Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Facebooki Mark Zuckerberg on isiklikku laadi väljakutseid endale püstitanud vähemalt viimased kaheksa aastat. Võib-olla aitab nende avalikkusega jagamine säilitada motivatsiooni. Vahest aitab avalik tähelepanu pressida läbi lubadustest, lugeda iga kuu näiteks kaks raamatut, kohati iga päev mõnd uut inimest, õppida hiina keelt, külastada aasta jooksul igat USA osariiki või joosta 365 miili ja nii edasi. Seekordne lubadus oli aga natukene personaalsest siis suurema, kuna mõjutab rohkem kui miljardit inimest. Zuckerberg lubas Facebooki ära parandada. Kas ta saab sellega hakkama. Ja mida üleüldse Facebooki parandamine võiks tähendada. Paar nädalat uut aastat õigi sõnumi, et Facebook kavandab muutuseid uudiste kuvamiseks. Täpsemalt kavatsetakse muuta kasutajatele uudiste esitamise järjestust ja see omakorda eeldab teatud põhimõtete muutmist. Esmapilgul lihtne eesmärk valgustab mitut suuremat probleemi, avades samas ka uusi võimalusi. Tegemist. Pole silma eluvaid sisuliste muutustega kavandatu korraldaks ümber paari miljardi Facebook'i kasutaja. Kogu uudismaastiku. Ja sellise suure muudatuse kavandamine vihjab omakorda, et teenuse tänasest toimimises on midagi tõsiselt viltu ja Ta ei saa teisiti parandada. Kolmanda vaate olukorra raskusastmest võib kajastada rahana. Uudis uudistejärjestuse põhimõtete muutmisest muudis aktsiatega kauplejate silmis ettevõtte väärtust ja peadirektor Zuckerbergi parandus vähenes päevaga 3,3 miljardi dollari võrra. Mitte et alles jäänud 74-st miljardist dollarist kuumaks kitsikus, aga vähemalt emotsionaalses mõttes, see oli ebameeldivaks kõrvalefektiks nihkumine rikkaimate edetabelis koha võrra alla ehk viiendaks. Tõenäoliselt on muutustel tagasi ka mitu tegurit. Avalikkusega jagatakse peamiselt ühte eesmärki ehk soovi muuta teenuse tarbimine endisest meeldivamaks. Tõsisema poole pealt. Kirjutatakse Zuckerbergile koos Google'i võtteriga ette hoolimatult isegi kasuahned pahatahtlikkust kodumaa vastu mille head seisu kõik kolm vajasid Omaari käivitamiseks. Aga kui nende teenuste kaudu rünnatakse USA demokraatiat, siis nad kas ei suuda või ei soovi selle vastu välja astuda. Nii võiski arvata, et Zuckerbergi uusaastalubadus seostub süümepiinade. Kardetavalt jääb see aga lihtsalt meelsete toitmiseks, sest suures äris ajavad muutuseid hoopiski muud põhjused. Uudiste järjestamise tulemusel hakatakse eelistama Brade ja lähikonna valitud sisu ostetud materjalile, mis siis lükatakse järjekorra lõppu. Sel teel loodetakse edendada sõpruskonna sisest olulist dialoogi. Pusmatuma kaubanduse ostetud sisu ja üha enam võõraste jõudude süstitud provokatiivse materjali alla. Facebooki tehisintellekt jääb omakorda suunata ning kujundada sõpruskonda tabavat uudisvoogu sisukamatele ja eeldatavalt suurema sotsiaalse kasuga teemadele. Edaspidi oleks siis trollivabrikute libategelastel oluliselt raskem oma kihutustööd teha, sest lihtsa rahaga manööverdamise asemel peab nüüd läbi murdma nii sõpruskonna kui Facebook'i filtritest. Paraku tabavad sarnased raskused ka Mergantiilsema sisu eritajaid. Viimast võibki pidada üheks aktsiaid tabanud languse argumendiks. Sest ka mooduslike teadaannete levi raskendamisest kardetakse tulusus langust. Pealegi tunnistab Facebooki isegi, et uuenduste tulemusel tõenäoliselt Lüheneb kasutajate Facebookis veedetud aeg. Need huvitavad enese kahjustamisena näivad, samuti asetavad loomulikult küsimuse, kas tõsise rahaga Ga seotud firma võtaks ette kahjudega muutuseid või on siin peidus mõni kavalus? Nii mõeldes võibki välja tuua PL1. Võimalikku muutmisvajadust tingiva põhjuse ja selleks on kasutajate endi poolt sisu, tootmise langus. Nähtusele võib olla mitmeid tegureid, kaasa arvatud majanduslikku sisu, olla mattumine. Facebook'i jooks raskendab kasutajate ainese mandumine neid kui kliente iseloomustava info kaevandamist ehk just seda jutumärkides kulda, mida nad reklaamijatele kasutaja profiilidena edasi müüsid. Uudistevoo uuendus sõpruskonna kesksemaks võiks stimuleerida kasutajate sõpruskonda ja nende elutaustu rohkem avama. Sellel tulemusel muutuvad nad teenusele endisest väärtuslikumaks. Lisades nüüd siia reklaamiandjatele uuendustega kaasnevad kliendi juurde pääsemise raskused saab Facebook edaspidi küsida teenusest rohkem. Raha on ju edasi veidi kaup kvaliteetsem ja raskemini kättesaadavam. Taolise lubaduse teoks tegemist võib aga rist uskuda.