Eesti NSV rahvakunstnikul her talvistel on täna tähtpäev. Herta Elvistest kui populaarsest teatri inimesest ja hinnatud näitlejad. Tarist võib leida meie ajakirjanduses mitmeid, portreteerib vaid intervjuusid ning kõnelusi näitlejatäriga, mis tutvustavad Helviste drivaateid. Millisena näeb ta oma tööd teatris? Kuidas üldse mõtestab teha? Siinkohal Elviste poolne ütlus, et kõik minu osad on olnud head osad. Kui näitlejatöö ei meeldiks, kui teatritöö ei meeldiks, läheksin kohe ära. Ei saa teatrit teha, kui teatrit ei armasta. Kindlasti on ta mitmekülgne näitleja mitmes mõttes ja mitmes mõõdus edukas ja menukas, nii draama kui operetilaval kord traditsioonilistes, siis uuenduslikes lavastustes. Juubilar on meelde jäänud paljudest lavarollidest, kuid usun, et ei eksi, kui arvan, et mingid kindlad tähised on siiski olnud. 1960. aastal lavastab Voldemar Panso Lea, kus helt Talviste mängib nimiosalist. See oli tema esimene suur drama terine roll. 1965. aastal mängib Hertail viste Matildet Kihnu jännis. 1966 lisab sellele lese Smuuli polkovniku lesed. Koostöös Evald Hermakülaga ja noorte näiteseltskonnaga etendub Paul-Eerik Rummo Tuhkatriinumäng kus herr Talviste mängib perenaist. Siis on aasta 1969. Kuid nagu varemgi, on Elvistet vajatud ja hinnatud Vanemuises. Selle kinnituseks olgu või äsja lavale tulnud törelmati vana daami külaskäik Jaan Toominga lavastuses millega juubilar oma sünnipäevale vastu läheb. Kuid las kõnelda tänasel juubelipäeval sellest mitmetaolisest näitlejatarist Vanemuises Edise Meie raadio tegija taga ühineme kõikide heade soovidega. Sellel Helviste sünnipäeval. Nõukogude Liidu rahvakunstnik Kaarel Ird, öelge, millal teie esimest korda Herta Helvistega kohtusite? See oli 48. 49. igatahes veel sel ajal, kui Pärnus oli ooperit. Mina olin tookord kunstide valitsuse juhataja. Seal Pärnus nägin ka neid etendusi ja seal ma nägin. Kalmistud, kes seal teatris oli, õieti päris ülesandena, oli tantsijaks. Aga seal oli mingisugune periood, kus ühed näitlejaid olid läinud, teised polnud veel tulnud midagi taolist, seal mitmesugust ise isetegemist oli. Ja nägin teda hoopiski sõnalavastuses kus tema silma torkas väga eredalt silma torkas oma niisugusse. Juba niukseks diskussiooni objektiks, muutunud siis edasi juhtus niimoodi, et Pärnus operett üldse likvideeriti ja mina sattusin siis uuesti Pärnu ühtlaselt, kui ma ei eksi, 52 juba pannu teatri peanäitejuhiks. Ma elasin teatroone seal söömas, käisin sööklas võitud sealsele Koidula ausamba vastas ja seal järsku ma näen sedasama noort tütarlast. Minuga võib-olla isegi tema nagu vahepeal pidas, nagu paljud minu suits, sõbranna opereti likvideerimist, aga see oli see aeg, kus suleti Phiaatrid Võrus, Valgas ja Paides, kutselised teatrid ja ise noorsooteater. Mina siis aga läksin teatrisse teatriks, küsiti rektori käest lambur. Et miks ta teatris ei ole üldse mamma, mäletan, ta ju väga andekas, kas teda ei tuleks mitte teatrisse tagasi tuua? Heino vahepeal olid seal jällegi teised juhid olnud ja kellele ta noh, nagu eriti ei meeldinud onu jahud ta ikka nagu tantsijana rohkem arversoni. Ja oli ta siis ühesõnaga seal andjaks. Aga sellest sai jagu varsti. Ja siis muutus tema keskseks näitlejaks, kes mängis väga palju asi ja seal juba avalduste ääretu suur mitmekesisust, lauto või igasuguseid asju mängida. No tema on jumalast loodud. On tohutu, suur on, väga suur on. Ja siis, kui ma Tartusse tagasi tulid, Makutasin Taara Tartusse hägosses veel mäega, tulid nad siis Tartusse süüa mulle järgi sel ajal mõõtsi saad veel Pärnust mõningaid just neid, kellega mul hästi sobis. No ja see, mis ta siin Tartus on teinud, see on iseenesest terve suure monograafia vääriline. Ja nii sai temast üks niisugune, noh, Vanemuise silmapaistvam näitleja ja meie teatriteadus ütlema on kontsentreerunud Tallinnasse ja suur hulk meie teatrikriitikuid ja teatriteadlasi on Vanemuises näinud ainult mõningaid lavastusi, mida Tallinnas saan näidata. Aga tainas, Vanemuine ei saa kuigi palju oma lavastusi näinud, sest ta ei mahu lauale selle tõttu nemad suure bändi jaoks. Teatri Eesti teatrimaailm algab Tallinnast. Lõpeta linlastega pärnasi, villandusi näevad ka nad rohkem, sest sinna on transport, võrk, start, kerge. Sellepärast on Elvis TÖÖ Artur näitlejatest üks, kellest oleks pidevalt monograafia kirjutama vaikse niisuguse vihikuna saanud, oli tänase päevani Lätkupsemal jõudu igasugustes asjades. Tal on tore poeg ka, see poiss on nüüd ka teatris. Praegu lõpetab keskkooli vea, unistab edasi ülikooli minemiseks aga jäär samal ajal ikka edasi Vanemuise näitlejaks õppides. Juht Meil on olnud miski. Väga huvitav, et see alguses oli ta niisugune vallatu, rahutu, tekitas vanematel inimestel igasuguseid muresid. No ega ma olen ise ka niisugune, oli nõnda, et ma arvasin, et noh, kus siukse kõik, mis tal ikka muud teha, kui teater. Kuidas teile tundub, kas herr talvistel on niisugune oma publik, kas inimesed tulevad veel konkreetse näitleja pärast teatrisse? Inimestel on alati tulnud väga heade näitlejate pärast teatrisse alati tulnud inimesed saunas Eskolot pärast olnud teatriinimesed on Linda rummu pärast olnud teadusinimest on karmi pärast toonud teatrisse. Inimesed on tulnud. Mis müüb väga palju praegu mängima laudalüürika, seal on jälle Gerto Elvist, kes annab selgroo tervele lavastusele. Ja praegu on körval matsi vanadaam. Peaosa võttis õieti tema jaoks selle. Ta tervis hästi kaua vastu peaks. Hästi kaua suudaks elada. No ei ole mitte midagi, Jablanskina oli ligi 100 ja ühes üle 90 aas koogoleva on mahlai teatris üheksakümnene ja mängib praegu veel Elvist on just seda tüüpi? No väga suur, väga suure näitlejatüüp. Olles nii-öelda faktiliselt ja juriidiliselt Vanemuise kollektiivis noor staar on tema samal ajal niisugune noh, oma mõttelaadilt ansambliteatri, näitleja ja tema jaoks ei ole ükski osa liiga väikene, et seda ei kõlba teha mällu siin praegu viimane lavastus, mis mul oli see arv, Yom, see pensionieelik. Saksteteenija praegu ka teenijana kuskil heas perekonnas ja Helvisse tuli ütles, kuule, ma mängin selle ise ära. Tema mängib selle ärajäämisel, mängib seda väikest episoodi ja muidugi see see. Vaid koos töötanud, kas mingi väga ere mälestus on ka mõne lavastuse puhul, kus teil koostöö võib olla? Väga edukalt, loominguliselt õnnestunult, on laabunud Hertalvistega koos. No eks, väga väga huvitav niisugune noh huvitav töö oli Unga mardi, Uba, Kaarel ta on ikka olnud Raivo, vaadatud nagu karakternäitlejana kõik seal aeg ja mina võtsin kätte ja andsin temale seal täiesti teistlaadse osa niisuguse lüürilise tütarlapse osa. Ja see on minule kõige suurem elamus. Et temast täiesti Midagi täiesti muud tegi, seal me tegime ühe niisuguse kaheminutilise pausi kaitseb kella järgi kaks minutit pausi, mis oli ainult Elviste täita selle kaheminutilise kaks minutit pausi. Ta täitis oma niisugused ilma mingisuguse välise vahenditeta täiesti suures mošees, mis rikkusega hingelised. See on fantastiline niiskuse puu, näitlejate puhul relvistamineada endise töö ära, see on kindel. Aga see oli nüüd niisugune osa andmine, kus oli tegemist suure riskiga. Kas seda teeb või ei tee, aga sel puhul, kui nüüd näitleja teeb, see jääb näitejuhile kõige suuremaks elamuseks. Seda etendus läks midagi paarsada korda. Elvist ei ole noh, kuskel süstemaatilist koolitust saanud, temal ei ole mingit mingit diplomi temal olemas. Tema tee lavale on niisugune, nagu on Eesti teatriajaloos olnud Eskola tee lavale. Läbi praktilise selle töö lavatöö on tema meistriks saanud muidugi Eskola väga palju tähendus eskonnale. See taperettides mängis Esko loll operetis, üks paremaid tantsijaid. Suurepärane tantsija hari ja Endel Pärn Vanemuises k. No vot Elvistel sedasama noorels pärast tantsimine. See on niisugune asi, mida kunagi vene suured näitlejannad, Jarmo lauad, jaks, Haavennad, 14, rikk balletist peale tööd. Otsus ei ole ka mitte esimene balletist olnud. Hakkasid tantsust peale ja lapsepõlves tantsides. See andis neile aluse Neile kehalise ettevalmistuse, mis oli professionaalsem näitleja, vajalik see laulmine, koorides ja nii edasi. Kõik patsi tõid kogusumma, summarum tegid selle koolituse niisuguses teatris, nagu Estonias oli. Aga see tee jääb igavesti teatrisse jääb ta sama kindlasti püsima igavesti niisugune tee. Nii nagu kirjandus tulevad inimesed teistest elualadest, liidule, teatrisse, teistest elualadest igavesti ja sealt tuleb sagedasti kõige Just äsja lõppes Vanemuises töölenmati vana daami visiit, mille oli lavastanud Jaan Tooming. Ja kus siis peaosa mängib Hertail vist Eesti NSV teenelise kunstnikud Milvi Koidu ja Heiki Aravee. Kui te püüaksite Herta Elvistati iseloomustada kui lavapartnerit näiteks praegu lõppenud tükkis, tegite te ka kõik koos kaasa. Mina jah, olen mitmes tükis Herta Ilvistega koos mänginud ja lavapartnerina, ta on tõesti suurepärane ja, ja paindlik partner ja niisugune, kes haarab kohe ise partneri intonatsioonist ja. Pakub väga palju võimalusi partnerile, väga hea partner õnnetailist. Mina olen temaga laval kuus vähe olnud. Aeg langeb rohkem Pärnu perioodi. Seal me olime noortena, laval on siiamaale nooreks jäänud muidugi. Aga tõesti, temaga on hea Jaan laval olla kindel alla. Ja kui lavastaja ja nüüd on muidugi enam ei ole. Pärnus olin temaga väga huvitavat tööd teha. Ükskõik missuguse väikse märkuse Satarlega teed, tema haarab sellest otsekohe kinni ja arendab seda oma äranägemise ja mõtete järgi veel edasi. Siis kujuneb väga huvitav töö. Igatahes väga meeldiv partner, laval. Nii et ma saan aru, et taolist partnerit nagu Herta Elvist soovib iga kaasnäitleja Ja tingimata tingimata nii mõnusaid niukseid sütele. Kes sind kaasa haarab. Niuksed näide tulla pähe. Kuidas teile tundub, kas Herta Elvist on niisuguse realistliku teatrisuuna esindaja või või suudab ta kaasa teha väga erinevate lavastajate tükkides? Rida suudab kõike. Kui aga lavastaja annab talle idee kätte, küll tema läheb. Tema teeb. Ta ikka läheb nii rabina Luza kallale ja nii huvitavalt ja kisub teised kaasa partnerid kaasa ja temaga just jah, see on ikka nii, et hing jääb kinni vahel lava kõrval, kui vaatad, mismoodi ta teeb osa elab nii läbi selle paljuräägitud. Talviste niisugust kontaktist Smuuli näidenditega olete ta kaasa teinud Smuuli näidendites. Herta eelmistega ei ole. Kas te vaatajana olete neid näinud? Lea oli vapustav ületamatut kogutervel lavastus, polkovniku lesk, no see oli vapustavalt huvitav. Hästi naljakas. Jah, ma olen samuti näinud mõlemaid, aga täiesti liaali ületamata. Ja nojah, mina olen Eltad näinud juba enne seda ma siis ise veel ei olnud teatris, kui ta mängis juureku Huldati, noh, niisuguseid asju siis ta mulle juba jäin meelde, noh, niisuguse ereda isiksusena. Aga siis, kui ma juba olin ise teatris, siis ma nägin tema Lead ja see oli täiesti elamus. Kui te nüüd asetaksid ennast vaataja seisukohale ja, ja mõtleksite selle peale, et kas Zetailviste loomingus on mingi areng ka toimunud või, või on ta jäänud samaks ikka nagu ta oli, oli ta kohe väga professionaalne näitleja. Ei oskagi ennast vaataja seisukohta panna, sest noh no mina vaatan, kui näitleja teda ja siis pidevalt inimene areneb alati, ta on huvitav, igas uues rollistan, huvitav, ta ei korda ennast. Ta on ikka ja tohutu. Kui palju aastaid te Vanemuises koos olete teatanud? Oi, ma ei mäletagi, mina tulin 60. aastal. Mina tulin 61. aastal 22 aastat gaase ühes kollektiivisalt. Varem olite te kaashekiärve Est-Pärnus Pärnus. Mina läksin, 52, tema tuli vist 53. Ma võin valetada. Ei mäleta? On teil ka mingi taoline teatri mälestus, kus te olete ühes tükis kaasa teinud ja mis võib-olla on niisugust väga-väga ereda mulje jätnud ja, ja niisugune õnnestunud loominguline koostöö olnud. Ja mina olin siis lavastaja ja jõudumööda püüdsin ka temale ainukesena partneriks olla. Ja see oli väga tore töö. Nooruse mälestused on ikka ilusad. Kahjuks ja hiljem laval ei ole nii tihedalt kokku puutunud. Kas teil veel midagi meeles? Ei, minul ei ole konkreetselt need nii niisugust suurt koostööd olnud, lihtsalt ühes lavastuses oleme mänginud, aga. Kude kolleegidena püüaksite niisugust hinnangut anda talviste tööle, et noh, on nimetatud teda näitlejaks jumala armust ja millised need tema on, ta iseärasused on, kui need üldse välja tuua saab. Ta on ikka tõesti nii tohutult siiras. Laval see, võib-olla jah, see niisugune jah, niisugune suur siirus ja kaasaelamine, kui läheb lavale. Vahetu vahetu vahetu, see, mis ta teeb seal kõik nii orgaaniline. Nii oma ei ole midagi valet. Tähendab, sa ei taipa, et see on vale, kui töö kui ka see vale oleks. Nuhelda Helvistele ise endale kuuluvad need sõnad, et et vahel on nii, et teatris meestel rohkem veab kui naistel. Igal juhul ma arvan, et, et herr talvistel on vist piisavalt tööd olnud ja kuidas see naise roll teatris üldse on? Milvi Koidu äkki saate mõne sõna kaasa rääkida, kui naisnäitleja Vanemuises. Ärtu igatahes nuriseda ei tohi. Ei tea küll mitte, aga teistel naistel on igasugu probleeme, kord ei ole partnerit ja ei ole õiget osa. Aga tema saab kõigest jagu küll partneritega veab ja osadega veab ja tähendab ta ise on niivõrd andekas, et temal ei teki selliseid probleeme, et kas osa sobib või ei nagu noh mõnel teisel, et võiks ju seda selles tükis mängida, aga osa ei sobi. No ma usun, et teatris kade ja väiklane ei tohi olla, aga kas on ka mingi niisugune juhus, võib-olla teie pikast teatritöös olnud, et et mõni osa, mida on Hertalviste mänginud, et oleks käise tahtnud proovida võib-olla mis väga hästi välja tuli? Igat osa tahaks proovida ja vaatad teist ja lava kõrvalt või istud saalis ja vaatad teda ja mõtled, et tahaks küll seda osa mängida, aga mina seda küll nii ei oska teha, et, et ta on ikka õigele inimesele antud Estalvistele nisukesi momente on küll olnud, vahel mõtled. Ja muidugi üldse peaks, kadedust tekitab see tema, tema suutlikkus, tema jaks, tema energia, seda jätkub igale poole kodus on ta ma ütleks kiiduväärt, vanaema, kes jõuab kõike kära teha, majapidamistööd kauplustes, käia, lapselapsi kasvatada, näputööd teha, koob alalõpmata, koob, ise muidugi naerab. Proovis ei ole viisakas kududa, vahest nurga taga ikka kasutab seda võimalust. Küll on temal esinemisi ja küll on temal kohtumisi. Ja igale poole teda jätkub, annaks ainult, et see energia tal püsiks. Et tal jätkuks seda, et tal oleks veel palju häid ja huvitavaid rolle ja meil oleks sellest ainult hea meel. Kas te niisugust häält talviste näitleja saladuste oskatega mulle reetad, kas tal tuleb osa kergelt kätte või näeb ta sellega väga palju vaeva, kuidas ta töötab? Muidugi ei tööta, tuleb väliselt paistab küll, et kergelt tuleb kätega, ei ole kunagi seda, et tema kõnniks ringi, et oh jumal, mina selle osaga hakkama ei saa või et mul on raske või noh, nagu Meika vahel käime, tekivad perioodid, et tei, kui et kuidagi enam ei pääse osale juurde, temal tuleb küll kergelt. Tundub nii, kuidas näitlejad elavad, kui nad tööd ei tee, kas nad omavahel suhtlevad ka palju või, või teatritöö pakub juba isegi palju omavahel suhtlemisvõimalusi või saadakse muidu ka kokku? Oi kui tööd ei ole teatris, siis on näitlejad väga õelad ja tigedad sest nad ei tahagi kedagi näha või nad kokku saavad, siis nad ainult kiruvad elu nii untsus. Aga kui töötunnus, siis on tore olla. Ei tea, kuidas seal Talviste on, kas ta käib ka palju teisi teatreid vaatamas ja teisi näitlejaid vaatamas ka oma teatritükke? Jäär ta vaatab kõik kõik etendused ära, kus võimalik on. Tema on alati kaasas etendused, mis kohapeal toimuvat on alati kohal. Kontaktis on ta teatrieluga kohe jäägitult. Tähendab, et ta siis inimesele on ka vist väga suur suhtleja või. Ja väga armastab seltskonda, liigub seltskonnas. Väga palju on tal kohtumisi rahvas, teatri publiku hoiab teda ja publiku lemmik. Kuidas te arvate, kas publik tuleb ikka veel nüüd, kus nii-öelda niisugune lavastajateater rohkem moodi on läinud ka konkreetset näitlejat vaatama, kas seal talvistel on ka oma kindel publik, kes tuleb tema pärast teatrisse? Ma usun, et kindlasti tema pärast tullakse alati, kui ikka on teada, Tertailiste mängib tükis kaasa, siis kindlasti on kohe tema, tema publik ja tema austajad.