Ikka, ja alati, kui kõlavad viibi kingihääl ja temagi tärlossell olen ma taas mõneks hetkeks ühes ajakirjanikest tulvil ruumis ja püüan sättida oma mikrofoni võimalikult lähedale sellele suurele mustale ja muhedal pluusi mehele, kes siin rahulikult oma lugusid jutustab. Ja hiljem palun väriseva häälega, et Mystergeng tervitaks mu kuulajaid, mida ta sõbralikult ka tegi. Uskumatul kombel oli täitunud ammune unistus näha silmast silma eest ehtsat musta Mississippi bluusimees. Viidi king oli Tallinnas kevadel nüüd juba rohkem kui paar aastakümmet tagasi ja arvasin, et täna sobiks meile just see koos U2-ga salvestatud bluusroki lik lugu, sest taas on kevad ja aprill, mis tähendab algust, valgust ja lootust ja seda, et armastus tuleb linna lahkamstotaal. Laul on talletatud Memphises 706 juunior äreniul rock n roll-i sünnipaigas sans stuudios ja U2 palvel osales salvestamisel Jack Lemend helirežissöör, produtsent, kes 1900 viiekümnendail sonis teiste seas juhendas ka karbeukinsid jonni, kässi. Cheryli levisid. Ajal. Helijälge ajas. Ilusat pühapäeva vikerraadiost Helgi Erilaid. Raimo Seljamaa ja tänased märgusõnad on aprill rokiklassikasse ja esimene muusikute esimesed albumid. Esimesed tähelepanu äratanud lood midaiganes. Nad Kinkowl ja laulu Get Yorkiks On ruutseks tissiks. Esmasalvestus märtsist 1946 aga oli aasta 1941, kui laulu autor povi trupp ja tema abikaasa alustasid sõitu Pennsylvaniast Hollywoodi teelt number 40, et siis sealt siirduda teele number 66. Ja nii saadi idee kirjutada laul rännakust läbi mitmete osariikide, linnade ja linnakeste laulu pealkirjaks plaanist Ruped, Getjorkikson, ruutfordi. Aga abikaasa ütles palju paremini ja just täpselt nii, nagu vaja, kõlab kett Yorkiks on ruut, siks tissid. Ja asi oligi otsustatud. Trupi ise salvestas laulu aastaid hiljem. Kaheteistkümnes aprill 1963 New York City linnahalli väärikas hallidest kividest hoone Manhattanil 60.-te põlvkonna hääleks kutsutud 22 aastane Robert Allen Zimmerman tollal juba Bob Dylan, astub esmakordselt ligi 1000 pealise publiku ette oma esimesel suurel soolokontserdil. Ajakiri Billboard kirjutab. Nii sünnivad legendid. Kui tila neilt küsiti, et mis laul see ikka on ja miks just selline laul vastas ta. Ega mul suurt midagi selle laulu kohta öelda pole, välja arvatud, et vastust teab tuul. Lugu valmis juba 1962. aasta suvel ja siis ka salvestati. Aga plaadile ilmus 1963. aasta Dylani albumil The Free vilin Bob Dylan. Avaloona Dylani esimene välja kuulutatud kontsert New Yorgis toimus neljandal novembril 1961 kaanegi väikesest jätter saalis. Ja nädalapäevad enne kontserti andis Dylan oma esimese raadiointervjuu kohaliku raadiojaama Taboli NAS-i toimetajale Oskar. Ja siis jälle meelde tuletab. Reserdueinbee nime on silmapaistvalt rei vastuv läikiva musta juuksepahmakaga pliiats peente vuntsidega litel ravitsejad oli kahtlemata pettumus oma usklikele vanematele. Kui ta rock n rollis oma vägeva tuti frutiga järje peale oli saanud tuli hitt aitäh nagu varrukast. Üks neist oli toosama long-tools Sarri mis tõusis 1956. aasta aprillis Billboardi rütmibluusitabelite tippu. Laulutegelased on tädi Mary, onu Chan ja pikk sale piiga sälli. Viimased kaks taganevad kiiresti alley hämarusse. Kui esimene, siis tädi määri nähtavale ilmub seda, kuidas nad alley hämarusse taganevad, püüdis litel litsalt laulda nii kiires tempos, kui suutis, et pätt foon, kes tema lauludest kavereid tavatses teha, sellega hakkama ei saaks. Hiide akt. Mchääli oli see fraas. Just kuid betoon tegi laulust lanktuaalsele ikka oma versiooni, nagu ka Elvis viitlid Jeedycocran. Kuulame natuke viimase rockabilly varianti. Rock n rolli ajalooaastate ja aastakümnete jooksul on aprillikuus lugematu hulk tähelepanuväärseid sündmusi aset leidnud, tuleb valida jäme räime. Otsustasime, et pink Floydi ei tohi mitte unustada. Nende tahaks. Sailev moon, Kuu pimedam pool. Üks rokkmuusika tähtalbumeid tõusis 1973. aasta aprillis tabelitesse ja nagu kirjas, tõsis seal tervelt 741 nädalat. Absoluutne rekord rokiajaloos. TOP10 singleid, pink Floydi palju pole 1979.-st aastast Prikide vool tartu ja 1967 suvi C4 play Musicale Ekspress kirjutas siis. See laul on täis kummalisi võnkumisi, kajasid hägusad melu, elektroonilisi vibratsioone ja huvitavaid harmooniaid. Ikka veel, aeg-ajalt on arutletud, et kes küll on ta siit Barretti kirjutatud laulu salapärane Emily on, kes ta on, on ta pilves unes või ilmsi. Rotzewootherson öelnud. Emily, võib-olla iga tüdruk. Helijälge ajas. John Chain esitaja statuut nende näitel, kes oli 1900 kuuekümnendatel, võib öelda ka ja siis Roxtedi rege saadikud Emaikalt. Skaa muusika hakkas kuju võtma 1950.-te 60.-te vahetus seal kokku sulasid Kariibi Kalüpso, Jamento, Ameerika džäss ja rütmibluus. Ja skaa. Muusika läks korda ka briti noortele, vähemalt sellele osale, kes nimetas end mozzeideks sõnast modernistid. Ja ma ikka kiire ja kaasakiskuva rütmiga laule kuulates kasvasid üles ka 1970.-te briti noored ja Kesk-Inglismaal Caventris elavaid noori muusikuid mõjutas ka nii loominguliselt et nad võtsid selle omaks, põhimisid sellesse punkrokki, agressiivsust ja teravust. Laulude tempo kiirenes ja pillide valik täienes 1979. aasta aprillis pealetungi alustanud skaari vaeval uuestisünd või siis teine laine briti kuningriigis sai ka oma nime do Tõun. Nii kutsuti salvestusstuudiot, mille oli rajanud Jerry tämmers Britiskaa grupist OSB shows, kelle lauludes oli Thatcheri ajastu Inglismaa jaoks tähtsaid teemasid sealhulgas rassism ja tööliste võitlus parema elu-olu eest. Suureks hitiks õessbeeželusi kõhustaund, kummituste linn on natuke aeglasem, tuttavas rütmis. Hoopis kiiremas skaaritmi valis Londonis Camden Townis sündinud männess hullus. Nime olevat nad leidnud ühe ja maikatund toimus ka ja regimuusiku prints masteri laulust. Ja nagu kirjutatud Mäednes õli üks kõige mõjukamaid efektsemaid bände, kes tõi do Tony rütmi, briti rokipeavoolu. Esimesel juunil 1967 ilmus esimene David Bowie album ja kuuldu oli plaadi avalugu onu Arturist. Tundub, et selle plaadi juured on harali ulatuvad kõikjale, on hiljem öelnud rokkija vodevill briti Music kool. Ma ei teadnud siis veel, kas olen ma näks Miller, briti comedian või Elvis Presley nüüd biitlite öös, äpi Rõud stuudios. Aasta oli 1964 ja aastaaeg suvi. Nõuded Playst sai biitlite neljanda albumi pidus forsseil avalugu. Esimesel aprillil 1973 andsid John Lennon ja Yoko Ono New Yorgis pressikonverentsi ja teatasid, et on rajanud uue riigi notoopia millel pole piire, basse ega seadusi, välja arvatud inimlikkuse seadused. Utoopia, riigil pole juhte ja kõik seal elavad inimesed on selle riigi saadikud ning Yoko utoopia saadikud paluvad diplomaatilist puutumatust ja tunnustust. ÜRO-l oma kodusissekäigu juurde. Dakota Bildringus paigutasid nätsildi Nutoopia saatkond. Riigilipp Ta oli lumivalge ja riigihümniks John Lennoni albumil mainud geimz neli sekundit vaikust. Utoopia on tulnud sõnadest New utoopia, siis uus utoopiline ühiskond. Muidugi oli sellisel avaldusel kindel põhjus. Märtsikuus oli jook õuna saanud elamisloa ühendriikides küll Lennonile seda ei antud. Ja nii leiate sinnad omased piirilises pöördumises kujuteldava ideaalriigi, kus inimesed saaksid elada vabalt nagu laulus, imetlesin. Paar aastat varem, aprillis 1971 olid kõik endised biitlid omas inglitega briti tabelites ja need on kõik vanad tuttavad lood. Laod laid, sisemine valgus, muusika salvestas George Harrison Indias jaanuarist 1968 Iiemmai Bombay, nüüd siis Mumbai stuudios koos kohalike muusikutega vokaali, aga mõni nädal hiljem Londonis. Tekst põhineb, laod söö taotud singi 47.-le salmile, Linnart Mälli tõlge. Uksest väljumata mõistan taevaalust aknast vaatamata silman taeva kulgu. Mida kaugemale matkad, seda kaugemaks jääb mõistmine. Nõnda õnnis inimene mõistab liikuma. Ta nimetab nägemata. Ta täiustab toimivate. Ja nüüd laulust, mida on plaadistanud nii John Lennon kui Paul McCartney 14. aprillil 1955 tuli kauges New Orleansis stuudiosse väärikalt see alati naeratav must mees istus klaveri taha ja mängis heliplaadile oma uue nakatavalt kaasakiskuva loo. Ta laulis, kas pole kahju? Lausa häbiasi, et sa mulle hüvasti ütlesid. Mu pisarad voolavad nagu vihm ja see kõik on sinu siin. See mees oli 27 aastane rütmibluusilaulja ja arene pianist Anton Fachtoomina ja laulust, ent Sheim sai 1955. aasta kevadel kõige kuumem rütmibluusisingel Ühendriikides. Kuigi raadios mängiti rohkem universiooni samast doominolaulust, sest olid ju 1900 viiekümnendad. Ning vähemasti lõunaosariikides eksisteeris kaks Ameerikat. Must ja valge. Robert Johnson ja from antelleyt Eric Clapton nimetanud Johnsonit enda jaoks kõige-kõige olulisemaks bluus muusikuks. Ja läbi aastakümnete on ta tema laulude poole ikka ja jälle pöördunud. 1966. aastal asutasid sinise päike reelt Clapton ja Jack Brush Cream nimelise trio. Samal aastal ilmus ka esimene album Fresh Cream värske koor ja sealt Erik Raptoni töötlus äsja kõlanud Roberts Johnsoni loost foondil leid. Ja nüüd veel üks pluusi suurkuju, McKenna Morgan filt madivoodaks. Sellest madivoothersi laulustama nime leidnud veerevate kivide Rolling Stones grupi pika loo alguses oli aprilli omamoodi tähtis. Kuu. 15. aprillil 1966 ilmus album Afthermas võiks vist tõlkida tagajärg tulemus, mida mitmeski mõttes peetud Stoneside teetähiseks. See oli nimelt esimene plaat, millel olid ainult might Sägeriagi Richardi loodud laulud siis puhtalt bändi enese originaalmaterjal kitarrimängija, selle plaadi lugudest suuresti vaid Kiifi tööks. Tal tuli kõvasti harjutada ja harjutamine teeb teadagi meistriks. Rajanud Johns, mängisime igasuguseid põnevaid pille, nagu siit tar marimba ja Tultsimer. Muidugi käis asja juurde ka suupill, sest mitmete albumi laulude juured olid Chicago elektrilisest pluusis. Plaat Afthermas salvestati Ühendriikides Californias. Kohalikud kriitikud kiitsid. Üks neist kirjutas Afthermas, näitab, et need endised pluusi traditsionalistid on astunud roki pantonile lillani ja biitlite kõrvale. The Rolling Stones on midagi enamat kui lihtsalt grupp, Rolling Stones on elulaad, kirjutab debüütalbumi ümbrisel nende toonane mänedžer Lucca Õulian. Aga pluusiastonson endiselt lahutamatud. 1016 ilmunud Chicago bluusiklassikast koosnevale albumile bluuenlansam sai osaks mitmeid auhindu, nende seas ka Grammy kui aasta parim traditsioonilise bluusialbum. Nüüd aga esimeselt albumilt mis kandiski nime lihtsalt Rolling Stones. Chimmyriidi poolt tuntuks lauldud hanistaidu. Aastad on kusagile kadunud ja taas olen ma kontserdil ühel oma unistuste kohtumisel. Laval on minu jaoks stiil, see jäälegantsaim rokimees, kelle hääl on paik võrgutav, igatsev, pehme ja saladusi täis, kui ta seda tahab. Aga ta võib ka raju rokkar olla keset oma lavashow vägevat tulevärki. Tookord Tallinna kontserdil oli Bryan Ferry just selline. Ja selle meenutusega ongi ilus lõpetada. Esimene Roxy Music album ilmus 1972 ja seejärel esimene singel. Singliloole pani inglise popkunsti isa Richard Hamiltoni kunagine lemmikõpilane ühe oma maali järgi.