Teatrikuusaade. Kõneleb kunstide valitsuse ülem Vambola Markus. Seoses teatrikuuga on avanenud suurepärane võimalus rääkida sellest tööst mida Eesti NSV Teatriühing teostab meie teatrite ees seisvate ülesannete täitmise abistamisel. Suure panuse on andnud teatriühingu liikmed selleks, et vabariigiteatri töötajad on loonud oma pingsa tööga suurepäraseid lavastusi ja pälvinud sellega arvuka teatri publiku heakskiidu. Meie teatrikunstimeistrite parimad lavastused on saanud kõrge tunnustuse osaliseks ka vennasvabariikides. Aastast aastasse on kasvanud Eesti NSV teatriühingu kui loomingulise organisatsiooni osa vabariigiteatri töötajate ees seisvate ülesannete lahendamisel. Eks räägib sellest ka teatriühingu liikmete arvu kasv. Sellest räägib ka meie teatrikülastajate pidev kasv. Teatriühing viib läbi üritusi koos teatrite, juhtkondade partei ja teiste ühiskondlike organisatsioonidega teatritöötajate ideelise ning professionaalse meisterlikkuse taseme tõstmiseks. Parimaid tulemusi oma töös on saavutanud teatriühingu sektsioonid Viktor Kingissepa nimelises Tallinna riiklikus akadeemilises Draamateatris esimees seltsimees Leo Kalmet ja riiklikus teatris Vanemuises esimees seltsimees Johannes. Lükki suurt abi ja initsiatiivi on teatriühingu juhatus osutanud paljude vabariiklike ürituste läbiviimisel. Olgu siinkohal märgitud seda, et näitlejate kaadri ettevalmistamiseks omavad suurt tähtsust Eesti NSV teatriühingu poolt teatrite juurde loodud lavakunstistuudiod. Toetamine ning loominguliste komandeeringutes korraldamine teatri töötajatele, vennasvabariikidesse teatrialase kirjanduse väljaandmisel on teatriühing samuti jõudumööda kaasa aidanud. Head tööalased sidemed on välja kujunenud Eesti NSV kultuuriministeeriumi ja teatriühingu vahend. Tahaks rääkida veel paljust heast Eesti NSV teatriühingu töös nagu teatriveteranide sektsiooni tööst, näitlejate mälestuse jäädvustamisest ja paljust muust. Kuid ainult kiita ei oleks õige. Seepärast lubati mul lõpetuseks tsiteerida Eestimaa kommunistliku partei keskkomitee tervituses 1962. aastal Eesti NSV teatriühingu esimesele kongressile öeldud sõnu. Mitte rahulduma saavutustega. Ei tohi unustada, et päevast päeva kasvavad teatrikülastaja nõudmised. Seepärast on vaja pidevalt hoolitseda kõigi vabariigiteatrikollektiivide Igakülgse kasvu eest. Laiendada nende loomingulisi sidemeid vennasvabariikide teatritega. Järjekindlalt suurendada iga teatritöötaja meisterlikkust, et senisest eredamalt kajastada meie nõukogude tegelikkuse rikkust ja küllust. Kõneleb Eesti NSV teatriühingu esimees Ilmar Tammur. Teatri peamiseks ülesandeks on tihendada veelgi enam sidet meie vabariigiteatrite ja teatrikülastajate vahel. Arvestades teatrikunsti osatähtsust ideoloogilises töös ja teatri suurt emotsionaalset mõju vaatajate mõttemaailma kujundamisele, on loomulik, et meie kõikide sooviks on saavutada olukord kus teatri külastamine on saanud kogu meie töötajaskonna ja noorsooharjumuseks ja sisemiseks vajaduseks. Samal ajal kui meie teatrikülastajatel on võimalus lähema 30 päeva jooksul igakülgselt tutvuda meie teatrieluga Nis vaatesaalist kui ka teiselt poolt eesriiet tuleks mõni sõnaga pühendada teatritegelaste loovale liidule. ENSV teatriühingule, kes oli teatrikuu mõtte algataja ja selle suunamisel ning kaasabil toimub teatrikunstile pühendatud kuu. ENSV teatriühingu tegevus ei piirdu ainult taoliste suurte üle vabariiklike ürituste organiseerimise läbiviimisega. Vaiduma sektsioonide kaudu on ta seotud meediaatrite kõikide probleemidega ja igapäevaste töömuredega. Kokkuvõtlikult võib öelda, et teatriühingu tegevus haarab Wabariigiteatrikunstikogu selle ulatuses teaduslike uurimuste kaudu eesti teatrihällist kuni teatri veteranide sektsiooni ja mälestustahvlite kinnitamiseni meie hulgast lahkunud teatrikunstnikele. Olen kindel, et käesoleva teatrikuu läbiviimisel koonduvad kõik 700 ühingu liiget oma ühise südameorganisatsiooni ümber ja teevad kõik selleks, et meie rahvas ja teater oleks lahutamatud. Kuna ühingu liikmed enamuses töötavad teatrites siis on iga teatri juurde loodud ühingu sektsioon, kes töötab tihedas koostöös kunstinõukogu ja ühiskondlike organisatsioonidega. Kui lugupeetud raadio kuulajatel on alati võimalik nautida Meie liikmete suurepäraste kunstimeistrite loomingut teatrilavalt siis teil on siiani vähe teada sellest, kuidas näitlejad töötavad ja täiustavad oma teadmisi vabal ajal. Meie tänasest vestlusest võtab osa Viktor Kingissepa nimelise Tallinna riikliku akadeemilise draamateatriühingu sektsiooni esimees Leo Kalmet ja tema jutustab Teile, kuidas ühing abistab näitlejaid nende igapäevases loomingulises töös. Eriti konkreetsed ülesanded seadis teated venelast ette juuni pleenum. See puudutab nii näitajat ideoloogilist täiendamist kui ka meisterlikkuse küsimusi. Teatriühingu üks põhilisi eesmärke ongi kaasa aidata teatrite kunstilise taseme tõstmisele eriti lõbualaga võtta näitlejate kvalifikatsiooni tõstmiseni. Seda teostab ühing oma kohapealsete sektsioonide kaudu teatrite juures. Nii tegeleb ka Viktor Kingissepa nimelise Tallinna rikku draamateatrisektsioon. Näitlejate ja need juhtides silmaringi laiendamiseks korraldatakse ka spetsialistide osavõtul uuslavastuste arutlusid. Kuiga vaagitakse lavastusse puudusi ja voorusi. Näitleja peab oma professionaalse töö ja loomingu huvides korras hoidma oma loomingulist aparaati. Seda materjali baseerub tema looming. Oma häält, kõneaparaadi ja keha. Muidugi, see on eeskätt näitlejendasi et seda korras hoida, kuid siin tuleb talle appi ka teatriühing, kes hoolitseb tema õppejõudude muretsemise juhendajate eest. Häälekõne ja liikumise tehnikatunnid toimuvad pidevalt ja seda muidugi väljaspool jooksvat teatri lavastusliku tööd. Näitlejate loomingulise kasu kontrolliks ja nende loomingu hindamiseks korraldatakse aeg-ajalt nende saavutuste analüüsi, millest võtavad osa aktiivselt nii NSV teade ühingu kriitikutesse sektsiooni liikmed kui ka väljastpoolt kutsutud tuntud spetsialistid. See aitab näitlejal saada objektiivse hinnangu omas tööst kui ka puudustest. Kuid näitlejad peavad pidevalt ka teadlikud olema, mis sünnib nende ümber nende naabruses ja teistes teatrites väljaspool vabariiki kui ka vabariigis. Selleks võimaldatakse loomingulisi komandeeringuid. Uudsena on sessiooni juurde asutatud lavakõne aktiiv, mis organiseerib näitlejate isiku repertuaari esitamist. Perioodiliselt korraldatakse ka etenduse kulgus keeles kontrolli eesti keele foneetika seisukohast. Siin on abistanud diaatrid Tartu Ülikooli õppejõud eesotsas seltsimees laugastega. Kahjuks tunneme ühest asjast puudust. Nimelt et Tallinnas ei ole näitlejate maja nagu see on peaaegu kõigis teistes vennasvabariikides. Tahame loota, et mitte kauges tulevikus võime ka meie uhked olla. Niisuguse näitlejate maja peale lavakunst on kollektiivne kunst ja selle pärast võtab lavastuse sünnist peale näitlejate osa terve rida teisi teatrispetsialiste. Need eriteadlased on koondunud ühingu juures töötavatesse, erialadesse, sektsioonidesse. Täna me räägiksime kolmest sektsioonist ja läksime esimesena sõna lavakujundussektsiooni esimehele professor Voldemar Haasile ja teatrikunstnik Mari-Liis külale. Lavakujunduse sektsiooni liikmeteks on teatrikunstnikud ja lavastusala töötajad. Sektsiooni ülesandeks on lavatehniliste küsimuste arutamine ja teatri tehnilise taseme tõstmise eest hoolitsemine. Teatrikunstniku töö oleneb suurel määral lavast ja lavatehnikast. Kui varemalt kasutati peamiselt maalitud dekoratsioone, siis praegu on maaliosatähtsus vähenenud. Palju tuleb teha valgustuse abil. Vajame head valgustusaparatuuri ja Baienduvat lavatehnikat. Kahjuks hea aparatuur alati kindluste kvaliteetset etendust nimelt oleks, vajab paljus reguleerida teatrite teostavate ja hooldavate tsehhide töötajate materiaalseid tingimusi. Viimasel ajal igasugused paremaid võimalusi pakkuvad asutused meelitavad teatritest ära tugevaid spetsialiste. Tuleb sageli üle usaldada vastutusrikkaid ülesandeid. Alles eile tööle asunud võikuile seeni, teostuse ja etenduste kvaliteedi. Estonia teater aasta oli sõjajärgsel aastal kiirustades. Lava osas on vigu, et neid vältida. Uute teatrihoonete ehitamisel on sektsiooni poolt antud konsultatsioone Pärnu Koidula nimelise ja vanima teatrihoone projekteerimisel. Hiljem on arutanud lavatehnilised seadmed projekte ja tehtud ettepanekuid muudatusteks. Ehitatava Kalinini rajooni kultuurimaja projekt on tehniliste, seadmete osas vananenud. Ehitamise käigus On arutatud parlamendivõimalusi ja esitanud vastavaid ettepanekuid. Peale tehniliste konsultatsioonide on sektsiooni liikmed jälginud teatrikunstnike loomingut. Neil päevil analüüsiti Viktor Kingissepa nimelise akadeemilise draamateatrikunstnike kujundusi. Murelapseks on olnud väikelavad, palju räägitakse vahe kaotamisest linna ja maa vahel. Teatrietenduste osas on vahe suur. Väike lava, kus toimuvad külalisetendused, on enamikus halvas olukorras. Puudub vajalik lavatehnika, valgus on primitiivne. Kui näitlejate mäng võib olla samal tasemel kui statsionaaris, siis kunstliku küljega rahva ilumaitset küll ei kasvatata. Ka väike laval võib nii mõndagi teha, kui on hea valguses aparatuur. Teatritööstuskombinaat on valmistanud autolaternate kergesti transporditavad valguse seadmed. Katsetamisel on need andnud väga häid resultaate. Loodame teatreid, neid tellivad külaliseerindusteks. Uute kultuuri ja rahvamajade ehitamisel tuleb hoiduda varem tehtud vigadest. Teatriühingu tööstuskombinaadi töötajate poolt on koostatud näidisprojekt, mille alusel valmistati lava makett, mis võiks abistada projekteerijaid, kes lava ei tunne. Sektsioon töötab kontaktis teatriühingu tööstuskombinaadiga, kes on teinud lavaseadmeid reas kultuuri ja rahvamajades. Nendes on olukord tehnika osas vastuvõetav. Praegu on kombinaadist valmistamisel pilveaparaat. Peale selle on seal valmistanud mitmesuguseid deklaratsiooni. Kinnistusvahendeid. Puudutaksin ka teatrikunstnike ettevalmistamist. See toimub meil kunstiinstituudis. Varematel aastatel oli õppetöö eraldatud teatritest, mille tõttu lõpetajad ei tundnud lava. See on umbes nii nagu kuival maal teoreetiliselt ujumist õpetada ja siis õpilane viisat rätt kaldale. Minu kõrval istub Mari-Liis küla. Tema ujus kaldale. Nii mõnigi haaras päästerõngana kergemast ja paremini asuvast tööst. Nüüd toimub õppetöökontaktis teatritega. Õppeülesanneteks on vanematel Kurstelt teosed teatrite repertuaarist, mida võimaluse korral ka laval teostatakse. Sektsiooni tööpuuduseks on senini pole arutelud noorte kunstnike kavandeid ja neile nõu antud. Selle vea parandamisega on tehtud algust. Sektsioonis on arutelud lavatehnilisi oskussõnu. Kui aastal 1905 puutusin esmakordselt kokku näitemänguga, oli vaja ainult kaks oskussõna, küüne ja kunst. Hiljem võeti asemel näitelava, mitte veel lava eraldada saunalava. Aastatega on vajadus oskussõna perele tohutult kasvanud. Olen püüdnud seda lünka parandada. Juba varematel aastatel oli meil kontakt Kunstnike Liidu teatrikunstnike sektsiooniga. Nüüd on arenenud tihe koostöö tänusektsiooni esimehe seltsimees külale. Selle tulemustest jutustab tema ise. Viimase paari aasta jooksul oleme saanud praktilisele koostööle viia Kunstnike Tiidule, teatriühingu, lavakujunduse sektsioonid. Meie ühiskoosolekud on muutunud regulaarseks. Mida lähemale suudame jõuda kunstnike tööalastele probleemidele, loominguliste kitsaskohtade analüüsimisele ja abistamisele, seda kiiremat saavutada sektsioonid autoriteedi teatritevahelises ulatuses. Kõige lähemaks ürituseks meie sektsioonidel koos kultuuriministeeriumiga on detsembrikuu teisel poolel kunstihoones avatav teatri, televisiooni ja kinokunstnike tööde näitus. Oleme otsustanud avatud näitusel eksponeerida peale dekoratsiooni ja kostüümi, eskiisid kamakette kostüüme ja rekvisiite ja mõningaid dekoratsiooni detaile. Millised kõik võiksid näitusekülastajaile paremini mõistetavaks teha. Teatri üldolemuse teatriühingu tööstuskombinaat esineb mõningate lavatehniliste uuenduste ja ettepanekutega mis võiksid huvitada ka meie rahvateatreid ja isetegevuslikke näiteringe. Talaseksponeerida väikelavade dekoratsiooni, detailide funduse. See sisaldaks valiku sambaid, aknaid, mõningaid seina detaili ja nii edasi. Neid oleks võimalik mitmesugustes kombinatsioonides kasutada mitmesuguste näidendite lavapiltide loomiseks. Kunstihoone neljandas saalis toimub üheaegsete kuraatorite näitusega Kinostuudio kunstniku Peeter Linzbahi personaalnäitus seoses tema hiljutise juubeliga. Kuidas töötab ja millised ülesanded on näitlejameisterlikkuse satsioonil? Sellest annab ülevaateühingu vastutav sekretär n toona. Nii nagu teatris. Kesksel kohal on näitlejatöö ja töö näitlejaga. Et nii see on ka kesksel kohal teatriühingus. Millest veel? Kui näiteks lavakujunduse sektsioon, nagu me kuulsime juba siin professor ajasite kunstnik ülalt tegeleb näitlejale laval vastava välise keskkonna loomise küsimustega. Kui kriitikud peamiselt annavad hinnangu juba tehtud tööle siis näitlejameisterlikkuse sektsioon tegeleb just näitlejaloominguprotsessi. Enesega tegeleb inimhingede ehitamise keerulise käitise, peamiselt tšehhiga. Arvestades sellele sektorile pandud ülesannete ulatust ja iseloomu, olge selle sektsiooni struktuur mõneti erinev teiste sektsioonide struktuurist. Et probleemi haarata võimalikult kompleksset. Selleks on TÖÖ näitlejameisterlikkuse sektsioonis jagatud nelja alagruppi. Resi küsimused. Näitleja, kõnekultuur, TEMA lavalise liikumise kultuur ja lõpux, näitleja teoreetiliste teadmiste täiendamine peamiselt loengulise töö kaudu. Resi. Siia gruppi kuuluvad küsimused näitejuhtimise valdkonnast. Siia kuuluvad näitejuhtide enesetäiendamise küsimused. Siia kuulub lavastajate töökogemuste vahetamine, parimate lavastajate meite juhtide loominguline abi noorematele kolleegidele ja elad edasi. Meie režissöörid, lavastajad on teatriühingu vahendusel käinud teatritega tutvumas. Väljaspool vabariiki. On käidud Riias, Vilniuses, paneveesises, kesind hoovis, Leningradis, Moskvas, Helsingis, Berliinis ja mujal. Meie vanimad lavastajad on abistavad vajaduse korral oma nooremaid kolleege. Meie lavastajate tööd on käidud vaatamas, seltsimehed, väljaspoolt vabariiki. Võiks nimetada professor kleebelid, professor Markovi Moskvast. Talvisel kevadel korraldada režissööridele ülevabariigiline kokkutulek töökogemuste vahetamiseks. Lavaline liikumine, konkreetselt on näitleja lavalise liikumise küsimustega hakatud tegelema. Lavalise liikumise ja kehakultuuriala vastavad spetsialistid on asunud uurima neid küsimusi teaduslikust seisukohast kavas edaspidi välja anda vastavat kirjandust kas käsiraamatute näol esialgu võib-olla prossööridele, nii kuidas suudame. Loengutega on teatrites esinenud meie tuttavad lektorid, teatriteadlased-kriitikud, lavastajad. Praegu on välja töötamisel loengute temaatiline plaan pikema aja peale. Pere kultuuriküsimustega tegeleva grupitöö on suunatud näitleja kunstilise sõna igakülgse löögijõu arendamisele õigekeelsuse ja õige häälduse puhtuse taotlemisele laval. Nüüd on vist kõige õigem, kui me sellest palub edasi kõnelda juba seltsimees kalal Aderid, meie kõnekultuuri, üht vanemat ja tuntumat spetsialisti tuleb rõõmustavalt märkida kasvavat huvi meie näitlejate peres sõnakunsti täiustamise harrastamise alal. Mõistagi on see üsna loomulik nähe, sest sõna- ja sõnaline tegevus on ju iga näitleja loomingulises töös kõige olulisemaks komponendiks. Teatriühingu näitlejameisterlikkuse sektsiooni lavakõne aktiiv püüab omalt poolt diaatrid abistada näitlejate kõnega kultuuri tõstmisel saates selleks välja vastavaid spetsialiste konsultatsioonideks ja seminaride läbiviimiseks. Võiks veel märkida, et teatriühingu korraldusel toimuvad igal aastal kutselistele näitlejatele sõnakunstialased konkursid. Tahaks vaid loota, et meie vabariigi kõik diaatrid sellest veelgi aktiivsemalt osa võtavad. Seda enam, et konkursile järgnenud kirjanduse ja luuleõhtutest on olnud osavõtt vägagi elav mis omakorda näitab meie töötajatel laialdast huvi nende ürituste vastu. Märkimist väärib ka suur huvi tõus Kirjanike Liidu ja teatriühingu poolt korraldatud kirjanduskolmapäevade vastu Kirjanike Majas. Millised üritused on seni täissaalidele läinud? Teatriühingu näitlejameisterlikkuse sektsioonid? Lavakõne aktiiv kavatseb lähemas tulevikus sisse seada alalise konsultatsioonipunkti kuhu näitlejad pöörduda võivad oma isikliku, repertuaarivaliku ja viimistlemise asjus. Momendil toimub lavakõneõppus raadio ja televisiooni komitee töötajale sealse teatriühingu sektsiooni algatusel millest osavõtt on väga aktiivne. Teatrite, seega ka näitlejate lavastajate teatrikunstnike töö hindajateks. Suure kriitiku publiku kõrval on teatrikriitikud ja teatriteadlased kes kuuluvad ühingu juures töötavasse kriitika sektsiooni. Kuna minu läheduses istub vabariigi üks tuntumaid teatrikriitikuid Sergei levi siis ma palun, et tema räägiks oma kogemustest sektsiooni kauaks juhtimisel. Küljest juba mõned inimesed on oma esimesi arvustusi kirjutanud ja avaldanud ajakirjanduses. Võtavad väga aktiivselt osa meie teatrielust. Nad on alati kõigide žürii, tee liikmeid nii hästi professionaalse töö kui ka rahva diaatrite ülevaatustel hooajal kokkuvõtetel igasugustel näidendite televisiooni ja raadiokuuldemängude võistlustel. Peaaegu kõik kriitikutesse kriitikud, fraktsiooni liikmed esinevad ajakirjanduses nii hästi. Teatrikriitikud muidugi ei piirdu ainult teadride töö hindamisega vaid tegelevad ka omaenda töö hindamisega. Selleks me arutame igas kvartalis ajakirjanduses ilmunud teatriarvustusi ja analüüsime Need häid või halbu tendentsi, mis meie teatrikriitikas on ilmnenud. Ka arutame teatril kleidiga sektsiooni koosolekutel igasuguseid jooksvaid probleeme ning ka teoreetilisi probleeme. Meediaatri ühingul Gridega sessioonil on hea kontakt ka Läti, Leedu ja Valgevene teatri kriitikutega. Ühiselt korraldame igal aastal konverentse, kus arutame kõiki nelja vabariigiteatri huvitavaid küsimusi. Neli niisugust konverents on juba toimunud. Viies seisab ees Riias. Seoses sellega, et meie koostöö vennasvabariikide teatriteadlastega kogu aeg teiseneb kavatseme ka meie loomilise komandeeringutes mõningaid. Komi rahvuslike teadrid, kuna need on meil alles tundmatud. Enne kui jätkame vestlust kuulakem fragmenti Heino Jüri salu uuest balletist tänav. Wabariigiteatrikunsti arengut soodustava teguriks on tihe koostöö ja vastastikuste kogemuste vahetamine teiste liiduvabariigiteatrite ja teatriühingute vahel mille eesmärgiks on nõukogude lavakunstiintermatsionaalsete aluste tugevdamine ja kommunistliku ühiskonna tulevase ühtse üldinimliku kultuuri kujundamine. Seda vastutusrikas töölõiku ühingu juures võiks puudutada meie keskel viibiv Liidu rahvakunstnik Ants Lauter ja samuti ka telekunstitegelane Ferdinand väike. Meie teatriühingul on suhted vennasühingutega kujunenud üsna lähedasteks ja mitmeti viljakaks. Eriti ülevenemaalise teatriühinguga. On ju see ühing meie oma asutamisel olnud suureks toeks nõuga ja jõuga. Tulusete kogemuste vahetamine on pidevalt käimas olnud ka balti vabariikide ja Ukraina teatriühinguga löödi, PM on seni koostöö olnud Kaukasuse ja Taga-Kaspia teatriühingutega. Praegu aga on sealkandis sõidus seltsimees Karin Kask. Tal oli ülesandeks lähemalt tutvuda nende meie kaugemate sõprade teatrieluga ja ka tutvustada meie ühingu tööd ning kohapeal kokku leppida koostöö lähemate mooduste kohta. Siginema on hakanud ka vastastikune huvialade selgitamine ja ülevaadete kogumine piiritaguste teatriühingutega ja sellesisuliste liitudega eeskätt rahva demokraatiamaadega ja nagu algus näitab, võivad need sidemed kujuneda samuti huvitavad üks ja kasulik üks meie teatrielu arengus. Elektriteatriühing kuulub 1000 958.-st aastast alates ülemaailmsesse nukuteatriühingusse mille rahvusvaheline nimetuse all unima selle laiahaardelise organisatsiooni. Ülemaailmse nukuteatriühingu ülesanne on organiseerida kõikide kontinentide nukuteatrite vahel loomingulisi sidemeid, populariseerida nukuteatrikunstialaseid saavutusi. Ülemaailmsesse nukuteatrite ühingusse kuulub käesoleval ajal 48 maa lukku teatrite esindajat, kes omakorda on paljudes riikides loonud erinevate riikide sektsioonid. Nii töötab ülevenemaalise teatriühingu juures Moskvas NSV Liidu nukuteatrite sektsiooni büroo kuhu kuulub ka Eesti NSV teatriühingu esindaja ühingu juhtkonnast Eesti NSV riiklikus nukuteatrist. Ülemaailmne nukuteatriühing töötab oma presiidiumi kongresside kaudu, kes suunab kogu ühingu tööd. Popularitseeritakse nukuteatrite kogemusi ja uusi otsinguid nii festivalide kui ka ajakirja Lodgar ja eriliste unima Belletanide kaudu, mis ilmuvad tšehhi, inglise, saksa, vene ja prantsuse keeles. Meie nukuteater on võtnud osa järgmistest unima üritustest 1000 957. aastal Moskvas esimesest nukuteatrifestivalist kus Tallinna nukuteater esines edukalt ja tuli mõlema lavastusega esimese diplomi äriseks ja saavutas festivalil laureaadi nimetuse jõudes viie parima nukuteatri hulka. Võtsid meie nukuteatri esindajad, osa Rumeenia nukuteatrite festivalist 1960. aastal võttis meie teatri osa ülemaailmsest nukuteatrite festivalist tulles festivali diplomi vääriliseks jõudes osa võtnud 43 nukuteatri seas seitsmendale kohale. 1961. aasta kevadel toimus Moskvas Vladimir Iljitš Lenini-nimelise pioneeriorganisatsiooni 40.-le aastapäevale pühendatud nukuteatrite festival kust ka Eesti NSV riiklik nukuteater esines samuti edukalt. Kahe lavastusega. Nime Kalevipoeg kui ka Buratino olid esimese järgu diplomite väärilised. Meie nukuteatri esindajad on NSV Liidu unima sektsiooni büroo abiga külastanud unima kongresse Rumeenias ja möödunud aastal Varssavis käesoleval aastal Soomes. Järjekordne unima. Kongress toimub 1964. aastal Leningradis teemal nukuteatri ülesanne väikelapse arengu jas, millest ka meie teatril tuleb osa võtta ja teiste teatritega järjekordselt. NSV Liidu unima sektsiooni büroo esimene istung toimub märtsis Tallinnas. Eesti NSV teatriühingu töö uni maa-alal on laiaulatuslik ja meie teatrikunstile kõigiti positiivne. Ja arvatavasti selle tulemusena ka meie väikeste teatrikülastajate silmad säravad etendustel eriliselt rõõmsalt. Nagu varemalt märgiti, on ka näitlejate ja teiste teatrikunstispetsialistide järelkasvu küsimused ühingu mureks. Näitlejate järelkasvu kindlustamiseks loodi ühingu lavakunstistuudio, mille osakonnad töötavad Tallinnas akadeemilise draamateatri ja riikliku nukuteatri juures Tartus Vanemuise ruumides. Vabariigi rahvakunstniku Kaarel Irdi juhtimisel. Tallinnas töötavatest stuudioosakondadest kõneleksid Ants Lauter ja Verdinalt väike. Mõned poolt on avaldatud eitavat hoiakut meie teatriühingu lavakunsti õppis stuudio oli solvad, ülearune ettevõte jõudude killustamine. Kuna meil konservatooriumi juures olime olemas ju lavakunstikateeder teatrielu praktilised nõuded aga jää, senised kogemused lükkavad selle väite ümber. Kutselistest teatrites ei ole kaugeltki kõik kaadrid, nagu öeldakse, omal kohal ja noorte andekate sellekohase eriharidusega. Näitlejate järgi tuntakse otse tõsist puudust. Aga rahvateatrid, kultuurimajad, klubid, isetegevusringid. Sellepärast tuleks teatriühingu energiline hoolitsus teatrialase noore kaadri juurdekasvu eest tunnistada väga tervitatavaks ja tänuväärseks. Seda enam teatriühingu juhatus on asjasse suhtunud väga tõsiselt ja sügavuti. Õppestuudioprogramm on küllaltki ulatuslik ja vastab suurel määral teatri instituutide programmile. Õpetaja stuudios toimub viis korda nädalas viis tundi pluss individuaaltunnid ja kestab koos lavapraktikaga kolm ja pool aastat. Õpilased kannavad seda koormust oma kutsetöö kõrvalt ja on ise kõige rohkem huvitatud õppetöö intensiivsusest. Jälgi kindlusest ja tara jälikusest. Stuudios suudavad seetõttu täie andumusega vastu pidada ainult tõelised noored teatrientusiastid. Ja see on juba üks väga hea eeldus tulevaseks teatritööpraktikaks. Pärast mitmekordselt selektsiooni on stuudio kluppi õppima jäänud 19 inimest, nende hulgas kaks vabakuulajat. Õpilastel juba sooritatud läve praktikas ollakse praegu peamiselt klassika kallal. Eraldi osutatakse tähelepanu vokaalsete eeldustega õpilastele nihele seades, laulutundides kui kõlava praktikas. Neist on loota täiendust värskeks vereks balletile üldse muusikalisele, teatritele. Stuudio avalikud etendused mitmest žanrist siis on teatrikülastajatele võimalus otsustada teatriühingu, selle ettevõtte tõhususest ja tagajärgedest. Palun, seltsimees väike. Nukuteatri õpperühmatöö on planeeritud kolmele õppeaastale. Meie vabariigi nukuteatrikunsti areng tervikuna ja rohkete isetegevuslike nukuringide tekkimine kultuurimajade ja koolide juures ja mujal samuti riikliku nukuteatri kutseliste näitlejate järelkasvuvajadused ja eelseisvad nukuteatrikunsti üha kõrgenevad nõuded andsid tõuke nukuteatri õpperühma loomiseks. Milline on nukuteatri õpperühma lõpetaja perspektiiv? Esiteks võimalus saada nukuteatrikunstikutseliseks töötajaks, see tähendab kas näitlejana Eesti NSV riiklikus nukuteatris või teiseks teater suunab edasi õppima Leningradi muusika kino- ja teatriinstituuti nukurežissööride, näitlejate või kunstnike fakulteeti kus tuleb uus täiendus kolhoosnikele, nupusculturitele, operaatoritele, režissööridele, Nõukogude Liidu nukuteatrite kui ka nuku multfilmi alal. Kolmandaks meie vabariigi isetegevusliku nukukunsti. Tulevik vajab koolide, instituutide ja kultuurimajade juurde teadlikumaid spetsialiste kes ei profaneeriks nukuteatrikunsti ja suunaks õigemini, kui paljudes kohtades seda seni tehakse. Nukuhuviliste, näitlejate, nukukujundajate, jääde, kuraatorite tööd, isetegevuslikku nukuteatrikunsti alal. Ühingule on tihedad sidemed teatrikunstialaste õppeasutustega meie vabariigis. Siin oleks huvitav kuulda vabariigi teenelise kunstitegelase alla ekstoni jutuajamist Tallinna koreograafiliselt koolist teatriühingu sile graafilisse plaaniga on peamiselt selline teatriühing abistab kooli ja kool on seni väga vähe abistanud teatriühingu, milles siis seisneb see abi? Nimelt seisneb selles teatriühing abistab kooli esteetilistel kasvatamisel ja väga suurel määral tegelikult kõik, mida meie õpilased on näinud nii väljaspoolt meie vabariigi onu siiski korraldatud ja treeningu abil, sest me sõitsime, vaatasime Kuuba balletti Riias, sõitsime Riiga, vaatasime läti paletti hellusi, olime Leningradis, vaatasime Ameerika balleti, siis teatri korraldas mitu huvitavat loengut. Hiljuti käis meil üks väga tuntud korreograafilise kunstiajaloolane ja kriitik seltsimees René arutlev loova Moskvast, kes pidas meile väga huvitava loengu. Õpilased võtsid sellest osa, pedagoogid, me oleme väga rahul selle loenguga ka kaks aastat tagasi, kui ja nõukogude liidus viibis üks väga kuulus teoreetik. Kuule rahvlise massialal, mis Jon Laosson Londonist, kas tutvunes Gurjev graafiliste koolidega Nõukogude liidus, kes tuli ka meie kooli vaatama? Tänu teatriühingule oli meil võimalus ka temaga kohata ja med väga rõõmustas, et talle väga meeldis Tallinn ja see oli väga, väga-väga huvitav. Nüüd minu ettepanek oleks võib-olla niisugune, kuna teatrikorraldajad väga huvitavat üritusi pole, see pole hea, kui siis tulevikus näiteks kui on mingisugused arutlused balleti uute balleti kohta Laevastiku ohvitseride majas. Peale selle on meil kevadel üks sündmus, teatud määral juubel, some 10. lend ja saab olema 60 inimest, mida kool on 10 aasta jooksul andnud. Vabariigi seltsimees Kalvet, kas teie ei räägiks lühidalt konservatooriumi lavakunstikateedri tööst kes on samuti teatriühingu-ga pidevas kontaktis? Süstemaatiliselt vabariigis valmisid vete teatritele, noort kaadrit, lavakunstikateeder Tallinna riikliku konservatooriumi juures. Siin kulgeb nelja õppeaasta jooksul TÖÖ teatri instituutide programmi alusel ja üliõpilased peavad olema pühendatud ainult õppetööle. Kateedri juhatajaks on seltsimees Voldemar Panso seega teedel hoiab ellu saatnud ühe lennu mõne aasta eest kelle seast õige mitmed noored on jõudnud näidata silmapaistvaid loomingulisi saavutusi. Praegu töötab aga uues lennus 21 noort. Kooli ülesandeks on arendada noortes professionaalset tööoskust arendada tema vaimsete füüsiliste omaduste paindlikkust, lavakunstinõuetele sõna- käsitlemise oskust ja muidugi kõike vajalikke teoreetilisi jagalava tehnilisi aineid. Kuid peamine ülesanne on koolil arendada noortes kodanikukunstnikku kes oma kunstirelvaga oleks suutelised kaasa aitama tänava ühiskondliku elu arengule. Kui kõleda üldse noorte kaaseedeetoalmisest vabariigis ja teated täiendamisest noortega. Muidugi peab lisama, et on ka teisi kanaleid, mille kaudu on teade traditsiooniliselt saanud omale uut kaadrit. Ja ka edaspidi saa saavad. See on nimelt isetegevuse kunsti kaudu. Milline kanal jääb meie oludes ka edaspidi püsima? Lugupeetud kuulajad, nagu teie kuulsite, õpib meie vabariigis praegu teatrikunsti 175 noort inimest, kes lähemalt tulevikus astuvad aruandeks teie ette. Kuna kutseliste teatrite noorimaks vendadeks on meie rahvateatrid siis olla ühing püüdnud kõigiti süvendada nendega koostööd. Ja sellest ma paluksin vestelda konsultandil Silvia Tammel. Meie vabariigis töötab 11 rahvateatrit. Kuna nende osatähtsus meie elanike kunstilisel teenindamisel kogu aeg kasvab, siis on ka teatriühingu töös rahvateatritele. Osutatud küllaltki suurt tähelepanu. Rahu teatrite loomingulise töö abistamiseks moodustati meil käesoleva aasta alguses ühingu juurde rahvateatrite sektsioon mis tegeleb otseselt rahvateatri, näitlejate, lavastajate ja kunstnike erialase kvalifikatsiooni tõstmisega. Nagu kutselistest teatrites niga rahvateatrites toimuvad pidevalt loengud, konsultatsioonid, erialased tunnid, lavastuste arutelud, loomingulised komandeeringuid. Pidevalt on läbi viidud seminare väga mitmesugustel teemadel. Näiteks lavakujunduse küsimustes jumestusalased seminarid. Käesoleva aasta suvekuudel olid Otepääl koos rahvateatrite lavastajate dekla mootorid, kus vastavaid seminare juhendas vabariigi teeneline kunstitegelane Karl Ader. Kindlasti peaks huvitavaks kujunema käesoleva aasta lõpul toimuv rahvateatri näitlejate deklamaatorite konkurss. Sellele järgneb luuleõhtu Tallinnas, kus esinevad konkursi laureaadid. Rahvateatreid abistab ja kindlasti innustab neid nende töös rahvateatrite tugevnev side kutseliste teatritega. Selles osas on väga toredaks nähtuseks kutseliste näitlejate külalisesinemised rahvateatrite lavastustes. Pioneeriks sel alal võib lugeda meie ühingu esimeest Ingmar tammurit, kes möödunud sügisel esines Tartu rahvateatri lavastuses symbol horisonti. Veel käesoleval kuul on võimalus külalisena näha samas lavastuses Viktor Kingissepa nimelise Tallinna riikliku akadeemilise draamateatri näitlejat Rein arenit ja keskemissa lavastuses Lydia Koidula nimelise Pärnu draamateatri näitlejaid. Ellen Alaküla ja Eduard Traialt. Algaval teatrikuul on suur osa täitjaga rahvateatritel. Nagu kutselised teatrid, nii viivad ka nemad läbi mitmesuguseid kohtumisi. Lavastuste arutlusi, teatrikülastajatega, teatrikülastajate konverentse, kohtumisi, teatriveteranidega, luuleõhtuid ja nõnda edasi. Lõbuks tahaks soovidet just nimelt algaval teatrikuul veelgi Piheneksid sidemeid meie kutseliste ja rahvateatrite vahel ja rahvateatrid omakorda saavutaksid tugeva kontakti isetegevuslike draamaringidega sest see aitaks meil kindlasti palju kaasa isetegevuslikke kunsti. Siiani on asunud teatriühingu õlgadel suures ulatuses teatrialase kirjanduse väljaandmise probleemid. Ja siin on võib-olla mõndagi huvitavat raadiokuulajatele sellest. Ühingu metoodikakabineti juhataja Helvi heinas Kõigepealt lubage meenutada paari sõnaga, mis on teatriühingu väljaandel käesoleval aastal ilmunud. Suvekuudel nägi trükivalgust mälestustekogumik Eesti riiklikud kunstiansamblid suure isamaasõja päevil. Nüüd on teatriühing käesoleval aastal alustanud ühe uue sarja teatriajaloovihikud. Selles on seni ilmunud Rudolf Põldmäe uurimus Koidula teatar. Ja kavas on tuleval ja järgnevatel aastatel anda välja Tallinna hommik teatris Tartu töölisteatrist siis August Viro teatris ja terve rida teatri probleeme puudutavaid teoseid. Samuti väljaanne, mida me kavatseme muuta perioodiliseks on teatrimärkmeid 1961 62. Praegu on ettevalmistamisel teatri märkmeid 62 63. Need on mõeldud parimate lavakunstisaavutuste jäädvustamiseks ühe teatrihooaja piires. Praegu on trükkimisel almanahh Eesti Nõukogude teater kuues peale nende on teatriühingul kavas 1964. aastal. Alustad uut sarja eesti näitleja sõnas ja pildis. See on mõeldud väga rikkaliku pildimaterjaliga väljaanne. Ja eelkõige tahaksime välja tuua sellised kõige populaarsemad nimed nagu Ants laud, tör Ants Eskola, Aino Talvi, Elsa Maasik, Karl Ots, Arno Suurorg ja seda rida võiks jätkata veel järgnevate aastate plaanidest väga palju, kuid küllap sellest edaspidi täpsemalt. Lisaks sellele kavatseb teatriühing eeloleval aastal välja anda kahe meie vabariigi suuremad teatrid tutvustavad brošüürid nimelt Viktor Kingissepa nimelises Tallinna riiklikus akadeemilises Draamateatris ja riiklikust teatrist. Vanemuine. Teutrullincon mõtelnud kunstilise sõna peale ja aastavahetusel peaks saama trükivalmis tõlge professorknebeli teosest. Näitlejatöö kunstilise sõnaga. Ei tahaks veel anda sõna. Selle kohta, kuidas meie vabariigis Teatri loomingut, suurde kunstimeistrite saavutusi. Kui varematel aegadel tegeles sellega põhiliselt teatriühing siis nüüd hakkab raskuspunkt kanduma nendes küsimustes üle Eesti Teaduste akadeemiale. Meie vestlusest võtab osa Teaduste Akadeemia Ajaloo Instituudi teaduslik töötaja Lea Tormis, kes võib-olla minu palve ka praegu rahuldab. Kõik see, millest täna siin juttu oli, see muutub ju juba lähema aja jooksul ajalooks. Ajalugu aga tuleb kirja panna. Ning peab ütlema, et teatrikunsti ja tema ajaloo vahel on veidi teistsugune suhe kui teiste kunstide ja nende ajaloo vahel. Sest kui kirjanik kirjutab raamatu, siis jääb see raamat alles ja kui järeltulevad põlved aia loolast millegipärast ei usu, siis võivad nad sellele teosele ise hinnangu anda. Ning samuti on ka maalikunstniku ja helilooja tööga teatrikunst aga sünnib igal õhtul uuesti ja sured samal õhtul ning ei kordu enam kunagi täpselt samal kujul. Ning sellepärast on teatriajaloolase töö väga vastutusrikas. Eriti veel seetõttu, et ka praegu on ikkagi veel põhiliseks vahendiks säilitada meie teatrikunstnike suuri loomingulisi saavutusi jäänud ikkagi kirjasõna. Kuigi me elame 20. sajandil tehnikaajastul ja oleks vaja, et meie teatrikunstnike loomingut rohkem jäädvustataks ka otseselt peame ütlema, et palju on meid selles suhtes aidanud Tallinna Raadio ja televisioon kes on kõik teinud selleks, et säilitada meie suurte lavakunstnike häält lindile ja nende mängufilmi. Kahjuks aga Tallinna kinostuudio ei ole selles osas veel küllalt vastu tulnud. Teatriinimestele ei ole mõelnud selle peale, kui suurt vastutust hakkavad nad kandma tulevaste põlvede ees, kui me ei suuda praegu 20. sajandi keskel jäädvustada nende tulevaste põlvede jaoks küllaldaselt Ants Lauteri, Ants Eskola, Kaarel karmi ja teiste meie suurtel oma kunstnike loomingut. Loodame, et see asi edaspidi paraneb ja võib-olla, et ka juba käesolev teatrikuu toob siin mõningaid häid muutusi kaasa. Mis puutub aga nüüd otseselt teatriajaloolaste töösse, siis seni on seda tööd peamiselt juhtinud teatriühingu ajaloo komisjon. Ajaloo komisjoni ümber koondusid uurijad, kes põhiliselt tegid ajal uurimistööd oma vabast ajast nii-öelda isetegevuslikus korras ja võib-olla seetõttu asi liikus ka mõnevõrra aeglaselt edasi. Peale selle on teatriühing püüdnud lavastusi ka nende välises kujus säilitada fotodokumentatsioonide kaudu. Nimelt õnnestundmatest. Lavastustest tehakse terve suur hulk pilte mis asetatakse järjekorda ning varustatakse saatva tekstiga. See annab ülevaate terve lavastuse käigust, lavastaja lahendusest ja näitlejate mängust. Alates 1962.-st aastast hakkas teatriajaloo uurimisega tegelema Teaduste Akadeemia Ajaloo Instituut. Muidugi endiselt koostöös Eesti NSV teatriühinguga ja praegu käivad eeltööd kolmeköitelise Eesti teatriajaloo väljaandmiseks. See on muidugi väga mahukas töö. Esialgu on siin tegemist peamiselt just eeltöödega, nimelt täieliku teatri bibliograafia koostamisega on algust tehtud. Samuti on kogutud vanade teatritegelaste mälestusi käesoleva aasta lõpus. Me tahame algust teha ka teatrialaste küsitlustega ankeetide näol sest teatriajalugu pole ju mõeldav ilma teatri alalise partneri publiku arvamiseta ilmasele arvamisi, uurimiseta ja arvestamiseta. Loodame rohket teleankeedi vastustele ja loodame ka sellele, et kui kellelgi teist on teada mingeid huvitavaid materjale Eesti teatriajal kohta või on mingeid huvitavaid mälestusi, mida te võiksite jutustada, mida võiks kirja panna. Loodame sel puhul pöördute kas Teaduste Akadeemia Ajaloo Instituudi või Eesti NSV teatriühingu poole. Sest Meie kaasaegsel teatri paremate saavutuste säilitamine peaks olema kõigi teatrihuviliste teatriarmastajate ühiseks eesmärgiks. Teatriühingu töö teiseks ja võib-olla isegi suuremaks pooleks on kahtlemata töö teatrikülastajatega sidemete süvendamine publikuga teatri töötajate lähendamine rahvale sellel eesmärgil, lugupeetud raadiokuulajad toimubki esmakordselt vabariigis kultuuriministeeriumi ja teatriühingu organiseerimisel. Teatrikuu. Milleks seda teatrikuud ikkagi siis organiseeritakse, kuna meie rahvas väga armastab teatrit aasta-aastalt külastatavus tõuseb. Paljudele etendustele on isegi raske pääsmeid saada ja nüüd siis kuulutatakse välja teatrikuu. Teatrikuu organiseerimine arvatavasti ennast õigustab, kuna meil on siiski veel mitmeid tehaseid, koole, asutusi, kus rahvas võtab passiivselt osa meie teatrikunsti saavutuste jälgimisest. Teatrikuu jooksul pakuvad meie vabariigiteatrid oma repertuaari paremikku ja annavad üle 300 etenduse. Teatrikuu jooksul avanevad eesriided paljudeks esietenduseks. Teatriinimese kohtuvad tööstustes koolides, põllumajandusettevõtetes ja mujal kokku üle 100 korra. Ootame külalisteatreid Tallinnasse ja meie vabariigi akadeemiline Draamateater sõidab külalisetendustega Leningradi. Loengud ja kohtumised toimuvad Tallinna kesklektooriumis. Siin astuvad teie ette Ants Lauter, Voldemar Panso, teatriteadlane Karin Kask ja tahame avada väga huvitava näituse. Mis lahendab, võib olla väga suurelt näitlejat kui inimest publikule. Nimelt meie näitlejaskonna hulgas on väga palju isetegevuslike kunstnike, kujutava kunsti valdkonnas ja Nende töid tahamegi teile näidata. Vabariigiteatrid demonstreerivad arvukalt dokumentaalfilme, toimuvad külastajate konverentsid ja lahtiste uste päevad teatrites. Toimub rida kohtumisi kirjanikke, dramaturgide ja heliloojatega. Loodame, et see uudne üritus süvendab rahvasidemeid teatritega, mis omakorda on kindlaks eelduseks teatrikunsti veelgi tormilisemaks arenguks.