Parandate päikel. Mõned muudkui vaidlevad veel õige pikalt, põhjuseks teadagi vine eraraha. Pean jälle hakkama muusikat tegema, sest minu vana armas käbile ehk on omadega õhtul jama, automehaanik Fernando nõuab raha, seletab rai. Selle 2008. aastal ilmunud plaadi sissejuhatuses kirjutab ta nii. Püüdsin teile taas toredat muusikat teha Meie kõigi elamustest, headest ja halbadest aegadest, autodest ja võidusõitudest, igapäevastest muredest, kohtumistest väikestest asjadest, mis kokku moodustavadki meie elu. Helijälgedeta jälg ajas ajas. Helijälge ajas. Ka ilusat pühapäeva vikerraadio Helgi Erilaid ja seekord suurepärane muusik, laulja, helilooja, produtsent ja kitarrist raikuudel. Nii seitsmeteistkümne aastane Raikover koos musta pluusi mehed Mahaaliga grupis, Rising sans terve plaaditäis. Lugusid salvestati aastal 1965, kuid tookord ilmus vaid üks singel. Nood tõusvat pojad mängisid aga rõõmsalt Los Angelese klubides ja nende salvestusi levitati laialt piraat heli plaatidena. Kuni lõpuks ligi 30 aastat hiljem andis ka lambi Recoodsele ammu laiali läinud bändi plaadi välja. Rising sans thrmachaal jära ei kuuder. Raiguuder mängis selles grupis igasuguseid kitarri ja mandoliini ja tema noor hääl kõlas kenasti kokku Tairmahhaali vägeva bluusihäälega. Praegu tärn tuli siia ilma 1947 Californias inglite linnas kasvas ülesande Monika, see võttis juba kolmeaastaselt kitarri. Neljasena sai pöördumatult viga tema vasak silm, nii et sellest peale on ta kogu oma elu klaassilmaga elanud. Õnneks on teine silm terve. Räiguuderi kohta on öeldud, et ta on otsekui mingi muusikaga meele on, kes tunneb ennast kodus kõikvõimalikes stiilides, olgu see siis rakan, Ralm, pluus, regi teexmeks, Havai rütmid teeks džäss, kantri, folk, maailma muusika, rütmibluus või gospel tema uskumatu ulatusega anne jättede täial. Juba 1900 kuuekümnendatel demonstreeris ta seda õige mitmetes tallastes muusikagruppides. Nende seas olid ka kapten Piiv hart, Ligifyyd ja Rolling Stones. Stonside albumil letid, pliid kõlab Craig Uuderi kitarr ja mitte ainult sellel albumil. 1960.-te lõpus tegi kuuder kaasa mitmel Rolling Stonesi salvestussessioonil ja tema slaidkitarri võib kuulda ka filmi performans muusikat, kas tänu oma andele ja meisterlikkusele ja vaatamata oma noorusele oli rai kuuder noil aegadel väga hinnatud stuudiomuusik Kunivalis soolotee. Oma tüdrukut oodates on täismehel meri põlvini räiguuderi läbilöögialbum. 1900 seitsmekümnendatel oli inte õppul valli purpur punasesse orgu sellele valista bluusi, gospeli kalipsot Kuiga kantrit ja tema plaatidelt või peaaegu alati Te erinevaid stiile leida. Sest rai kuuder on niivõrd mitmekülgselt andekas muusik. Väga nõutud stuudio artistina ta pikka aega ka jätkas ja 1900 kaheksakümnendatel kirjutas märkimisväärselt palju filmimuusikat. Ühes intervjuus jutustab Ray kuudel, et tõenäoliselt Ta tõi just tema 1900 kuuekümnendatel esimeste heliloojate hulgas popmuusikaga filmidesse. Varem seda Hallywoodis ei harrastatud. Üks huvitavamaid Töid oli tema jaoks filmi taristeks äss. Taustamuusikalu minek 1984. Raigu ter, meenutab filmirežissöör, oli võim Enders euroop padunnetusega kunstipärasust taotleb mees, kes lasi oma kangelasele aina mööda kõrbe ringi. Hulk võim oli hea režissöör ja kõik tuli tal väga hästi välja. Aga milline muusika kõrbe taustaks peaks kõlama loodus, õhk ja tuul. Jõuenders ütles mulle mängima lainud Johnsonit, see peaks sobima. Selles on meeleolu ja üksildust. Ja kuuder võttiski filmi baarist eksas muusika aluseks plain rullil Johnsoni kitarriloo taak, was when ait Gold vas veerand. Pine oli öö külmanni maa, mis praegu taustal kõlab. Kuudel on selle kohta öelnud, et see on üks hingelisemaid ja ülevamaid meloodiaid Ameerika muusikas. Küllap need, kes kunagi näinud võimu endersi filmi, barrist eksast, mäletavad ka selles kõlanud imelist muusikat. Selle looja on niisiis rai kuuder, kellel just 1900 kaheksakümnendatel oli filmimuusika kirjutamisel kõvasti tööd. Ta on meenutanud, et see oli raske ja õpetlik aeg sest salvestused algasid iga päev täpselt kell üheksa ja lõppesid kell kuus õhtul. Kogu selle aja käis nonstop töö, ei mingit lõunaaega või vaheaega. Temasuguse rokkmuusiku jaoks tundus see kohati väljakannatamatu. Samas näitas tööfilmidest, kui palju sa tehtud saad, kui ennast tõsiselt kätte võtad. Üheksakümnendad tõid räiguuderi muusikas seda asusuuna. See oli maailma muusikapaarile. Albumil ühendas ta traditsioonilised Ameerika muusikastiilid India ja Aafrika rahvamuusikaga. Seejärel tuli Kuuba. Moenavista Soušelklab räiguuderi produtseeritud album, millel esines hulk 20. sajandi tuntumaid kuuba muusikuid ja kuudel öelnud, et nendega töötada, tähendas tema jaoks otsekui uuesti koolis käia. Neilt muusikutelt oli nii palju õppida. Aga salvestus toimus Kuubas. Seal töötades rikkus Raigu ter Ühendriikide tollaseid seadusi ja talle mõisteti 25000 dollarit trahvi. Oma ametisoleku viimasel päeval kirjutas president Clinton alla armun mise aktile ja nii sai kuudel tagasi ühendriikidesse tulla. Aga juba varem 1992 ühinesid Raiguder Janha järk inglane Nick lõu ja trummimees Siim kelner toredaks bändiks, mille nimeks sai legi Vellitš. See oli tore seltskond. Mehed tegid väikese esinemistuuri ja ühe ainsa albumi rõõmsaks seikluseks kokku tulnud ja ühtset muusikamaitset jaganud tund tüdrokkarite bänd. Rai kuuderiga on nii, et ei või iial teada, millise muusikaga ta oma järgmisel plaadil välja tuleb. Aastast 2005 on pärit laul, mille sünnilugu oli rai enesejutu järgi. Järgmine seisab tänavanurgal, igivana, ütleme 1939.-st aastast pärit Ševi, siis sõbrale ilmatu kihvt vana auto. Selles istub kolm noorukit ja autost tipid mööda kolm ülesmukitud näitsikut. Suurepärane laulustuse friikuul käts kolm lahedat tibi. 2005. aastal ilmunud album Shaweraviin oli tegelikult räiguuderi esimene sooloalbum pärast 87. aastal ilmunud plaati hinged Rüdam. See on pühendus ja omamoodi austusavaldus kunagisele Los Angelese hispaaniakeelsele piirkonnale Shawee ravin, kus 1900 neljakümnendatel ja viiekümnendatel elas vaene, kuid vilgas ja rõõmus tšikaano rahvas. Kuudel on öelnud, et püüdis omal kombel ellu äratada viiekümnendad Los Angelese ajaloolise maailma nüüdseks kadunud õhustikku ja elupildid ning selle oma muusikasse talle seda, seda kõikvõimalikes stiilides. Ladina rütmid džässi teks meks koos Chica legendaarsete muusikutega. Siis natuke teeks Mexi, mida räiguuder isegi on viljelenud. Siin laulsid Errzi Jäärozella Arvisu koos mehhiko muusikutega. Raigu ter mängis erinevaid kitarre ja tema poeg Joachim kuuder trumme. Lugu oli kunagi suurde läinud noorukitest, mitmed neist ei tulnudki tagasi ja neile, kes tulid, lubati paremat elu Shaweraviinis, millest nüüd on vaid mälestused. Alles. Showeraviin oli esimene plaat Ray kuuderi California triloogiast. Teisele rändab punane kass, padi mööda 20. sajandi alguse Ameerikat. Kolmas album ai Flathed aastast 2008 meenutab 1960.-te autovõidusõit. Mehed ja autod, see on teadagi omaette lugu. Plaadil pole muidugi ainult tõdest jutu Raigujudele on öelnud, et tal on olnud au tunda õige mitmeid stiil, kitarrimeistreid ja ta pühendab rõõmu ja austusega neile ühe oma lugudest, lootes, et ehk keegi meenutab kunagi ka teda ennast, milles pole küll vähematki kahtlust. Jewel kast meitsias. Keset laulu pajatab räi, mulle tundub, et jumalale meeldivat stiil, kitarrimängijad, ta on neid nii palju loonud ja loob üha juurde. Ja teavet kitarrimeeste elu maa peal pole mitte alati lihtne, niiet ta sisustas ühe nurga taevas just nende jaoks. Kõigepealt siinsel parkimisplatsil on alati piisavalt ruumi ja kui see ustest sisse astud, siis leiad, et seinu katab okslik, männipuu ja vaibad on rohelised ning kuldsed minu lemmiktoonid. Laudade ja toolide katted on punased ning suurel laval esinevad pidevalt kauboirõivastes muusikud. Ja sa kuuled seal tuttavaid hääli, mis ütlevad. Näe, sina ka siin, tule üles, mängi koos meiega. Selline võiks siis Raiguuderi meelest stiil kitarrimeeste taevas välja näha. Ja veel kirjutab ta oma plaadi sissejuhatuses, et pühendab selle muusika trimmeri värsile, kes on olnud üks naid tõeliselt suuri vesterni, kitarri, kuningaid ja ühe laulu plaadil pühendab rai lauljale, kelle hääl. Ta kuulas koolipoisina oma väikesest vanast raadiost. Haaray kuuler meenutamas oma noorusaegade lemmikut Johnny Cashi oma intervjuudes on raieavameelne, ütleb, et ta tõelistest graafidest muusikutest, kellel on kuulajatele midagi öelda kommertsmuusikat, ta vihkab, sest selles kõliseb raha hallid juuksed. Sellised me siis nüüd oleme, ütleb ta enda jaama muusikutest eakaaslaste kohta. Aga me olime vabad, me oleme ikka veel vabad tänapäeva muusikasse kuudel ei julge uskuda, arvab, et enamasti valitseb selles maailmas raha. Ka ajalehte ei taha ta enam hommikuti lugeda, need võtavad tuju ära, pigem alustanud laulu, ütleb rai. Me elame selles maailmas, milline see ka ei oleks. Aga peab uskuma, et kunst ja looming suudavad aidata. Nüüd juba rohkem kui poole sajandi jooksul on rai kuuderi jõudnud muusikas uskumatult palju korda saata. Lugematu hulk erinevaid stiile, erinevaid lavapartnereid erinevates šõudes ja plaatidel. 2011 ilmus tema lühinovellide kogumik Los Angeles tooris. Lood tema kodulinnast ja sealsetest inimestest 1900 neljakümnendatel ja viiekümnendad. Need on andekad ja töökad inimesed, kes mõnikord vaevalt ots otsaga kui tulevad, aga tsiteerides kuuderit. Just sellised inimesed hoiavad meie maad üleval. Miljonärid ei tee mitte midagi muud kui raha, nii et kui mõnedki neist seintest, mille vahel rai kuuder oma elutöö teinud on, kõnelda saaksid, oleks neil paljugi jutustada. If vorskudoog, Raigu ver, Davil lemmi jah.