Ester Mägi meeskoorilooming on sündinud seitsmekümnendatel, kaheksakümnendatel ja on lisandunud üheksakümnendatel aastatel. Nii kaua on olnud ka NATO repertuaaris, et Olev Oja ja Kuno arengu olid väga Ester Mägi austajad ja praegune koorik generatsiooni koosseis ja ma tahan, et selline väga väärtuslik eesti klassikaga sellel generatsioonil oleks kavas. Mehed. Ester Mägi. Sellised pärlid sõltuvad kava iseloomust on meil kavades. Kas alga mõni kuri lugu, mis kogu aeg kontserdis? Kontserti on varrukast võtta. Ja viimasel ajal on palju laulnud üks hetk tuule tuba. Tõsi küll, see nõuab suurt saali ja orelivõimalusi. Jõulude ajal on kindlasti jõuluõhtul imekaunis murdunud aer on olnud kavades kirko, kellel on viimasel ajal on väga palju ja siinkohal tahaks ütelda seda, et kui ma Jaapanis Nagoyas meeskooriga tegin eesti muusikakava siis Kerpo, kellel oli kavas ja see pälvis nende koorilauljate ja publiku äärmiselt suurt huvi. Kerko Kell, kui Ester Mägi selle laulu kirjutas, siis ma mäletan, et see juba tekitas siis furoori. See oli midagi täiesti uut. Algas tõepoolest, see tekst ise on juba niivõrd mõjuv. Ja siin saab ainult imetleda Ester Mägi meisterlikkust selle teksti põhjal selline kompositsioon luua ja tal on tõesti seal väga huvitavaid, mitte tavapäraseid võtteid. Ilmattakti, mõõduta muusikat, kus teksti räägitakse ja väga arendatud nii nagu Tekski, dünaamiline. Aga kuivõrd mugav on ester Mägi koorimuusika lauljatele koorile laulda. Ester Mägi ei kirjuta kergelt, kui rääkida koolitehnilisest aspektist temale omane kristalne helikeel ja tema harmooniat ja tema mõtlemisviis ja tema poeesia, et ta ei anna säält oma fantaasias järele, et mugandada või maanduda koori jaoks koorile, tema tahab oma mõtet väljendada ja meie asi on see elavdada. See muusika on nii, et ma mäletan seda plaadistamise perioodi, et ta oli vokaalselt ja oli ka vaimselt väga pingutama, sest et Ester Mägi mõte ja poeesia see nõuab väga kontsentreeritud vaimselt kaaslasele. Kui kogu aeg ainult siis muusika elatub tähendab, ma saan asjast aru niimoodi, et kogu. Plaaditäis muusikat on uuesti lindistatud, see ei ole võetud Eesti raadio või kuskilt mujalt arhiivides fonoteegi riiulitel. Ei, me põhimõtteliselt ei võtnud, sest ma tahtsin, et selline tervik Ester Mägi looming, et see oleks tehtud praeguse koosseisuga ja praegune koosseis laagrist osa. Ja oleks selle praeguse aja väljund. Kust üldse selline mõte pärineb? Mõte vaevas mind tegelikult tükk aega, sest ma tundsin, et kuna Tormise triloogia oli käsil ja siin orkestriteoste plaadistamisi, et tundsin, et, et me oleme kogu aeg Ester Mägile võlgu. Lõpuks tuli lihtsalt see aeg võtta ja ära teha. Kuna meeskooriloomingut neid lausa plaaditäis ei ole ja segakoorid kammepoid vääriksid täiesti eraldi plaati, mis on kahetsusväärselt olemata. Siis me kutsusime partneriks ülikooli naiskoori. Ester Mägi ise oli sellest huvitatud, et ta seda kooli väga austab ja austab väga Vaike Uibopuu oimupuud kui dirigenti. Ja nii sai ka siis meeskoori neljakümneminutiline lisatud 20 minuti jagu naiskoori parimaid laule. Tartu Ülikooli akadeemilise naiskoori peadirigent Vaike Uibopuu. Nii palju kui mina olen jälginud teie koori kontserdikavu ja esinemisi. Ester Mägi on alati teie koori repertuaaris olnud. See on päris õige tähelepanek. Ülikooli naiskoor on puutunud kokku Ester Mägi loominguga. Ta enda vahendusel ka hääletan. Päris niisugune huvitav lugu oli, kui ta kirjutas Piet A, mis teatavasti on väga keeruline lugu ja me kõik paljundasime, hakkasime tegema. Ja siis ei tulnud see meile ja ja tegime kindlasti esterile palju meelehärmi sellega. Aga siis hiljem on ta seda kohendanud ja Olev Oja soovitusel viimasel ajal on ka koor paremaks läinud. Võttis perfektselt neid käike ja, ja oli üllatav, et et neile väga meeldis see laul. Sellest laulust võiks muidugi pikemalt rääkida, aga varem oleme laulnud tema vahtralt valge pilvedele. Ja mäletan riivadel kardasse 91. aastal, kui me võtsime osa konkursist, siis see laul sai hindeks 99,6. See oli peaaegu 100 punkti. Laul oli nii mõjus, et rahvusvaheline žürii oli hämmingus täiesti. Et ja meie ise ka, et väga hästi tuli välja. Ja on hea meeleolu tekitanud muidugi palju laule veel, aga, aga just need kaks väga väga tähtsat lugu on meie elus. Meid saatnud. Vägi on ise väga hinnanud Tartu ülikooli akadeemilist naiskoori ja, ja tema on üks nendest eesti heliloojatest, kes alati ju kirjutab laule konkreetsele koorile. Kas vahtralt valge pilve peale on ka Ülikooli akadeemilisele naiskoorile pühendatud? Vaat seda mina ei tea, aga meie laulsime teda esimesena tõesti. Aga see lihtne ühendust küll kusagil ei ole. Me oleme seda laulnud mitu mitmel hooajal jälle uuesti üles võtnud, et kuna see kooriu uueneri igal sügisel, siis Meremäe otsast peale töötame jälle. Ja siiamaani on ta meeldinud väga. Muidugi, neid laule on rohkem ja, aga ma pean ütlema ei ole kerge õppida. Sest kõik see on niivõrd been, mis sa on kokku komponeeritud ta nii filosoofilises plaanis kui ka puhthell pildi ajast. Ja kui siis selle tuumani jõuad, kui jõuad, mõtleks, siis on see täiesti mingi elu, mis lummab lauljaid. Nad ütlevad, nad lähevad transsi. See on täiesti uskumatu. Aga mis teid kui dirigenti Ester Mägi loomingus võlub, sest ega ta ei ole ju kerge helikeelega looja? Jah, minu soovid ja ettekujutused on üsna kõrged, aga ma ei ole veel oma kooridega päris sinna lähedale jõudnud. Sest see vajab peente helide taju. Ma arvan, et Ester Mägi looming on väga terviklik. Üks teos on nii terviklik, ta ei ole mitte midagi üleliigset, mitte midagi vähe. Et seal fenomenaalne, mida, mida ta suudab teha. Teilt Ester Mägi oleksin ma tahtnud küsida sellist asja, kuivõrd oluline on heliloojale see, et tema looming jõuab digitaalhelikandjale. Ma tean, et osad dirigente näiteks ütlevad, et nad ei armasta kontserti, terve nad ei armasta helisalvestusi, nad eelistavad Eli teoseid esitada kontserdi ettekandes nii-öelda elusas ettekandes, aga kuidas helilooja tunneb? Mõlemad asjad on väga head kui ka kontserdil ette kantakse, aga seadistus või lindistus, see on ka väga hea, sellel on nagu niisugune laiem, laiem pindvel ta jääb kauem nagu püsima, ütleme nii. Muidugi noot jääb ka, aga, aga on ta on olemas kusagil kusagil säilitatud juba juba valmis kujul. Kui Ants Soots tegi sellise ettepaneku arvestada niisugune heliplaate ja palus teid appi valima kooriteoseid eeskätt just rammi oli teil kohe pilt selge, mida te tahtsite, et oleks kindlasti sellel paadil. Vaat seda küsimust meil üldse ei tekkinudki, nemad ise valisid. Nii et käest ei ole küsitudki, ma saan sellest, Margus on nii puhtpraktiliselt, neil olid need asjad juba noh, nii nagu repertuaaris olnud ja küllap ta sellepärast läkski, nii et ma oleks võinud muidugi protesteerida, aga no ei olnud vajadust. Ma leidsin, et need olid enne ette kantud juba ja ma juba teadsin, umbes, mismoodi nad kõlavad ja mis, mis nad endast kujutavad, nii et see oli hea valik. Te olite helisalvestuse juures ise, kas te jäite absoluutselt kõigega, mis läbi mikrofoni lindile jäi rahule? Eks alati tekib niisugune mõte, et võiks natuke teisiti olla, aga aga interpreedid on ka omad ideed ja jah, ja, ja, ja mõni asi lihtsalt tuleb hästi välja ja mõni asi ei tule, võid proovida ja proovida ja ja ei hakkagi tulema, nii et ega midagi ei ole teha siin täna mitmel puhul külas, mitte nüüd ette ehitena, aga faktina, et Ester Mägi helilooming ei ole just kergete killast. Jääd, koorid ei söanda seda alati oma kavva võtta, lihtsalt sellepärast, et muusika on väga sügav ja raske ja ei tule kergelt kätte. Nii ta, nii ta on kahjuks. Ja kõik see, mis teie muusika interdotatsioonina teieni on jõudnud, teie olete sellega rahule jäänud. Pea, aitäh teile ja loodame siis järgmist heliplaati segakoorilauludega. Ootame.