15 nädalat on möödunud meie viimasest vestlusest, mis toimus paar päeva peale Tallinna 1967. aasta džässifestivali lõppu. Enamusel neist on juba seljataga meeldiv ja kosutav suvepuhkus, ees aga seisab uus tööaasta koos uue hooajaga muusikaelus, millelt ootame palju meeldejäävaid kunstilisi elamusi kõigis žanrites. Džässmuusika sõpradele oligi juba üsna säravaks hooaja avaakordiks Gustav broomi orkestri külalisesinemine meie vabariigis. Vaevalt tunni aja eest lõppes selle andeka kollektiivi viimane kontsert Kalevi spordihallis. Esitamisele tuli vastavalt juba eelreklaamile põhiliselt estraadilikku laadi programm. Kuid eks ütle juba vanasõna, et nõela ei saa kotti peita. Nii ei jäänud see kellelegi saladuseks, et Gustav broomi orkestrisse koondunud hulk Tšehhoslovakkia parimaid džässimuusikuid kelle võimed on nauditavad nii ansamblis kui ka individuaalselt. Siinkohal mõni sõna Gustav proomist. Ta kuulub nende väheste džässdirigentide hulka, kes ise ei ole silmapaistev instrumentalist, kuigi ta nooruses õppis viiuli ja klarnetimängu. 1940. aastal organiseeris ta oma esimese orkestri mis koosnes viiest üliõpilasest muusikust. 1947. aastal seisis ta suure orkestri eesotsas ja töötas seitse kuud Šveitsis. Hiljem oli ta lühikest aega Bratislavas raadiotantsuorkestri juhiks. Viimased paarkümmend aastat elab aga prognoos, kus ta pikemat aega viljeles väiksema koosseisulise orkestriga niinimetatud vest koost džässi. Käesoleval ajal on ta jäänud põhiliselt suure orkestri juurde ja on teinud sellega rea huvitavaid eksperimente, millest meie kate kuulajaile on vahest kõige enam meelde jäänud Jaromeer Nilitškaa variatsioonid, vana kirikuviisid eemale, mis kõlasid 1966. aastal Praha džässifestivalil. Gustav proov on oma orkestriga esinenud mitmel rahvusvahelisel džässifestivalil Manchesteris, Varssavis, Münchenis ja antiibis. Möödunud aastal esines ta menukalt Londonis. Meie vabariigis oli ta juba teist korda. Gustav Broomi orkestrit võib kohata ka paljudel Tšehhoslovakkia firma Suprafoon heliplaatidel. Üks niisugune on meil praegu käepärast, see on Tšehhoslovakkia džässi kuues Ringvaade. Ja sellelt leiame Joseph Audesi pala Aafrika ööd mida esitab Gustav broomi kombo koosseisus Jaromirchiilitška trompet, Joseph Audes, baritonsaksofon Holtschich plaha klaver, Milan režabek kontrabass ja Vatla skaala trummid. Pala on kiire tempolises kolm neljandik-taktimõõdus ja algab mõnest noodist koosneva ostinaatsematiivikesega, mis jääb pikemaks ajaks saate figuuri ossa. Palavorm on selles mõttes ebatavaline, et teemale eelneb üsna pikk improvisatsiooniline sissejuhatus trumpetilt. Nii et hetkeks tekib mulje, nagu oleks tegemist ilma teemat improvisatsiooniiga. Siis aga tuleb sisse José Faudes baritonsaksofon iga esitab teema ja selle improvisatsioonilised laienduse ja annab soleerimis õiguse üle trumpetistile Jaro mürsk, miilits kale ja pialistile olf plahale. Nüüd aga heidame pilgu tagasi möödunud suvele ja puudutagem mõningaid märkimisväärseid fakte meilt ja mujalt. Esmajoones peatuksin meie kevadise džässifestivali vastu kajadel. Neid võis leida nii kodu- kui ka välismaal. Nii ilmus uusi Suomi Is Matti koski alakirjutus. Samuti leidus artikkel meie festivalist Soome rootsikeelses ajalehes Fifi stats plaadet. Heliülesvõtted festivalist kõlasid mitmes Soome raadio džässisaates. Rootsi ajalehes stuustaaden ilmus kirjutus, mis kandis pealkirja hiilgav džässifestival Tallinnas. Alapealkirjades aga võis lugeda. Fantastiline elamus. Nii entusiastlikult kommenteerib trompetis possebruberg, kes on ühtlasi raadio džässišeff Tallinna festivali, kus ta ise hiljuti esines koos Aarne domineeruse orkestriga. Ja seda rõõmu, mida pakkus mängida viie tuhandeid džässientusiasti ja muusikatundja ees ei oskama kirjeldada jätkaposse pruugaks. Järgnevas intervjuus tõstab pruuberg Nõukogude kollektiividest esile eriti Krolli pistšikovi kvintetti ja kitšiigini Sahharovi kvarteti koos kitarristi Viktor Ivanoviga. Mõnevõrra kontrastina mõjub rootslaste vaimustatud hinnangute kõrval Ameerika ajakirjas Damon biit avaldatud intervjuu Chalzloidiga, mis on pärit aera kitleri sulest. Meid ei pruugi häirida kirjutuse hapukas toon kuid üllatama paneb siiski see, et Loidi kvarteti kõrval, kelle kõrget taset Me siiralt tunnustame ei leidnud märkimist mitte ükski teine festivalist osa võtnud välismaine või nõukogudeansambel. Saksa demokraatliku vabariigi ajakiri melo Tiiuld rütmus avaldas oma 14. numbris rohkete fotodega illustreeritud põhjaliku kirjutuse toimeta Hoffmanni sulest, kes ise festivalil viibis. Esimesele kirjutusele järgneb hiljem veel rida teisi üksikute ansamblite ja solistide kohta. Autori arvates on eriti hinnatav see, et Nõukogude džäss on leidnud omaenesetee. Meie kodumaise ajakirjanduse vastu kajadest märkigem lehekülge, nedelias eri korrespondentide Azarkani ja Ahloomovi kirjutuse ja fotodega ning ajakirja Juunost kaheksandas numbris avaldatud kirjanik Vassili aktsionovi vaimukat artiklit mis kannab intrigeerivat pealkirja lihtsameelne džässimaailmas ehk ballaad 30-st jõe hobusest. Et asjasse veidi selgust tuua, lisagem, et 30 Lakeeritud jõehobust, need on aktsionovi kirjutuses 30 festivalil kasutamist leidnud kontrabassi. Heliseva lehekülje Tallinna džässifestivalist avaldas ajakiri Krugazoor, mille igas numbris on kuus pehmed heliplaati. Kirjutuste illustreerimiseks. Ühelt plaadilt leiame niisiis Heinrich Saartsi ansambli laulus Komorokid ja Leningradi Dixilanud ansambli mängitud. Märkigem siinkohal, et Leningradi Dixilanud ansambel on nüüd jäädvustatud ka firma meloodia poolt valmistatud omaette heliplaadil leiame sellelt kolm pala, mis on lindistatud neljandal Moskva džässifestivalil. Palun kuulake neist praegu üht, nimelt Seegolotkaraljovi, Vene tantsu-laulu. Viibides seoses Eesti NSV kultuuri ja kunstipäevadega Moskvas kasutasin iga vaba minutit selleks, et tutvuda sealsete džässiuudistega. Nagu jutustasid minu kolleegid Arkadi Petrov. Aleksei patašov kulges Moskva džässifestival edukalt, kuigi ka seal paistsid rohkem silma külalised. Heinriks arhi vokaalansambel Leningradi Dixilanud ansambel ja äsja Edi Roosneri orkestrist lahkunud kenaadi Kolstenia Konstantin nossovi kvintett. Kohalikest kollektiividest oli tähelepanuväärseim Aleksei suugovia Konstantin Baholdini kvintett, kes esines tunduvalt omapärasema ja huvitavama kavaga kui Tallinas. Loodetavasti jõuavad juba lähemal ajal kohale ka Moskva festivali heliülesvõtted, mida siis ka meie saadetes tutvustame. Möödunud reede õhtul andis kesktelevisiooni edasi üleliidulise raadio estraadiorkestri kontserdi, mida juhatas Vadim Ludvikovski. Need meie kuulajad, kes seda saadet jälgisid, märkasid kahtlemata, et džässisõpradel on sellelt kollektiivilt mõndagi köitvat oodata. Vestlesin Vadim ludikovski ja orkestri liikmetega ühel nende harjutusel ja kuulsin, et praegu on ettevalmistamisel programm Praha džässifestivalil esitamiseks. Orkestris on rida huvitavaid soliste. Georgi garanjon, Aleksei suubov, Konstantin Baholdin, Boris Frumkini ja teised. Ansambel kõlab erksalt ja ühtlaselt. Ka repertuaariga on asjad korras. Orkestris eneses ja ka väljaspool on hulk autoreid, kes pidevalt uut materjali pakuvad ja orkestri palet rikastavad. Kahjuks polnud kuulda sama häid uudiseid ühe teise andeka kollektiivi kohta, kes möödunud kevadel Tallinnas ja Tartus kastroleeris ja siin väga hea mulje jättis. See on Juri Saulski juhatusel töötav orkester vio 66 kus kuuldavasti oli äsja toimunud pereheitmine, mille tulemusena dirigendile tuleb otsida uus rütmigrupp ja trompetisektsioon. Üks tähelepanu, väärne sündmus Moskva suvises džässielus oli Ameerika baritonsaksofonist Jerry malligani esinemine kohvik maladioosnajas koos KM kvartetiga. Tõsi küll, Maligan, kes oli saabunud Moskvasse kinofestivalile koos oma filminäitlejast abikaasaga ei mänginud seekord bariton, vaid altsaksofoni, mida ta muide demonstreeris ka juba ühel oma viimastest heliplaatidest. Kuuldavasti olevat tema duell KM kvarteti tenorsaksofonist Vadim Sermakasheviga olnud hästi põnev. Loodetavasti saame varsti ka selle heliülesvõte ja võime selles isiklikult veenduda. Täna aga kuulakem Cherimaligani koos ühe teise tenorsaksofonist nimelt suutsimsiga Rogersi palas leedi on hulkur. Ansambli rütmirühmas on Bec Morrison kontrabassil ja deebeeli trummidel. Möödunud suvi tõi džässmuusika sõpradele kaasaga rea kurbi uudiseid pärast seda, kui olid ilmunud teated kolme tuntud vanema põlve muusiku nimelt trompetistide, Maxisbeneri ja reede alleni ning altsaksofon eesti villis missisurmast tulid uued teated, et elavate hulgast on lahkunud kabilistrai hoon ja Jon koltrein tänapäevase ässi. Kaks väljapaistvamad meistrit. 51 aastane pilistrei hoon, kelle surma põhjustas söögitoruvähk, oli komponistina arranžeerija, ana ja pianistina ligi 30 aastat üks silmapaistvamaid Youcellingtoni orkestri liikmeid. Tema sulest on muide pärit ka meie saate tunnusmeloodia. Sõida erirongiga. Ajakirjas Downbiit ilmunud järelhüüdes kirjutab do Kellington oma lähedase sõbra ja kaastöölise muusikalisest ja inimlikust suurusest ja märgib ilmse etteheitega neegrite diskrimineerimise pihta. Et strei hoon oli vaba sedalaadi uhkusest, mis paneb inimesed arvama, et ta on parem kui ta vend või naaber. Väikese muusikalise meenutusena kuulake pilistrai hooni koos altsaksofonist, Johni, Hughesi tenorsaksofonist, Ben Websteri trumpetisti, Roy Heldridži, trumponeestivicticensoni kontrabassist, Jimmy uudi ja trummari Sämbudiaadiga esitamas Hodžessi bluusi. Jahuta oma mootorit. Kuigi rei hoonil pole selles väikeses palas omaette soolot. Peale paari takti sissejuhatuses on siiski meeldiv jälgida, missuguse diskreetsuse ja tähelepanelikkusega jagab ta oma repliike soleerivate pillide fraaside vahel. Kõik ansambli liikmed on ühel või teisel ajal mänginud Wellingtoni orkestris ja on lausa hämmastav, kuivõrd ühtlase stiiliga nad siin bluusi mängivad. John Goldstein oli viimase 10 aasta kõige silmapaistvam jõud džässmuusikas, rajades teed hoopis uutesse harmoonilist meloodilistesse sfääridesse, milles suurt osa mängisid laadilised elemendid. Juba mailis Davise kvintetti liikmena paistist aastail 1955 kuni 57 silma saavutas aga üha suuremat iseseisvust ja asus peagi oma kvarteti etteotsa. Viimastel aastatel viljeles ta tenorsaksofoni kõrval ka sopransaksofoni ja tegi rea kaugeleulatuvaid eksperimente niinimetatud vaba džässivaldkonnas, millistest mainitagi ligi neljakümneminutilise kestvusega pala taevaminek, mis hõlmab suure kauamängiva heliplaadi kaks külge. Paljude kriitikute arvates oli aga koltreini parim periood siis kui ta mängis kvartetiga, kuhu kuulusid peale ta enda veel pianist McCoy tainer kontrabassist Jimmy Garrison ja trummar Elvin Jound. Sellest perioodist on pärit 1963. aastal mängitud stan ketsipala. Armas vana Stockholm, mis baseerub populaarsele Rootsi rahvaviisile. Imeilus Värmelanud. Palun kuulatigi praegu katkendit nimetatud palast. Valusaks löögiks Ameerika progressiivsele kultuurile oli kuulsa neeger, luuletaja, läng, Stonjuusi äsjane surm. Põhjus, miks me temast kõneleme. Džässmuusikaga seotud saates peitub selles, et lähiston suus oli juba ammu tihedalt seotud džässiringkondadega. Oli üks New poordi festivalide organiseerijaid ja lähtus ka oma luules sageli pluusi ja spirituaalide teemadest. 10 aasta eest ilmus temalt heliplaat väsinud pluus millel ta luges oma luuletusi Charlsminguse orkestri taustal. Aserbaidžaani helilooja gara Karajev aga kirjutas tema tekstidele kolm Nocturni, millest üht nimega mulat kuulete nüüd Askoldbesseedini esituses ole Klunstrumi orkestri saatel. Saali juua? Õudvibraakel jaa, jaa. Hiljuti valmis Soome raadio tantsuorkestrile prooviplaat, millel on rida minevikku, populaarseid jazzpalu. Kuulake neist Chalibanete orkestri kaudu tuntuks saanud pala liinilennuk juhatab Raimo Hendrikson, orkestri koosseisu kuuluvad trompetit Jörgen Petersen, Erki karja, lainen Pauli kraanfelt ja Tauno Virtanen. Tromboonid Juhani Aalto, Seppo peldola sondu kuuskonen saksofonid, penti, lasanen Esa peetman, Rauno lehtinen, Hanno Saks, Elin ja Undo Haaba Aho ning rütmigrupis pianisti Esko linna vallikitarrist Herbert Cats kontrabassist eri klinstrem ja trummar Ilbogallio. See ongi siis tänaseks korraks kõik. Kahe nädala pärast tutvustame uusi müügile tulnud džässplaate ja vestleme uudistest meil ja raja taga. Head jälle kuhugi.