Head kuulajad, helisev muusikaleksikon avaneb teie ees täna kahekümnendat korda. Et tähestik saab sellega otsa, tuleb ka saatesarjal hakakem siis selle poole astuma. Mõned olulised märksõnad jäid ajapuudusel eelmises saates T-tähe alt välja. Täna siis jätkame nendega. Don rappa itaalia keeles väga liiga termin, mis lisatakse tempo määratlusele enamasti eitavas või hoiatavas tähenduses koos sõnaga non non tropo, mitte liiga allegro non Troppa, mitte liiga kiiresti. Lentonontroppa mitte liiga aeglaselt. Mõnikord ka Maanon, Troppa kuid mitte liiga. Allegro non tropo on määratud näiteks Šostakovitši seitsmenda sümfoonia neljanda osa tempaks. Metronoomi kiiruseks on märgitud 132 lööki minutis. Selle muusika näite varal saab meenutada veelkord ka Treimolot. Siin on pikalt Remuleeriv instrument üks Timpanitest. Ja üsna kaugele seljataha jäänud märksõnades saame meenutada ka orel punkti. Tervelt 53 takti läbit passis Soll nuut. Tšellod kontrabassid ja seesama juba nimetatud Dremoleeriv Timpan. Hiljem liituvad sama noodiga veel ka viiulit ja vioolat. Sellesama näite varal tahaks selgitada veel üht mõistet. Triool. See on rütmikasse kuuluv termin ja tähendab ühe noodi jagunemist kolmeks ajaliselt võrdseks osaks. Meie näitas, astub triooliga sisse Koboe. Talle vastab imiteerides metsasarv ja edasi asuvad nad otsekui teineteist osatades dialoogi pidama. See kestab kuningad impani tulektriooliga, kolmandaks jutukaaslaseks näiteviina nii kaugele, et saaks selgitada veel üht mõistet. Tuti mis tähendab kõik, kõik hääled või pillid kuus korraga. Siis tulevad mängu ka kõik need pillimehed, kes seni hoolega pause lugesid. Tuti puhul mängib kõik see mees kogu orkester ja me saame siin isegi klaverit kuulda. Charlas nimetus ungari keelest, kust Charda tähendab külakõrts ja tants ise, on ka Ungarist pärit ehkki tuntud ka naaberrahvastel, eriti Slovakkidel kaheosalises taktimõõdus ja kahest kontrassest osast koosnev tants. Esimene melanhoolne või pateetiline, aeglane losu oli algselt meeste sõõrdants. Sellele järgneb paaristants fris mis võib ka aeglaselt alata, kuid jätkub üha tõusvas tempos. Chardasson sulam Ungari tantsudele, tüüpilisest teravast rütmikast ja mustlaspillimeeste rikkalikult ornamenteeritud kirglikkust improvisatsioonilist muusikast. Esimene Charles sibublikatsioon pärineb aastast 1834. Kiiresti sai see tants, õigemini tantsumuusika populaarseks ka väljaspool Ungarit. Lühikest aega oli Charlas peotants rahvatantsu nõelata praegugi. Ungarlastest listi kõrval on paljud Charlaseid loonud Prams, aga neid on Katšaikovskilglasunowilde, Liivil ja paljudel teistel. Käiguimega. Ei märganudki, et ta mängib mänge. Mäeke paugutaks meeloogilinge vaigista. Mis aga? Keeduseenega. Katkete heinast saadud mänge. Uuna kuusk nagu unelm. Unisoon ladina keeles Uunus üks pluss Soonus Heinis. See on kahe või mitme ühes kõrguses heli üheaegne külamine. Näiteks viiuldajad, tšellistid ja koor toovad kõik kuuldavale ühtesid samu noote, mis võivad küll olla erinevates oktaavides. Unisooniga on tegemist ka juhul, kui teost esitatakse sünkroonselt kahelinstrumendil. Range stiili kahe häälses kontrapunktis oli unisoon tavaliselt alustav või lõpetav intervall. Vahel võib ka terve sümfooniaorkester unisoonis mängida, nagu on seda teinud piseerumaalitari teise süüdi, teises osas intermetsas korduvalt. Juba neli esimest takti on kirjutatud unisooni mängib Moskva riiklik sümfooniaorkester Veronika Dudaarova juhatusel. Uwert tüür, prantsusekeelne sõna, mis tuleb ladina Apertuurast tähendusega algus, avamine sisuliselt sama, mida tähistab eesti sõna avamäng. Over tüür sai alguse itaalia ooperi tekkimisega 16. seitsmeteistkümnenda sajandi piiril. On see Verdi ooperi Orpheus puhul oli see veel Tokaata taoline fanfaarne kutse. Napoli koolkonnas kujunes over tüür kolmeosaliseks siin fooniaks. Esimene ja kolmas osa olid kiired, keskmine, lüüriline ja laulev. Samal ajal prantsuse ooperis oli Uwest tüüri osa teise loom just vastupidine. Esimene aeglane ja suursugune sissejuhatus. Teine, kiire ja fuuga taoline. Kolmas tasa, aeglane, esimest osa meenutab. Samalaadseid Uwertüüre kasutasid oma loomingus ka saksa heliloojad. Nii ooperite kui siitide puhul. Klucky reformidest peale muutus ooperi Kuvertüür nii-öelda sissejuhatavaks ülevaateks ooperi sisust. See oli üheosalises sonaadivormis ning andis kätte etenduse põhitooni ja konflikti iseloomu itaalia ooperil. Sel ajal oli tüür veel asi iseeneses. Ega muidu poleks Rossini ja tema kaasaegsed saanud tõsta Uwertüüre ühe ooperi juurest teisele. Beethoven-ist alates muutu suvertüür arendatud sümfooniliseks vormiks, millel kindel seos järgneva teosega. Juba siis kujunes välja ka Uwertüür kui mingi piduliku sündmuse avalugu millele ei tarvitsenud enam järgneda ei ooperit ega sviiti. Näiteks Beethoveni nimepäeva over tüür Hubert tüür maja õnnistamiseks. Romantikud arendasid sedalaadi teosed edasi sümfooniliseks poimideks. Näitena kuuleme Christoph Philly balt Luki uuelt tüüriooperile, paranenud joomavend mängib leipzigi raadio orkester Adolf Fritz kuuli juhatusel. See on siis juba ülemine kõhe osalisele teosega temaatiliselt seotud väärtüürile. Uut see on see ehk too noodi vana nimetus esimene silp katoliikliku Püha Johannese hümni tekstist. UTG veantlaksis 10 algas selle noodiga. See võttis kasutusele monontsiini 1673. aastal oma traktaadis muusikopratiku. Too noodist näidet tooma ei hakka, läheme hoopis järgmise tähe juurde ja see on v nagu valgus, nagu võit. Nagu vasikas. Vals nimetus saksa keelest valdser tuleneb sõnast valdson ja tähendab jalakeerutust. Nimetus võeti kasutusele 18. sajandi seitsmekümnendail aastail Lõuna-Saksa ja Austria rahvatantsu kohta mis oli kolmeosalises taktis mõõdukas tempos keerutamine paariviisi linnades, eeskätt Viinis omandas tantsu liikumine enam sujuvust. Tempo kiirenes ja kujunes välja selge rõhk esimesel taktiosal. Eriti arenes valts Lanneriastrausside Loomingus. Johann Strauss poeg arendas välja viieosalise vormiga niinimetatud valsiketti millel on ka introduktsioon jaguda. Tema rikastas muusikas rütmikat ja harmoonikat tegi sädelevad orkestratsioonid. Egas teda muidu valsi kuningaks poleks nimetatud. Ja tema kuningriik haaras kogu euroopaliku kultuuriga maailma. Selle kõrval arenes omasoodu prantsuse Vals, mille suurim esindaja on valt Toissel. Saan kolmeosaline taktimõõdus vahelduvat kolm neljandikku k kolme-kaheksandiku ja kuue kaheksandikuga. 20. sajandi kahekümnendail aastail sai moodsaks uus valsi tüüp Valls Boston ehk inglise valss ehk aeglane valss. Heal lapsel mitu nime. Palts ei jäänud kaugeltki ainult tantsumuusikaks. Seda on kasutanud vist kõik heliloojad, kes valsi ajastul elanud. Valsi eelkäija lendlev esineb juba Viini klassikute loomingus. Carl Maria von Weberi 1819. aastal loodud kutse tantsule on juba tõeline arendatud kontsertpala oma poeetilise ideega. Schopenialistivalsid lähenevad romantilisele poeemidele. Lüürikale liitub elegantne virtuooslik sära. 19. sajandi keskel asendas valss sageli sümfoonia osana minueti. Valss on oluline komponent ka paljudes Kunooverdi Putšiini Jeteiste ooperites. Valts tungis sisse rahvuslikesse muusika koolkondadesse. 20. sajandi heliloojad kasutavad valssi sageli mineviku hõngu saavutamiseks. Ilusa näite sellest pakub Georgi Sviridovi oma muusikalistest novellides Puškini jutustusele. Tuisk esitab orkester Jevgeni Svetlanovi juhatusel. Variatsioonid ladina variaatsija muutumine. See ongi muusikas vorm, kus üks või mitu teemat esitatakse korduvalt muudatustega kasvaktuuris, laadistonaalsuses, harmoonias, häälte suhetest, ämbris või muus. Igas variatsioonis võib olla muudatusi mitmest komponendist. On iseseisvad teosed teema variatsioonidega aga teema variatsioonidega võib-olla ka suurema teose näiteks sümfooniasonaadi, ooperi kantaadi või muu üks osadest. Variatsioonilisus esineb paljude rahvaste rahvamuusikas. Professionaalses muusikas võib sellest rääkida alates range stiili, ajastu lauto ja klavessiini muusikast. 16. sajandi passakaliaiatšakonna on variatsioonid passostinaatole. Seitsmeteistkümnendal sajandil läksid Moody variatsioonid populaarsete laulude teemal aga samaaegselt loodiga neid originaalteemale näiteks Johann Sebastian Bachi aaria 30 variatsiooniga. Bertooside kontsertidel oli kombeks improviseerida variatsioone etteantud teemal. 19. sajandi keskpaigast alates said variatsioonid sageli aluseks ulatuslikele programmilistele teostele näiteks listi surmatants Franki sümfoonilised variatsioonid Richard Straussi tongi, hote, Rahmaninovi variatsioonid paganiini teemal ja paljud teised. Näiteks oli siin midagi lühemat. See on meil vetvariatsioonidega Philipp Emmanuel Bachi flöödisonaadi lifti e-moll esitavad Jaan Õun, Nadali Sakkose, Jaanreinaste. Väärbancos Ungari nimetus, mille lähteallikas on saksa sõna verbung tähendusega värbamine. Kuulusi Ungari värgukoshi tekkimise ajal Austria-Ungari impeeriumi värbab koss on 18. sajandi teisel poolel tekkinud instrumentaalse rahvamuusikastiil mis on avaldanud ülisuurt mõju kogu edasisele Ungari rahvusliku muusika arengule ja mida kasutasid Ungari teema puhul ka paljud teiste rahvaste heliloojad. Algselt oli see muusika, mida mängiti noormeeste Nikrotiks saatmise pidustuste ajal kui nad tantsisid värgubki nimelist tantsu. Hiljem kujunes sellest välja Chardas, millest juba saate algul juttu oli. Ka muusikaliselt iseloomustab värbamcos stiili enam-vähem kõik Chardasse puhul räägitu punkteeritud teravrütme niinimetatud mustlasehk Ungari heliredel kahe suurendatud sekundiga. Virtoosne viiuliornamentika meelde jäävad kadentsid. Verbunki tantsuna tõrjus Chardas välja möödunud sajandi keskel. Ent verbancos stiil väljus tantsumuusika raamides juba 18. sajandi lõpul. Kandudes kammermuusikasse, romanssi ja ooperisse. Näide tuleb Josephine kiosk number 25 G-duur. Selle finaal kannab määratust. Rondo all on Karese mängivad Igor Žukov klaveril Grigori õigen viiulil ja Valentin sõiding tšello. Verism itaalia verismas sõnast Veero tõeline tõepärane. See on 19. sajandi lõpukümnendil Itaalias tekkinud kirjanduse ja kunstivool, millele teoreetilise põhjenduse andis 1880. aastal ilmunud kirjanike manifest ideedelt lähedane prantsuse naturalismile. Kujutada igapäevaolustikku varjamata elu varjukülgi peatähelepanu pöörata tegelasse psühholoogiale, selle täpsetes peensustesse ägedate sky rebursetes. Objektivistlik sotsiaalse hinnangute lähenemine kujutatavale. Muusikas mõjutas verism peamiselt ooperiloomingut. Klassikaliselt selged näited on Moscani ja Leonka val ooperid. Tugevaid verismi sugemeid on ka Putšiini varasemates teostes. Jordaanospinelli Tšiilia alfano ooperites samuti saksa muusikasse kuuluvad Albaari ja prantsuse helilooja Jacques tankiloomingus. Kuulame Sebastian bedus Tseenindal vääri ooperist madalik esitavad Ernst Kuut, Stein, Haarald noidiv ja DSM linnakapell Pauls mütsi juhatusel. Vaene müüd. Möllas. Viljanssico hispaania keeles küla laul. 15. sajandil või veel enne seda tekkinud Rambert Hispaanias, mille õitseaeg oli renessansiperioodil. Vormist on see korratava refrääniga laul ühe ja kahehäälsed esitati viueela nimelise keelpilli saatel. Kolme häälseid hakkab bella. Selles muusikavormis olid kokku sulanud hispaania rahvalaulud. Rüütlilüürika tantsumuusika ja koraaliviisid on jutustavaid, lüürilisi, dramaatilisi pastoraalseid ja tantsulise Viliansikosid. Need mängisid olulist rolli Hispaania rahvusliku muusikateatri arengus. 16.-st sajandist on teada ka vaimulikke Viliansikosid, kus salmi esitas solist ja refrääni kuur ning neid saatis orkester. Näitlejana kuulame tundmatu Hispaania autori armastuse viljanshicord. Laulab Rusanalisid, sean klavessiini saadav Andrei Volkonski. Villanella see on itaalia keeles küla laul tekkis 15. 16. sajandil Naapoli kandis põllutööde saateks lauldud rahvalauluna. Helge, sageli tantsulise iseloomuga homofooniline ja enamasti kolmehäälne võivad vaheldada eeslaulja ja kooriosad. Enamasti on neli kaheksa realist salmi iga salmi kahte viimast rida korratakse refräänina. Kunstmuusikasse jõudnuna võis villanella olla ka polüfoonilise arendusega, seda siis Madrigali mõjul Napolist, Lewis villanilla üle Itaalia ja edasi Prantsusmaale kus nii nimetati peamiselt karjuste elust pajatavaid viie lühikese salmiga laule. 19. sajandi prantsuse heliloojad nimetasid millanelladeks või millaneskadeks talupojatantsulaadset instrumentaalpala kuus kaheksandikud aktis. Neid on Berlioosil šabrieel, tükaal. Näiteks kuulama üht Claudio Monte Verdi villaneliat, mille esitab kolleegium muusiku Tõnu Kangro juhatusel. Viivatše ja viivu itaalia keeles elavalt. Algselt kasutati seda sõna tempo määratluse lisandina osutamaks karakterit allegro Vivaatse siis kiiresti ja elavalt. Hiljem omandas sõna ise tempo määratluse tähenduse. Seon preestost aeglasem ja alle-Gretast kiirem. Volta tuleb itaaliakeelsest sõnast Voltaare, mis tähendab keerutama prantsuse vaste on volt. See on kiire kolmeosalises taktimõõdus, paaristants, mis tekkis Itaalias, kuid eriti armastatud oli see 16. sajandi teisel poolel ja seitsmeteistkümnenda sajandi alguses prantsuse ja inglise õukonnas. Siis läks moest ja muusikanäiteid ei ole kuigi palju säilinud. Hortus muusikuse esituses kuulame Bear Francis kulubellywooldat. Helilooja eluaastad on teadmata, aga noodid pärinevad Michael Bretooriuse kogumikust törtsi hoore, mis ilmus 1612. aastal. Ju ta siis hiljem sellest ajast elada ei saanud. Vokaliis prantsuse sõna, mille allikaks ladina vokaalis tähendab täishäälikut, aga ka helisev laulev muusikas ongi see teos, mis on loodud laulmiseks ilma tekstita täishääliku peal. Enamasti on vokalisid ET töödid vokaaltehniliste harjutuste tarvis näiteks Takaato lega, Ahto kantileeni registrite ühtlustamise võimu eesmärgil. Eriti hindavad laulupedagoogid Concoone ja Panoffka vokalise. Aga neid on kirjutanud paljud heliloojad, ka niisugused kuulsused nagu Rossini, Bergoleezi, Alessandro Scarlatti ja Glinka On Kavokaliise, mis on mõeldud puhtalt kontsertpaladeks näiteks Ravelli vokaliis, Habaneera vormis Metnerizonastwokaliis Kleeris kontsert häälele ja orkestrile. Ongi aeg helisev muusikaleksikon sulgeda aitäh, hea kuulaja, kui soolid meiega. Paraku on meie eest jäänud saladusse, kui paljudele kuulajatele sari uusi teadmisi andis. Ja kas oli ka neid, kes kõik 20 saadetongarlikult ära kuulasid. Kui olete kuulanud ja teil on tekkinud mõtteid ja märkusi, oleksime nende eest tänulikud. Iga uus idee on teretulnud. Praegu aga kõike ilusat ja head maailma parimatel raadiokuulajatele.