Tere eetris on portaal tehnoloogiakommentaaris Kristjan Port. Võimalik, et inimeste maailmast teisiti ei saa ja hea algus ning sellele järgnenud edu korjavad tee peal sedavõrd palju kurjust, et lõppu kajastab solvunute, pettunute ja muidu puhaste viha koori rahulolev parastamine. Võimalik, et sellisest saatuse poolt määratud teest ei päästa aga ükski krutsifiksi. Isegi kui sellel on kirjutatud, et ära tee halba. Viimasest vihjest võib juba aimata, et jutt käib Google'ist. Olukord ei ole veel halb, pigem võib märgata edu jätkumist ja majesteetlik kutoretsemist. Ometi tasub tähelepanu pöörata väikestele märkidele sest harvad haigused tabavad kandjat ilma. Küpseta samuti võib kogunenud tähelepanekuid vaadata kui kihlvedude ainest, kas ja kuivõrd tänased märgid seda suurt tegelast ähvardavad. Lõppevast nädalast lööb kaks iseseisvat lugu Googleivarjatumast elust. Uue aasta alguse juurde kuuluvat lõppenud aastat kajastavad kokkuvõtted. Ja ühest sellisest selgub, kui palju kulutasid erinevad ettevõtted raha Washingtoni poliitikute mõjutamisele, õlitamiselega määrimisele. Klubile 20 aasta jooksul alates taolise raha kasutamise registreerimise algusest on suurimate panustajate sekka kuulunud igasuguseid poliitika abil äri edendamisest huvitatud firmasid. Aga üllatavalt pole kunagi seda edetabelit juhtinud ükski tehnoloogiat võta seda hoolimata tehnoloogia olulisest mõjust riigi majandusele ja selle kaudu poliitikatele. Google tegi sinu ajalugu ja oli eelmisel aastal poliitilises massaažis. Suurima palsami pudeliga tegelane lisaks poliitilise ajaloo tippmargile ületas firmaga omaenda senist rekordit jagades USA kongressile valgele majale erinevatele ametkondadele üle 18 miljoni dollari. Vahest oli see aasta erandlik või märgiline, sest oma panuseid kasvatasid Facebook, Amazon ning Apple, kes neljakesi koos Google'iga võitlesid poliitilist masinavärki umbes 50 miljoni dollariga. Poliitikaga põimumist võib pidada paratamatuks, aga teisalt jusse saatuse kulg, säranebki kas või vanaduse toodud haiguste vältimatusega, mille kohta keegi ei ütle ju midagi head. Siit siis ka küsimus, kas seda. Toredat firmat võib juba vaadata ettevaatlikult, kurva kaastundega. Võimalik, et Google pole enam see, milleks oleme harjunud pidama esitivommend teise näite juurde. Selle sisuks on pikka aega Google'is töötanud ja sealt hiljuti lahkunud mehestiviiege pajatus. Kui ta kuraditosin aasta eest seal tööl, asus pidastased oma viimaseks töökohaks, millest lahkub surnuna. See oli maailma parim töökoht. Surma põhjustest kirjeldada mitte töökoormust. Pigem võimalust näiteks lämbuda hingetorru tõmmatud tüki šokolaadiküpsise kätte mõnes küllusliku sisemaailmaga peakorteri toitluses kohtadest. Loomulikult on see nali, mis jooni ballasteebi soovi siduda end elu lõpuni selle toreda ettevõttega. Meele muutumiseni. Põhjustena kirjeldab taga nelja tegurit neist viimaseks Google'i orientatsiooni muutus kliendilt konkurentidele. Steve'i arvates on firma fookuseks üha enam konkurentide teenuste kopeerimine ja seejärel nendega võistlemine, sealhulgas poliitilisest protsess on arenenud pikema perioodi jooksul ega seosta kuidagi vaid lõppenud aastaga. Ta nimetab sotsiaalmeediat, pilveteenuseid, nutika koduseadmeid ja personaalset assistenti. Milledele on kõigi puhul olemas konkurentide varasem eeskuju. Seda trendi peab tooma. Tammustest kõige suuremaks tagant lugemisega jätkates on kolmandal kohal ülbus. See on omalaadne tagasihoidlike nutikate inimeste varal kujunenud konsolideeritud meie üleolevus, millega saab vaidlusi. Teda ja endale autoritaarsed lugupidamist nõuda. Tiiv tagasi mainitud politiseerumiseni. Temagi arvates on suurettevõtte jaoks tegemist paratamatu arenguga. Aga vähemalt tema ei pea. Sellega nõustama järge kajastub see firma muutuvate väärtuste kaudu selle sisemaailmas, mille üheks väljenduseks ja kõiki kolme ette heidetud patu siduvaks on Google'i muutumine konservatiivseks ning sellest tulenevalt innovaatiliseks. Stiive arvates on ettevõttest innovatsioon kadunud koos võimega seda teha sest firma tegeleb üha rohkem. Hakkame juba olemasoleva kaitsmisega ega julge enam tõsiselt riskialti leiutamises kaasa lüüa. Paljud huvilised on vahest isegi märganud, et sarnaseid sõnumeid seostub üha enam ka Apple'i ja Facebookiga Microsoftist või kunagi imelisest Nokiast, rääkimata kurva alatooniga loo või lõpetada optimistliku üleskutsega püüda need ära tunda. Kes võiks olla järgmine. Suur ja samas helge tehnoloogiaettevõte vähemalt natukeseks ajaks, sest tedagi ootab üha kurjemaks muutuv Google.