Tere eetris portaal tehnoloogiakommentaar esitab Kristjan Port. Kujuta ette olukorda, milles panustad oma aega ja asukohta vestluseks teise inimesega. Aga see teine kodanik pöörab sulle vestluse ajal seljaaja ja asukoha ohverdamine väärib siin omaette tähelepanu sest uuemal ajal enamasti soovitakse hoida need endale kohtuda inimestega sotsiaalsete kulude suhtes, säästlikuma elektroonilise kirjavahetuse kaudu. Siis oled ju oma aja ja koha peremees ning valid, millal ja kus kirjale vastad. Seda häbematult tundub näites toodud olukord, milles vestluskaaslane pöörab sulle selja. Enamasti siiski nii ei juhtu, sest inimestes on alles mingi valve pieteeditunne. Aga see ressurss hakkab vist otsa saama, sest üha normaalsem on, kui kaaslane, haarab keset vestlust taskust telefoni ja keskendub mõneks hetkeks sellega tegelemisele. Millegipärast omistatakse taskutelefonile tähelepanu osas inimese ees eelisõigus nähtusele oma nakkab efekt. Kui üks vestluskaaslane muudab inimeste aja telefoniajaks kiikab aparaati siis teevad seda tihti teisedki kohalviibijad. Nähtust uurinud teadlased osutavad uue normaalsuse kujunemisele. Taoline areng on üllatav, kuna varasemate uuringute põhjal selgub, et inimesed hindavad suhteid selliste partneritega halvemaks, kes vestluse ajal suhtlevad oma telefoniga. Taoline areng on üllatav, kuna varasemate uuringute põhjal selgub, et inimesed hindavad suhteid selliste partneritega halvemaks kes vestluse ajal suhtlevad ka oma telefoniga. Samuti on leitud, et näiteks sõprade või perega lõunasöögi ajal telefoni kasutamine langetab sündmusele hiljem omistatavad heaolu hinnangut. Ja üha enam leiab kinnitust seik, et telefoni kasutamise osakaalu kasv liigub vastassuunas tajutud õnnetundega. Seega paistab, et telefoni teel on oma väike kui oluline mõju suhete kvaliteedile. Mõnedes kodanikes ongi hakanud kasvama rahulolematus iseenda ja telefoni kooselu osas. Neist mõned on telefoni laadinud kasutamist jälgiva rakenduse, millest saadakse enamasti üllatusena teada, kui palju aega päevast kõneseadmest taskuarvutiga suhtlusele annetatakse. Maailmas hinnatakse etele, ponile omistatakse päevast keskmiselt paar tundi mis teeb aastast ühe kuu. See oleks siis kuu, mille jooksul kordagi magatakse ja tegeletakse pihusuuruse ekraani vaatamisega. Juhtunust arstile rääkimine kutsub tohtrist tõenäoliselt esile mureliku pilgu. Võib-olla isegi diagnoosi. Ometi suures pildis telefoniga suhtlemisele kuluv aeg paisub. Paistab, et keegi ei oska heaolu vähendavale nähtusele pidureid panna. Rahvatarkust ja vait, et mõnikord tuleb abi üllatavalt suunalt. Google korraldab sellel nädalal Californias tehnoloogiakonverentsi Google i jõu või input output 2018 milles peadirektor Sander pidžaim kuulutas välja uue androidi versiooni koodinimega P. Uut nutitelefonide operatsioonisüsteemi võib pidada äri mõttes vastuoluliseks ja samas värskeks tuuleks heaolu dimensioonis. Nimelt võib seda pidada esimeseks operatsioonisüsteemiks, mis püüab telefoni kasutamist vähendada. Uus android sisaldab rea nõndanimetatud heaolule orienteeritud omadusi, milledest osade eesmärk on aidata kaasa telefoniga mõistlikuma suhte kujunemisele. Muuhulgas informeerib tarkvara telefoni kasutamisele kulunud ajast. Tuletab meelde, kui kasutust peaks vähenema Ma ja püüab juurutada harjumusi, mis vähendaks kiusatust telefoni kontrollida. Näiteks uneaja lähenedes hakkab telefon tasahilju ise magama jääma vaigistades teateid ja muudes ekraani üha hallimaks. Sel teel parate osutada abi kasutades mõistliku unehügieeniharjumuste kujunemisele. Seoses uue tarkvara välja kulutamisega mainiti, et pea kolmveerand telefonikasutajatest sobivat leida suhetes tehnoloogiaga teistsugust tasakaalu kui nad hetke levivad. Paraku ei saa nad selle nendega ise hakkama ja vajavad abi. Tarkvara tootja jaoks on ju igati loogiline pakkuda lahendusi klientide vajaduste rahuldamiseks. Samas tähendab silmside vähenemine ekraaniga otseselt majanduslikku kahju lugematutele, telefoni kaudu kliente otsivatele, teenustele ja rakendustele, mille sissetulek on seotud inimeste tähelepanu edasimüügiga. Mõne suure teenuse puhul võrdub kontakte ja vähenemine miljonitesse dollaritesse ulatuva käibe langusega. Samal ajal kahjustab teenuse õhu väga kliendi langeb heaolu, kuna siis kannatab side kehalise ja vaimse tervise halvenemise tõttu. Nüüd siis paistabki, et IT-ettevõtted on hakanud probleemi tajuma ja muuhulgas ant Facebook hakanud pakkuma ideid, kuidas kliendid võiks oma heaolu nimel nende teenuse kasutamist optimeerida. Apple'i ayus ja androidpõhistele telefonidele on loodud vastavaid rakendusi juba pikemat aega. Ja nüüd siis püütakse inimesi ohjeldada juba telefoni toimimiseks loodud tarkvara tasemel. Google lubab, et Ta on alles algusega ja neil on telefonikasutajate heaolu edendamiseks loodud pikemaajaline strateegia. Ja vahest hakkab tulevikus siis telefon sinuga pahandama, kui katkestad selle tõttu inimestega suhtlemise. Google'i konverentsil tutvustati muuhulgas ka uut kasutaja eest ise kõnesid pidada oskavat virtuaalassistenti. Seega pole välistatud, et tulevikus räägivad telefonid omavahel ja inimesed omakeskis.