Kõlas allegro kontserdist klavessiini-le ja orkestrile Es-duur esitasid Aleksei viimov ja Leedu Kammerorkester Saulius Sandetskise juhatusel. Oma rumalusega jõuab ta veel kaugele. Oli õiglase ja karmi isa hinnang oma nooremale pojale. Kui esimese arvamuse üle võib veel vaielda, siis isa teine ennustus täitus küll kuhjaga. Johan Christian Bach sündis Johann Sebastiani abielust Anna Magdalena Bachiga 1735. aastal litsiks olles oma ema 10. ja ühtlasi üle viimane laps. Teateid tema lapsepõlvest ida kodus on säilinud õige napilt. Esmase muusikalise hariduse sai ta isalt ja vanematelt vendadelt. Johann Sebastiani biograafid teavad jutustada, et isa uinus reeglina poegade mängu saatel. Ja kõige kiiremini tuli uni, kui mängijaks oli Johann Christian. Järgmise Johann Sebastian Inga seotud loo on hiljem jutustanud Johan Christian ise. Kord, kui improviseerin klaveril lihtsalt niisama mehaaniliselt, peatusin kvartsext akordil. Isa lebas voodis ja arvasin, et ta magab. Kuid ta kargas voodist üles, andis mulle kõrvakiilu ja lahendas kvartsext akordi. 1750. aastal pärast isa surma saanud endale küllalt suure osa pärandusest, sealhulgas ka kolm klavessiini siirdub Johan Christian Berliini oma venna Carl Philipp Emmanuel juurde. Nelja aastaga koolitas vend Johan Kristjani üheks oma parimaks klaverimängijaks. Kuulete andante Timoltut. Sonaadiste teetuur esitab Gustav Leonard. 1754. aastal siirdub Johan Christian Itaaliasse. Seal saab tema toetajaks ja patrooniks Milano krahv Augustin Johvlita. Arvatavasti õppis Bach Poloni akadeemias kuulsa preester muusiku paare martiini juures millest annab tunnistust aastaid hiljem alanud kirjavahetus. Krahh ja padre soovisid noorele talendile kindlustada kirikumuusiku karjääri. Johan Christian astubki Itaaliast katoliku usku ja saab 1760. aastal Milano katedraali organistiks. Kuid millegipärast ei rahuldanud see töö ei tegijat ega ülemusi. Ja aasta möödudes lahkub organist mitte ainult omal soovil sellelt ametikohalt. Selgub, et tema süda oli hoopis mujal. Juba kuuekümnendatel aastatel oli Torino teatrioredios edukalt etendunud tema ooper Artažerse. Järgnes ooper katoone nutika mis lisaks Napolile jooksisel Milanos, aavias, Peruudias ja parmas. Lisandusid uued pakkumised Napolist Veneetsiast jaga Londonist. Nii osutus Johan Kristjan ainukeseks Johann Sebastiani kuulsatest poegadest kelle süda kiskus eemale koduselt Saksamaalt oopereid, jumaldavasse, Itaaliasse ja kes oma karjääri tegi valdavalt Isamaast eemal. Kindlasti olid siin põhjusteks ka lühikeseks jäänud haridust isa kodus ja muutunud ajad. Kuulame allegro Timoltot kontserdist. Esstuur mängivad Aleksei viimov ja Leedu Kammerorkester Saulius Sandetskise juhatusel. 1762. aastal leiame Johan Christiani Londonist kommertslik ja ainult rahamaailma seaduste järele elab Inglismaa võimaldas alustada ainult nõndanimetatud Bastitšadega ehk teiste heliloojate ooperinumbritest kokku klopsitud teostega mis tellijale loomulikult odavamalt tulid. Kuid peagi saabusid pahile ka lepingud uute originaalteoste kirjutamiseks. 18. sajandil kujunes London Mandri-Euroopa muusikutele tõeliseks väljarännupaigaks. Naljaga pooleks nimetati linnamuusikute Peruuks. Suurimad kolooniad moodustasid sakslased ja itaallased. Sakslasi toetas ka kuningakoja seotus Hannoveri dünastiale, kes omal ajal endalegi Londonisse tõi. Ka Johan Kristjani toetajaks saab kuningakoda. Sakslannast kuninganna Charlotte võtab ta õukonnamuusika meistriametisse. Kuna just äsja oli itaallaste ametialane ringkaitse Bachi ooperiteatrist välja tõrjunud, kulus uus ametikoht marjaks ära. Aja möödudes hakati siiski ta uuesti esitama tema oopereid. Londonist leidis Bach eest oma lapsepõlvesõbra Laitsigi päevilt. Kambamängija Karl Friedrich Aabeli. Anti esimene ühiskontsert. Ja sealtpeale algas ühistegevuskontserdikorraldajatena, mis jäänud ajalukku kui üks esimesi sellistest kommertsalustel ettevõtmistest. Bach Aabeli kontserdid toimusid keskeltläbi kord kuus rohkem kui 15 aasta vältel. Erilist finantsilist tulu korraldajad ei saanud. Peale uue kontserdisaali ehitust, mille 5000 naelasest maksumusest kompaniid kumbki veerandi kandsid, jätkusid kontserdid vaid sponsorite toel. 1764. aastal saabus Londonisse koos isaga kaheksa aastane imelaps Wolfgang Amadeus Mozart. Väikene geenius armus sõna otseses mõttes oma kuulsasse kolleegi ligi aastaks Inglismaale sattudes Johan Kristjani loomingu tugeva mõju alla. Bachi isikus arm võlus sügavalt väikest Mozartit ja eks kõlaiu moodsarlikult ka allegro Timolto sonaadist. Teetuur mängib Gustav Lennart. 1768. aastal toimus Londonis esimene avalik kontserthaamerklaveril solistiks Johan Christian Bach Vahmangist Saksa päritolu klaverimeistri Johannes dzumpe pillil, kelle üks instrumentidest ka meie teatri- ja muusikamuuseumi ekspositsiooni saalis seisab. See oli ülemineku aeg, klavessiin oma juhtpositsiooni juba kaotamas. Klaver alles võitlus oli. Vaheldumisi kasutati mõlemaid pille. Ka Johann Christian Bachi, Sanaadid ja kontserdid on kirjutatud klavessiini-le või klaverile. Nad on lihtsad, arusaadavad, lüürilise ja kalance karakteriga. Suunatud on nad laiadele amatööride ringile ja tehtud kättesaadavaks ja mängitavaks ka tagasihoidlike oskustega muusikaarmastajatele. Bachi enda mänguoskus avaldus eelkõige tema kontserdi improvisatsioonidel. Seitsmekümnendatel aastatel tegutseb Johan Kristjan mõne aja jälle Mandri-Euroopas täites tellimusi Mannerheimi õukonnas Pariisis ja Itaalias. Pariisis toimus järjekordne kohtumine seal õnne otsiva moodsardila, milles tooga värvikalt oma isale kirjutab. Bachi oopereid etendati ka Marii Antoneti ees. Viimased aastad veetis Bach jälle Londonis, kus 82. aastal suri. Selleks ajaks oli täht, mis 20 aastat oli varjutanud nii vendi kui ka isa loojumas. Londonis valitsesid juba uued jumalad. On leitud, et Johann Christian saabus Londonisse ebaõnnestunud ajal kas 20 aastat hiljem või 20 aastat varem, kui vaja. Tegemist oli perioodiga, mil oma populaarsuse kolidust kaotanud hindali oratooriumid ja millele järgnes Haini tähelend. Populaarseks saanud sümfooniat laineharjal. Tasapisi hakkas maailma avastama ka vahepeal täiesti unustuse hõlma vajunud suurt isa Johann Sebastiani. Ja mõni aeg peale surma leitigi, et Johan Kristjani muusikas puudub nii isa tõsidus kui ka venna Garfilippe Maanoli originaalsus. Ometi on Johann Christian ajalukku jäänud klaveri populariseerija avalike sümfoonia, kontserdite algataja Mozarti tugevaim mõjutaja. Paljude lihtsate ning kaunite meloodiate auto. Kuulame lõpetuseks minu etot Sanaadist. Teetuur mängib Gustav Leonhard.