Omal ajal oli Richard doub Rimi lell küllaltki tuntud, tema hääl kõlas filmi ekraanilt raadiost. Lühidega võime saada kujutluse omaaegse suur laulja kunstist ainult heliplaatide vahendusel millest kõik ei ole kaugeltki kvaliteetsel kujul säilinud. Seda on tunda ka nende ümber salvestamisel kauamängivate heliplaatidele. Kui häid tagajärgi. Tahugarqai saavutanud Mozarti Schuberti laulude esitajale on teda esmajoones mäletatud. Kunstid Ungari Tauberitel juba nii-öelda perekonna viga kui tulevase laulja isa, kes oli sündinud veini kaupleja perekonnas. Ei leidnud kodustelt toetust minekuks lavale viis ta oma arvukate õdede-vendade talve garderoobi salaja pandimajja ja riputas pandi kviitungid tühjadele riidepuudele. Hüvastijätukirjas perekonnale oli muidugi palve talle sellist teguviisi andestada. Aja jooksul see talle kindlasti andestate, sest au pärist sai nimekas näitleja ja tema esimesest lühiajalisest abielust. Ühe opereti Subritiga sündiski 16. mail 1891 tulevane laulja Richard Tower. Oma esimese ülesastumise kohta on Richard Tauber meenutanud. Ema õpetas mulle esimese laulukesi. Mul oli väike tinasõdur. Iga ettekande pealt kasseerisin sisse oma honorari 10 Hellerit. Minu hilisema direktorid pidid kadedusest lõhkema, et nad mind selle honorari eest palgata ei saanud. Minu isa austajad Nad rikkusid mind lausa ära. Mind söödeti kummidega ja ma pidin terved, mäed vahukoort hävitama. Kord, kui isa läks mägiretkele küsinud daamid. Kasvul pole lemmiklaulu. Ja kui sa tagasi jõudis, esitleti mind kuursaalis kui lauljat ja meeldisin kuulajatele nii et tina, hu saari tuli korra. Ta isa oli sellest üllatusest piinlikult puudutatud ega kiitnud taimi laps eksperimenti sugugi. Ehkki esimene autoriteet Viispaadeni õue teatri dirigent professor Schlaar arvas Richard toobri hääle kohta. Saastime hoobi ja see tähendab vabas tõlkes niuke hääl on minul kah. Leidis tulevane laulja omale peagi õpetaja, kellele tal oli põhjust eluaeg tänud kõik olla. Sorri Freiburgi lauluõpetaja professor Karl paelas kes arendas välja tabeli hääletämbri, ühtsuse, kandvuse ja täiusliku hingamistehnika Baines, kes ise oli ka viiuldaja avastus paralleeli laulja hingamistehnika ja viiuldaja poognatehnika vahel. Seitsmeteistkümnendal mail 1912 esineb Taube esmakordselt avalikkuse ees esitades oma õpetajat ainesse, aga ka Schumanni, Schuberti laule. Ma. Noor laulja meeldis ja mitmelt poolt tulid lepingu pakkumised ooperilavale ent isa toetatena lauluõpetaja poolt ei lubanud. Teisel märtsil 1913 esines tau pärata minu osas Mozarti võluflöödi, siis esmakordselt tõelisel ooperilaval. Seda kuulis preestri õue ooper intendanud Seeba kes talle pakkus kohe lepingu viieks aastaks. Seekord ütles kaisa oma jah-sõna. Dresdeni ooperi olid tihedalt seotud saksa kultuuriminevikuga. 1646. aastal rajatud ooperimajas on dirigeerinud mitmed Saksa ja Itaalia suurnimed. 1800 seitsmeteistkümnendast aastast algas siin Carl Maria von Weberi võitlus saksa rahvusliku ooperi eest. Giglio Wagner juhatas siinova Lendava hollandlase jätanheusri esiettekandeid. Sajandi vahetusele järgnenud aastatel dirigeeris Richard Strauss oma Sanomeed elektrit, roosikavaleri. Teisi oopereid. Selles traditsioonidega majas jälgis intendantseebach noore laulja kunstiliste arenguteed üsna tähelepanelikult. Ja mitte ainult seda. Taukar kandis niklist prill, mis andnud talle õige raamatu coiliku välimuse. Syybach püsis. Miks te ometi kannate seda hirmsat raadistiku nina otsas, Tower vastanud sündimisest saadik vab parema silmaga peaaegu et ei näe. Hästi mu poiss ütelnud, siis intendanud. Kanna siis ometi monuklit, nagu minagi. Minu tenooril võib ometi olla mõneti edevavõitu väljanägemine. Ja nii said auverist hädaga monokli kandja. Monokli kandjaga üllatas isegi Richard Straussi kui ta oli laulus Straussi ooperis Ariadne naksusel. Küsi Straussi üllatanud, et kus ta seda osa on varem laulnud. Kuulnud ausat ülestunnistust, härra doktor. Täna siin esmakordselt Straussi vihastanud tõsiselt. Juhtus sedagi, et üks tolleaegseid primadonna Sid ei tahtnud koos kollanokaga esineda, madaam pater flais. Aga pärast oli ta seda rõõmsamini üllatus. 1918. aastal pikendasid riigilisteni ooper Tauberiga lepingut veel viieks aastaks. Ent seda seotust kahetses tahuber juba varsti. Teda kutsutakse Viini ja sellest on lauljaga eluliselt huvitatud. Algas ebameeldiv vägikaikavedu. Laupäev oli vahepeal kujunenud silmapaistvaks Mozarti lauljaks võluflööt Dolphual ja haaremiröövooperid, milles Tauberg näitas ennast parimast küljest. Kui ta 1922. aastal lõplikult otsustas. Viini kasuks kujunes eriti mälestusväärseks tema esinemine. Otaabiola Donhani Salzburgi pidustustel dirigeeris Richard Strauss kuulemegi tabelit botaariale. Richard Taube hakkas lähenema kergele muusikale, ta laulab Oskar Straussi operettides. Heli plaadistab Kalmani operetti laule, ent eriliselt jääb ta seotuks Johann Straussi aferenduse, Lehari operetti loominguga lehaariga sidustada elupõline sõprus, mis avaldus ka loomingulises suhtes. Tahuber meenutas 1924. aasta suvel võtsin osa Salzburgi ja Müncheni Mozarti pidustustest. Vabadel päevadel sõitsin Salzburgist ishi oma sõbrale Ehari juure, kes tookord just opereti paganiini juures töötas. Elasin tema imekenas villas ja ta mängis mulle, võib isegi ütelda iga paari tunni järgi midagi värskelt komponeeritud pagani istet. Edasi meenutab taobergaa kuulsa laulu meelsasti naisi suudlesin sündi ja nende koostööd Leehaariga parima variandi otsinguil. Kui operit tuli 1926. aastal esiettekandele aitas tau päri ja ta partneri Veera Schwartzi esinemine väga palju kaasa operiti edule. Tõsimeelsed kriitikud hakkasite ooperile tema operetiharrastust ette heitma. Tauber teatas selle peale avalikult. Üldiselt olen ma arvamusel, et lauljale ei saa vaid ühte asja mitte seisusekohaseks pidada ja nimelt seda, et ta ei suuda kõike laulda, mida tema hääl lubab. Ma ei laseks ennast kunagi ainult paari paraad aaria jaoks konserveerida vaid püüan oma kunstilise tegevuse ringi laiendada nii kaugele, kui võimalik õieti öelda olen uhke selle üle, et minu kunstilise tegevuse vastand poolusteks olnud Mozart ja ooperit. Aga teisel on ta öelnud. Ma ei laulaks enam ühtegi operiti osa, kui keegi mulle tõendakse, minu Mozarti laulmine selle all kannatab. Kõikidest jumalustest, kelle poole palvetan, asub Mozart minu jaoks kõige kõrgemal. Ja mulle on see väga oluline oma visiitkaarti esitada just Mozarti lauljana. Koos tööli haariga jätkus, valmisid uued operiitid, Sariivitš köeti, aineline Fride riike. Kuuleme neid koosesinemiste veeruschwartsiga, duett operetist, Mustlas armastust. Erilisel kohal Lehari niinimetatud Taukari operettide reason, naeratuste maa sellel operetirolli ka varasem variant kollane jakk. Ent oma lõpliku kuju leidis teos 1929. aastal esietendunud naeratus tema näol. Muusikalise ümbertöötamise ajal ehitas Tower lehaari vanu käsikirju ja leidis seal romansi. Sulle kuulub mu süda-ist main kantses härts. Sellest sai uus niinimetatud Taukari laul mõiste, mis kuulus paganiinist alates iga Uueli hari opereti juure. Berliinis toimunud esietendusel, mida Ferans Lehar ise dirigeeris eil astut au panid teises vaatuses ennem lavalt lahkuda, kui laul ei olnud neli korda korratud. 1938. aastal Viinis mõni kuueni hitlerlaste sissetungi kanti naeratuste maa ooperipühamu. Viini riigiooperilaval Lehar dirigeeris viini ajaleht Eho kirjutas, kui kuulus lööklaul sulle kuulub mu süda, mida igalt poolt auveri hümniks nimetatakse, olid tankuri poolt teises vaatuses lauldud. Puhkes aplaus. Tower tuli tagasi ja laulis laulu, pianist simus veel kord prantsuse keeles uuesti aplodeeriti ja double laulis seda itaalia keeles ning neljandal korral inglise keeles. Algul võeti neid keele metamorfoos naeratusega vastu, aga peagi taibati nii tahtist au pärast selle laulu rahvusvahelist võidukäiku demonstreerida. Tabri võrratu ettekandekunst ei lasknud seda nagu märgatagi, et Leehaari hilisem operetilooming oma balansseerimisega tundelisuse sentimentaalsus vahemail tegelikult juba oli loojangu kunst. Ent Tauber tundis seda. Seda näitab tema sõnavõtt ajakirjanduses Noojas viina Journalis 13.-st jaanuarist 1938. Nagu ennegi, olen arvamusel, et just nõrgad tekstiraamatut segavat opereti arengut puuduvad originaalsed ideed ei suudeta lahti saada vananenud skeemidest. Ükski muusika ei saa olla küllalt halb, et ta võiks segada tõesti head teksti. Ükski muusika ei saa ka küllalt hea olla. Et halvale libreto le pikka iga tooks. Meie aja operit põeb kas selle tõttu, et ta ooperi jaoks ei ole küllalt tõsine opereti jaoks aga mitte küllalt lõbus. Mis puutub klassikalistesse operettides, siis leian ma, et nendestki, samuti hüpne Bretode pärast on meie maitse üle kasvanud. Meie ajal on võimas arengutung, on oma elutempo. Eilsel operetti ei ole seda hoogu ja temperamenti, mida me täna vajame. Sellepärast looge originaalseid Libreetosid, siis on meil täna, homme ja ülehomme pidevalt häirberite. Ent need õiged mõtted jäid paraku ka tau pere juures ainult teooriaks. Nõrgad Libretud olid just leehari niinimetatud au peri operettide peamiseks puuduseks aga jättis soovida Doveri filmide kunstiline kaalukus. Ajal, kui tuli välja Lehari naeratuste maa esilinastus. Esimene helifilm, laulev narr. Samal 1929. aastal tuli linale ka esimene saksa helifilm. Öö kuulub meile Hans Albers iga peaosas. Teine Saksa film oli juba Tauberifil. Ma ei usu enam kunagi naisi, Iglaut, nii, meer on aina Frau. Järgmisel aastal tuli järgmine Doveri film meelitab siht Lakendad siil, mille üheks stsenaristika Li näitlejad Paul hõõrbiga. See oli sentimentaalne laulja film, nagu neid hiljem hulganisti tehti lihtrahva hulgast pärineva laulja elutee ning sassi minema südameasjad. Nii et lehaari kõrvale tulid aina uued kerges laadis lauludega filmid ja heliplaadid. Kuuleme näiteks Arnoldi laulu, seal vahaus. Paralleelselt filmitööga tulevad aina uued ooperi operetiosad liha on pidevalt tegevkord loota, uusi kord töötab ümber oma val ooperit. 1930. aastal ilmuste ooperit ilusam maailm, mis kujutas endast 14. aastal ilmunud opereti lõpuks üksinda uut varianti. Berliini metropol teatris toimunud esietendusel oli peaosas Richard tabeli kõrval ka tolleaegne laulukuulsus kita Alpar. Tauber sõidab turneeder, sealhulgas Ameerika ühendriikidesse. New York Times kirjutab ju väga kenasti. Tants sündinud mitte ainult häälega, vaid ka lauluandega. Ent 1933. aastal on danger sunnitud Saksamaalt lahkuma. Võimule tulid hitlerlased. Alguses ei osataower midagi karta. Oma ühe juudist vanaisa, pärast. Aga kui vormiriietuses huligaanid teda tänaval peksma hakkasid, mõistis ta, et Saksamaalt tuli lahkuda taupärasuses Austrias. Sellel ajal oli tabelil üks lemmikteoseid Schuberti aineline muusikaline lugu kolme neitsi kodu taimedel, Haus, mida ka meie lavadel esitatud. Selles loos on ta Schuberti osas esinenud mitmetes Euroopa maades. Eriti sai see lugu populaarseks Inglismaalt pealkirja all Laelaktaaemm. Sirelite aeg hiljem tehti Inglismaalt Abeliga peaosas ka Schuberti nimeline film lasem Taev. 1938. aastal toimunud edukate etenduste puhul. Monte Carlos kirjutas Londoni ajaleht Daily Mehil. Monte Carlo ooperimaja oli välja müüdud. Operett sirelite aeg oli inspireeritud ühest romantilisest episoodist surematu helilooja elust ja põhineb tema mõningatel kaunimatel kompositsioonidel. Richard Tower esitab peene tundlikku muusikut nii laululiselt kõike dramaatiliselt suure sarmiga. Publiku jaoks on ta tõeline Schubert, kes istus klaveri taga ja laulis saates iseennast väga maitsekalt. Võib arvata, et kolme neitsi kodu aarias sirelite aeg oli Taukarile eriti lähedane ka selle tõttu, et see ühendas tema Schuberti armastuse ja poolehoiu opereti lava vastu. Kaua kammerkontserditel esitas ta meelsasti Schuberti laule. Operetiga do tita täitus therns Lehari ammune soov, see võeti Viini riigiooperirepertuaari küllabi kaupperiti. Kompunisti suurune relvaks on olnud jõuda oma loominguga ka ooperimaailma. Kõigi esinemiste kõrval oktoobri jõudnud 34.-ks aastaks ka ise operetti komponeerida, pealkirjaks oli, laulab unelm thercingendi traumat. Pärast esietendust ütles Lehar. Ma teadsin, et buss sõbrale pole vaja olnud pöidlahoidmist. Oleks ma ise selle muusika kirjutanud, ei oleks ma häbenenud. Selle nii-öelda operiti, eleegia kohta võis viiner Taage Platis lugeda. Nad meeldivad teineteisele taobertenorhia taob kompaniist, see on paarimine kuuele operettide tseremoonia kohaselt kõigi proovinud süttida kunsti reeglite kohaselt armastusväärsust segamini. Paatosega nuuksuvate viiulitega regulatsioon, mille kõrval pakub lohutust džässikuur muidugi kuivat Auger opereti komponeeris, siis kindlasti leia Harlikus paneelis. Seda näitab ka Taukari enesekomponeeritud Taukari laul Saunet Mumaadile. Tema no. Doveri populaarsus Inglismaal aina kasvab, selleks aitasid Kaasani kontsertesinemised kui ka film õiteaeg. Pariisi ajakirjandus märkis, et kui tau per, laulis filmist saksa keeles Schuberti serenaadi vaiksel taluvad mu laulud muutusse kultuuripoliitiliseks sündmuseks. Selleks, et kuulda suurt saksa lauljat saksa keeles Schuberti laulmas, oli vaja vaadata inglise filmi Prantsusmaal. Kõikjal juhatas seal Lehar oma tita ja naeratuste maa etendusi. Peaosas laulis muidugi Tower. Oma teisel Ameerika turneel võttis toobri vastu president Roosevelt. Nimekas filmitäht, klakee põld korraldas tema auks vastuvõtu. Taube esines nüüd kõikjal viinlasena ja ta laulis meelsasti kabiini laule. Jaa. 1938. aastal annekteerisid hitlerlased Austria ja Tauberil tuli teist korda pagulusse minna. Muidugi võis olla suureks lohutuseks, kui Itaalia teda avasüli vastu võttis. Juba mais 1938 avas Londoni kavand Guardian oma hooaja Mozarti võluflöödi, milles Tauber laulis jällegi Tamiino partiid. Ja varsti järgnes suur Austraalia turnee. 1941. aastal võeti Tower vastu inglise kodakondsusesse. Sõja päevil esineb ta haavatutele Hospitalideks. Entiveeriks tabeli andmete tahkusid leiab ka Inglismaal avaldumist dirigeerimine. Sellega ta tegi algust juba 1928. aastal Berliinis, juhatas Lehari Bride riikett. Kuulsa dirigendi Wilhelm furdwengleri sekretär Berta Kaismann kirjutas 1941. aasta märtsikuus toimunud kontserdi kohta. Inglise dirigentidega liitus uustulnuk Richard Tower. Kontsert osutus väga edukaks ja see oli alguseks sõprusele Londoni Filharmoonikute ja tenor dirigendi vahel. Kontserdil kõlas Schuberti, Weberi ja Mozarti teoste kõrval kata ooperis sümfooniline teos päikesepaiste süüt Sanšain süüt, millede komponeeris 1939. aastal Lõuna-Aafrikas viibides ja milles ta püüdis maa päriselanike elu kajastada. Lisapala terrigeerist auber oma teise helindi nimetusega aiamarss macho taim. Sõjajärgsetel aastatel algas jällegi tabeli mitmekülgne tegevus. Ent enam mitte kauaks. Septembris 1947 avastatakse tal kopsuvähk. 27. septembril saab haige laulja veel omaette vägiteoga hakkama. Londoniga Haven Guardianis annab Viini riigiooperi, külalisetendusi ja tabel oli lubanud dirigent Joosep gripsile Donhanis kaasa laulda. Ta pidas sõna esinedes koos Mariot Džibotariga, Ellviirat, Elizabeth Schwartz kohviga donna Anna ja Paul Schefferiga Donhan. Keegi publikust ei aimanud, et see oli Tabri tõeline lahkumisetendus. Tänanud kuulajaid ovatsioonide eest, jõudis Tower täiesti kurnatuna vaevu oma garderoobi. Neljandal oktoobril toimunud lõikus haiguse kulgu ei muutnud. Seitsmendal jaanuaril ütles ta abikaasale, sina veel naerad, mina ka. Need jäid ta viimasteks sõnadeks. 20. jaanuaril 1947 toimus Londonis Albert hoolis suur mälestuskontsert. Londoni Filharmoonikute, Adrian Paulti ja Valter kööri juhatusel mängisid teoseid tabeli dirigendi repertuaarist. Elizabeth Schwarzkopf laulistama laule. Kui orkestri võttis üles juht meloodia Lehari naeratuste maast hakkas seitsmetuhandeline kuulajate hulk kaasa laulma Taukari hümni, mis oli nüüd Nickroloogiks muutunud. Sulle kuulub mu süda.