Kuulsite prelüüdi jale Maandi Henri Pösseli süüdist number üks g tuur esitas Isabella. Koos kuningas Charles esimese hukkamisega 1649. aastal lõpeb pea sajandipikkune, viljakas viidinalistide ajastu inglise muusikas. Võimule tuleb Oliver kromboll ja koos temaga inglise puritaanlased. Neil oli soov rahvas väevõimuga heaks muuta kõikjal nähki patu ja võideldi suure innuga selle vastu. Loomulikult oli pat joomine, õnne mängimine, mürgeldamine, kuid samuti oli tantsimine teatris käimine, armastuskirjade kirjutamine, toidu nautimine, pillimäng, laulmine ja nõnda edasi. Suures patu vastu võitlemise tuhinas hävitati kirikutest süstemaatiliselt oreleid kuna nende kasutamine jumalateenistustel meenutas katoliku kirikut. On selge, et selline õhkkond oli kõike muud kui soodne kaunite kunstide sealhulgas siis ka muusika arenemisele. Ja tulemuseks on pea täielik muusikaline tühjus kodanliku revolutsiooniaegsel ja järgsel kahel aastakümnel. Siiski peab Cromwelli auks tunnistama, et ta ise oli suur muusikasõber ja korraldas oma residentsis kontserte. Kuulame kurantigiyazarabandi brüsseli süüdist number üks g tuur Isabelle Neffi esituses. Valitses suur rõõm, kui 1660. aastal krom oli surma äärel saabus Prantsusmaalt eksiilis tagasi kuningas Charles, teine kelle rahvas ristis hüüdnimega närviking. Lõbus kuningas. Ta oli suurteaduste ja kunstide soos ja tema valitsemisajal asutati kuulus Greenwichi tähetorn. Kultuuriliselt ja poliitiliselt tõmmati Inglismaa prantsuse mõjusfääri. Õukonnaelu eeskujuks sõiversai taastati teatrietendused, õukonna pidustused, au sisse tõusis muusika. Persai eeskujul loodi kuninglik õukonna kapellorkester nimega kuninga 24 viiulit ja veel mitmed muusikaga seotud õukonnaametid. Restauratsiooni ajal tegutsenud klahvpillimuusika loojatest võiks eelkõige nimetada John lõud. Blow töötas kuninglikus kabelis maastur Auzecziljanina ehk laste õpetajana olles sellel ametikohal paljudele järgneva põlve inglise heliloojatele, laulu, orelilauto ja vioola mänguõpetajaks. Lõu töötas ka organistina Westminster äppis ning kantorina Püha Pauli katedraalis. Tema ooperit Venus ja Adonis peetakse Pösseli Tiido äänese prototüübiks. Samuti on tuntud eleegiad kuninganna meri. Ja tõesti oli surma puhul. Kuulame nüüd õpilase tööstusele süüdist number neli prelüüdi ja alle Maandi Isabelle Neffi esituses. Arvestades tema tähtsust inglise muusikas on säilinud suhteliselt vähe kaasaegsete ülestähendusi. Tema suguvõsa juured viivad tagasi 12 10.-sse sajandisse mil koos William vallutajaga saabus Prantsusmaalt tarmandiast Inglismaad avastama. Ka keegi rüütel börsil. Sajandite vältel elasid suguvõsaharud erinevates Inglismaa ja Iirimaa linnades. Seitsmeteistkümnenda sajandi esimesel poolel töötasid Londonis kuningate õue muusikutena vennad Henri jääd tuumas köhvlid. Tänaseni ei olda veel päris kindlad, kumb nendest on suure Henri isa. Teadlased kalduvad viimasel ajal siiski pigem Toomase poole. Ka Henry sünniaasta 1659 on pigem teadlaste oletus kui kindel tõsiasi. Teada on, et tema vend elvad osales koos admiral rukiga gibraltari vallutamisel. Juba poisikesena alustas Henry kuninglikus kabelis lauljateed. Juhendajate hulgas oli Pelham Humphrey kes Charles teise kaaskonnaga Prantsusmaal viibides oli liig omandanud sealse stiil, mida nüüd oma õpilastele vahendas. Pärast häälemurret saab Henrist John Blow õpilane. Lõuga jääb Henry seotuks kogu elu. Õpetaja loovutab õpilasele vabatahtlikult oma organisti koha Westminster äpis. Teada on ka õpetaja ja õpilase vahelisest orelimänguvõistlusest Tamplitšahhis. Kuulame kurantiazarabandi Brüsseli süüdist number neli A-moll mängib Isabella. Brüsseli omapäraks on, et kõiki võetud ameteid pidas ta oma elupäevade lõpuni. Peale organisti koha Westminster äppis pidas ta sama ametit ka kuninglikus kapellis. Peale häälemurret sai temast ka pillimeister John hingstani õpilane. Ning hiljem pidas ta kuningliku instrumendi hoidja ametit. 1677. aastal saata õukonnas kuninga viiulite helilooja ametikoha. Ülesandeks oli luua süsteeme ehkantaate jumalateenistuseks ning oode tähtpäevadeks nagu kuningliku perekonna liikmete sünnipäevad, pulmad ning Londonisse saabumised. Tuntud on ka oodid muusikute kaitsepühaku sessilja auks. Koos muusikaga lavateostele moodustavad need põhiosa tema loomingust. Lavamuusikast võiks mainida peale Tiido ja eine ase veel muusikat näidendile. Kuningas Arthur ja kuninganna haldjas. Kuulame pala hüvastijätt Voris permani esituses. Klavessiini looming moodustab Brüsseli pärandist tühiselt väikese osa. Ta on loonud kaheksas, hüüti ja hulga väikepalu kokku 59 teost. Suur osa paladest on teatrimuusika, seaded klavessiini-le Brüsseli ja ültse, inglaste süütide eripäraks on, et nad lõppevad peaaegu alati. Sarabandi võimenuetiga. Puudub just inglise päritoluga tants riik. Ja kui siig järgnevate meistrite loomingus vahel kasutust leiabki, siis ikka mandri-Euroopast tagasi tulnud, mitte originaalselt kujul. Sõite nimetasid inglased, sealhulgas ka Pössel Lessoniteks viidates sellega nende õppeotstarbele. Toas oli kaheksas, hüüti ilmusid 1696. aastal koguna Chaist Collection Oblessons ehk valitud ülesannete kogu. Väljaandele on brüsseli lisanud ka kaunistuste dešifreerimiseks tabeli ning juhised sõrmestuse leidmiseks. Tõstel suri 35 aasta vanusena 1695. aastal siis enam-vähem samaealisena kui Mozart. Ja nagu tema, Austria kolleeg, suutis ta nende väheste aastatega korda saata niivõrd palju, et on pälvinud tänaseni briti Orteuse ehk Inglismaa parima helilooja kuulsuse. Kuulame prelüüdi jale Maandi Pössele viiendast süüdist. C-duur mängib Isabella. Charles teise kunstidele soodsat valitsemisaega tunnistasid aga õnnetused ja ebaedu poliitikas. 1665. aastal möllas Inglismaal katk. 66. aastal põles suures tulekahjus maani maha Londoni kesklinn. Sütti. Ennekuulmatu oli Thamesi mööda purjetas Londoni poole Hollandi laevastik ähvardades maale tungiga. Järgnenud lühiajalise julma Chamseteise valitsemisaja lõpetab 1688. aastal rahulik kuulsusrikas revolutsioon. Kloorius Revolution. Troonile tõuseb päikesekuninga ja Prantsusmaa vihasein vastane Hollandi prints Oranje Wilhelm ehk William, kolmas. Koos geniaalse väejuhi Marlborough hertsogi John Churchill iga kes on muide söör Winston Churchilli kauge esivanem pani William aluse Prantsusmaa nõrgenemisele ja Inglismaa maailma võimule. Rohkem kui kahe 100-ks aastaks. 1702.-st aastast järgnenud kuninganna Anna valitsemisajal saavutati leppimine ja liit sätlastega. Ja sellest ajast kannab riik Suurbritannia ühendatud kuningriigi nime. Sel ajal elasid füüsik Isaac Newton. Filosoof John Lock. Kirjanik Jonathan Swift hakkas ilmuma esimene päevaleht. Tekkisid esimesed kohvikud. Toimusid esimesed tasulised avalikud kontserdid. Tekkisid tänaseni tuntud kaks parteid, toorid ja viigid. Neist kahest sõimusõnast. Esimene tähendas tegelikult iiri röövleid ja teine šoti hobusevargaid. Kuulame kuradi brüsseli süüdist number viis Tseedu esitabki, Sabelner. Pösseli surmale järgnenud kahel aastakümnel lõid klavessiinimuusikat veel Cherie Maiehklaak ja William Croft. Mõlema loomingu moodustavad põhiliseltsüüdid. Klaak olin nii Blow kui brüsseli õpilane. Töötas organistina kuninglikus kapellis ning oli kuninganna Anna Music maastaga. Melanhoolne iseloom ja õnnetu armastus viisid helilooja enesetapuni 1707. aastal. William Croft, olles samuti Blow õpilane, töötas viimase järglasena kuningliku kabeli organisti kohal. Kirjutas palju lavamuusikat ja Oxfordi Ülikoolidoktoriks. 1714. aastal asub Briti troonile Hannoveri dünastia. Mida võimsamaks saab riik, seda kahvatumaks jääb kindlasti osa oma maa muusikaelus. Tooni hakkavad andma välismaalased. Esimene neist oli Georg Friedrich Endel. Kuulame lõpetuseks William crofti Sarabandi esitajaks Natalja Shanejevad.