Domenico Scarlatti sonaadi teetuur esitas Ralf. Domenico sündis 1685. aastal kuulsa Naapoli ooperilooja Alessandro Scarlatti kuuenda lapsena. Tema suguvõsas oli juba mitu põlve muusikuid. Muusikud olid ka Domenico tädi ja onu isa Alessandro kuulsus ja positsioon lubasid tal liikuda Naapoli kõrgemas aadli seltskonnas. Kõrgete aadlike seast leiti Domenico karisti vanemad, kelleks olid poliasekuninganna ja krahv Matalooni. Isa soov oli anda pojale traditsiooniline helilooja haridus mis lubaks tulevikus kirjutada tavalist vokaalmuusikat. Nähtavasti kulgesid õpingud edukalt, kui me leiame juba 16 aastase Domenico Naapoli õue Kappeli organisti ja komponisti ametit pidamas. Sellest perioodist pärinevad ka esimesed lavateosed ooperid. 18 aastase Domenico leiame juba Naapolisse päri laval esitamas enda ja helilooja legerentsi, oopereid. Kuid piisava edu puudumine Naapoli ooperilaval sundis isa ja poega mõtlema uute õppimis- ja tööpaikade otsimisele. Ühest Alessandro kirjast leiame read Domenikolon küll talendisügavust, kuid ta pole talent selle paiga jaoks. Juba aastaid tagasi ette võetud reisto skaalasse ja sealse printsiiferdinando Timeditsi tugev soovituskiri kulusid need marjaks ära, et pääseda õppima Veneetsiasse. Kas Parini juurde? Nelja aastane Veneetsias viibimine osutus väga viljakaks nii omandatud oskuste kui ka sõlmitud tutvuste ja sõprussuhete poolest. Peale õppimisega spariini juures kuuleme just Veneetsia perioodil esimesi tõestusi tema tšembalu mänguoskustest Veneetsias tutvust Domeni koga hindeliga. Tutvus kujunes hiljem sügavaks sõpruseks, mida mõlemad tunnistasid veel elu lõpulgi, kui nad polnud enam aastakümneid kohtunud. Teine oluline tutvus Veneetsia päevilt oli inglane Rosen greif, kellest sai tulines Carlati austaja ja loomingu propageerija Inglismaal. Temale on helilooja tänu võlgu paljude teoste ilmumise ja populaarsuse eest. 18. sajandi Inglismaal. Kuulame nüüd sonaati bee tuur Ralph tööd Patricku esituses. Henderiga Seob Scar latika Roomas kunsti metseen kardinal Otto pooni poolt korraldatud suur oreli tšembalu mängu võistlus. Võistluse tulemustest räägitakse, et kui orelimängus kaldunud ülemvõim Hendelei poole, siis tšembalu mängus olnud paremus Carlati poolel. See jõukatsumine on üks tähelepanuväärsemaid omasuguste seas klahvpillimängu ajaloos. Meenutagem võidu Ellepa marssal Mozart, Klementi list, Taalberg ja nii edasi. 1709. aastal siirdub Scarlatti Rooma, kus hakkab tööle seal resideeriva Poola kuninganna Maria Kossimira erateatri kapellmeistrina luues põhiliselt oopereid. Pärast kuninganna lahkumist Prantsusmaale töötab Scarlatti paavsti õukonna juures resideeriva Portugali suursaadiku marki difantee juures kapellmeistrina olles samal ajal ametis veel Vatikani kapellis, millele kirjutas sedasama viimased ooperid. Edasine elutee, piip Scarlatti eemale Itaaliast. Kodumaad külastab ta hiljem vaid mõnel üksikul korral. Kuulame kahte sonaati, seeduris mängib Ralph köök, Pätrik. 1719. aastal külastab Scarlatti taas Inglismaad, kohtudes seal üle hulga aja taas Hendeliga. Aasta hiljem viib saab tuss teda Pürenee poolsaarele, kuhu jääb kuni oma surmani 1757. aastal. Esimene peatuspaik oli Portugalis Lissabonis, kus töötas kuningas sho au viienda õukonnas kapellmeistrina ning kuninga venna Antonio ja tütre infantmarja barbaradžembalu mänguõpetajana. Sellele neiule, hiljem Hispaania kuningannale, oleme tänu võlgu Scarlatti loodud 555 tšembalusamaladi eest. Just temale mängimiseks ja naudinguks oli mõeldud see osa Scarlatti loomingust mis tegi heliloojast maailma nime. Kui Maria Barbara abiellus Austria printsi Fernandoga hilisema kuninga Fernando kuuendaga asus Hispaaniasse Scarlatti kui printsi ja printsessi muusikaõpetaja. Seal rändas ta koos õukonnaga mööda erinevaid residentsi, mida kasutati erinevatel aastaaegadel näiteks suvel oldiseviljas, sügisel Eskoriaalis ja nii edasi. Asjaolu, et helilooja nõustus olema vaid tšembalu mängu õpetaja, taandas ta end vabatahtlikult tolleaegse moodsa muusikaelu tulipunktist pärist. Sellega on seotud ka tema vähene tuntus, sest laiem publik teadis vaid ooperiga seotud heliloojaid ja lauljaid. Nagu mäletame, lõi Scarlatti oma viimased ooperid Roomas kuid maailma kuulsust ei ole talle toonud mitte lavateosed, vaid see vaikne tähelepandamatu tegevus. Hispaania kuningapaari muusikaõpetajana. Kuulame sonaadi paari tuuris Ralph õpetlikku esituses. Viimane teadaolev tähelepanu väärne sündmus Scarlatti elus oli tema Santiago ordu rüütliks löömine Portugali kuningasaadiku poolt 1738. aastal. Pühendusega selle suure au osutajale ilmus samal aastal Londonis luksusväljaanne Esseetšidsi Berg gravičembalo mis sisaldab 30 sonaati. Jaan ainukeseks helilooja enda poolt kirjastatud väljaandeks. Kogu on eriline ka selle poolest, et tema eessõna on pea ainuke Scarlatilt säilinud kirjutis, mis kõlab järgmiselt. Lugeja, kes aga ei oleks diletantlik professionaal, ära oota neist teostest sügavat mõtet. See on lihtsalt lõbustav muusikaline nali, mille eesmärk on arendada sinust kindlust tšembalu mängus. Mitte kasuahned kavatsused või auahnus ei ajendanud mind neid välja andma. Võib-olla nad meeldivad sulle, siis rahuldan ma hea meelega uusi palveid ja püüan sulle anda teoseid veel kergemas ja mitmekesisema stiilis lähene teostele kui inimene, mitte kui kriitik ja sa saad palju lõbu, ole õnnelik. Lõpetuseks kuulame sonaate e-moll ja Edur, esitajaks Ralph köök, Pätrik.