Cherie ajas enese sirgu ja sammus reipust, teeseldes klassi, mis oli tubakasuitsumaani täis. Tunnis ei tohi suitsetada, ütles ta rangelt. Ei salaja ega avalikult. Igaüks peab kooli sisekorra reeglitest kinni pidama. Tekkis ähvardav rusuv vaikus. Cherry tegi ettepaneku, et õpilased laulaksid hümni. Aga kuna keegi ei osanud selle sõnu ega viisi, siis nõustus ta õpilassendi valikuga. Nad laulsid Williamsi tuntud lööklaulu kiriku trepil. Su silmis asumusin jäidžiin, ohvrid tangot, muretu armastaja. Õpilased kõikusid pinkide stangu taktis Velga pärast laulu. Cherry koputas kaardikepiga laua äärele ja palus vaikust. Aga kuna õpilased arvasid, et ta lööb takti laulsid nad uuesti muretut armastajat. Tõsi küll, nüüd pisut aeglasemalt. Tund algas niisiis lohiseva tango tähe all. Sellele järgnes üldine sahin ja paberikrabin mis sündis närimiskummipakkide avamisest. 30 lõuga alustas rahvuslikku sporti. Cherry jõllitas klassi otsa ja ootas vaikust kuid kära muutus kõvemaks. Lõpuks tõstis üks nooruk jalad pingile ja võttis lõdva direktori poosi jalad pingilt ära. Püüdisheri poiss ei teinud väljagi. Jalad pingilt ära. Kordašeri nüüd kõvemini kui enne. Kas professor mõtleb mind või? Küsis poisi imestades syndiust. Kas sulle pole õpetatud mingisuguseid kombeid? Vabas koolis ei vajata mingisuguseid kombeid. Poiss tõusis aeglaselt püsti, jäi pingi kõrvale seisma ja pistis käed püksitaskutesse. Ta oli kogukas tõmmu nooruk kelle ülahuult ehtisid väikesed vurrud hakatused. Seljas oli tal koolivorm sinised farmeri püksid ja ruuduline särk. Cherry otsis lauale laotatud õpilaste nimestikust nooruki nime. Aga kuna ta ei suutnud seda välja lugeda, küsis ta uuesti. Kuidas on selle nimi? Stanislav Valentin, trenskeldud Hewiski vastas normas. Mis täh, et seal on noormees loendas hulga täis ja kaashäälikuid niisuguse hoolega. Etšeri tundis vaistliku austust tema keele vastu. Kena istu. Sa oled siis poolakas. Nime järgi otsustades ei ole vaid päris ameeriklane. Ma tulin Ameerikasse poole aastasena. Sellest hoolimata oled poolakas. Päris ameeriklased on indiaanlased. Klassist kuuldus protestiplahvatus. Üks blond poiss vehkis sagedasti kätega ja palus sõna. Mis sa soovid, küsis õpetaja. Ma tahtsin tähendada professorile. Tõuse üles, kui sa kõneled. Hüüdis Cheri. Meil ei tõusta püsti, sõnas pois nipsakalt. Ma ainult tahan tähendada, et kõik valged on ameeriklased, kuid neegrid ja indiaanlased on võõrad. Asi on nüüd nii, et sa oled õpilane ja sind käsutatakse. Klassist kuuldus uus protestiplahvatus. Uuesti kõrval istuv neiu, kelle juuksed olid vesiniku ülihapendiga blondiks pleegitatud ja kulmukarvad saapamäärdega värvitud. Tekkis väike näriline, venitas närimiskummi uute kunsthammaste ja sõrmeotste vahel. Ja hakkas pikkamisi kõnelema. Professor vist ei tea, et lisal antents villis suur kaubamaja? Ei, seda ma kahjuks ei teadnud vastase õpetaja imestades. Kuid mis on sellel tegemist meie kooliga? AS lisa on kooli asutajaliige ja suurim annetaja. Ta võttis taskust peotäie närimiskummipakikesi ja hakkas meid mööda klassi laiali loopima. Äsjane märilin hakkas nägu puterdama ja näis nüüd Marleen tiitrichi ilmetu teesikuna. Ta oli niisama rauge ja niisama väsinud. Cherry Finnair'is huuli ja tundis, et ta oli kaotanud võistluse esimese ringi tahakas prille kohendama. Ja muutis õpetamistaktikat. Kallid sõbrad tunniplaani järgi peaks sel tunnil olema kirjanduse ajalugu. A kuuldus klassis tühine vahekooli päevikus selgub ja kas oli vaikselt, et teil on viimasel tunnil õppefilmi abil selgitatud kirjanduse olemust. Kas võib keegi lühidalt öelda, mida mõeldakse kirjanduse all selle sõna kõige laiemas tähenduses? Keegi ei tõstnud kätt. Cherie ootas rahulikult, jätkas viimaks. Inimvaimu kõiki kirjutatud ja trükitud tooteid nimetatakse kirjanduseks. Kuiv püüdis keegi läbipaistev hing klassi taga poolelt. Cheri koputas kaardikepiga laua äärele ja jätkas. Me võtame nüüd siiski kirjandust kitsamas tähenduses ja asume vaatlema seda osa, mida nimetatakse ilu ehk kunstkirjanduseks. Praht kuuldus tagapingilt vanamoeline tähendastanis laus, valantiin, trenske ja nii edasi. Me tahame näha filme, tegigi ettepaneku. Eelmäe kisendas kogu klass. Näidake meile filme. Stereoskoopilisi tähendus, võistlikese ruut. Küll minu isa maksab. Cherie ootas vaigust. Viimaks hakkas ta rusikaga vastu lauda taguma, kisendas Vaikust. Meil on õigus kõnelda, käratas keegi täitunud näoga nurukesi pingist. Palun vaikust. Kordas õpetaja. See ei ole kino, vaid kool. Cherie astus tahvli juurde, haaras kriidi ja tõstis häält. Kinod. Teatrid on magamise või kudutamise jaoks. Kuid vabakasvatuse organisatsiooni instituudis te saate nautida hariduse, vilja märkmikud ja sulepead lagedale. Nüüd asume vaatlema kirjanduse eri liike. Kirjanduse võib jagada kolme pearühma lüürikaks, dramaatikaks jäi pikaks. Cheri pöördus seljaga klassi poole ja puudutas kriiksuva kriidiga tahvli musta pinda. Kui ta jõudis kirjutada vaid sõnal lüürika kui teda juba tabas kuklasse ebameeldiv viskehoop. Õpetaja käest kukkus kriit ja ta pöördus aeglaselt lassi poole, pühkides kuklale punast tomatimahla. Kes viskas? Küsis ta nõudlikult. 30 farmeri pükstesse pugenud tulevikulootust olid vait nagu sukk paslas kes viskas püsitšeri uuesti. Ei mingit vastust. Noored lõuad jahvatasid vaid sangarlikult närimiskummi. Ja süü ei peitu kaunisse solidaarsustundesse. Cherry pöördus uuesti seljaga klassi poole tõstis kriidipõrandalt ja vaatas ootamatult selja taha. Jüngrid istusid rahulikult, käed ristis. Õpetaja elukutse on alati pisut ohakene, sest häid nõuandeid on alati hõlpsam anda, kui vastu võtta. Lasus jätkama, otsekui poleks midagi juhtunud. Kõige emotsionaalsem ja samal ajal kõige vahetum kirjanduslik žanr on niisiis lüürika. Aga lähme edasi. Ta pöördused kirjutada tahvlile sõna dramaatika kuid ta pidisele katkestama esimeselt silbilt, sest klass alustas nüüd kohutavat pealetungi. Mädamunad ja mädanenud tomatid lõhkesid nagu granaadid. Endise sõdurina viskus Cherry põrandale ja roomas tahvli taha varju. Enne sündimist mädanenud kalapojad valgusid ületatuuria ja selja ning levitasid vastikut väävelvesinikulõhna. Tulistamine lakkas hetkeks, Cherry kasutas olukorda, tõusis jalule ja hüppas kiiresti õpetajate tuppa, kus pomo oli süvenenud koolipäeviku uurimisse. Kas tund juba lõppes? Küsis psühholoog rahulikult. Ega tõstnud pilkugi kogukad raamatu lehekülgedelt. Jah vastas Cherry hing kinni. Ja sellega koos lõppes minu õpetajakarjäär vabakasvatuse organisatsiooni instituudis.