni tegevust kunstiliselt ebaõnnestunuks. Samuti nagu Jon lahutus ka George oma esimesest naisest pätist. Lahutuse põhjuseks oli nimelt see asjaolu, et tema, tema naine, päti otsustas vana sõbra eriklatoni kasuks. George Harrison on praegu abielus Olivia härrasse ka esimesel augustil 78. aastal sündis talle poeg, kellele pandi nimeks hali. Suurt kõmu tekitas aga George'i kohtuprotsess tema poolt plaadistatud laulusuid Lord, pärast mis tunnistati plagiaadiks. Harrissoni kaebas kohtusse Ameerika naisansambel. Shifons, kes väitis. Mais võid. Lood on nende 61. aastahitti. Hishoufain koopia. Kui nagu öeldakse, ühe surma teise leib ja inglise laulja Jonathan King lindistus kõmu kasutades uuesti laulu Hissofain kasutades sealjuures Harrissoni mass võit, lordi seadet, George ise muidugi selle protsessi kaotas, kuigi tema laulu oli müüdud juba miljonite kaupa. Seda kummalisemad mõjus hiljem protsessi võetud ansambli Shifans käitumine kes taasesitas vaidluse all olnud laulu juba massvõit lordi nimesildi all. George Harrison kommenteeris seda kohtuprotsessi juhtumit järgnevalt. Tegelikult on 99 protsenti popmuusikast plagiaat viisid kuskilt varasemast kopeeritud. See oli muidugi ilmne liialdus. Kuid kui ta oleks soovinud tuua mõne näite, siis kaugele poleks tarvitsenud minna. Võrrelgem kasvõi John Lennoni kuulsat pala äppi Christmas. Voor Isover ansambli Hollis poolt sisse lauldud palaga You pool, mis on pärit 65.-st aastast. Nagu võisite veenduda, on George üsna pisike suli võrreldes Leenane. Biitlite seisukohast palade jäljendamise kohta veel nii palju, et kui näiteks Paul McCartney küsiti juba 60.-te aastate alguses, kui olid müügile tulnud biitlase esimesed plaadid, et miks on neis sisalduv muusika nii sarnane Ameerika mustanahaliste artistide esinemisele ja kas tegu on kopeerimisega, siis vastas ta järgmiselt. Me olime nooruses Liverpooli suurimad näppajad ja ainulaadsed plageerijad. Ja naljaga pooleks võib ju väikene tõetera selles ütlemises olla, kuid geeniuseks saavad ikkagi vaid need, kes vana ära kasutades loovad midagi täiesti uut. Ja nüüd muusikapalaks. George Harrissoni laul on tõhus ja see know, kus sa siis kaasa musitseerinud, Ringo Starr ja, ja Paul McCartney. Ja see laulan, pühendus John Lennon eile pärast tema surma, siis tema mälestuseks tehtud laul. Kõige vähem teateid on seni Ringo kohta. Napid andmed siiski räägivad, et ta on esinenud üsnagi paljudes filmides, andnud välja ka sooloplaate, mis teeninud ära isegi kriitikute poolehoiu. Seitsmekümnendatel aastatel käis Ringoga tihti trumme taguma John Lennoni taustaansambli plaadistustel ja nii edasi. Oma esimese naise Maureeniga oli neil kolm last. 1965. aastal sündinud Sakk 67. aastal sündinud Jason ja 70. aastal sündinud lee kuid on teateid, et Ringo on uuesti abiellunud Barbara Bachiga ja neil pidi olema ka juba kaks last. Praegu on Ringo Starr esimesena biitlitest ka vanaisa seisuses. Mõni aeg tagasi ilmus ajakirjanduses teade, et Ringo oli müünud oma nime kasutamise õiguse Seitsmekohalise numbri eest maha ühele reklaamifirmale. Nii et business maailm võttis ka selle süütuse, mis biitlitel seni veel alles oli olnud. Hetkel on aga nii Harrisson kui Ringo tegevuses oma uue sooloplaadi materjali salvestamisega. Mõlemal peaks valmima juba käesoleval aastal, nii et eksis. Kuule, millist muusikat pakuvad need kaks eksbiitlid praegu. Nüüd aga veel üks pala Ringo varasemast loomingust, mille kirjutas spetsiaalselt tema jaoks John Lennon ja mis kannab pealkirja kratist. Kui teistest tiitlitest on nende elu ja tegemiste kohta meie käsutuses küllaltki napid materjalid siis nendest raamatutest, mis seal avaldatud John Lennoni kohta võiks kokku saada mitu saadet piirdume sedakorda siiski ainult mõningate tähtsamate faktidega. Johni muusika polnud sugugi parem teiste omast, kuid see oli tugevalt omas ajas kinni umbes nii nagu roostetanud kruvi raudlatis. Johnny elamine ja muusikutee pärast ansambli laialiminekut oli üks meeletu enese otsimine. Koos Yokoga moodustasid nad ansambli plastikonu bänd. Edasi tulid sooloplaadid taas uued otsingud, et leida sild vana rock n rolli. Nii. Siis järgnes kolimine Ameerikasse oma unistuste maale ja seejärel enesesse sulgumine viieks aastaks. Pärast LP voolsanud pritsis väljaandmist, lausus John. Ma ei taha vananeda, kui tal on väsinud ka sellest, et püsida noorena. Kardan hirmsasti kõike nii normaalsust, enesega rahulolu tingimustega leppimist ja kõike muud samaväärset. Üritan seda kõike vältida, ma pean ennast mingil moel teostama, usun, et see lõpuks mul ikkagi õnnestub. Asjast arusaamine on juba pool võitu. Viis aastat elas John vaid perekonnale, võttes Yokoltile oma pojasoni kasvatamise ja koduse toiduvalmistamise. John hoidis oma poega nagu maailma parim isa ja püüdis anda talle kõik, millest oli nooruse silma jäänud. Yoko tegeles samal ajal äriasjadega. Selle viie aasta vaikelu jooksul töötas aga Lennoni pea kui arvuti ja ühel päeval võttis ta Yoko käe kõrvale ning nad sammusid stuudiosse. Valmis abielupaari suurepärane heliplaat tabel fantasy. Nii see kui ka järgmine LP Milkenud Hani sisaldasid nagu mingit äratundmisrõõmu ja annavad ka romantilise pildi sisukas luuletaja paarist Johnist Ocost. Kõigest kiirgub optimismi nii tekstist kui ka muusikast. Oma 40. sünnipäeval heitnud Jon pilku mitte käidud teele, vaid vaates tuleviku lausudes. Kõik räägivad mu viimastest heliplaatidest ja viimastest kontsertidest, nagu oleks elu juba läbi. Aga ma olen kõigest 40 aastane, kui jumal annab, ootab mind eesteist 40 loomingu aastat. Ma ei kavatse veel surra, elu alles algab. Ma usun sellesse ja see annab mulle uut jõudu. Lennoni viimasesse intervjuusse kuuluvad aga järgmised laused. Minu uus heliplaat käsitleb tänast ja homset päeva. Seal räägin ma põlvkonnaga, kes on koos minuga üles kasvanud ja küpsenud ja seitsmekümnendad aastad. Olid tõepoolest hirmus rasked aga me pidasime siiski vastu. Tehkem nii, et kaheksakümnendad oleksid kerged ja kaunid. Lõppude lõpuks sõltub see meist endist, milliseks kujunevad. Kaheksandal detsembril 1980. aastal astus John Lennon koos Yokoga välja oma majast New Yorgi südalinnas, 72.-lt tänavalt et sõita stuudiosse, lõpetama plaati Nilk Anthony. Nende juurde astus mees, kes palus autogrammi LP-le. Tappolfantasy. John kirjutas sinna järgmised read. John Lennon, 1000 980. Muide sellest hetkest on alles jäänud ka üks foto, mille jäädvustas üks lähedal seisnud fänn. Mees, aga kes sai autogrammi, hüüdis vaimustunult. Oi, poisid, Havail ei usuks seda keegi. Õhtul tulite tagasi Lennonite maja ette, et oodata abielupaari naasmist. Kuid John ja Yoko olid jõudnud maja ukse ette, astus mees neile vastu ja tulistas 38 kaliibrilist Smissand Vesson revolverist Johni pihta. Surmavad lasud. Mis on nii vanamoeliselt ümarad päikseprillid, jäid imekombel linale püsima, kui ta keha langes verest, Meretades kõnniteele, gooti stiilist akotab paradokse ette. Kui kohale saabus politsei, seisis kõnniteel rahulikult ka mõrvar. 1955. aastal sündinud Mark David Chapman kaenla all oli tal ikka veel Lennoni plaat ühes käes Salinger raamad rai kuristik rukkis ja teises käes sama püstol, mis end Uuesson politseijaoskonnas ulatas ta komissarile raamatu ja avades selle. Ühelt leheküljelt ütles ta, et siin on kirjas ka tema mõrva motiiv. Kuulake palun seda katkendit. Ma kujutlen, kuidas väikesed lapsed mängivad suurel rukkipõllul, mingit mängu. Tuhanded lapsukesed, aga lähedal pole, hingegi, tähendab ühtegi täiskasvanut peale minu. Mina aga seisan mingi järsu kuristiku kaldal ja minu ülesandeks on püüda lapsi, et nad ei kukuksile kaljuserva. Tähendab, kui nad mänguhoos ei märka, kuhu nad jooksevad, siis tulen oma valvepostilt ja püüan nad kinni. Teeksin seda hommikust õhtuni. Valvaksin lapsi kuristiku kaldal, rukkipõllul. Chapman viidi pärast kohtuotsust hullumajja. Kas ta hull aga oli, selles võib väga kahelda, sest juba mõne aja pärast saatis ta Yoko'le kirja milles palus vabandust tehtu pärast ja lubas kirjutada raamatut John Lennoni eest. Müügist saadud raha otsustas ta kinkida heategevuseks. See mõrv oli lõpp-punktiks ansamblile The Beatles kuid järelejäänud legendi ja muusikat ei suuda tappa ükski relv maailmas. Ning kuigi ja kuulus Liverpooli nelik ei saa koos mängida enam kunagi ei ole tuhmunud tänaseni siiski Lennoni nimi, pigem hakkab see omandama taas uut sära. Teatepulga on ju üle võtnud tema poeg esimesest abielust Julian ja et meil veel veidi saateaega järgi on, siis räägime lühidalt ka noore Lennoni tegemistest. Liiati on tema sarnasus isaga üsna selgelt tajutav, seda nii muusikalise materjali stiili kui ka teostuse poolest. Eriti ilmnes kuulates Julian esimest kauamängivat heliplaati nimetusega Valot kus tahes-tahtmatult tuleb silme ette võrdlus näiteks LPG Tabor fantasy isa ja poja häälematerjal harmooniat. Isegi meloodia katkendid tunduvad sarnastena. Muusikasse tulla oli Julian Lennon kindlasti raskem kui mõnel teisel tema ealisel oli ju isa imidž nii võimas, et ega siin ei olnud hinnaalandust oodata pojagi tegemistele. John Lennoni traagiline surm paiskas müügilettidele jälle suurel hulgal tema heliplaate ja elustas taas paljude mälus ehk juba tuhmuma hakkavat mälestust biitlite aegadest. Siis veel keerulised suhted Yoko Ono ka samuti äraootaval positsioonil kriitikud ja kuulajad. Kes kuskilt maalt kõik ootasid uue Lennoni taassündi mingit plahvatust, tõestust väljendile. Käbi ei kuku kännust kaugele. Ajalehtede ja ajakirjade veergudelt võis lugeda isegi uutest manipuleerimisest legendaarse ansambli The Beatles kokkukutsumisvariantidest, kus siis pooli George'i Ringo kõrval oleks koha sisse võtnud Julian. Muide, need rohkem kõmuväljaannetele orienteeritud kuuldused pole vaibunud tänaseni. Lõpuks hakatega noore Lennoniga harjuma ja võtma teda nii, nagu ta on ning esimesest ehmatusest või krambist hakkas ülesaamaga Julian ise sagenesid esinemised suurtel kontserdilavadel, televisioonis. Lauludest ilmusid videovariandid ning eelmise aasta alguses andis ta välja oma teise LP nimetusega päevaste unistuste salajane väärtus. Ei saa küll veel väita, et Julian oleks muusikaliselt juba igati küps ja ennast leidnud kuid oma mina hakkab kujunema. Iseloomult küll mõneti kinnine on ta siiski tihedates kontaktidest paljude muusikutega keda ta ka oma heliplaadil tänab abi eest. Kuid kõige viimasena seisab seal teistest eraldi lause. Ja tänu minu isale. Ja nii elabki edasi John Lennoni ja kõigi teiste biitlite muusika elab seda edasi nii poja Juliani ja eksbiitlite pooli George'i, Ringo mõtete ja tegude kaudu. Nende muusika kaudu elab edasi tuhandete teiste muusikute ja miljonitel viitlzi fännide südamelöökide saatel. Kuningas on surnud, elagu kuningas.