Astume nüüd sammu edasi kahe võetud piiritähise Piccolo ja kontrabassi vahel. Partituuris asuvat löökidest korrus allpool poeg ja inglissarved. Nad on samuti puupillide rühmatäieõiguslikud liikmed, seda enam, et need pillid on tõepoolest puust valmistatud. Sümfooniaorkestris puhub neid enamasti kaks kolm meest, praegusel hetkel on aga stuudios üks mees kahe muusikainstrumendiga. Oma tööriistu tutvustab Eesti raadio ja televisiooni sümfooniaorkestri liige Heldur Värv. Mille poolest erineb Freudist kõigepealt? Poel on teistsugune huulikud löödil. Kui Fredil oli meil tegemist aukuulikuga siis poel on kahekordne lest tuulik mis on valmistatud selleks spetsiaalselt kasvatatud pilliroost. Trusti puust, nagu me nimetame teda ja kui nüüd keegi juhtunud nägema, et mõni oboemängija pillimees istub kuskil ja kaabib midagi vaikset noaga, siis, siis ta teeb kindlasti Deproste ehk seda huulikut. Kuidas võiks iseloomustada oboe tämbrit. Tammer, nina tämbriga sobib hästi idamaiste palade esitamiseks ja koos teiste pillidega rikastab orkestri värvi just tänu oma erilisele justanud ämbrile. Kuulame, kuidas eriline tämber kõlab. Ütleme ulatus on flöödiulatusega üsna võrdne ja kaks pool oktaavi umbes registrit nagu ikka tavaliselt madal register. Keskmine, mis on kõige mugava, kõlab kõige paremini kõrge register ja muidugi see kõige kõrgem lagi, mis on kõige ebamugavam ja isegi tihtipeale võimatu mängida. Mõnes partides on nii kõrget noodid. Vaataksime ühte muusikanäidet madalas registris, see on katkend Šostakovitši seitsmendast sümfooniast. Orkestri näide on küll mõnevõrra komplitseeritum, sest ta on antud kaalunina, mille esitamisest võtavad osa klaarnetid. Oboe mängib siin oma partiid koos inglissarvega, milles teeme eespool lähemalt juttu. Rütmi tugevdab klaver. Osaliselt puudutas sinu poe muidugi ka keskmist registrit, järgmises näites aga domineerib keskmine register. Tuntud teema Luikede järvest. Siia veel üks näide samast balletist Kakso poed väikeste luikede tantsus. Oboe tehniline liikuvus ja omapärane värv on toonud selle instrumendiga džässiloomingusse. Ansambel, mis esitab nüüd Kirki käo serenaadi, koosneb peale oboe veel klaverist, kontrabassist ja löökriistadest. Oboe sugupuu kõige vanimaid esindajaid on leitud Antiik-Kreekast. Hellasesse aga tungisid need kunagi Frügiast, mida muusikaajalugu täie õigusega nimetab muusikainstrumentide hälliks. Kreeklased ei võtnud patenti oma armastatud instrumendile. Peadki levista edasi Vahemere äärsetes maadesse. Ja kui alguses oli juttu, et heliloojad on opoele andnud erilise koha idama koloriidiga palades siis otsese seose tõttu pilli väga auväärse kohaga vastavate maade folklooris. See pole muidugi veel oboe niisugusel kujul, nagu täna. Kõikjal on eri laadilised esindajad ka meie roopilli, mis välimuselt jääb poest hoopis kaugele, võib pidada Helleenide aulase ja tänapäeva oboe üheks vaheastmeks. Enam-vähem opoe kaasaegne kuju oli olemas, seitsmeteistkümnendal sajandil orkestrites aga tuli. Ta koosseis oli selle kohale 18. sajandil. Eriti armus tema külasse lüli, kes kõik oma partituurid opoedega üle värvis. Ka Johann Sebastian Bach kasutas oboeede perekonna mitmesuguseid esindajaid pris ohtrasti. Georg Friedrich hindel aga kirjutas mõnedesse töödesse nii keerulisi partiisid, et isegi tänapäeva pillimehed on nende mahamängimisega suurtes raskustes. Flöödi ja oboe ühesugune ulatus annab võimaluse neil mängida koos mille tulemuseks on segatud tämber. Kuidas see erineb puhtast oboe kõlast on võimalik kohe võrrelda kahe kõrvuti paigutatud näite varal. Katkend pärineb pise Arleeslanna teise süüdi menuetist. Tihtipeale pärast pikemat soolot on kuulda kõva hingeldamist, aga mis teed oboe mängu just nii raskeks? Kõigepealt võiks arvata, kui pillimäng on raske jätta, siis pill nõuab eriti palju õhku. Poel on vastupidi, oboe nõva puhkpillidest kõige vähem õhku tekib õhuülejääk. Sellesse hingeldamine tekibki. Eelmises saates rääkisime ka kahest põhilisest mänguviisist, stacaatust ja legaatost. See on maksev samuti oboe ja kõigi tulevikus tutvustatavate instrumentide kohta. Näiteks krigi Norra tantsus number kaks leiame mõlemad moodused lühendatud kujul. Ilusale kaato näitena võime tuua Straussi Donsuannist katkendi. Kui kuulata Ülo Vinteri süüti paunvere või vaadata tema balleti kevade, siis hädavarest kiirt saadab leitmotiivina oboe. Autor kasutas sinu poe kõrge registri kitsast ja veidi hädist kõla. Kuidas inglise arre võiks iseloomustada, tal on kõige fotopoest olla madalam haarandalt tüseda Bildoni, seal suurem. Kauni inglissaare soolo leiame Vošeke sümfooniast uuest maailmast. Oma nimetuse sai inglissarv kahe eri tähenduse kuid ühesuguse hääldusega prantsuskeelse sõna segamini minekust. Nimelt tollal, kui see eksitus juhtus, oli inglissarv oma kujult praegusest erinev ja teda nimetati selle tõttu nurgeliseks arveks prantsuse keeles kõlaste nimetus, korrangli. Et täpselt samuti hääldatakse ka Inglismaad, muutus kellelegi kirjatarga vahendusel nurgeline sarv inglissarveks. Aga see nimetus, kuigi ekslik tema kaunidus ei kahanda. Kaunistustest aga kirjutas väga poliitiliselt Bellioos. Tema kõlavärv ei ole nii terav kui opoel. Talle ei ole kättesaadav see külaviiside lõbus liikuvus Misso poele. Täpselt samuti ei suudaks ta helides edasi anda hinge vapustavaid kaebeid ja talle on peaaegu kättesaamatu põletava valu väljendamine. See hääl on mõtlik, pisut nukker, unistav ja küljelt üle selleks, et tõmmata endale vajalikku tähelepanu. Tema kõla kätkeb endas midagi unustuse hõlma vajunud ebamäärast kaugelt ja see annab talle erilise piilised kõigi teiste ees, kui tekib vajadus kuulejat liigutada, äratada hinges minevikku, kujusid ja tundeid. Või kui helilooja tahab panna helisema hellade mälestuste pühamaiki. Inglissarvel on väga palju ühistaldiga ja orkestris kasutatakse teda väga sageli koos aldirühmaga kuulamegi nüüd ühte näidet, siin on tegemist Tšaikovski Romeo ja Julia. Inglissarve kasutatakse siiski mõnikord ka tantsulistes palades. Näide Ravellil Hispaania lapsoodiast. Ja viimane helilõik tuttavast Ravelli poolerust. Siin kuuleme üheskoos mängimas kõiki praegu kasutusel olevaid oboe sugulaspilli. Niisiis oboed, nõndanimetatud armast Soboed, obodamuuri ja inglissarve meloodiat toetab ka kaks klarnetit. Head jälle kuulmist teemal klarnet neljanda novembri muusikalises tunnis.