Tere jälle heliseva muusika leksikoni kuulajad. S tähega jõudsime eelmises saates poole peale täna loemegi sealt edasi. Sitsiljana nimi tuleb Sitsiilia saarest ja tantsulaul ongi sealt pärit. See on rahulik, sujuv, mõõdukas tempos kuus kaheksandiku või 12 kaheksandiku taktimõõdus. Enamasti noorne laulev pala. Juba 16.-st sajandist on teadasid Siljanaariaid iseloomulikud tunnused kujunesid välja seitsmeteistkümnenda sajandi lõpuks. Niisuguseid aariaid sageli taga paariaid kohta moratooriumidest, skantaatides, ooperites seitsilianaton kasutatud aeglase osana ka süntides sonaatides kontsertidest Corelli martiini, Wilhelm Friedemann, Bach, Hendel ja teised heliloojad. 19. sajandil leiame siitsiljana iseloomulisi laule ja romansse samuti osi orkestriteostes, mis oma programmilisuses on seotud Itaaliaga. Ja ka Neuglasitsistid ei unustanud Tsitsilianat. Näitleja otsisime aga varasemast perioodist kuulamisi Tsiljanot Johann Sebastian Bachi esimese sonaadi sooloviiulile. Mängi polekaagal. Solfedžo itaaliakeelne sõna, mis tuletatud noodinimede sol ja faa kokkuliitmisest. See on meloodia, laulmine, nootide silt või tähtnimetustega. Üldiselt kasutatakse õppetöös helide kõrguse vältus suhete taju arendamiseks. Aga miks ei võiks nii laulda ka publiku ees? Seda on tehtud ka Arvo Pärdi lon koorilaul solfedžo ja lindile laulisele heliloojate liidu kammerkoor Eri Klasi juhatusel. Muide, see tol ajal ka eksperimentaalkooriks nimetatud lauljate rühm oli praeguse Tallinna kammerkoori kauge eelkäija. Sonaat itaalia keeles Sonata lähtub ladinakeelsest verbist sona are helisena kõlama. Niisiis võiks tähendada see sõna igasugust muusikat, sest mis muusika see ikka ilma helisemiseta olla saab. Vahest ainult trummimüdinat. Kuni seitsmeteistkümnenda sajandini tähistatigi sõnaga Sonota üldse instrumentaalteost, olgu soolopillile või pillide rühmale. Seitsmeteistkümnendal sajandil hakati sonaadiks nimetama ainult kolmele või neljale instrumendi kirjutatud teoseid. Kolmele oli siis triosonaat neljale kas sonaatada kaamera kammerehk, ilmalik sonaat või sõnastada keesa kirikus anaat. 18. sajandil arenes sõnad tsükliliseks ulatuslikuks instrumentaalvormiks mis koosnes tavaliselt neljast osast. Esimene põhiosa, enamasti allegro, teine aeglane, tihti andante. Kolmas menuet, mille hiljem vahetas väljas Kertso ja neljas elavaloomuline finaal. Sageli rondo või variatsioonivormis. Liimiklassikute loomingus kujunes välja sonaaditsükli esimene osa traditsioonilises vormis sonaat-allegro seniks täiusliku maid, muusika leiutisi üldse. See on analoogiline draamateose ülesehitusega ja koosneb kolmest osast. Kõigepealt ekspositsioon, tegelaste tutvustamine. Tavaliselt on need kaks kontrastsed teemat koos sidepartiiga. Järgneb töötlus ühe või mõlema teemaarendus. Ja kolmas osa on repriis lõpplahendus, ekspositsiooni muudatustega kordamine, mis enamasti lõppeb Kuudaga. Sonaaditsüklist või sonaatsin foonilisest tsüklist on meil õige mitmete varasemate märksõnade puhul juttu olnud. Sõnalt allegro vormis on loodud enamasti avamängud ja sümfoonilised poeemid ning pildid. Sonaat-allegro vormis on loodud sonaatide sümfooniat, instrumentaalkontsertide trio, Tekvartettide ja mitmete teiste tsükliliste instrumentaalteoste esimesed osad. Sonaadi jutu lõpetuseks olgu veel lisatud, et sõnatiin on suure sonaadi väike veli. Väikesonaat. Terved sõnade leksikoni saates ette mängida ei jõua aga üks terviklik sonaat-allegro tuleb nüüd illustratsiooniks küll. Olgu see esimene osa allegro Manon tropp Beethoveni sonaadi number 20, oopus 49, number 20 G-duur, mille esitab Lauri väinmaa. Soolo ikka itaalia keeles ja sinna omakorda ladina keelest, kus soolus tähendab üks. Üks tähendus ongi teos ühele häälele või pildile, olgu siis saatega või ilma. Meie saadet alustanud tsid Silianat mängiski sooloviiul. Teiseks tähendab soolovokaal-instrumentaalsolisti meloodiliselt arendatud etteastet mitmehäälsus teoses kusjuures teised hääled moodustavad saate. Kõige selgemad näited on siin instrumentaalkontserdid ja kontsert Agrossod kus vahelduvad solistide ja orkestrilõigud. Ent palju kasutatakse ka üksikute pillide soleerimist sümfooniaorkestri sees või laulja soolot koori, siis need võivad olla küllaltki lühikesed või ka üsna ulatuslikud episoodid. Oleme Tšaikovski luikede järve suurtel raadiot varemgi näitena kasutanud, aga las ta tuleb jälle, sest siin on soolod orkestri sees väga ilmekad. Mängib üleliidulise raadio ATV orkester Vladimir Fedossejev juhatusel. Soleerivad Volgajal teeli Harthil, Boriss korsakul viiulil ja Viktor Siimon tšellol. Sordiin sõna ise on prantsuskeelne, lähteallikas aga ladina Surdus. Tuhmilt kõlav, summutatud sordiiniks nimetataksegi abivahendit, mis vähendab pilli helikõlajõudu ning muudab tämbrit. Keelpillidel on see nagu kolmeharuline kamm, mis kinnitatakse roobi peale. Vaskpuhkpillide sardiinid on tavaliselt pirnikujulised ning Netistetakse külalistrisse. Kasutatakse ka avade käega sulgemist ja muu kujuga sordiini. Puupuhkpillidel klarneti oboe ja fagoti il täidab sordiini otstarvet mitmekordselt kokku pandud rätik kõla lehtris. See pehmendab küll heli, kuid ei lase võtta madalaimat tooni. Klaveril on sordiini osas vasak pedaal. Näidet kuulan Prokofjevi teise sümfoonia teisest osast, kus trompet mängib vaheldumisi sortiiniga konsordino ja ilma sensor Tiina üleliidulise raadio kesktelevisiooni orkestrit juhatab Gennadi Rostestanski. Siin on ka väga head sünkoobid, selle märksõnani jõuame hiljem. Soste Nuuto itaalia keeles väljapeetud keskendatud. See on ettekandejuhis, mis nõuab iga heli esitamist võrdse tempoga. Algusest lõpuni. Kasutatakse mõõdukate tempode puhul. Kuulame, kuidas realiseerinud nõude pookosuste Nuuto Beethoveni Seitsmenda sümfoonia esimeses osas, Herbert von Karajan Berliini Filharmoonikute. Spirituaal inglise spiriti all vaimulik. Nii nimetatakse Ameerika neegrite vaimulikke laule, mis tekkisid lõunaosariikides möödunud sajandi algupoolel ja said laia leviku möödunud sajandi seitsmekümnendail kaheksakümnendail aastail üle Ameerika. See on omapärane segu Aafrika erinevate rahvaste ning euroopaliku, peamiselt anglokeldi päritolu, rahvaviiside ja protestantlik laulude traditsioonidest. Spirituaalne iseloomustab meeldejääv väljendusrikas, meloodia, omapärased helistikud ja rütmid. Rohkesti klissandosid. Poeetiliselt tekstid on seotud piiblilugudega, ent nähtud läbi ennast ümbritseva tegelikkuse. Lauldakse hakkab Bellagooriga peateemat varieeritakse kollektiivse improvisatsiooniiga. Esitus on üliemotsionaalne, ulatudes ekstaatiliste, jubilatsioonide ja karjeteni. See käib nüüd autentsetes Spirtuaalide kohta. Pärast Ameerika kodusõda hakati avaldama ka spirituaali tänu uute need olid siis tavaliselt töötlused soolohäälele bandžo saatel. Spirituaalne on tuntud helilooja-ist ühena esimestest kasutanud Dvorak oma üheksandast sümfooniast. Hiljem muidugi teisedki, eriti Ameerika heliloojad. Näiteks köischwin purgis EBSis. Praegu aga kuuleme, kuidas laulab spirituaali hooguis. Ma armastan Jeesust, meie oma kiigelaulukuuik. Staabat Maater esimesed sõnast tekstist staabat mater, Dolorosa seisis leinav ema. See on üks keskaegsetest sekvintsidest, mis katoliku teenistuses säilis. Tekst, mille autor ei ole siiamaani päris kindlaks tehtud, koosneb 20-st kolmerealisest stroofist. Põhiliselt on staabat Maaterit lauldud septembris Maarja sündimise päeval. Meie rahvakalendris on see ussimaarjapäev. 1727.-st kuni 1960. aastani kuulus sega suure reede teenistusse. Tekst on ikka alati üks. Muusikaliselt on staabalt Maater läbi teinud kõik needsamad muutused, mis kogu katoliku missa teenistus oma arengus ühe häälsusest läbi polüfoonia. Kuni ulatusliku vokaalsümfoonilise oratooriumi lähedase suur teoseni eesti muusikast leiame ühe staabat Maateri koguni eestikeelse tekstiga. Selle on loonud Kuldar Sink leili Tammelile ja kaamerata Tallinnale. Aga tervikuna kuulamiseks on veerandtunnine teos siia saatesse liiga pikk. Anto ning Foosakistabat Maater kestab küll tervenisti peaaegu poolteist tundi. Kuulamegi troosakistabat materjalist kooriandante con moto, kvaasi alleg veto pealkirjaga Tuinaadi Vunneraadi mille esitavad Eesti raadio segakoor, Kothangantaati koor ja ERSO dirigent jõugu Koivukoski juhatusel. Stakaato itaalia keeles katkendlikult mängu või laulmisviis, kus helid on üksteisest selgelt eraldatud vastand sujuvale esitusele ehk legaatole. Klaveril saavutatakse Stakaato sõrme väga kiire tõstmisega pärast lööki klahvile poogenpillidel, poogna otsekui tõugetega liigutamisel puhkpillidel ja lauldes noote ükshaaval, otsekui välja tõugates. Kuulame, kuidas kõlab puupillidest nakatav Prokofjevi kolmanda sümfoonia esimeses osas? Muide, keelpillid mängivad siin ka veel konsordino. Näiteesid Moskva filharmoonia sümfooniaorkester Dmitri Kitaajenko juhatusel. Treta võistreto itaalia keeles kokku surutud lühendatud polüfoonilise muusikas nimetati nii imiteerima hääle sisseastumist. Hilisemas homofoonilises muusikas tähistab Streta hoogsalt tempo tõusu tavaliselt ulatusliku teose või selle osa lõpuosas. Itaalia ooperis lõpetas Streta tavaliselt ansambli või kooristseeni. Üks tenorid, lemmiknumbrid on man Ricos tööta Verdi ooperis tuba tuur, seda kuulamegi Hendrik Rummi esituses. Soovita itaalia keeles äkki tähistab dünaamika või tempo järsku muutust. Forte suubito ootamatult valjusti piano suubita äkki vaikselt? Näitleja Mahleri teise sümfoonia esimesest osast esitab Londoni sümfooniaorkester soos Soldi juhatusel näiteks kuulajate küllalt järsku tempo muutust algtempolt allegro Maest osa minnakse helilooja käsul, Bio Musto Subito palju rutaka maletempole. See toimub üsna meie näite lõpul. Söit prantsuse keeles rida või järgnevus. See on üks peamisi instrumentaalmuusika tsüklilise vorme, mis koosneb iseseisvatest enamasti kontrastsetest osadest ja neid ühendab ühtne kunstiline kavatsus, vahel ka tonaalne ühtsus või motiivide sugulus. Nimetus võeti kasutusele enam-vähem samal ajal kui sonaat ja piirid süüdi ja sonaadi vahel olid üpris hajuvad kuni 18. sajandi keskpaigani, mil sonaat oma arengus välja kujunes. Enim tuntud on tantsus viisidel. 19. sajandi teisel poolel hakkasid heliloojad ühendama süütideks sõnalavastustele loodud muusikat näiteks väga tuntud visee, süütarlitar, kriigi peeriunt ja teised samuti testisõite, balleti muusikast rahvuslikes koolkondade Sloodi oma tantsu siite Kahekümnes sajand, visassüüdid filmimuusikast, vähem küll kui instrumentaal-seid, kuid on ka koorisõite, kas või Gustav Ernesaksa, kuidas kalamehed elavad? Kuulame nüüd tromboonikvarteti esituses tundmatu seitsmeteistkümnenda sajandi inglise autori Elizabethi süviti. Osaldandaans korranto iili tants, sealmaal. Sünkoop kreeka sünkoop p. Lühendamine tegeliku rõhu ülekandmine takti rõhutule osale rütmirõhk vastandub nii meetrumirõhule, loob rütmiliste dissonantsi, mis laheneb mõlema rõhu kokkulangemisel. Sünkopeeritud rütme on väga paljude rahvaste muusikas. Aga mis rahvaste muusikas põnevat, selle võtavad ka heliloojad hea meelega kasutusele. Näite võitsin Mihhail klinkalt, kelle Krakowiacki põhiteema Ivanzuzzanini son lausa sünkoopidele ehitatud. Sellel mängib sümfooniaorkester Jevgeni Svetlanovi Haatusel. Ongi tänaseks kõik.