Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Väidetavalt tõdenud Jossif Stalin USA saadik abil Harryman'ile et ühe inimese surm on tragöödia, aga miljonite hukk, pelk statistika. Isegi kui väidetav mõttevahetus on fantaasia vili, tabas selle väljamõtleja vähemalt osaliselt tegelikkuse kurba seisu. Igast surmast on näite vormissant rääkida, sest see muudab lahkunust mahajäänute privaatse traagika laiatarbekaubaks. Aga mis sa teed, kui nädalavahetusel juhtunud USA jalakäija surm? On õpetlik ning ületab uudiskünnise kõikjal maailmas. Samal ajal kui päeviti Süürias hukkunud kogutakse mõnda pealkirja kui anonüümsesse ühishauda. Nagu öeldud, hulgakesi surmaga kohtamine on vaid statistikal. Mis siis teeb pühapäeva hilisõhtul tempe linnaveski, tee ja vürtsi tänava ristmikul teele astunud ja liiklusõnnetusest põhjustatud vigastuste tulemusel surma saanud 49 aastase Ylein herts Bergi juhtumi sedavõrd eriliseks. Piinlik. Kui sa aga peab tõdema, et naine ei esindagi siin muudkui statisti rolli kogu tähelepanu on hoopiski suunatud autole ja selle omanikfirmale hilistel õhtutundidel vihma ja tormi ajal USA linnade teedel erilisi õppesõiduautosid. Nendes rasketes liiklustingimustes õpib instruktori valvsa silma all sõiduki juhtimist. Sõiduk ise uue põlvkonna robotautod õpivad tänavavalgustuse varjudest rikkas keskkonnas eristama langevaid lehti inimeste käe liigutustest püüavad vihma ja lörtsiga varjatud vaateväljast teha vahet, kus märkidel ning reklaamidel ja nii edasi. Kest õpitakse vigadest. Aga need kujutavad enamustel juhtudel süütut kohmakust, mille ainukeseks ohvriks Kas on kaasliiklejate kannatus, kuid seekord lõppes eksitus kahjuks inimese surmaga. Vara on veel öelda, kes oli süüdi ohutute ületamist võimaldab ülekäigurada, jäi eemale kohast, kus õnnetuse ohvrile intele astus. Taoline eksimus olnuks väärt näpuga vehkivad hoiatustega, mitte surma. Väikese eksimusega kaasnenud surm teebki need nõutult kurvaks. Aga isegi kui valiku taga täringut mängib saatus jäävad emotsioone kütma mitu muud. Asjaolu näiteks, et robotauto kuulus Uuberile paistab paljusid oluliselt rohkem näritavat. Lisaks toidab vägedusse kalduva diskussioone surmajuhtumi ühte osapoolt esindanud masinlikus sest vaevalt et oma eluga hõivatute tähelepanu ületamaks. Uudis, milles õnnetuses osalenud autoroolis pinud inimene inimesest, juhte võetaksegi. Kui juba harjumuspäraselt ohtlike ja see pole uudis pealegi olnuks inimlik sest vähesed on kuulnud, et maailmas on viimase kolme aasta jooksul pelgalt Uberi teenust pakkunud juhid põhjustanud 42 surmajuhtumit. Ilmselt täidab see faktoloogia. Stalinliku statistika kriteeriumi mõningast äritumist põhjustab seegi, et Huber asus Arizona teedel oma robotautosid testima pärast seda, kui California peatas testimise viitega võimalikule ohtlikkusele. Arizona kuberner selle vastu teatas, et osariigi teedi elanike süled on uue põlvkonna autodele. Valla. Poliitiku seisukohta heidavad järel targana hukka mõista sest innovatsioon on majanduslikus konkurentsis püsimiseks oluline. Transpordi võrreldakse vereringe ka ja selles valdkonnas innovaatilise tõhustamise soosimine on. Suhteliselt lihtne valik. Taoliste otsuste juures arvestatakse võimalike riskidega. Robotautode üheks lubaduseks on inimeste juhtivateks. Võrreldes oluliselt madalam risk põhjustada surmaga lõppenud õnnetusi. Robot ei lähe närvi ega satu liiklusraevu. Isegi kui reisija kohtumisele hilinemas. Ei hakka ma siin sellepärast veel kiirustama. Samuti ei tegele autotelefoni vaatamisega suhtlenud. Unustavalt autos viibijatega vaid keskendub sõidule ja liiklusele. Uubeli täiesti autod olid Arizonas oma nutikust treeninud juba terve aasta. Selle aja jooksul registreeriti firma autodega vaid üks õnnetus. Selleski oli süüdi inimesest autojuht, kes ei andnud eesõigust omanud Uberi robot autole teed ning paiskas viimase kokkupõrke tulemusel ümbert inimesed õnneks toona. Vigastada ei saanud ja olgu lisatud, et Uberi testi sõidukites viibib alati ka inimesest instruktor Arizonas juhtunu tulemusel. Hubert peatas testimise programmi kõikides osariikides, kus seda lubatakse kuni asjaolude väljaselgitamise nii. Seega ei ole antud loost võimalik veel kuigi palju õppida kui mitte vastust liiklusstatistika viktoriiniküsimusele, kes oli esimene. Tar robotautoga toimunud liiklusõnnetuses.