Küllap on tõsimeelne teatraal, kes peab lugu ooperist ja balletist meie rahvusooperis käies märganud, et Estonias on viimastel aastatel toimunud palju muudatusi ja seda positiivsuse suunas. Paranenud pole mitte üksnes teatrimaja välisilme. Muutunud on ka sisemine miljöö ja õhkkond, millega teatrikülastaja Laubitsi seisab. Piletite ostmine on kättesaadavam, teatri kassa avatakse senisest varem. Üha rohkem mõtleb teatri juhtkond soodustuste pakkumistele. Väärt ooperite kõrval on sagedamini võimalik kuulata vaadata meie oma heliloojat lavateoseid. Väga oluline on see, et teatril on välja kujunenud kontaktid laste ja noortega. Ja mis ooperiteatrile ehk kõige olulisem. Solistide valik on väga esinduslik ja seda just viimasel ajal. Estonias pole kunagi varem kuulnud nii palju häid maailmas tunnustatud soliste kui viimasel kolmel neljal aastal. See, kas me tahame seda endale tunnistada või ei, on kinni meie eneste kapseldunud arusaamades. On viimane aeg võtta klapid silme eest ja tunnistada tõtt. Kaugeltki mitte kõik, mis idas tuleb, pole Euroopa malli järgi allapoole arvestust. Meie rahvusooperi laval laulavad solistid, kelle nimi moodsas väljenduses müüb igal pool maailmas suurtes ooperiteatrites. Ärge uskuge populistlikku väljamõeldis, et soomlased käivad siin ooperis vaid seepärast, et neile on piletid eurodes makstes väga odavad. Nende kultuuriteadlikkus on märksa laiahaardelisem ja sestap oskavad nad ka väärtustada seda, mille märkamiseni meil veel tuleb jõuda. Kõik need, kes veel sel kuul Estoniasse lähevad, piletorid pakuvad teile publikuküsitluse lehte. Ärge pidage paljuks seda vastu võtta ja küsimustele vastata. Need 31 küsimust, millele teatrikülastajat vastust oodatakse, on ikka selleks, et meil vaatajaid edaspidi ikka rohkem oleks põhjust Estoniasse minna. Rahvusooperi Estonia kirjandustoimetaja Anneli ivaste on üks nendest, kes selle küsitlusega tegeleb ja on ka varem tegelenud. Ja tema juurde mikrofoniga läksingi. Tõepoolest korraldasime 2002. aastal samuti publiku küsitlust ja saime väga olulist informatsiooni nendest vastustest ja tagasisidest, mis meie publik meile siis küsitluste vastuste näol andis. Tuli mitmeid huvitavaid ettepanekuid, mida me saime kasutada oma teatritöö paremaks korraldamiseks. Küsimustik on päris soliidne, neid on 31 küsimust. Kuidas praegu ja kuidas kolm aastat tagasi publik sellisesse küsitluse suhtes? Inimesi on erinevaid, kuid oleme tähele pannud, et teatrile lojaalne publik või külastaja on väga huvitatud ka sellest teatri arengust ja ka sellest, et tema saab siin üha meeldivamaid elamusi ning et teda teenindatakse paremini ning selline inimene on huvitatud ka sellele küsitlusele vastamast. Aga selle küsimustiku oleme koos valmis teinud koos teatri töötajatega ja turundusosakonnaga, kust on tulnud mitmeid huvitavaid ettepanekuid ja küsimustikke, kuidas oma publikut uurida. Ja kõigepealt loomulikult tahame välja selgitada oma publiku profiili, ehk siis kes on need inimesed, kes meie teatrit külastavad kus nad elavad, millega tegelevad, mis valdkondades töötavad ja mis vanusegrupid kõige enam on esindatud meie publiku hulgas. Ja loomulikult meid huvitab, et kust nad saavad informatsiooni meie etenduste ja sündmuste kohta. Samas on siin ka küsimus. Kas te eelistate vaadata tuntud klassikalist lavateost eesti autorite loomingut, kaasaegset lavale, Matteus, laste noorte etendust, opereti-muusikali või midagi muud, kui te nüüd niisugustele küsimustele vastused saate, kuivõrd teatri juhtkond, kes paneb kokku repertuaari, arvestab selliseid, kas seda on üldse võimalik arvestada? Rahvusooperil oma põhikiri, kus on sätestatud need põhimõtted, mille järgi repertuaar kokku pannakse. Aga mingil määral saab kindlasti arvestada ka sellega, mida meie publik meilt ootab. Sest et meie ju töötamegi tegelikult nende inimeste jaoks, kes meie etendusi külastavad. Siin on üks niisugune punkt, palun hinnake rahvusooperitegevusega seotud aspekte kuuepallisel skaalal, kus üks tähendab väga halba ja kuus väga head hinnangut ja siin on siis erinevad võimalused, repertuaar, esinejad, reklaamplakatid, kavalehed, parkimine, baarid, riietehoid, kassad saaliteenindajad. Kas teil on juba praegu nendele küsimustele ka mingisugunegi tagasiside tulnud, olete vaadanud, mida publik siis kõige rohkem hindab ja mida teile ette heidetakse? Jah, senini praegu on vastused olemas, umbes 200 ankeedi tulemused olemas. Aga kahjuks lõplikke tulemusi hetkel ei saa veel öelda, need selguvad pärast viiendat maid ja juba siis saaksime teha kokkuvõtteid ja rääkida lõplikes tulemustest. Aga kuidas igaõhtune teatrikülastaja üldse suhtub sellisesse küsitlusse, seda enam, et saalis on ju väga palju ka välismaalasi. Üldiselt. Suhtutakse väga positiivselt ja vastatakse oodatust isegi rohkem nendele ankeetidele. Aga loomulikult on siin tuleb öelda ka suur tänu meie saaliteenindajatele, kes aktiivselt pakuvad neid ankeete ning jaotavad kavade vahel. Jääme ootama siis lõplikke tulemusi ja teatrikülastajatele palve, ärge siis peljake vastata nendele küsimustele, sest sellest sõltub ka Rahvusooperis Estonia teie edasine heaolu ja teie huvitatus. Aitäh Annelivaste.