Tere eetris. Tehnoloogiakommentaari esitab Kristjan Port. Jaapanis inimesi rongiga Tokyost Kuubasse sõidutama. Ekspressliini haldaja vabandas klientide ees ajaplaanist mitte kinnipidamise pärast. Patusuuruseks mõõdeti täpselt 20 kujundit. Kuigi teenuse osutajal reisijatelt ühtegi etteheidet polnud saanud, tuleb vigu tunnistada. Aga mis väärtus võib olla paarikümnel sekundil? No võib-olla on väärtus teadmises, et arvestatakse sekunditega, täpsemalt siis kliendi sekunditega. Sest sekundid loevad USA suurim kaubamajakett Walmart võisteldes onlain-kaubanduse pealetungiga püüab muuta ostlemist päris kauplustes võimalikult aja tõhusaks. Üheksa arvuti kaudu. Ostu sooritamise eeliseks peetakse just ju aja kokkuhoiuga seotud mugavust. Leidis huvitavam aja kokkuhoiukoha kaupade tagastamisest. Tavaliselt peab ostja sobimatuks osutunud kauba tagastamiseks suhtlema vastava töötajaga vaest, enne seda seisma isegi järjekorras. Uus kord aga näeb ette, et kauba ostnud registreerib telefonirakendusega. Ta koodi ja poetab selle poes asuvasse kasti. Põhimõtteliselt võib seda teha isegi kohe kassast väljudes. Samal hetkel tagastatakse raha ostja kontole. Võrreldes varasema tagastusprotsessiga kulub aega kõigest 35 sekundit. Kokkuhoid elust, missugune. Paistab. Võtame selle teema või selle väärtustamine ongi muutumas konkurentsis moekaks sest juba niigi mugava ostlemisega traditsioonilistele poodnikele tasuta peavalu jaga. Vamazon otsustas teha sarnase lahenduse koostöös ühe teise poeketiga. Sisult on lahendus suurest Isamaa klient toob sobimatuks peetud tooted partner poodi, kust see siis tasuta Amazoni toimetatakse. Selle peale aga otsustas Walmart oma pakkumist veelgi radikaalsemalt optimeerida, lubades kauba tagastamise sooviga klientidel see endale. Vaid telefoniga klõps tagastatava toote peal ja viskas siis oma prügikasti või pane kappi. Volmortise viimane variant ei paista väga häirivat, sest paljudel tagastatavate kaupade puhul jõuaks need nagunii prügikasti. Traditsiooniliselt koguneks taoline prügivool mardi juures näiteks. Pakist välja võetud kosmeetika lõhutud pakendiga riknevad tooted või kodukeemia ja muu taoline. Kaubamajakett teab arvestada mõningase pettusega, mille võimalikku mõju kavatseb infotehnoloogia abil kontrolli all hoida. Firma loodab saavutatud mugavus abil käibe kasvust kulud tasa teha, mis paistabki õnnestuvad, kuna TM aktsia väärtus on viimasel ajal kasvanud 40 protsenti. Samal ajal kui teiste suurte ja tuntud poekettide väärtus on langenud 40 kuni 60 protsenti. Väljakutse on tõsine. USA-s moodustasid eelmisel aastal pankrotti läinud ettevõtetest pea kolmandiku erinevad jaekaubandusfirmad. Uksed sulges või pankrotti kulutas 50 sealsel turul tuntud jaemüüjad. 2000 seitsmeteistkümnendat aastat peetaksegi seetõttu jaekaubandus. Olles rekordiliselt halvaks aastaks kahjude suuruseks hinnatakse 5,7 miljardit USA dollarit. Paraku läheb jaekaubanduse olukorda alanud aastal veelgi kehvemaks. Valdkonna olukorda analüüsinud reitinguagentuuri Fitch hinnangul on alanud aastal kahjud veerandi võrra suuremad ja ulatuvad koguni seitsme miljardi USA dollarini. Tõenäoliselt osa kahjumist tulenevat hetkel tehtud pingutustest, millega traditsiooniliste poodide pidajad püüavad onlain maailmasse kadunud kliente enda juurde tagasi meelitada. Muuhulgas Volmardi Moody mugavusi pakkuda seal ootas, et sellest on abiklientidele peaks olukord pakkuma rõõmsat, vahest isegi segadust külvavad. Vaatemängu, sest kaubanduses püütakse leiutada klientide meelitamiseks kõikvõimalikke uudseid viise. Üha rohkem räägitakse poodlemise hübriidsetest vormidest. Poe pidamine, kombineerunud. Millegi muuga ja loomulikult otsitakse abi tärkavate tehnoloogiatest sealhulgas virtuaalreaalsusest, mille abil Tahetakse ostukogemust avardada. Taoliselt ideid kokku lugedes võibki tekkida optimistlik tunne. Aga kardetavalt võib see osutuda lõksuks, milles kehvale olukorrale raha lisades mõõdetakse halba seisu ainult kulukamaks. Sest trikke tehes võid poolt küll muutuda huvitavamaks paigaks, aga kuivõrd see kajastub ikkagi kassasse jäetud rahana. Jää oletuseks? Peamine rõõmustaja kurvas mängus ja samas kurja juur on loomulikult Amazon. Ka nemad kasutavad tehnoloogiat ja tööriistakasti klientide teenindamise edendamiseks. Lisaks kasutavad nad prisket rahakoti parimate konkurentide ülesostmiseks. Vaatajaid ennustavadki, et vähemalt USA kaubanduses kujunevad lähiajal mängureeglite dikteerijateks kaks ettevõtet. Walmart ja Amazon. Lugemise juurde tagasi tulles müüakse mateli andmetel sekundis kolm barbinukku rongigraafiku 20 sekundis Essega 60 kallist mänguasja. Sega aeg on raha ja sekundite kind kasvanud.