Noh, ei neid, oled sinagi seal rock n roll'i taeva mustikaküngastel keset nii paljusid muusikutest sõpru, neid, kes kaugetel 1900 viiekümnendatel selle rütmi üheskoos siia ilma tõid. Küllap tervitasid sind Elvis. Seal üheskoos igav ei hakka, sest kuidas saab ühel rock n roll'i peol igav hakata? Helijälg. Ajas ajas. Helijälge ajas. Ilusat pühapäeva jälle kord vikerraadio Helgi Erilaid ja meenutagem meest, kes hea sõbra Little Richardi sõnul suutis oma klaveril mängida absoluutselt kõike. Väikemees, kes oma väikeste naiselike kätega pani klaverilugusid jutustama tema ei olnud mingi klahvide tagu ja ta oli tõeline, ehtne pianist, ütleb Richard, kuidas saigi teisiti olla kui prantsuse kreooli perest pärit tant vanduminike. Doomino juunior tuli 1928. aastal ilmale kasvas üles ja elas kuumas Louisianas, New Orleansis. Selles lahedas ja kummalises poolkuu linnas, mis elavadki oma kuulsa New Orleansi džässi pehmelt rulluvad. Rõõmsate rütmide lummuses. KUS Streeti tänavakohvikutes ja baarides kestvate eluvaated hommikuni ja igast lahtisest uksest tulvab tänavale muusikat, bluusi ja rütmibluusi, Keitšinik ja täidekat. Ivar liinsen, traditsioonide linn ja üks tõeliselt vägev traditsioon on juba maabigra ise. Karneval, rongkäigud ja bändide paraadid, laulud, tantsud, suur söömine ja joomine üks väsimatult pidu ja õhus on maagiat. Hääts Domina maadigraal, no ante anda minek oli 10 aastat vana, kui tema õemees džässkitarrist Harrison verret talle klaverimängu hakkas õpetama. Poisi jalad siis veel pedaalide nei ulatunudki, kuid ta haaras. Otsekui õhust ja õhk oli New Orleansis muusikat täis. Väike Antan hiilis tihtigi paaridesse ja jälgis kusagilt varjatud nurgast oma suure eeskuju. Professor Longheri klaverimängu. No siit saab väga hästi aru, et professor teadis, mida selle pilliga teha. Tema klaverimängustiili kohta on öeldud, et see oli täiesti eriline segu Rumbast mandost ja kalipsast. Noore antu andaminike toomina kuulas, lummas neetult ja õppis. Ja 14 aastasena mängis juba ka ise New Orleansi baarides klaverit. Oli 1947, kui bändi juhtpillide aiemand kuulis noortoominat kusagil kodusel peol ja kutsus ta oma bändi, kes esines ühes New Orleansi klubidest. Noorele klaverimängijale maksti kolm. Dollarit nädalas ja pillide aiemand andis talle hüüdnime that's paksuke osalt seetõttu, et nooruk meenutas talle pisut kah test klaverivirtuoosi thats Volerid, effed spitsiooni, aga ka seepärast, et antuanil oli päris hea söögiisu. Vaat nii, nad kutsusid mind paksuks meheks, sest ma kaalusin 200 naela. Kuid tüdrukutele Ma meeldisin ikka, sest teadsin, kuidas tuleb käituda. Seisin rämperte kanali tänavanurgal ja vaatasin kõiki neid kauneid kreooli, piigasid. Sätmen selle laulu kirjutasid Domina ja tema hea sõber Wave Bartholomew ju 1949. aastal ning 50.-te alguses müüdi juba terve miljon fänniplaat. Nii kõrgele polnud seni ühegi rock n roll'i singlimüügiarv tõusnud. Hätsi rulluv klaverimängija kelmikas, vahva. Need olid tol ajal midagi uut ja rahvas muudkui ostis. Päts toomine arendas välja klassikalise New Orleansi rütmibluusistiili, kirjutab muusikateadlane Ritsi anterberger. Ja leiab nagu mitmed teisedki tema ametivennad, et Chapman oli oma ülesehituselt esimene rock n roll-i lugu üldse või vähemasti New Orleansi stiilis rock n roll'i lugu. Hätsi hitivabrik heas mõttes oli siis juba 1950.-te alguses tööle hakanud. No kas pole kahju? Lausa häbiasi, et sa mulle hüvasti ütlesid. Mu pisarad voolavad nagu vihm ja see on kõik Sinusi end. Šein. Selle looga jõudis rätsiba Billboardi singlite tabeli esikümnesse. Pätvuuniversioon samast laulust tõusis aga esikohale. Seda mängiti raadios rohkem. Olid ju alles 1900 viiekümnendad ning vähemasti lõunaosariikides elas kaks Ameerikat, must ja valge. Tantsusaalides, kus thats istus oma bändiga laval klaveri taga ja kõlasid tema kord kiired korda aeglasemad. Tundlikumad lood olid tantsupõrandatel nii mustad kui valged teismeeas noored, kuid sissepääsud olid eraldi valge ja musta nahavärviga. Publiku jaoks juhtus igasuguseid asju, näiteks 1956. aasta novembris esines rats toomina Põhja-Carolinas saietfellis ja saalis tekkis tõeline mürgel. Politsei pidi rahva rahustamiseks pisargaasi appi võtma. No mina ja kaks tema grupi liiget hüppasid aknast välja ja said ka kergelt vigastada. Tervelt neljal doominokontserdil hakkas publik asja eest teist takka märatsema. Rätsi biograaf, rikka hõlmann on sõnastanud põhjused. Suured tantsusaalid, kus mustad ja valged noored vaadet esimesi kordi ühisel peol kokku said. Pluss alkohol ja rohkem ei olnudki vaja. Lõunaosariikide rassiline eraldatus maksis kätte satsi muusikast olnud külmik, mitte midagi, mis oleks võinud tema noort publikut üles kütta, Ta mürgeldama panna. Mees ise oli klaverit, aga soojalt naeratav ja tundis oma muusikast rõõmu. Aga ta oli must mees 1950.-te Ameerikas. Tema kontserdil lausa sobisid rassilisteks kokku põrgeteks. Politsei püüdis küll teinekord valgeid nooli nendest eemale hoida, aga see oli ainult õli tulle valamine. Hätsi muusika juured olid pluusis ja puugivoogis, tema rütmid olid nii tantsima, panevalt kutsuvad, ta laulis aina armastusest ja missis noortele inimestele. Rohkem korda võis minna, mitte mingi vägi ei suutnud neid väetisi kontsertidest eemal hoida. Lisaks räts tegi oma muusikat tohutu rõõmuga ja ta on kunagi öelnud, et kui ta näeb, et tema publik on õnnelik muutub ta ka ise laval klaveri taga üha õnnelikumaks. Samas kui thats kuulsas, et seal Ivani teleshows 1956. aastal oma bluuberi Hilli laulis, paigutati tema musta taustabändiliikmed eesriided taha, et televaatajad oma ekraanidel liiga palju musti muusikuid ei näeks. Ja seal Ivan kutsus fätsi lavale viimasena, et nii telepublik kui reklaamipakkujad saaksid ikka kindlad olla, et mitte midagi ei juhtu. Kõigest hoolimata säras ka selles shows rõõmust, nagu ikka laval olles. Aga pärast alati nii maagiliselt rõõmsat kontserti alati välja müüdud saalides võis juhtuda, et Domina ja tema mustadest muusikutest koosnev bänd ei leidnud linna söömaja sest hotellid võtsid vastu vaid valgeid külalisi. Nii et neil tuli linnast välja sõita, Teie otsida kusagil hotell, kus magada ja restoran, kus süüa. Ameti what's toomine oli 1900 viiekümnendatel juba kuulus muusik ja needsamad inimesed, kes tal nahavärvi pärast oma asutusest lahkuda palusid, olid võib-olla ka ise kontsertidel tema muusikat nautinud. Alustasime seekordsete ajatundi bluumeri Philly stuudiovõttega. Kontsert oli muidugi natuke teine asi, sest thats armastas alati oma publikuga suhelda ja bluuberi hellist sai tema suurim hitt, olgugi et selle Juba enne teda salvestanud näiteks siin Aadria Louis Armstrong. Ma. V? Kontserdil 1950 pärast satsi salvestasid selle loo veel Elvis leedel, Richard jah, üllatus Led Zeppelin. Kuid üle ilma tuntuks tegi selle loo ikka Fats toomine 1956. aastal jah, rätsi, soojust ning armastust täis. Bloombergi hell juhtis rütmibluusitabeleid tervelt 11 nädalat. Domina ise pidas end ikkagi rütmibluusi, mitte rock n roll'i meheks, kuid tema mõju rock n rolli arengule oli mõõtmatult suur. Ka noor Elvis Presley hiljem esitles Elvis Vääts toomine, et ühele ma kontserdil Las Vegases öeldes sele džentelmeni muusikal on mulle algusest peale tohutu mõju olnud. Paljudki inimesed näivad arvavat, et mina alustasin kogu seda rock n roll'i business i, kuid. See on, roll oli olemas juba ammu enne mind. Keegi ei suuda laulda seda muusikat nii nagu tumeda nahavärviga inimesed. Mina ei suuda laulda nii nagu Fradstoomina. Ma tean seda. Ja kui mind on kutsutud rock n rolli kuningaks, siis see pole õige räts toomina on tõeline rock n rolli kuningas. Niimoodi ütles Sizelvis. Päts istus alati laval klaveri taga, parem külg publiku poole ka mikrofon oli siis tema paremal küljel. Ta laulis publiku poole vaadates ja alati naeratades. See oli imepärane, valge, lausa lapselikult heasüdamlik naeratus on öelnud need, kes teda laval näinud on. On öeldud sedagi, et kuigi sotstoomine oli väga suur staar, jäi ta alati äärmiselt tagasihoidlikuks inimeseks, kuid armastus, kauneid asju ja sära laval oli ta ikka teemantsõrmuste ja kalli käekellaga kuid elas tavalise New Orleansi rahva kombel aga sõitis ringis särava ereroosa Cadillaciga. Just kuuekümnendad ja Briti invasioon Neviitlid kõiga rammistamisid olid thats dominast lause vaimustuses. Kui biitlid 1900 kuuekümnendatel New Orleansi tulid oli just what's doomino see muusik, kellega nad kohtuda tahtsid. Ja kui siis rätsile öeldi, et tema. Kohtub tiitlitega vastas ka väärikalt. Ei, biitlid kohtuvad minuga. Kui populaarne väärtustame on õieti oli see Elvise sõnade järgi tõeline rock n rolli. Kuningas müüs rohkem kui 110 miljonit heliplaati ja tal oli 66 pophiti kahe võrra rohkem kui biitlitel. Paljude hittide loojateks olid thats ja tema sõber Bartholomew, kes moodustasid roki esimese eduka laulja ja laulukirjutaja Ta jääb tiimi oma viimase kolm nädalat kestnud Euroopa tuuri tegi domine aastal 1995. Tollal 67 aastane laulja ei tundnud end kuigi hästi ning otsustas, et enam ta New Orleansist ei lahku. Talle ei meeldinud ringi sõita osalt ka seepärast, et mitte kusagil ei saanute sellist toitu, millega ta oma kodus harjunud oli. Toit oli talle oluline asi. 1998. aastal austas president Bill Clinton FED Stominat rahvusliku kunstide medaliga kuid thats ei läinud valgesse majja seda vastu võtma. Muusikat tegi ta ikka edasi. Jaga Keiljon rütm sobis rätsile hästi. Siin koos ju Köffheuga. Staamina elas New Orleansi kõige idapoolsemas ja kõige suuremas üheksandas linnajaos mida piirab ühelt poolt Mississippi jõgi poolt pontšo treini järv. Kui ähvardav orkaan Katrina 2005. aasta augustis New Orleansi lähenes, vahendas rätsi hea sõber telereporter Erik poolsen parasjagu otsesaates Katrina liikumist poolsena meenutanud. Helistasin saatepausi ajal Fatzile ja palusin tal kodust lahkuda, sest üheksas linna jagu jäi otse orkaani teele, kui thats keeldus. Ta oli päris kangekaelne ja tema naise tervis polnud ka kõige parem. New Orleansi üheksandas linnajaos olid kenad väikesed kaunilt värvilised nikerdustega puumajad. Katrina tegi suure osa neist maatasa ja ujutas piirkonna põhjalikult üle. Kui kohutav orkaan lõpuks vaibus, ei teatud seal elanud inimeste saatusest midagi ja levisid ka kuuldused, et what's toomine hukkus tormis ja veemöllus. Peagi selgus siiski, et nii rätsi kui tema perekonna päästis kaldavalve helikopter ja nad toimetati tormivarju Tõnruuši. Erik poolsen jätkab oma mälestusi. Kui torm oli vaibunud, läksime koos pätsiga tema kodu vaatama. Maja oli püsti, kuid põhjalikult räsitud ja rüüstajad olid omakorda sellest üle käinud. Esiküljel oli grafiti, IP säts, siis rästinbys. Puhka rahus, sinust tuntakse puudust. Sääts öelnud Nad kuulutasid mind liiga vara surnuks kuid kogu fätsi senine maailm oli kadunud. Katrina oli tema majja mitu meetrit vett toonud, kõik oli rikutud, ka tema kaks suurepärast klaverit. Meil pole enam midagi, ütles räts ühes tollases intervjuus. Loomandi nukker esmaspäev kuid elu pidi edasi minema ja läks. Doomino elas koos perega Harvis, kuni tema maja taastati. President George Bush saabus isiklikult kohale, et Fatzile president Clintoni annetatud ja Katrina vetevoogudesse kadunud rahvusliku kunstimedal taas üle anda. Juba 2006. aastal ilmus toomine album Live and cycling küll seni avaldamata 1990.-te aastate salvestustest. 12. jaanuaril 2007 sai Fretz Domina New Orleansi pluusi majas elutöö preemia ja linnapea kuulutas selle päeva fätsi päevaks. Tema viimane esinemine oli mais 2007 ikka New Orleansis. Lõpupoole elas Fats vaikselt ja lahkus taevastele rütmibluusilavadele 24. oktoobril 2017 89 aastat oli talle antud hea sõber Liddell. Richard ütles, sats polnud suur jutumees, aga suur rännumees. Ta oli üks neist vanadest headest rock n roll'i meestest. Nüüd oleme jäänud vaid meie kahekesi, mina, Jerry Lewis. Aga Fats jätkablitele lihtsalt mäletan, et alati, kui me kohtusime, ütles ta mulle. Tee uks lahti, ritsejad, tee uks lahti. Mina ütlesin, räts, uks on alati lahti, tule ainult sisse.