Eile, 25. märtsil toimus Tartu Jaani kirikus rõõmustav sündmus. Estonia klaverivabriku omanik Indrek Laul kinkis Tartu Ülikooli Jaani kogudusele kontsertklaveri Estonia 225. Ettevõtlike eraisikute initsiatiivil on asutatud Eesti Evangeelse Luterliku kiriku toetusfond. Selle fondi nõukogu esimees ongi Indrek Laul, kes isiklikult selle klaveri kinkis. Indrek Laul kommenteeris klaverit ajendas mind Tartu Jaani kirikule kinkima soov anda ühiskonnale tagasi. Jaani kirik on üks Lõuna-Eesti kultuuri ja vaimukeskusi. Kirik on köetud, seal on suurepärane autentne akustikat, aga sellist head pilli seal ei olnud. Estonia 225 on korralik kontsertklaver, millel on võimalik esitada imelist loomingut suurepärastel muusikutel ja nendel, kes on selleks saamas. Tartu Jaani kiriku võimalus. Kontserdi- ja salvestuspaigana kasvab ja sellisena on see kingitus tervele Eestile. Mul oli mõte, et ma kingin selle fondi kaudu Tartu Jaani kirikule Estonia selle meie jaoks siiski veel uue mudeli kaks, kaks, viis ja see on suur pilt kammerkontsert klaveriks. Kui päris kontsertklaver on kaks, seitse neli, siis kaks meetrit 74 seitse, siis see kaks meetri 20 550 sentimeetrit lühem kui päris täiskontsertklaver. Ma mõtlesin, et see oleks üks ilus asi, kuidas ka tagasi anda. Et fondi esimene kingitus jõudis Tartusse tartlastel ja lõunaeestlastel südame soojaks. Me näeme, et Tartut soovitakse hoida kui eesti kultuurihälli kui eesti kultuuri linna. Ja sel teemal räägime veel edasi pianist Tanel Joametsaga, sest kes oskaks paremini kingitust väärtustada kui professionaalne pianist. Estonia klaverivabriku omanik Indrek Laul kinkis Tartu Ülikooli Jaani kogudusele kontsertklaveri Estonia 225 ja ta on ka Eesti Evangeelse luterliku kiriku toetusfondi nõukogu esimees. Fond loodigi eesmärgil toetada luterlikku kirikut, aga see kingitus, klaver tulevaid kiriklik sündmus, uue kontsertklaveri tulektor Tartu vanalinnas asuvasse uuesti üles ehitatud Jaani kirikusse on tegelikult märgiline kogu linna kultuurielu jaoks. Ja mul on võimalus nüüd vestelda pianist Tanel Joametsaga, kes on Tartus paljudes paikades kontsert andnud lisaks ka mujal maailmas ja vastan õige inimene meile märku andma, mida see klaver siis Tartu kontekstis tähendab? Kui palju üldse on Tartus kontsertklavereid, millel saaks soolokontserte anda? Noh, selles mõttes on Tartu haruldane kohta, et meil on tõesti väga palju kohti tegelikult, kus saab kontserte anda Vanemuise kontserdimaja, ülikooli, aula, Elleri kooli, Tubina Stein, veidiga paigad, maailmatasemel kontserdipaigad, ütleme nii, ja siis on veel täiesti Eesti tasemel kontserdipaiku ka veel üksjagu siin linnamuuseumi ülikooli ajaloomuuseumi ja aga Jaani kirik on selles kogu selles nimekirjas siiski täiesti haruldane koht, selles kirikus on väga-väga hea akustika, väga hea aura, inimestele meeldib seal käia juba ammu nagu ükskõik, mis žanris kontserdi seal ei korraldata. Siiamaani oligi, et nagu just pianistide kammermuusikamängijad olid seal nagu vaeslapse osas, et me käisime seal küll hea meelega selles kaunis kirikus heas akustikas mängimas. Klaver, mis seal siiani oli ikka üks kehvemaid, mis siin siinkandis näha on. Et nüüd sai, need on seal siis tänu sellele kingitusele. Koos selle paiga erilise kontserdipaigaga, need moodustavad sellise hea terviku. Ma arvan, et see Jaani kiriku tähtsus tõuseb veel Tartu kultuurielus. Milliseks repertuaariga siis nüüd see paik kõige sobilikum on? See on huvitav küsimus selles mõttes, et siiani on seal ju tehtud absoluutselt kõike nüüdismuusikat ja ja, ja kammermuusikat ja koorimuusikat ja, ja mis iganes muusikat seal seal suvine klaaspärlimängufestival, mis viib see aga mitte mingeid piire žanritele ja see kõik on juba kestnud mitte ühe aasta, vaid ikka pigem noh, nii kaua kui see Jaani kiriku renoveerimisest möödas on seal isegi selle vana kehva klaveriga ikkagi juba mängiti kõike žanrid. Selle uue klaveriga on kõik seesama ilmsed veel, pole veel rohkem. Jah, tõesti, Jaani kirik on ju kuidagi kujunenud mõnes mõttes kultuurikeskuseks. Esiteks ta annab tööd professionaalsele muusikule seal muusikajuht Elke hundile, kes omakorda siis korraldab, aga teisest küljest on ta olnud teiste korraldajate huviobjektiks. Ja isegi seal on mitu asja, esiteks see on lihtsalt selle akustika ja see aura, mis selles paigas on, aga väga, võib-olla ka just selle selle koguduse ja, ja selle juhtkonna, Elke Undi ja Johan Jäägeri selline avatud olek ja ka hinnapoliitika, nad on väga demokraatlikud, et selle tõttu ta ongi selline, et tõesti paljud korraldavad lähevad sinna hea meelega ja nendega on alati tore asju ajada nende inimestega. Väga positiivsed. Kui sa käed klaverile panid, mis su esimene mõte või tunne oli? No ma olin seal ikkagi kaks tundi selle klaveri taga ja, ja pigem just teine tund oli selline järjest positiivsemaid nõudis harjumist. Aga see klaver on väga helisev klaver, ütleks niimoodi, et et viimasel ajal, mis on isegi uued Steinway, mida ma olen siin-seal kohtunud, et tihtipeale ei olegi nii kandva kõlaga seal soprani registrist teise või kolmanda sektori klaver eriti just käesti kõrgelt registrist taime, mis seal oli täiesti lummavaid kellukesi. Vaat see on nüüd nende, selle jah, ütleme nüüd Indrek lauluaegse Estonia vabriku selline suund ongi olnud selline natukene natukene võib-olla helisevam, lahtise klaasja kõla. Sellega tuleb kohaneda ja seal on omad plussid ja omad miinused, aga, aga see, tal on vist nii pikki helisev kõla, see on igal juhul suur plus. Aitäh Tanel Joamets ja aitäh Indrek Laulule. Tartu muusikaelule hoogu andmast. Ma olen ka omalt poolt väga tänulik, et selline tõesti tore kingitus on tehtud. Jään huviga ootama lähemaid aegu, lähemaid aastaid.