1723. aasta maikuus teatas ükslaizzigi ajaleht lugejatele. 22. kuupäeval keskpäeva paiku saabusid kööthani linnast neli vankrit majakraamiga mis kuulub endisele sealsele vürstlikule kapellmeistrile, kes äsja valiti Laitsigi figuraal muusika kantoriks. Kell kaks saabus ta ise koos perega kahes tõllas ja asus värskelt remonditud ametikorterisse Toomase kooris. Ametikorter asetses koolihoone lõunatiivas ning ulatus läbi kolme korruse. Selle asukoht pidi küll uuele kantslerile Johann Sebastian Bachi-le ja tema perele meeldima. Kõigist läänepoolsetest akendest välja vaadates laius jalg, eeslinnalähedane maastik parkide aasadega kauguses sinovate tiikide ja kirikutornidega. Teisele poole jäi vaid mõni samm latsigi kesksetesse paikadesse. Keskturule ja uhke Kaheksa kandilise torniga raekotta. Meelsasti reisijale Bachile oli litsiga varasematelt käikudel tuttav. Tema kodustele tähendas aga uut maailma. Saksamaa tähtsamaid ja jõukamaid linnu. Juba 12.-st sajandist rahvusvahelises kaubanduskeskuseks kujunenud Laitsik hämmastas veel 15 aastat pärast Bachi surmatudengist Götet tohutute kuni kuuekorruseliste hoone mürakatega. Kanalisatsioon. Valgustatud kivisillutisega avarad tänavad andsid Laidzigile 18. sajandil moodsa suurlinna ilme. Mitte vähem kui kaubalinnana Tondil, aidsi kid, vaimuelu keskusena linnapildis, ansitooni arvukad raamatupoed. Veidi enne Bachi saabumist asutati tänaseni väga nimekas Braikovi muusikakirjastus. Euroopa ühes vanemas ülikoolis pidasid neil aastatel 39 korralise professori seas loenguid ülemaaliselt silmapaistvad õpetlased. Ülikool kiirgas ammusest ajast vabameelset Bachi kantoriks tulemise paiku valgustustiku vaimu. Samas olid lipsikis väga mõjukad konservatiivsed mõttesuunad. Enamik linnarahvast nagu magistraat ehk raehärrad, joondusid kaugelt meelsamini kirikuvõimude konsistooriumi kui ülikooli järele. Vastandlike vaimulaadide konkurents tingis agalaitskis erakordselt mitmetahulise kultuuri sündmustikku. Kantori positsioon sotsiaalses hierarhias jäi tunduvalt alla õukonna kapellmeistri omale. Kööthanis vürstiku kapellmeistrina, kõhkles Bach, kolm kuud. Treenis seda mõtet, ütles ta ise enne, kui otsustas kandideerida Laidzigisse kantoriks. Siiski Laitsegi kantsleri koht oli midagi erilist. Reformatsiooni ajast peale ma paar aastasada töötasid siin kuulsad muusikamehed, kõik eriliselt tugevad, läbiproovitud stiilides. Niisiis amet, selle traditsioonid ootavad, et Bach valiks konservatiivse poole leipzigi vaimuelus. See sobib hästi Bachi enese elu ja kunstivaadetega. Kantorina tõuseb hoobilt linna kultuurieliidi hulka. Tema majapidamine on laialdane ebaselgete piiridega nende kindlustamise eest astub algusest peale võitlusse ja kogub endale ruttu vaenlasi. Juhtida ning ise teostada Toomase kiriku internaatmuusikakoolis laulupoiste muusikaõpetust korraldada laulupoistest kooriga tähtsamates kirikutes vajalikul arvul muusika esitusi. Ühtlasi organiseerida juhatada raepillimeestest laulupoistest ning muusikahuvilistest tudengitest saate orkestrit. Iga pühapäev peetilatski kirikutes 14 kuni 16 muusikateenistust. Ühest küljest tähendas see tasuta üldligipääsetavad demokraatliku kontserdielu. Teisalt oli heatasemeline kirikumuusika endast lugupidava linna uhkuse asjaks teiste ees. Kui teksti sisu on põhjust andnud, kirjutab ka suurepärast toretsevad kirikumuusikat Bachise. Kõlab pahjuks säravamalt instrumenteeritud kantadioosi. Mandaadi number 31, kolme kõrge trompeti k sonaat. Iga nädal mängiti kirikutes uusi teoseid. Ja kantorist oli soliidne, tähtsaim osa sellest keskmiselt 20 kuni 30 kuni 40 minutit kestev haug music ehk pea muusikakoorile solistidele, orkestrile, meie ütleme kantaat, seise komponeerida. Muidugi võis pah kasutada ka teiste kaasaegsete heliloojate kirikumuusikat kuid ameti au oma oskustest lugupidamine nõudis, et peab looma ise nii palju, kui jaksu jätkub. Kolmel esimesel latsigi aastal asub uskumatult agaralt kantaatide kallale. Vaevalt nädal peale saabumist juhatas ta juba nagu linna kroonika fikseeris tubli aplausi eest oma esimest kantaadi ettekannet. Tõsi küll, teos oli veel köötsenis varuks, valmis komponeeritud. Aga edasi, paht tõepoolest igaks pühapäevaks kirikupühaks uuegantaadi 59 skantaati aastas ja nõnda kolm aastat ühtejärge. Jälgima õige paljuga ta pidi kuue päeva jooksul toime tulema. Kõigepealt tuli muretseda järgmise pühapäeva tähendusega kiriku aastast temaatiliselt kokku sobiv tekst. Bach pidas tähtsaks vahetut koostööd teksti autoriga kui ka saadus võrreldes trükisõnast levitatavate meister tekstidega keskpärasemaks jäi. Kui päris kiire oli lihtsam tekst ise valmis visata. Arvatakse pahilt, eneselt pärinevad umbes 30 demagantaadi tekstid. Valmis teksti pidi kooskõlastama kiriku juhtkonnaga. Kokku jäi tekstile ja muusika komponeerimisele kolm päeva aega. Nädala teine pool kulus proovitööle, mis nõudis Bachilt kindlasti kogu jõudu ning kogemust. Pühapäeval hoidis ta noodirull peos takti lüües esitest koos. Esmaspäeval algas kõik otsast peale. Bachi kantaat on säilinud 200 ümber. Kui uskuda tema poja Philipp Emmanuel andmeid, on neid sadakond veel kaotsi läinud. Tohutu hulk muusikat, mis moodustab ligilähedaselt poole Bachi kogu loomingust lausa hämmastab aga kantaatide sisuline kaal. Ülimalt mitmekesine, puhtmuusikaline välja töötus eri teemade vormide koosseisude rikkus. Kuulame näiteks passi, aariat kantaadis number 104. Kabahhi enda loomingus ei leidu naljalt kusagil mujal niivõrd soojakõlalist muusikalist idülli. Katkematult sündivate kantaatide vahele kõlab aastapäevad pärast Bachi saabumist Laidzigisse esmakordselt Johannes passioon. Meie päevil 68-ks numbriks lahverdatud tohutu teos kujutab muusikaliselt endast võimsa vormi arhitektuuriga ja ülesköetud dramaatikaga hiigelkontaati. Tema sisuline sõnum hõlmab aga selliseid piiripealseid mõtteid, mida üks kontaati suudaks mahutada. Johannes passioonis on Bachi meelisvõtteid tugevates värvides kõrvutada inimhinges peituva kurjuse ning headuse üldistatud kujundeid. Kuulakem, millises tunglevas muusika keeles nõuapachil raevunud rahvas on? Kahes üksteisele vahetult järgnevas kooris stseenis rooma võimudelt süütu inimese hukkasaatmist. Johannes passiooni süvenenumalt mediteerivaid hetki on tenori aaria number 32. Keeruline mõtisklus seob teose kaks põhilist teemat. Talumatult kontsentreeritud inimlikku kannatust ning sellesse tundlikult suhtuja sisemist puhastamist. Vokaalmeloodia tajub paindlikult teksti nüansse, samas säilitada teatud muusikalisi iseseisvuse. Seetõttu mõjub eriti sisendavalt, kui pah rõhutab pikaks noodi ahelaks venitamisega. Tähtsamaid sõnu. Mõtle järele ja vikerkaar. Vikerkaar on siin võrkujuks kõigest halvast vabanemisele. Vokaalmeloodiaga samaväärseteks. Tegelasteks on kaks Biolandamuuri, mis loovad sissejuhatuses sobiva meeleolu ja seejärel kommenteerivad oma sõnatu moel vokaalliini ning teksti. Pakun siin tõepoolest mõtleja helides, nagu on Albert šveitsele öelnud kogu Johannes passiooni kohta. Kantori ametisse astudes kirjutab alla lepingule Raega, mis hõlmab 14 ulatusliku punkti kohustustega. Ta kohustab andma ausa eluviisiga õpilastele head eeskuju neid truult ja hoolsalt informeerima, see tähendab õpetama viima Laitsegi kirikumuusika heasse seisukorda, raehärradele kuuletuma ja nende privaatpidudele vastuvaidlematult õpilasi laulma saatma. Kohustub mitte üleliia ooperlikum kirikumuusikat kirjutama laulupoistega sõbralikult korrektselt käituma, sõnagullatuid mõõdukalt karistama reisimiseks, linna pealt luba küsima matuserongkäikudel laulu poistega kaasa kõndima, regulaarselt internaati inspekteerima ja nii edasi ja nii edasi. Ajapikku rikkus Bahnist punktidest enamikku ühe tema jaoks peamise parema täitmise huvides. Nimelt viia Laitsegi kirikumuusika heasse seisukorda. Kantori ameti teine pool, poiste kantseldamine talle eriti istunud, aga seda enam, et tema ajaks olid hoomase kooli olukord kõike muud kui roosiline. Internaadi kitsad ning ebahügieenilised ruumid põhjustasid poistel sügelisi ja ohtlikumadki. Vahiametiajal sureb haigustesse 17 laulupoissi. Väikestele muusikameestele on laotud küllalt raske töökoorem. Äratuskell viis üldainete ja muusikatunnid ning kirikumuusikaproovid täidavad suure osa päevast. Nende kohuseks oli laulda matusetalituste pulmades. Oma väikeseks sissetulekuks lauldi maksja soovi kohaselt tänaval serenaadi. Ime siis, et külmad ilmad rikuvad hääli ning pidev vasakule musitseerimine distsipliini. Bach kurdab märgukirjas Raele kibedalt asjaolude üle, mis segavate laulupoiste muusikalisi oskusi parandamist. Seetõttu on tänapäeval üldkäibel seisukoht, et Bach sai oma suurepärased teosed vaid kuidagiviisi Lankamisi esitatud. Vaevalt küll. Nagu tollal kombeks, komponeeris Bach kõik teosed väga täpselt konkreetset esitajat silmas pidades. Üks põhjuseid, miks demagantaate praegu veel suhteliselt vähe ette kantakse, peitub nende hirmuäratava keerukuses nüüdisaegsetele, eriti vokaal interprojektidele. Küllap olnud siis tema laulupoiste oskused sugugi kehvad. Ei usu, et Bach riskis korduvate ebaõnnestumisega ja seega oma ametimainega. Muusik olla tähendab pahjaks läbi elu oma kunstioskusi ka teistele edasi anda. Esmapilgul tundub kummaline, et just pedagoogiline tegevus toob talle järjekindlalt pahandusi kaela. Noorukina lasi ta ju oma õpilasele kaklema provotseerida. Laitsegis maksab ta omast taskust kinni asendaja ladina keele tundidesse, kes aga oma ülesannet kuigi tõsiselt ei võta. Ja vahetevahel lahvatavad distsipliini küsimused Thomase koolis selliste üldiste tülideni, mida Bach puhub oma õigust taga ajades üle raekonsistooriumi treestlanisse kuningani välja. Ehk jäi tal kogu missiooni teadlikkuse juures lihtsalt pedagoogilist talenti vajaka. Tõepoolest täiesti ilmselt ei suutnud Bach enesevalitsust säilitada grupiviisilise tõrkumise puhul, mida Thomase koolis vahetevahel ette tuli. Kuid erksale, muusika andelisel ning muusikahuvilisele individuaalõpilasele oli Bach hiilgav väsimatu ning ennastsalgav pedagoog. Kokku õpetas ta välja umbes 80 professionaalset muusikut. Neist paljudest said silmapaistvat kompanistid, kapellmeistrit, organistid, kes kandsid Bachi nime, muusikat, kunsti põhimõtteid üle maa ning kaugemale. Johann Gottfried müütel näiteks töötas 35 aastat organistina Riias. Bachi õpilastelt pärineb rikkalikult detaile tema õpetamismeetodite kohta. Pahl lähenes õpilasele vanade läbiproovitud Sunsi traditsioonide kohaselt. Eelkõige seadis eeskujuks iseenese teosed ning mänguvõtted, mida õpilane pidi järjest kõrgemal tasemel jäljendama. Pahvus ühe õpilasega ka kuus tundi järjest tööd teha. Ühele lemmikule Kerberile mängis Bach õppeaastate kestel kolm korda tervenisti ette kõik hästi tempereeritud klaveri, mõlema vihiku 48 prelüüdi ning puugat. Iseõppijana kasvasbach ise muusikuks tohutu teoste hulga praktilise läbiseedimise teel. Samamoodi suunab ta ka oma õpilasi. Juba varakult hakkab Bach koostama omalaadset hiiglaslikku pedagoogilist muusikateoste entsüklopeediat. Kõikvõimalikest koraalieelmängudest, orelile saab kokku orgelm Pühlain. Hästi tempereeritud klaveri kahte vihikusse koondab Bach kõige erisugusamaid prelüüdi fugasid klaverile. Ta loob plaanipäraselt kogumikku klaveri, süütekogumikku, tšello, süüteviiulisonaati, leia partiidade. Kiriku kantaatide kogumikud loob neljas osas tohutu klaviröbungi mis on omaette klaverimängu entsüklopeedia. Muusikalise ohvri, mis haarab ühe teema kõikvõimalikke töötlus, viise. Suugade käsiraamatu, fuga, kunst. Nõnda pole Bach veendunud praktik järele jätnud tardunud reeglistike vaid uskumatul hulgal sugude ning liikidena süsteemi viidud muusikalisi mudeleid mis inspireerivad avardavad iga professionaalse või diletantlik muusiku kujutlust ning vormimis jõudu ise jõukohasel astmel järele püüdma. Selle ammendamatu pedagoogiliseks tarbeks korrastatud repertuaari läbi on Bach tänapäevalgi aktiivseim muusika, õppijate, edasi aitaja. Ent Bachi kasvatuslik isiksust vormiv mõjujõud on veelgi võimsam. Püüdkem näiteks lahti mõtestada tantaati number kuus, selle alguskoori. Tundub, et žestidena ilmekalt põimuvate Polifooniliste kihtide taga püüab muusika meile sisendada hirmu vaimupimeduse ees. Püüdlust täiustamisele. Bachi teostes peituvat kõikjal ka näiliselt puht muusika tehnilistes üksikasjades moraalsed kategooriad, eetilised tagamaad. Kuid eriti kantaatides on märgatav taatlus intensiivselt, isegi peale käivalt meele ülendust levitada, manitseda õigeid eluvaateid õpetada. Bachigandaadid kutsuvad üles sooritama häid tegusid kannatajad kaasa tundma, mõistavad hukka inimlikku tühisust, seavad hea ning halva mustvalgelt vastamisi ülistavad maailma harmooniat. Isegi juhugantaadid, mida pahltan tellinud aristokraadid või rikkad raehärrad sisaldavad õpetusiva ka kõrgest soost kuulajat püütaks suunata õigluse vooruslikkuse tarkuse poole. Lausa ründab otsese küsimusega bassiaaria kiriku kantaadis number 132. Inimene, kes sa oled? Küsis eneselt ilma teesklemata oled sa aus, võlts? Vastavalt sellele tekstile on Bach oma muusika üles ehitanud küsimustki uuridele. Ta. Aeti? Aga? Muidugi sõltub Bachi kontaatide muusika otseselt tekstidest tollal moes olnud tundelisest religioossest poeesiast. Kuid keegi Bachi kolleegidest pole suutnud selle laadilisest luulest lähtudes luua sedavõrd oma ajast üle ulatuvat muusikat. Paht toetus oma teoste kasvatavas funktsioonis klassikalise kõne kostiprintsiipidele, milles oli suur asjatundja. Muidugi demagantaalid pididki ju iga pühapäev ilmekuselt võistlema õppinud kõnemehega kantslis. Retoorika nõudis oriaatrilt oskust õpetada, ergutada, ülendada. Pah kasutab selleks tervet arsenali kujundlikest võrdlustest, mitmesugustest metafooridest, piltlikke helifiguure, muusikalisest loogikast tuletatud argumentatsiooni. Bachi kontoriaega ja ametikohustustesse langeb tema kõigevägevam kaasinimesi ülendama mõeldud Kuulutus. Neli tundi kestev Matteuse passioon, mis tõenäoliselt valmis tema kuuendal latsigi aastal ei tohiks olla kahtlust, et teos väljendab Bachi-aegse inimese kirgi, kannatusi, lootusi, niisiis Bachi-aegset inimideaali väärikalt katsumusi taluvat samas tundliku ebaõiglusele enda ümber isikut. Samas heidab teos mõttesilla igaüheni meist kes suudab või tahaks paratamatult valu sisemiselt tugevamaks muutmiseks kasutada. Matteuse passioon ja alguseks on hiiglaslik stseen. Rongkäik Kolgatre. Üheaegselt kõlavad kaks orkestrit, kaks orelit. Laulavad, kaks neljahäälset koori. Üks kahetses laulu sündiva ebaõigluse üle. Teised lõikuvad muusikakangasse. Ärevad küsimused. Mis toimub? Koorivoogava kaheksahäälse massi kohal hõljub üheksa seal muide Toomase kiriku, seda ainult ettekandes. Eraldi rõdult. Üheksas hääl mõõdetult sammuv koraal. Tenori aaria number 41 Matteus passioonist pöördub, manitses igaühe poole kannatust. Jäägem endale kindlaks, kui torgivad laimavad keeled küll saates lõpuks õigluse jalule seab. Vokaalpartiid toetab soleeriv Viola da gamba pill, mille tämber Bachi aegu meenutas inimestele diplomaadi ninahäält. Mathospassiooni mõjuvamaid aariaid on aldi aaria number 17 mis väljendab Peetruse aastast, kes on reetnud oma õpetaja ühtlasi iseenda. Vokaalpartii partneriks on üliviimistletud sooloviiuli, meloodia. Pohh panimat hospassioonile suuri lootusi. Järjest rohkem kostis ülemustelt Raest konsistooriumi, st pahameelt. Et pahk täidab hooletult või väldib hoopis koolitöökohustusi. Näib pah, arvas peale Matthias passiooni esituste mõistavad kõik et teda peaks kasutama eelkõige heliloojana. Kummalisel kombel aga ajalehed, mis muidu üsna heasoovlikult Bachi tegemisi jälgisid ja valgustasid ei maininud Matteus passiooni esiettekannet sõnagagi. Kaasaegsete meenutustes mainitakse vaid kellelegi aadlidaami hüüatust publiku hulgast. Issand, kus ma olen. Kas ooperikomöödiaetendusel? Umbes sel ajal hakkab Bach järjest ilmsemalt kahetsema, et ta tuli Laidzigisse kontoriks. Aasta peale matriospassiooni esiettekannet 1730 kirjutab Bach kunagisele kooli ja koorikaaslasele, kes on vahedel tantsigis tähtsaks härraks tõusnud. Kirjutab, kuidas tal Laidzigis koormav teenistus. Kantriameti kõrvalteenistused on vähenenud. Elu suurlinnas väga kallis. Ülemused, muusikavaenulikud mürgitavad elu kadeduse kiusamisega. Nii teatabki Bach, et on sunnitud mujalt oma fortuunad otsima ja palud selleks soovitusi ja eeskostet. Bachi fortuuna ei lase teda enam elu lõpuni jäänud 20 aasta jooksul lahti Laitsegist ja kantriametist. Ja ka järelpõlvedele tähendab Bach eelkõige Toomase kiriku kantrit.