Laul on hääle ja sõnade ühendus, mille varal hinge tundmusi avaldatakse. Laulu võiksime ka tundmuste kõnekeeleks nimetada, teda inimesel on ihaldus seda keelt rääkida, see on laulda. Pühad jumalamehed ja kristlikud kogudused on oma rikkast sisemist elu avaldanud ei, mitte ainult sõnade varal vaid iseäranis laulu häälewara. Seda tunnistab ajalugu apostlite päevist kuni tänapäevani. Laulmiseks on võimu, see on kuulmist ja häält igal inimesel maha arvatud kurttummad kui ka mitte ühesugusel mõõdul. Ja ühtlasi on igal inimesel kohuseks seda võimu harida. Ning andja teenistuses ja liikmete tuluks tarvitada. Katsume seletada, kuidas inimene laulmise läbi hariduses edeneb. Esiteks mõistus saab haridust, sest et laulja sõnu nende sisuga õpib et ta lauluviisi ja üleüldse lauluhääli nende takti olu viisi käigi hääle kanguse poolest, niisama ka sõnade ja viisi ühte sündimise poolest õpib aru saama. Teiseks meelespidamise võim harjub laulusõnu ja viisi meeles pidama. Kolmandaks meel saab haridust, kui laul oma mõjudusega laulja ning kuulja meelt täidab, puhastab ja pühendab. Niisama, mõjub laul harivalt inimese luule, võimu, kaunidus meele ja tahtmise kohta. Üks ilus muusika tükk kõigiti üks kunstkujutus on, mis tervet inimest kauniduse ilma sisse ülendab. Ja sellega oleme laulu, mõjuduse ja otstarbe ära tähendanud. Laulu kõige ülemotstarbe on, et ta meid sinna juhataks, kust ta on tulnud, et ta meid maisest elust kõrgemale ülendaks. Kodu, tundmuste koduigatsust meil südames ärataks meid kõigest, mis alatu roojane ära tõmbaks selle poole, mis kallis, kaunis püha. Mänguriist ehk ühesõnaga eesti keeles pill ladina keeli instrument on see nõu, mille abil meie iluhelisid sünnitame, see on muusikat kõrvale kuuldavaks, teeme. Meie arvame väga kasulikuks, kui neist pillidest, mis kõige rohkem tarvitatavad, on lühedalt seletus. Teeme. Pillid on väga mitmesuguseid. Neid võib järgmistesse päe osadesse jagada. Need on keel, puhklöök, õerr ja klahvpillid. Need nimed on selle järele pandud, missugusel kombel pillide selli sünnib? Keelepillid on niisugused millalgi kas soolikatest, jõhvidest või Niilist keeled pääl on. Neid keeli tõmmatakse ühe poognaga, mis keeled värisema paneb ja nõnda heli sünnitab. Siis on aga ka keelbildisid, mille keeli ka kas sõrmedega või muu ise äralise nõuga tõmmatakse ja sedaviisi heli tehakse. Poognaga mänguriistu võiksime lühedalt poogna pillideks ja näpuga nõuga tõmmatud mänguriistu tõmbe pillideks nimetada. Puhkpillid on niisugused, mis torudega on toru otsast august sissepuhumise ja mokkade seadmise läbi tekib heli. Neid on ka kahte moodi. Esiteks puupuhkpillid ja teiseks kardpuhkpillid. Löökpillid on niisugused mänguriistad, mida selle tarvis tehtud nuiadega ehk sarnaste nõudega löödakse ja selle läbi hüüdma ehk palju enam põrisema pandakse. Veerev pilli on niisugused, mille heli hõõrumisel sõrmedega ehk muu nõuga sünnib. Enamasti on säärased pillid klaasist tehtud, mille ääri hõõrutakse. Klahvpillid on niisugused, mida klahvide abil helisema pandakse, mis mänguriista sees olevate keelte või viledega ühes on. Neid on kolm seltsi. Esiteks klahvpillid, traatkeeltega, nimelt neljanurgeline klaver, tiibklaver ja pianiino. Teiseks kardkeeltega, mis õhu puhumise läbi helisevad harmoonium, akordion ja lõõts abil. Ja kolmandaks puu viledega, mis ka õhu läbi hüüdma pandakse. Siia on arvate kõigi pillide kuningas, orel ja mõni muu alamat seltsi mängur Eestis orelimoodi. Muusikalehe toimetaja Berliinis on imelik mees, ükski muusik Kant ei leia tema arvustuse ja karvustuse ees armu. Kõige rohkem vihkab ta kadunud komponist Meyerbeeri, kelle muusik vähikäik olla olnud ja üksnes päratu ajalehtede kisa läbi kuulsaks on saanud. Caroobinstreenile ei anna mees armu, olla ta liigklahvide tormaja ja tema heli loodused ilma mõtteta tühjad. Üksnes vaagna err ja vist ka Lesmann ise leiab täit rahulolemist. Lesman ei märka, et ta ise vaagneri kõige suurem ajalehe kisa läbi kuulsaks tegija on. Meyerberile ja ruubinstreenile ei suude Lesmann kingapaela lunastada. Mis teha, naljakaid härja põlvelasi, peab, ilmus ka olema. Naisterahvamängukoor on haruldane asi. San Francisco linnas kaugel, teine pool Ameerika ääres on aga säärane koor tõusnud, sest seal on 35 noort neidu kokku heitnud ja mängivad igaüks oma mänguriista. Noored neiud olla linna peenemates perekondadest. Esimene kontsert olla juba antud läinud väga hästi korda ja toonud 3500 rubla väärt puhast kasu sisse. Noored mehed jooksnud muidugi kõik kokku. Üleüldse peetakse noori mehi selle mängukoori suurteks vaenlasteks, sest noored neiud mängivad end nende südamesse ja kaovad mängukoorest. See see on, ei ole häbitõvega kestust. Naised viin õnni hukutavad õiget meest. Kui sa naisEmaiatu varsti käes, tal ahjuroog ja mees Liinale sealt nagu lamba ja keedab, küpsetab jagu, on kurvad naise lood. Ei iial. Rossini sai nagu vähe surelikkused omale eluajal kõike moodi austatud. Pariisis kaitsevad hoolitsejad avalikud platsid, tema nime ja poloonias kinnitati majade külge mälestustahvlit. Tema auks. Pese Arosaga, tema kodumaal tahtsivad linna elanikud kuulsale meistrile mälestussammast üles seada mis umbes 80000 liiret maksma oleks tulnud. Kui rassini sellest nõust kuulis Läskiste omas harilikus naljatujus, millest talle iialgi puudust ei olnud, pesaro linna elanikud ele ütelda, et kui need nii palju raha tema pärast tahta ära kulutada, siis võidenanud parem selle talle enesele, anda ta või ta selle eest küllalt iga päev üheks tunniks kuju asemele ennast üles jääda. Meetena löömi helilooja. On surres mitmed helitööd järele jätnud, millest tema eluajal midagi ei peetud, kuna neid nüüd suure vaimustusega mängitakse ja kuuldakse. Hiljuti on tema lauleldus musu, Kaarlsruues mängib. Toitsin Liisale ümbert kinni, ma usun, tahtsin võtta. Ei, ta oli soe nagu värske sall. Aga selles ürituses kohe mulle plärts vastu. Nii. Naine aga oli väsinud ja appi oli. Päikseline naine. Kaunisin, tänaine, unelmate naine aga oli väsinud. Kes on kõige väiksemad moosekandiks? Ei, ma inimestest seekord kõnele. Need kõige väiksemad Moosekandid on kahte seltsi. Esiteks ritsikad ja teiseks linnud. Ritsikate seas on kõigepealt nimetada rohutirts. Küll ei ole temal tooniliselt palju tunda, aga terav kõrv leiab ometi, kuulates, et temal tõesti helisid on. Jääte laulab nii hästi kui talle laulu annetunu saksa antud. Teine tema lauluseltsimees on vana tuttav Kilk, kes oma häält inimeste majades kuulda laseb. Rohkem nendest kõnelda ei arva, meie vaja olevat. Üksnes ühte imeasja peame praegu nimetatud retsik muusekantidest ütlema. Nende ilu heli ei tule mitte suust, nagu ehk mõni võiks mõtelda vaid kõhu alt. Nendel on kõhuajal väikesed augukesed, mille abil nad hingavad ja laulavad. Et ritsikad kõhuaugu abil laulavad, siis võiks need väga hästi ka kõhu rääkida. Jätte või veel ennemini kõhulauljate liiklust. Palju suuremad laulumehed on linnud. Kõige esiti on meie tuntud lookene, armas kallis kevadekuulutaja. Eks ta laula ilusasti armsasti. Ja ometi ütlevad helide tundjad, et lõokese rohkem helisid suus ei ole kui kõigest neli. Nendega oskab ta ka väga hästi ümber käia ja südameid rõõmustada. Meie maa ülemlaul ja metsades on aga meister Öpik. Selle vastu ei saa keegi teine metsa moosekant imestades kuulatada kevadel kõrv. Isa ööbik on see, kes laulab Emajõe ööbik on kuulaja ja ei laula mitte. Armastus naise sugu vastu on see, mis pikku keele kõlama paneb. Enamasti laulab ööbik võitu teise isasega katsudes, kumb ilusamini laulab ja neiule peiuks saab, sest ööbiku neiu valib enesele parema laulja, kaasaks ööbikute season siis viisiks, et neiu valib enesele peiu. Kuna inimeste sees Mõned looduseuurijad on ütelnud Et ritsikad lindude laulu, muud ei ole kui paljas looduse sund ja pealiskaudne häälitsemine. Aga lugu ei ole nõnda, teised on näidanud Nende laul, tõesti, südametundmuste avaldus on armas, on nende laulu kõikidele, kes loodust ja laulu armastavad. Üks helilooja kirjutanud oma päevaraamatusse. Kuhu ma parajasti Atempo jõudsin, kus minu abikaasa anda Antegratsiooso kohvide asjadesse valas kontsentimento, küsisin ma temalt, kuidas ta maganud Moltoliivo tänast, oma ilusa fladiolet häälega oma ilusate sinisilmadega espressiivo minu pääle vaadates. Algul pianissima, siis peano, viimati Kressendo toa ukse peale koputatavat. Teenia avas ukse jama eest tooso astus üks mees sisse ja hüüdis kond tutta Fortsa kas ta minuga rääkida võiks? Retar taandu, tõusin toolilt ülesse. Tegin ukse Adaadio lahti ja silmasin oma rätsepa. Selle üle koguneb furioosa. Seletasime talle resoluudo, et mul praegu raha maksta ei ole ja virutasin teda konstrepitas skaala trepist alla. Kuidas on? Lood on. O. Saab? Aastal 1886 elas Verdi Monde kallieres. Üks tema sõpradest tuli teda vaatama ja leidis, et Verdil elamiseks üksainus tuba oli, mis talle ühtlasi ka töö söögi- ja magamise toaks oli. See pani sõpra imestama. Mul on veel kaks suurt ruumi, sõnas Verdi, kes mehe imestamist nägi. Aga praegu on seal palju kraami, mida ma oma siinviibimise ajaks enesele olen üürima pidanud. Ta tegi ukse lahti ja mees nägi kaht suurt saali, mis vänt orelitega otsani olivad täidetud. Minu siiatulekul seletas Verdi toodi mulle, kust õhtuni nii palju stensenisi, et mul teist nõu üle ei jäänud, kui üürisin kõigi nende mängijate mänguriistad omale. See terve lugu makses mul 1500 franki. Aga see tee viga, vähemalt saan ma nüüd eksitamata tööd teha. Ilmade mõjudus lauluhääle kohta on teravate tähelepanijate poolt tõeks tehtud. Nende katsete järele on järgmised asjad selged või kõige vähemalt väga tõe näitlikud. Kui selge ilma järele umbane vihmane ilm tulemas oli siis võis seda Juvast 30 tundi paremini sellest märgata, et lauljad liig madalast laulma kippusivad. Selle juures oli häälekõla märksasti lamedam, kui muidu. Üürgamise hääl oli puhas, kõla selge ja metallina lauljad priskemad ja võistlevad rohkem vastu pidada kui teisel lool. Kui sulailma järele kõva külm tulemas oli, siis kippusivad lauljad vägisi üles ja nende hääl oli iseäranis hele. Lauljanna prouad Petiina kalligarsse ise tapmise katse teeb Itaalias palju tolmu ja sekeldamist. Lauljanna on õnnetu armastuse põhjusele geenowas kihvti võtnud ja on selle järeldus on raskesti haige. See isetapmise katse ei ole tal mitte esimene. Mõni nädal tagasi kukutas ta end Veneedikus Merde, kus ta õigel ajal välja tõmmati. Ilus Pepina on Maresca operette seltsi primadonna esimene laulja ja oskab oma nõiduva häälega kõigi kuuljate meeli vangistada. Uuemal ajal on eesti rahvas palju hakanud näitemängu etendama ja edendama. See on armas asi, sest näitemäng on igatpidi väga kasulik asi. Räägime sellest, mis näitemäng õieti on ja mis kasu temast tuleb. Näitemäng ei ole muud midagi kui otse igapäevase elu luuleline kuju mida loomulikumad ja elu järelisemad siis tema sees etteastujad, mängijad on seda ilusam, kõlbulisem on tema sisu. Muidugi mõista on, et igapäevases elus mitte just see, mis näitemängus rutaja ühelainsal õhtul ette toodakse nii ruttu ei sünni vaid nõuab ikka pikemat aega ja on igapäevaste väikeste talituste ja mustaga segatud. Mis näitemängu, see, et edule näitemängus on üks mõte täiesti täidetud ja teoks tehtud. Enamasti on see paari minemine, sest et see ju kõige tähtsam lugu inimese elus on. Looja, ei ole rohkemat sugu inimesi maailma loonud kui üksnes kahte. Ja need on mehe ja naise sugu. See vahe, mis nende kahe vahel peab siis ka kõige tähtsam olema. Pääle mehe ja naise sugu ei ole muud maailmas elulisi olemas kui elajad. Aga vahe inimese ja elaja vahel ei kõlba näite mängusse. Haripäevased asja õiendamised kauplemisel sünniga õieti näitemängu sisse. Siin oleks ka koht näitemängu nimest kõnelda. Nimi, näitemäng, mis temale on eesti keeles antud, ei ole küllalt asjakohane sest paljasmäng, mida näidatakse, ei ole ta õieti mitte. Hoopis parem oleks, kui teda näitlus nimetaksime. Kui seegi ehk veel küllalt seda ei ütle, mis näitemäng tähendab? Üksjagu näitemängust või ka temaga ligidalt sugulane on ooper ehk nagu teda eesti keeles on hakatud nimetama laulumäng. Ooper ei ole muud kui lauldav näitlus. Näitemängus kõneldakse, aga ooperis lauldakse kõik ära, mis ette kanda on. Aga ka sõna laulumäng ei ole just sünnis asja kohta, vaid palju sündsem oleks eesti keeles ooperit lauleldus nimetada. See tabaks ase tähendust, ilusamini, ligemini. Lauleldus on üks neist inimese vaimu sünnitustest, mis kõige kaunimate ja hiilgavamate näitamiste sekka tulevad arvata. Siin on lauldud sõna kõigi suguse välise ehtega nii kaunisti ja kõlavasti ühendatud et nii hästi kõrval kui ka silmal armas kuulda ja näha ja südames kõige kenam tundmine tõuseb.