Kuueteistkümnendal novembril algas meil teatrikuu. See on esimene sellelaadne suur üritus meie vabariigis. Teatrikuu ülesandeks on tugevdada sidemeid teatri ja teatrikülastajate vahel ja seega kaasa aidata meie nõukogude inimeste esteetiliselt kasvatamisel. Meie Eesti NSV riikliku vene draamateatri kollektiiv valmistus täie tõsidusega ette sellele suurele üritusele. Teatrikuu jooksul näitame teatripublikule oma repertuaari paremikku kuuluvaid näidendeid nagu Slarini interventsioon, safronovi hoidki elavaid poegi, Steini ookean, karasteljovi usun sinusse. Raatsed, hakkanstantiinovi naeratas veeta Dostojevski Vennad garamaansovid ja teised. Teatrikuu jooksul toimub ka hulgaliselt kohtumisi tehastes. Nii näiteks toimus 20. novembril kohtumine Voltal lastega, detsembris kohtume balti manufaktuuri töötajatega töölistega Kalinini-nimelisest tehasest ja nii edasi. Peale kohtumiste seitsmendal detsembril toimub meil teatrikülastajate konverents. Teisel detsembril viime läbi lahtiste uste päeva teatris. Sellega tahaks näidata oma külastajaile ka teatri nii-öelda tagauksest, näidata seda protsessi, kuidas sünnib etendus. Täna me palusime stuudiosse gruppi meie näitlejaid, kes esitavad teile, lugupeetud kuulajad, katkendi meie uuest lavastusest. Raatsele Konstantin movi komöödiat naeratas Vjata Svjata osas näitleja kirakas Jan leegi osas näitleja Romanoff Siina osas näitleja pluss niitsime ettekandja, näitlejas miljoni ots. Kui. Äsja alanud teatrikuu on tekitanud juba märgatavalt suurenevat huvi teatrikülastajate seas mille tõestuseks on viimastel päevadel täis kiilutud väljamüüdud teatrietendused nii maal kui linnades. Eriti on tõusnud rahva huvi kohtumisõhtute vastu teatri töötajatega. Nii on teater Ugala varem plaanitud kohtumisõhtutele lisandunud terve rida sooviavaldusi Viljandi rajooni töötajate peamiselt maaelanikkonna ja kooliõpilaste poolt. Et neid kõiki rahuldada, peab teatriku Viljandi rajoonis paratamatult pikenema. Teater. Ugala püüab omalt poolt teha kõik, et rahuldada huviliste soove ja et teatrikuu ei kujuneks mitte kampaanialikuks, vaid et sellest üritusest saaks pidev ja veelgi soojem kontakt Ugala ja tema külastajate vahel. Mida huvitavat on siis teatril pakkuda oma vaatajale teatrikuu raames. Eelkõige annab teater televisiooni vaatajatele oma kõige populaarsema lavastuse igavesti haljad, palmid, mis on teatri mängukavas püsinud juba neli aastat ja mida teater on mänginud üle 150 korra. Edasi toimub Tallinna riikliku vene draamateatri ruumes Martin Siiversi Münchauseni Kossade etendus. Viljandi linnas ja rajoonis ja selle lähemas ümbruskonnas esitab teater lisaks eelnimetatud lavastustele oma teisi publiku laia poolehoidu võitnud lavastusi. Kosjasõit liiga esimene pall, põuavälgud arbuus oli Tanja ja äsja valminud uuslavastus Mikijad sinna, mille Läti autor Gunnar reede kirjutas spetsiaalselt Ugala teatri näitleja perele. Üheks huvitavamaks sündmuseks teater kuu jooksul kujuneb teatrikülastajate kohtumine teisel detsembril Ugala endiste teatrijuhtide Andres Särevi Eduard kinni ja Alfred meeringuga. Need on inimesed, kes igaüks meist kannab endaga kaasas aastaid teater Ugala aja lugu. Huvi selle ürituse vastu on nii suur, et tekib raskusi kohtumisest osa võtta soovijate mahutamisega. Teatrisaali teatril on välja kuulutatud lahtiste uste päevad, kus teatrihuvilised võivad tutvuda praegu töös oleva kahe lavastusega. Need on luise Vaher, Katrina ja Kitzberg, toona Veli Henn, ennu Veli proovidega ja dekoratsiooni ning kostüümitsehhi tööga. Proovidele järgneval arutlusel selgitavad lavastajad huvilistele, kuidas kirjanduslikust teosest sünnib samm-sammult uus kunstiteos, lavastus. Lisaks eelnimetatule korraldab teater kohtumisi Viljandi linna ja rajooniasutustes, ettevõtetes ja koolimajades. Kolhoositalurahvaga kohtumisteks kasutab teater ela kolhooside transaktsioonivõrku, et haarata võimalikult laiemat kuuleskonda. Viljandi linna isetegevus. Lastega toimub kohtumine Viljandi kultuurimajas, kus kohtumisele järgnevas pidulikust osast võtavad osa koos näitlejatega ka isetegevuslased, näitlejad ja kontsertbrigaadide liikmed. Kahtlemata kõige suurema huvi teatri vastu äratab teatri repertuaar. Teater Ugala püüab kõik teha, et see oleks huvitav, mitmekesine, kaasaegne ja sisutihe. Nagu juba mainisin, on teatritöös romaani Emajõe ööbiku autori luise Vaheri kolhoosi temaatiline näidend Katrina ja Kitzberg. Toona Veli Henn Henno Veli millega Ugala vanem näitleja Friedrich Tilk tähistab oma 50 aastast sünnipäeva. Neile järgnevad Shakespeare'i Tõrksa taltsutus, mis on pühendatud eksperdi juubeliaasta tähistamisele. Kahtlemata kujuneb töö Tõrksa taltsutuse ka meie noorele kollektiivile huvitavaks ja on Viljandi teatripublikule oodatavaks sündmuseks. Kuigi Ugala teater põhiliselt on käsitlenud noorte kasvatusprobleeme, mis on olnud nii teatri enesele kui publikule südamelähedased, oleme me siiski võlglased teatrikülastajate kõige noorema põlvkonna ees. Seda võlga tahame osaliselt leevendada lastenäidendiga helepunane lilleke, mis peaks lavaküpseks saama 64. aasta veebruarikuus. Lähemast repertuaar. Plaanist tahaksin veel nimetada leedu andeka noore autori Justina Smartinkewitziuse Mänd, kes naeris autori omad dramatiseeringus ja Silvia rannamaa populaarse noorsooromaani dramatiseeringus kasuema lavale toomist. Kokkuvõttes tahaksin ütelda, et teater Ugala püüab omalt poolt kõik ära teha, et äratada teatrikülastajate hulgas senisest veelgi enam huvi, et teatrietendus kujuneks teatrikülastajale võrdselt huvitavaks läbi loetud hear raamatuga mille käest ära pannes sirutab lugeja käe erutusega uue järele. Nüüd esitame teile katke meil töös olevast Luise Vaheri komöödiast Katrina komeedia sisust ma lähemalt jutustama ei hakka, kuna komöödia on kirjutatud sama autori novelli Katrina üle ainetel mille sisuga on kindlasti raadiokuulajad juba tuttavad Kadclon komöödia viiendast pildist ja selles on kaastegevad näitlejad Eeva Vahur, Katrina Aarne Laos. Tema poja Villemina helmina esineb näitleja Eili Sild ja Monicana näitleja Leili Säälik. Ei tule. Hull selle traktoriga nii hilja õhtul mööda küla sõidab, küllap on jälle, mul on häbi lilledega, mis teha. Helmi, võta lapsi, mine teise tuppa, tee kähku. Mõtlesime palkide veo lõppestiku all, istusime lumes poole öö ajal, kell pole veel üheksa, Ki kassadena lüpsil polegi, minul on ka vahetevahel vaba päev. Siis ta puhkamas külma juba ise süüa otsin. Laud on kaetud. Mis pidusin, täna peetakse? Tort, seajalad, rosolje? Ma ootasin poja kojutulekut. Tõsijutt, ega mõnel sünnipäevale? Sinu oma on ju südasuvel ja minul on kevadel kelle ukselaud said mõne suurema preemia preemia sain, poeg, sina Breneerisik mind, mina istuada lauda ei võta ette. Oled naljatilk küll mutikene hiina järele lehkad, kust te täna jälle topsitasite kioskis olime? Kaarle tegi Baltidele õpetamiseks pudeli peenemat, mis aastal? Ise olite aina päraplingus, aela nüüd minule õhk, kaabliga viinapudeli juures laastu lektrite. Saltsid siis loobumisvõidud ära ära ema. Aga nalja sai, naera puruks. Kaarli lubas sulle kosjad pulmad pidada. Otsisime kosilast, aga ei leidnud ühtegi parajat. Ütles, et kui ta ise 10 aastat noorem oleks, siis jätaks Urve ja tuleks mulle kasuisaks. Aga kas see jutt sinu meelest riivatu ei tundunud? Saara temaga pahandab ta koguni tüüpis sind kõikide kuuldes või nii. Kaarle kõrtsi rahval ei kuulutanud, et Katrina üle parsterid Akolhoosi lehmi maha. Sellest olnud juttu. Aga käskis mul jumalat paluda, et sinu suu rohkem kinni seisaks, pidavat su ainuke viga olema. Ega ta nii halb. Ei suuda. Nüüd sinuga rääkimist räägi rägema. Millest lüpsikus alla keevitasin kokku keldrilukule, tegin uue võtme, mis ma tegemata jätsin. Naine on vaja võtta. Tüdruk ei julge mulle tulla, miks? Sa oled kole kurjem, elage omaette, mina elan omaette, seal teist maja ei ole. See majas on ruumi küllalt kahele perele. Nõus siis vaata mulle pruutise valmis, niisugune oma meelepärane on juba vaadatud. Muuseas oli asi korras. Siis võtab mind neljapäeva õhtul käekõrvale ja pruudi peresse. Elmet mõtled helmit? Olen veel liiga noor, jälle vaja elu tundma õppida. Idioodiku ja laaberdab, kuulsus on sul juba käes. Nüüd on aeg inimese kohustusi kanda. Modi ehk annaksid mulle puhta särgi Lepistiku all masinatesse võrukad õliga. Sinu asjad ei anna enam oodata. Aga kes on ütelnud, et mul kuskil mingid asjad on, seda iseendale ei ütle. Mutti, sa räägid nagu komsomolikomitee instruktor, aga elus on kõik teisiti. Ükskord elatakse ilma, see ükskord oleme noored. Läheksid rahustaksid oma poega, täht kuulab isa sõna paremini. Mis asja sa oled teinud, sinu lapse, tõin koju minu lapseks olnud hulluks läinud, minu arust sa ise oled, seda ainult ei saa aru, kas suurest rõõmust või, kes sul seda palus teha üle ei jäta oma lapsi maailma peale laiali sõlmima lapsi juures, seal on ta sinuga. Kuule, kas sa tahad mind nööriga kokku käitavaid. Kuule poeg, sul jäi ka kuulatama, mis rumalat juttu tema isa siin suust välja ajada. Kui sa kardad seal kolhoos, kes oled sina, minu elu ja mina elan oma elu auga, olgu see kolhoosis, olgu see kodus. Sinus sigatsemine, siin ma enam sallida ei mõtle, millest? Hiljem mul ei olnud mõtteski siia tulla. Siia poolvägisi. Sina. Ma küsin, kas hakkad elama inimese kombel ja täitma isa kohustusi või miks mina ennast Villemile kaela riputama ei hakka, mine lapse juurde. Jumal jumal, sinu jumal seal teises toas, mine tema juurde. Ja ära tule enne tagasi, kui see inimene on end kaineks karjunud. No ja edasi, mis plaan edasi ette näeb, seda vastust ootan, sinult. Võtan, mõtlesin, miks sa siis lapse saada? Mina pole seda tahtnud. Häbitu kutsikas, sa mõtle, mis sa suust välja ajad, tallad inimlikud, pühaduse. Nüüd tahan ära, kus sa seal kopliga. Kuhu sa lähed? Maailm on suur ja lai, hüppan Volgasse, olengi kadunud. Autodest puutum. Oh jajah. Okumat. Siis lähen kas või Saul, aga minu vabadust ei piira siit majast ei võta ühtegi asja kaasa ja enne ei tõsta oma jalga ei sauna ega tarre, kuni sul pole aru pähe tulnud. Ja nüüd mine mine oma laia maailma. Seal ühtegi teenima 80 majast välja. Õiges majas peavad püksid ikka naiste jalas olema. Edasi meie näitleja Eerika torger avaldab teile mõningaid mõtteid publiku ja näitleja vahel vajalikust üha süvenevast kontaktist. Ühtlasi räägita meie teise töös oleva lavastuse Veli Henn ja Henno Veligatkest. Näidendi Veli Henn Nobeli lavastab külalisena Tallinnast režissöör Enn toona, kes on ühtlasi dramatiseerinud autor. Näitejuhiks on aga Eerika torgev. Palun, seltsimeeste Orger. Pehme huumoriga ja erinevate karakteritega annab jutustus tõetruu pildi eesti külaelust sajandivahetusel. Autori kriitikanool on suunatud kadakuse vastu ja näidendit levib põhiidee, et igaüks jäägu truuks oma rahvale, jäägu selleks, kes ta on. Esitame katkendi näidendi esimesest vaatusest. Nõuni talu perenaine Reet, keda mängib näitleja aastal ees ja tema tütar Marie Helja Valler on kodutalu õuel. Ootamatult tulevad naabritaluperemehed vennad Jaan Friedrich Tilk ja Henn Edgar palge. Tere õhtust. Kaasiku pere tere laupäeva õhtust. Tere, tere ja olin siin nende poliitikutega nii ametis, et ei pannud tähele. No aga miks pärinali ise nõusid küürib? Nõulinalam tüdrukuid ei olegi ja neis nüüd saag käed minna karpa. Eks lubigi kana lõhki küll teele tütar juba leinas tagasi nädala seest õli. Olitegi üks lasi järve ääres. Tee ja siis olitegi üks lasi järve ääres vähe aja eest püssi, mina veel mõtlesin, et kellel see nüüd õu tegemise ajal aega on, seal hulkuna tuli niisugune. Tuli niisugune vahe ja siis läksime vähe niisama järve äärde kõndima, teid rääkida, Teidud alus, kaks noort tugevat meest teie endi töödega ikka üle valla teistest. Siis on meil vaktsiin, mihklipäev, mihklipäev, võtke sissid, tulid palun nende tööle nüüd nagu teie talu ja kõik rohkem neid üles kiita veel? Sihukese hästi, palun eelmine mulle välgusena, jah, kellaga ja tuli niisugune vahe ja siis läksime vähe niisama järve äärde kõndima. Töid rääkida. Leidude alus, kaks noort tugevat meest teie endi töödega üle, vallad, EDT ostsime järvel mund purikut vastu, aga no ei olnud. Ja kui neid ongi meie mehed käisid möödunud pühapäeval võrguga katsumas, said ainult paar särje poega. Olge heaks, astuge sinna aida poole, meil on suvel elujärg enam seal. Küll ei ole kärbseid ega midagi. Marie tule välja ja ei tule. Jaakko pole kodus, läks poe juurde. Ajakitsiin Mariega seni juttu, mul jäi toa juures pudrupada, tulele. Pääle sina aidata. Natšiga päris heas tujus olevat vaevaldada siis enam heas tujus, kui kuulda saab. Sparta tulime, ütlesin sulle. Seda lasi siin aru nõunioride kodupartiklist, ütles ta, mis aitas kvartali mahlas? Tuvi Saagurrad, kus külarahva naer, kui kuulda saavad, et Kaasiku poisid lasid maha nõuniaide vana kodupargi, aitäh niimoodi. Nüüd hakkame uuesti peale, Marie laulust. Näitlejakutse kui palju on selles köitvad ja salapärast kui palju võlu kõrvaltvaatajale? Kui palju erinevaid sõltuvusi, küll vilet, küll loorbereid, küll imetlemist, küll põlgust. Seal kutse, millel on oma suur areng ja suure ajalugu kuni ta on välja jõudnud selleni, mis ta on tänapäeval. Näitleja on töötaja, kes seisab koguma psüühisejad füüsisega, oma rahva ülesehitustöö ja kommunismi loomise teenistuses. Telepäeva näitleja on loov inimene, kelle looming kasvab kuus vaatajaga. Näitleja ei ole enam eraldatud rahvast. Nii nagu meiegi teater sõidab palju ringi ja puutub oma teatrikülastajatega tihedalt kokku. See tihe kontakt, mida teatrikuu loob näitleja ja vaataja vahele peab kestma. See on vajalik näitlejale tema otsinguid. Sest seal läheb uusi mõtteid. Aitab leida uusi loomingulisi vahendeid, et vaatajale pakkuda kaasaja nõuetele vastavaid lavakujusid.