Kõlas John Bulli autobiograafiline šiig, doktor pull ise. Alexeil viimani esituses. Tänases saates räägime paljudest uuendustest, milliseid inglise finalistid on toonud klahvpillimuusikasse enam tähelepanu, pöörasime seejuures variatsioonivormile. Kui vaatame tagasi klahvpillimuusika ajaloole, tundub inglaste osa selles olevat väga tagasihoidlik. Eriti mõeldes klaverimuusikale, mida viimastel sajanditel on kirjutanud saksa, prantsuse ja vene päritoluga heliloojad. Tervitame väheke oma pilku ja süvenema sügavamale ja kaugemale. Euroopa muusikaajalukku näeme väga sageli suurtel pöördepunktidel tegutsemas just inglasi või siis leiavad tähtsad sündmused aset Inglismaapinnal. Nii oli see 12. sajandil, kui Briti saartelt hakkas mandrile levima burdoone ehk laulmine paralleelsetest tekstides ja Tertides. Viimastest sai ju sajandeid hiljem tekkinud akordilise muusika alusintervall. Nii oli see ka 15. sajandil. John tantsleyblul võttis polüfoonilise muusika teatepulga üle prantslastelt, et anda see hiljem edasi Madalmaade koolkonnale. Samasse hiilgavasse ritta võib julgesti asetada Gabyldinalistide koolkonna, mille alustajaks William World sünniaastaga 1543 ja lõpetajaks toomas tonkins surma taatoniga 1656. Nende kahe vahele mahuvad tähtsamatest veel Johnbul tuumas mooli Pieter Philips, Charles Fanovi ja Orlando Gibbons. Millised on siis nende teened ajaloo ees? Esiteks, nende klahvpillilooming on küllalt suure tõenäosusega kirjutatud ühele kindlale pillile üldinalile. See näiliselt enesestmõistetav tõsiasi ei ole sugugi tähtsusetu. Nimelt kirjutati head klahvpillimuusikat juba varemgi. Kõrvalepõikena ei saa jätta mainimata, et ka esimene klahvpillimuusika üles keetus. Roberts bridž kolex on pärit Inglismaalt aastast 1325. Kuid seda muusikat võis mängida ükskõik millisel pillil orelil, klavikordil või klavessiini. Üldinali muusika kõlab aga kindlasti kõige paremini just hüüdsin Alen. Kuulame Toomas Mooli variatsioonitsüklit rahvalauluteemale. Teiseks, üldinalistide suureks teeneks olekski variatsiooni vormi arendamine. Sellesse vormi on valatud enamust Antadest, laulu, töötlustest ja karakterpaladest. Muidugi variatsiooni vormi esmakasutaja au ei kuulu inglastele. Seda kasutasid enne neid juba hispaanlased ja itaallased. Kuid vastandina hispaanlastele, näiteks kabesoonile, kelle dientod on tõsist sisekaevusliku meeleolu süvendavad pööravad inglased oma pilgud väljapoole. Nende variatsioonid on reeglina rõõmsameelsed fantaasiaküllased täis huvitavaid leide ja arengut. Variatsioonides leiame uudseid, huvitavaid rütme, figuure, käike, värskeid harmooniaid. Muuseas, just nendel aegadel hakkab inglaste leidlik, otsiv ja eksperimenteeriv vaim avaldama end paljudes eluvaldkondades. Filosoof Francis peikan pidas esimesena isiklikku kogemust eksperimenti, katset teadmise ja teaduse aluseks. Tema näidatud teed mööda käisid füsioloog havi ja hiljem füüsik, njuuton. Inglise kaupmehi, mereröövleid ja meremehi võis peagi leida igas maailma nurgas. Esimesed väljarändajad asutasid esimesed kolooniad mitmel mandril. Inglased ütlesid. Pole olemas ühtegi maad, kus oleks võimatu elada ega ühtegi merd, millel ei saaks purjetada. Kuulame, kuhu purjetab Charles Furby, alustades tolleaegse populaarse lauluga. Miks sa küsid? Esitab kolintiini. Nüüd alustab teekonda sama lauluga, miks sa küsid? Ka Oxfordi ülikooli muusikateaduse, doktor John Bull mängib samuti kolentilini. Nagu kuulsime, leidis seal omal teel palju huvitavat ja samas mängutehniliselt äärmiselt keerukat. Doktor pull oli ajastu surin tütoos, kel tasemele olevat küündinud alles rohkem kui 100 aasta pärast. Domenico Scarlatti. Tuntud on võrdlus, et William World oli tolle ajastu sopäen John Bull Agalist. Alates 1601.-st aastast kontserteeris pull mandril Hollandis, Prantsusmaal, Saksamaal, levitades inglaste kunsti üle kogu kultuur. Maailma. Saate alguses kõlanud autobiograafiline riik oli kindlasti humoristliku iroonilise alatooniga sest muidu teame John Bulli kuidas-ist ja ranget õpetajast. Muuseas, kas riik on tants, mille Inglise ja Iiri meremehed on euroopa muusikale kinkinud? Humoristliku mängulise iseloomuga on ka Jon pulli pala Troy mänguasi mille esitab Gustav Leonhard. Kuulame veel ühe mänguasja anonüümselt inglise autorilt Gustav Leonhard esituses. Vana hea ja rõõmsa Inglismaa muusikat mõjutasid ka teised rahvad. Eriti tugev oli vahemeremaade, Itaalia ja Hispaania mõju. Ei pääsenud inglasedki oma suurima rivaali ja vaenlase Hispaania riidemoest, mis levis 16. sajandi lõpus üle kogu Euroopa. Kanti pidevalt esindus ja biori. Kitsas Hispaania saabas, jäik ning ülisuur Hispaania kaelus hobuse jõhvidega täidetud kotipüksid ja lintidega vormikas Hispaania müts said selle moe tunnussõnadeks. Leviska hispaania lik allegooriline ülikaunistatud kõnelaad, mille halba mõju inglise keelele isegi Šexbirdaunis. Midagi sellest suursugusest esinduslikkusest kannab endas ka Belgia Hispaania päritoluga tants spanjaleta Michaels foonabi spanjaleta. Viimane variatsioon on kuulus oma paljude kordusnootide poolest. Selle tehnilise võtte sage kasutamine on ka inglaste teine. Mängib Gustav Leonard. Saate jooksul sai palju juttu tehtud inglaste fantaasiast, leilikkusest lõpetaksingi Tšaespaanebi fantaasiaga Gustav Leonardi esituses. Kohtumiseni.