Tähelepanu kutsume raadioaparaatide juurde kõiki vaidlemis himulisi. Tänane saade on jällegi veidi erinevate mõtete väljaselgitamiseks ja nagu alati, uue teema puhul leiatega raadiolehest täitmist ootava tabeli Ja nagu alati, võetakse arvesse ka käsitsi valmistatud paberid, kui nad täpselt vastavad originaaltabeli mõõtudele. Omapäraste joontena, mille poolest tänane saade kõigist oma vanematest vendadest erineb, tuleks nimetada, et seekord ei püüdnud me välja tuua ühtset teemat kuna tabel moodustab vaid esimese lüli terve küsimuste ahela eesotsas. Ühtlasi on algav saade koos talle järgneva harutlusega juunikuu keskel. Saatesarja lõpuks. Kas sari edaspidi jätkata, oleneb palju teistkuulajaks. Täpsustamised jätame muusikalise tunni lõpuks. Nüüd aga soovime teile mõnusat ja tähelepanelikku kuulamist. Kuidas meeldis, kui meeldis hästi, märkige talongile A Vista üks plussmärk. Kui ei meeldinud, siis miinus kui teie hinnang aga on, vahepealne muusika jättis teid külmaks, kuid vastumeelsust ei tekitanud siis väljendada oma suhtumist ümmarguse nulliga. Niisiis kordan. Kui meeldis, siis märkige talongile A Vista pluss. Kui ei meeldinud, siis miinus. Ja kui muusikapala jättis teid külmaks, siis null muide, palve kõigile tabeli täitlejaile piirduge üksnes antud märkidega järge, teistsuguseid hindamissüsteeme, kasutage. Kui süsteem muutub, siis anname täiendavaid juhendeid. Mispärast nii küsis endalt noor Arnold Schöönberg, kui ta veel ala Richard Wagner komponeeris küsis ja tõmbas paksu joonega maha kogu seni valitsenud muusikateooria. Selle asemele leida iseenda helisüsteemi 12 toonitehnika mille põhjal ei saanud keegi enam nõuda ühegi dissonantsi lahendamist. Mispärast kirjutan Mawer sümfooniaid, ütles endale Gustav Mahler. Mis pärast, kui muusikat tehakse üksnes tuleviku jaoks? Mispärast mõtles üks hallipäine vanapiiga ja näppis närviliselt oma kuulmisaparaadi elektripatareid? Mispärast see aparaat ei tööta enam? Just praegu võisin veel täiesti laitmatult kuulata Beethoveni avamängu. Aga kui algasid need Bergi variatsioonid orkestrile. Vanadaam paigutas veel kord aparaadi kõrva, kuid jooksis siis pead vääristades kontserdisaalist välja. Heliloojad faasist hindemitiniaga mõlgutasid mõtteid. Mispärast sarja Schellenberg, neid, kes kaitsevad tonaalset muusikat. Miks nimetab ta meid dogmaatikuteks, kui ta enda 12 toonisüsteem on kõigist maailma dogmadest kõige dogmaatilisem? USA-s, kuhu Schellenberg Viinist 1933. aastal emigreerus? Digital eks ekstravagantne Hollywoodi filmiettevõtja ving talverg ettepaneku koostööks. Kõigepealt pidi helilooja talle komponeerima muusika kolossaalselt super õudusfilmile hea maa. Aga kui lilleliselt ahvatlevalt Alberg kogutavaid tagaajamisi ja kirevat sündmuste rida ette ei maalinud muutus Schönbergi näoilme ikka pilvisemaks. Lõpuks lõikas ta vahutava produtsendi kõnevoolu katki küsimusega. Mispärast nõuate te siia veel muusikat kui filmis juba niigi on sündmusi palju. Ja muidugi, mispärast. Praegu kuuldud muusikapala ootab teie hinnangutel rongile pen Marcato. Juhime teie tähelepanu sellele, et talongide täitmine käib täna horisontaalridades. Niisiis palume jällegi märkida teie suhtumist tähistav tingmärk kas plussi, miinuse või nulli näol. Talong pen Marcato. Et kohe järgneb uus muusikapala, siis veerand minutit vaikust teile otsustamiseks ja hinnangu märkimiseks. Palun hinnata endises süsteemis talong kaapo. Kordan oma hinnang, kandke salongile kapo. Täna kuulete helilindilt üpris haruldaste lauljate hääli. Mõistatage palun, kes on esitaja ja kes laulu autor? Esitaja ja autor ühes isikus oli suur must nokk, Kaur. Mitte asjata ei nimetame oma sulissõpru lauljateks. Nende häälitsuste son palju muusikat. Hiljaaegu toimus Viini Teaduste akadeemias huvitav diskussioon Ungari biomuusikoloogi Peeter sööki ettekande ümber. Jah, isegi nimetus Biomusikolooge on meile harjumatu ja selle ala töötajaid terves maailmas ilmselt väga vähe. Kuulame nüüd ka meie peeker sööke heliülesvõtteid, et heita põgusalt pilk muusikalise maailma, mida kätkeb endas lindude laul. Peeter sööke, uurimismeetod seisneb selles, ET lindistatud linnulaulu mängitakse mitu korda aeglasemalt mistõttu muutuvad tunduvalt madalamaks ja paremini tajutavaks helid ning avaneks selgemini ka laulu ülesehituslik külg. Intervallika Rütt. See on piltlikult öeldes heli asetamine luubi alla. On linde, kes tekitavad 200 kuni 300 ning rohkemgi heli sekundis. Inimene aga tajub vaid 15 20 heli. Alles aeglustamisel selgub vidina või siristamise sügavam olemus. Ilmneb, et lindude laul, see on muusika. Õigemini bioloogiline muusika, muusika formaalses mõttes, mitte kunst. Jätame praegu veidikeseks jutulindude muusikast katki, meil on aega seda veel edaspidi heietada. Katsume leida ühe õige tingmärgid rongile, Ancoora. Muide, muusika peaksime mõnevõrra tuttav olema, kuna kuulsite seda palaga, saate alguses. Palun kuulata võrdleva kõrvaga, kas meeldib rohkem või vähem kui esimesel korral. Hindamisest lähemalt pärast muusikat. Teist horisontaalrida täites kerkib esiplaanile võrdlusmoment. Nüüd me ei küsi teilt enam, kuidas meeldis, vaid kas meeldib rohkem või vähem kui enne. Kuna senise märkimisviisi kõik variandid võrdlust ei võimalda siis võite nüüd vajaduse korral väljendada oma suhtumist Kahekordse märgi kirjutamisega. Näiteks kaks plussi talongil Ancoora näitaks, et meeldib veel rohkem kui eelmisel korral. Kaks miinust, et veel vähem ja nii edasi. Täitke nüüd palun talong angoora. Meiega räägime edasi lindude muusikast. Suur rasvatihane on terane ja arukas ning ilmselt ka väga andekas lind. Tema tunneb juba kõiki muusikalisi intervalle. Näiteks kõlab nüüd suur sekund. Peate need vahepeal ära täitma talongi pelgan. Too esitatav pala kuulub Arnold Schönbergi loomingusse ja on kirjutatud aastail mil autor läks kaasa Ekspressionismiga. Schönbergi enda kohta andsime eespool mõned iseloomulikud jooned. Aga paar sõna võiks öelda esitatava teose kohta. Nimelt on see esimene laul puimide tsüklist PRO Lonäär, mis on kirjutatud all väärschi rootekstidel. Anname vabas tõlkes ka laulu sisu. Reimi, mida juuakse silmadega, valab kuu öösel voogudeni alla ja meretõus ujutab üle vaikse horisondi. Arvutud vabad, hirmutavad ja magusad vood ujuvad mööda. Ardunud luuletaja joobub pühast joogist taevasse, pöörab ta võlutuna pilgu ja ahmib tuikudes veini, mida juuakse silmadega. Hinnang kandkedalongile pelganto ma kordan, et võrdlusmomendi paremaks väljatoomiseks on teil nüüd võimalik kasutada ka kahekordset märki. Jätkakem juttu lindudest. Kuulake, palun kolme pisikest eri meloodiat Aetsiitsitajalt milles muide tunnete siiski ära ühtse stiili. Jah, aeglasemas tempos. Ka see lugu on nüüd kõlanud kaks korda. Kas meeldis ta rohkem või vähem kui varem? Märkige palun talongile kadentsa. Kordan, täita tuleb praegu talong, kadentsa. Konservatooriumi üliõpilane Igor Stravinski hakkas õppima Rimski korsakovi juures. Helilooja Igor Stravinski debüteeris kui TPS-i vaimne õpilane. Viimane aga vaatas oma kohtumisele noore, tuli peaga läbi tumedate prillide ja ütles juba 1916. aastal. Vanas eas muutub ta täiesti talumatuks ja hakkab paljude teiste muusikat mõnitama. See leidis kinnitust. Stravinski on nimetanud Richard Straussi maailmakuulsat ooperit skleroosi kavaleriks Orphy neoneandertallaste koolkonna rajajaks, Schönbergi ekspressionismi ultra naiivsuseks, tematonaalseid töid sama igavateks kui reegeri muusika ja tema tekste nii halbadeks, et see võtab ära igasuguse julguse Schönbergi muusika ettekandmiseks. Oma tekstidele esitas Stravinski vaid kaks nõuet. Keeleline lihvitus ja seesmine musikaalsus. Kui teda uskuda, peaks ta sisu suhtes oleva täiesti ükskõikne. Temalt on küsitud. Kas te mõtlesite Kreeka maa peale, kui te oma Apollon musa keeta, komponeerisite? Ei keelpillide peale kõlas vastuseks. Oma üheksanda aastakümne lävel lõida Ameerika publiku pahviks tantsudraamaga noa ja veeuputus. Dissoneeriv pressikaja ei hellitanud teda. Erines vaid mister pool Henry langeretsensioon New York Herald triibionis. Stravinski Telegrafeeris selle ajalehe toimetusele. Sadadest retsensioonidest, minu New Yorgi töökohta olid enamik rõõmustavalt ebasoodsad. Teie kriitikast tulvab ainsana rumalust. Minu ainus mure on, et ma ei jõua enam näha teie kõrgeaulise muusikakriitiku matuseid. Stravinski, kes 1909. aastal lahkus Venemaalt, muutus 1934. aastal prantslaseks ja 1946. aastal Ameerikas, eks. Kui ta ka 1962. aastal külastas Nõukogude Liitu, teatas ta. Ma leidsin taas rahva täis optimismi ja tunnen end noorenenuna. Võib-olla laps Stravinski siiski mister langest kauem. Nüüd aga kuulete Igor Stravinski pala Räkk taim 11-le instrumendile. Oma hinnang kantkedelongile, Atliibitum. Hindamissüsteemi võib täiendada vastavalt vajadusele kolmemärgini, see tähendab plussi või miinuse, nii sest ootame jälle teiepoolset võrdlust. Kas hinnang muutus ühes või teises suunas? Niisiis, teie hinnang, talong, Adviibitum ja kordame, võite kasutada nüüd ka kolmekordset märki, plusse või miinuseid. Veidi aega mõtlemiseks. 15 sekundit pausi meie saates. Tänungile pen, platsida, kandke palun oma muljet Schönbergi laulu kuulamisest. Täitke talong Ben Platšida. Meiega jätkame juttu lindude muusikast. Ühe ainsa põldlõokese esituses õnnestus teadlasel lindistada 2000 eri meloodiat. Lõoke võiks julgelt võistelda kas või Mozartiga või mõne rahvakogu folklooriga. Juba kaks korda aeglasem tempo avab muusikalise karakteri. Viil aeglesin, esitus aga lausa hämmastab nii eriteadlast kui lihtkuulajat oma tervikliku muusikalise vormiga. Maal elab umbes 9000 eri liiki lindu. See kujutab endast tohutut hulka erinevaid hääli. Ungari Teaduste akadeemias, kus töötab Peeter sööke, on helilindistatud senini 1500 linnuhääl umbes 500-lt eri liiki linnult. Uurimismaterjal on ulatuslik ja huvitav. Maailm on tulvil kauneid helisid kui inimene vaid oskab neid avastada. Üks, kes lindude muusika avastas ja kelle helilooming seda inimkõrvale ning inimlikule aeglasele omaselt edasi annab on prantsuse helilooja Olivier Messiaen. Paljude tema orelipalade teemade autoriteks on linnud, kelle laulud on lindistanud ja hiljem Teešifreerinud. Tänases saateski on juba kahel korral läbi käinud katkend teosest le korplorjöö kus on väga selgelt tajutav teema linnu laululikus aegluubis. Kui need toimida vastupidiselt Ungari teadlaste eksperimendile, millega teil oli võimalik eespool tasapisi tuttavaks saada siis peaksime mõnd katkendit pidevalt kiirendades jõudma taas lindude laulule lähedale. Proovime. Resultaat kommenteerimist enam ei vaja. Esitame nüüd veel kord katkendi normaalse kiirusega tehtaga, ootame viimase talongi kooda täitmist. Nüüd kandsite viimased tingmärgid talongide kooda. Missugused tulemused selle tabeli täitmisel on, kuulete seitsmeteistkümnendal juunil mõtte dissonants ide arutlussaates. Kas sarja sügisel jätkata, oleneb teist kuulajad. Kirjutage meile oma mõtetest sarja seniste saadete kohta ja kui teil on niisuguseid probleeme, mis vääriksid veel käsitlemist, oleme valmis neid ka teiste kuulajatega jagama. Ühtlasi täname kõiki, kes seni on aktiivselt selle sarja saadetes kaasa löönud. Saate lõpuks esitame veel mõned sõlmküsimused järgmiseks arutluseks. Palume neile vastata tabelile lisatud kirjas. Mida suudab muusika enam ja mida vähem kui teised kunstid? Kas esitate kõigile kunstiliikidele ühesugused nõudmised? Missugune kunstiliik teile kõige enam emotsionaalseid elamusi pakub? Missugune kõige vähem. Kuidas saate aru ilu mõistest kunstiloomingus. Kas teile tundub, et lähenete muusikale ilma eelarvamusteta? Küllap need küsimused viivad niite veel teistegi juurde. Niisiis ootame mitte lakoonilise vastuseid, jah, ei, vaid laiemat analüüsi. Tabelitäitjatele on reserveeritud juunikuu teiseks pooleks ka kolm soovikontserti. Kui soov aga isiklikule talongile ei taha ära mahtuda, paigutage see oma kirjeldatut. Puu eelmise mõtte tisse, finantside küsimuse, isiklikud talongid, Miseid mõnedel saatmata laske nüüd koos käes olevatega samuti postkasti sest matk ümber Eesti on veel ees. Postitempel ei tohiks teie kirjal olla hilisem kui 30. mai. Jälle kuulmiseni.