Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Korduste arv on oluline näiteks arusaama kujunemises ümbritsevast maailmast. Ükskord midagi kogeda ei tähenda suurt midagi. Kaks korda on juba midagi A3 ning enam korda kuuldes või kogedes hakkabki pilt tunduma üha usutavana. Ilmselt on sellisest kvantitatiivset maailma tajumise algoritmist liigi tasemel elus püsimiseks piisanud. See tähendab, et kuigi vigu eksimusi ei saa nii vältida, on nende hind väiksem kasust, kui saadakse piisavalt paljudel kordadel tegelikkusele pihta. Ehk siis piisavalt palju indiviide jääb liigi jätkamiseks ellu. Midagigi korduv nägemine ei tee seda elaga õigeks ega korrektseks maailma juhtiva mõistmisel. Näiteks võit, mustkunstnik sulle 10 korda näidata, kuidas tühjast kaabust saab jäneseid, aga see ei tähenda sugugi, nagu võiks küülikukasutused asendada kaabudega. Põhjus, miks keegi seda teed ei ole läinud, tuleneb mis sest, et tegemist on ju mustkunstnikuga. Aga kui sul teatab üle 10 sotsiaalmeediakontaktid, milline poliitiline valik on vale ja milline on õige? Ja keegi neist ei tunnistanud trikki meheks, siis võib juhtuda, et sinu arvamus on tegelikult teiste loodud. Tundus õige, kuna Neid oli palju. Märkamata jääb, kuidas õigemaks peetu rajaneb kordustel, mitte sisu paagimisel. Eriti olukordades, milles teema sisu on keeruline. Psühholoogide hinnangul on kordamise trikk selles, et kipume pidama õigeks. Seda, mis tundub tuttav katsetega, on korduvalt demonstreeritud, kuidas valeväite korduva kuulmise tulemusel hakkab see tunduma usutavana. Kõnelemata pesupulbririiulite vahele ära eksinud moega meestest, kes ei tea midagi pulbrite headusest ega mäleta kodus esitatud ettekirjutust ning valivad selle, mis tundub tuttav seda ilmselt siis mitte pesu pesemise kogemusest. Siinse tutvus reklaamide korduva nägemise tõttu. Veelgi huvitavam, kvantitatiivne peks seostub aga enese teadvustamisega püüdlustega luua ja juhtida oma identiteeti. Siin on Ühel olemas mingi ettekujutus soovitavast idealist, millest siis tegelik omaduste kogum siit-sealt rohkem või vähem erineb. Soovitule mittevastavus on probleem teismeliste eneseteadvusest, täiskasvanute sotsiaalse kapitali haldamiseni välja. Siis pole sugugi harvad juhtumid, kui sõimatakse peeglit, käitutakse imelikult, Luisatakse elu ilusamaks ja nii edasi. Olles omaenda elu ainukeseks tõeliseks tunnetajaks, on üllatav, et sellest ei piisa ammendavaks enesemääratluseks. See, kuidas keegi paistab endale kasvõi peeglis, ei lange kokku sellega, kuidas ta paistab teistele. Mis toobki enesemääratluse olulise osana vajaduse mõista, kuidas teised kedagi määratlevad? Eneseteadvus on õrn nagu klaas, millele teiste arvamus võib mõjuda rühmaga kivina. Aga sellest ohust hoolimata ollakse sellega kohtumisest väga huvitatud. See seletab vähemalt osaliselt. Sotsiaalmeedia ootamatult kiiret levikut hoolimata, et enne keegi ei osanud sellest unistada ja esmased reaktsioonidki olid pigem põlvlikud. Saadi küllaltki kiiresti aru, kuidas piltide ja kommentaaride abil end avalikus ruumis paremini presenteerida. Kuidas laikimisest kliki sõprusest saab filtreerida, seda, mis tundub hellitavalt meelt ning kuidas disainida grupikuuluvust ja selle kaudu oma tunnete maailma. Sündis uudne kaubandus, milles meelepärase identiteediotsijad avasid keskkonna omanikule enda. Ümbruskonna hingeelu, mida sa ei sobi vaata tunnuste alusel kimpu Panast teistele siis edasi müüa kes siis kasutasid võimalust müüa sarnaste sotsiaalsete valudega ning unistustega grupile omi tooteid? Kusjuures mõnikord oli kaubaks teatud grupi inimeste näiteks poliitilise meelsuse kujundamine Peagi tabati ära, et sotsiaalmeedias saab inimeste asendada illusiooniga tüssamisega piisab nimest. Pildist ja tekstist Twitteris on arvatavalt iga seitsmes konto inimest teesklev Facebookis hinnatakse sellisteks kümneid miljoneid kontosid ja nii edasi. Aga see pole enam uudis. Mõningase üllatusena on aga hakatud taipama taolise äri mastaapsusest ja hämmastavat lihtsust. Poliitikute, sportlaste ja muud igat masti tegelastel. Menuga kuvandi jaoks pole. Asi vajab tööliste pähe arvatud järgijate asemel müüakse miljonite kaupa nimede pildist koosnevat tühjust mis omakorda meelitavad järgijate sekka uusi päris inimesi. Sest oleme juba kord nii hõlpsasti pedetavad. Inimese kohta hinnangu kujunemiseks piisab järgijate arvust sest korduste arv trumpab.