WTF meetmena ooperis suudlus lavaelu on kestnud 100 aastat. Tšehhoslovakkia teatrites sünnib ta ikka ja jälle uutes lavastustes. Ka paljude teiste maade ooperiteatrid on selle tunde puhtus tülistava külakomöödiaga publikut rõõmustanud. Meie kuulajale-vaatajale on smeetena ooper suudlus üsna tundmatu. Tsehhi kirjaniku Karoliinat Vietla küla novell suudlus äratas helilooja tähelepanu juba siis, kui ta töötas eepilise ooperil liigusse kallal. Talle tundus, et novelli lihtne see ja sooja huumoriga kujutatud talupojatüübid annaksid hea aine müüdud mõrsja stiilis ooperi jaoks. Smetona palvel kirjutaski luuletaja eeliska Krasnogorski novelli järgi libreto ja helilooja mõtte haka suve ooperi ümber mõlkuma kuid kirjutamiseni ta veel ei jõudnud. Tervise järsk halvenemine ja kuulmise täielik kaotamine sundisid meed täna teatritööst ja dirigenditegevusest loobuma. Kõigist välistest helidest ilmajäetuna hakkas ta kirjutama ooperit suudleks. Teisel märtsil 1876, märkis ta päevikusse. Sain täna 52 aastaseks. Et mu haigus on ravimatu, jääb üle vaid soovida selle kannatusrikka elu võimalik kuldpeatset lõppu. Ent kolm nädalat hiljem hurraa suudluse esimese vaatuse partituur on lõpetatud. Töö jätkub. Niisiis aitas töö selle helge ja elujaatava muusika loomisel helilooja endagi kriisidest üle. Neli kuud hiljem oli valmis kogu ooper. Kuulame sellest täna läbilõiget Praha rahvusteatri kollektiivi esituses. Dirigeerib tehnik haa labala. Tegevus toimub ühes piiriäärses mägikülas. Tädi Martin ka toob palutski majja, teate, et õige pea saabub noor leskmees Lucas peretütre vendult käpp paluma ja pulmapäeva asjus kokku leppima. Palutski seisab pulmade vastu. Nii veendulka kui Lucas on isemeelset põikpead ning nende abielu oleks üks alaline tüli ja riid. Ent kui Lucas vana kombe kohaselt kokku tulnud sugulaste eesvandega kinnitab, et tahab vendulkaga üksmeeles elada, siis annab isa järele. Vot. See on utro andnud. On? Opti pooli. Laabuma. Ma. Näen. Nivool koos. Poodi siis mul oli. Väga. Uus spaa lebo. Ja no Vaevalt tallukas jõudnud vande anda, kui juba tekibki armastajate vahel tüli. Vendulka rebib end Lukaši embusest lahti ja keeldub teda suudlemast andmata mingit seletust. Lukas püüab asja naljaks pöörata, aga kõigi teiste tuju on rikutud. Ikkagi oli palutskil õigus. Veendulka kummardub hälli kohale, milles puhkab Lukaši lapsuke ja tõotab olla talle heaks emaks heldinud. Lucas tahab jälle armsamat suudelda, kuid jälle keeldub tütarlaps kindlalt. Austusest väikese arvu ema mälestuse vastu ei lubada nukkes sile enne pulmi ühtki suudlust. Lukas leiab, et seekord peab tülis järele andma vendulka, mitte tema. Muidu jätab ta vendulka hoopis maha. Niikuinii. Tärkab üle meelikust tantsuloost Lucasson tulnud kõrtsi seltskonnaga akna taha pilke serenaadi mängima. Ta hoopleb, et teisi tüdrukuid on küllalt ja suudleb lõpuks kedagi teist. Vendulka ei talu häbistamist ja otsustab hoopis koos tädi Martin kaga minna mägedesse salakaubavedajaid aitama. Teise vaatuse esimene pilt tihedasse metsa, kus salakaubavedajad vanemadusi juhtimisel käivad oma teed. See on üks ilusamaid loodusepilte smeetena muusikas. Loobu. Lucas sõidan, vaevas, ta on mõistnud, kui ülekohtune ta veendunud vastu oli. Koos oma sõbra domessida on ta tulnud metsa tütarlast otsima, et kõik jälle heaks teha. Toomest tahaks armastajaid igati lepitada ja soovitab neiult tunnistajate juuresolekul andeks paluda. Lukaši siirast kahetsust kuuleb Pealt Matteus, kes otsustab noori aidata. Olles karske Matus otsib Martin Käia vendulta üles ning lohutab õnnetut neiut, lubades ta varsti armsamaga kokku viia. Soo dub ustav kosk. Oskusi. Orki. Tulla. Ja kuna Ka. Iga. Dub Rooma. Ooperi viimane pilt viib meid metsaservale tädi Martin majakese juurde. Koidu ajal tulevad siia Lukas Toomes koos Madoushi kaalutskija naabritega, kelle juuresolekul normees tahab andeks paluda. Lendur sestap lõkkesse käte vahele ja tahab teda suudelda. Aga nyyd keeldub Lukas alles siis, kui nad on lõplikult ära leppinud. Kõik saada armsamalt esimesesse olutsuse. Tagi.