Vihjakate loojaisiksuste pärandist ei saavuta kunagi kõik teosed võrdselt populaarsust. Giuseppe Verdi on kirjutanud 26 ooperit. Osa nendest on pidevalt kümnete teatrite lavadel. Osa lavastatakse küll harva, kuid aariad ja koorid nendest kõlavad alatihti kontsertettekandes. Ent kõiki kahtekümmend kuut vaevalt suudaks ükski ooperi sõber ilma teatmiku abita ette lugeda. Neid ei tunta. See aga ei tähenda, et teosed peaksid sellepärast kesised olema. Kui paljud teadsid, et verbil on ooperatile? Kui palju oli neid, kes olid kuulnud sellest jupigi muusikat. Ent Estonia tõi teose lavale ja äratas huvi ning lõikas lavastusega loorbereid ka Moskvas? Luisa Miller, mida tänases saates tutvustame kuuluv Verdi vähem tuntud ooperite hulka. 1849. aasta alguses oli jõudnud publiku ette Liniano lahing oma hiroilise paatuse ja dünaamiliste massistseenidega. Vastukaaluks sellele palus Verdi oma libretistil Salvatore gammaranalt lühikest paeluvat, kiirelt arenevat ja tundeküllast draamat. Gammarano pakkus Friedrich Schilleri salakavaluse ja armastuse süžeed. Sama 1849. aasta detsembris esietendus ginaapoli teatris San Carlo Verdi ooper Luisa Miller. Schilleri draama viis vaatust. Oma 30 seitsmestseeniga tõmmati ooperi tarvis kokku kolmeks vaatuseks, millised on ühtekokku seitse pilti. Algallika terav türanni võimuvastane hoiak on suurel määral kaduma läinud. Peatähelepanu on keskendatud armastajate draamale. Nende sotsiaalsest ebavõrdsusest tingitud kannatused ja hukkumine on leidnud muusikas veenva väljenduse. Veldi loomingus on sellel ooperil mitmes mõttes nagu üleminekuperioodi tähistav rull. Verd eelseis ja ka tema enda varajastes ooperites ei pandud rõhku muusikalisele dramaturgia-le. Oluline oli anda lauljatele võimalikult rohkem ilusaid aariaid ja ansambleid, kus nad said oma häälelisi võimeid kõige paremini demonstreerida. Nende numbrite omavaheline side võis olla küllalt nõrk. Louisa Milleri esimene ja teine vaatus on kirjutatud samas stiilis. Kolmandas vaatuses purustab Verdi senised tabad vaatusel algusest lõpuni dramaatiliselt pingestatud retsitatiivi don intensiivsed ja kasvavad nagu iseenesest välja aariatexi ansamblit teks. Muusika, lihtsus ja väljendusvahendite ökonoomsus rõhutavad tekstis väljendatud emotsioone. Sisulisest küljest tähistab ooper Luisa Miller loobumist ajaloolistest ja piiblis viseerist, millele rajaneksid kõik Verdi varasemad lavateosed ning pöördumist väikesi inimesi. Teema poole. Kaugete aegade efektse remondiga asemele tuleb lüürilise olustikuline element, milles helilooja leiab tuge itaalia rahvamuusikast. Schilleri romantiline realism annab tegelased mustade ja valgete tina, nende kannatused, hüper, dramaatilistena Verdi muusika, kas lõhkuv siirus, tiivned inimlikkus lähedasemateks inimpõlv enne Verdi sündimist kirjutas siller oma aja muusika kohta et see rõhutab ülemäära seksuaalsust ning püüab meele järgi olla nende maitsele, kes armastavad mõnusat, olekski elu ja vihkavad kõike sügavalt, haaravat, jõuliselt liigutavat või kõrgematesse sfääridesse tõusvat. Verdi andis draamale salakavalus ja armastus niisuguse muusikalise rüü, millega siller oleks tõenäoliselt väga rahule jäänud. Lisaks mitmete kõrvalliinide kärpimisele ja väljajätmisele on ooperis mõningaid muudatusi tehtud ka tegelaste ja tegevuspaiga osas. Tegevus toimub tirooli külas. Krahv Valteri poeg kannab Rudolf von ime. Levy Milfordist on saanud ost häimi hertsoginna Federica. Vana Miller ei ole moosekant nagu näidendis, vaid erusoldat. Ja nüüd siis asume kuulama läbilõiget ooperist. Tegelased. Luisa Anna moff Rodolfo Krahv altari poeg, Carlo Berganssi. Miller Luisa isa, erusoldat. Cornell MacNeil Federica, Ostaime hertsoginna, Charlie varret krahvalter, George totsi vurrud, tema sekretär, eks jõhvladello. Ning dirigeerib Fausto kleeva. Esimene pilt leiab aset külaväljakul, kus rahvas pühitseb Luisa sünnipäeva. Neiu armastab noort jahimeest Carlot ja laulab kõigile oma õnnest. Kõik usuvad, et neist saab õnnelik paar. Aines. Luisa isal on võõra noormehe suhtes mingi halb aimus. Ka Carlo tuleb meid õnnitlema. Kirikukell kutsub külarahvast palvusele ja kõik lahkuvad. Krahvi sekretär Vurm peatab Milleri ja nõuab, et too annaks Luisad talle naiseks. Miller keeldub, sest tütar armastab teest. Siis teatab vorm, et Carlo tegelikult valitseva krahvi poeg Rodolfo, kes äsja võõrsilt koju jõudnud niisugune mees juba lihtsa külatüdrukuga abielluda ei saa. Nii et mõelgu miller järele ja võtku tema ettepanek vastu, enne kui neile häda kaela langeb. Miller on meeleheites. Teine pilk krahvalteri lossis. Vorm teatab krahvileerudolfo kavatsusest abielluda Luisaga. Krahv on aga otsustanud näita poja hertsoginna föderikaga, kes on tema lapsepõlvesõber ja nüüd leseks jäänud. See annaks pojale rikkuse ja võimu. Saabub rikka, kes juba ammuradolphat armastab. Rudolf otsustab teda mitte petta, vaid ütleb, et ei või tema kätt paluda. Siis armastab teist. Selle rikka on löödud. Kolmanda pildi tegevuspaik on Milleri maja. Luisa saab isalt teada, kes tema armastatu tegelikult on. Pettur, kes abiellub nüüd seisusekohase naisega. Saabub Rodolfogis, ütleb, et vaid nimi oli vale tunde taga on õiged ning palub millerilt õnnistuste abieluks Luisaga. Ent krahv tormab sisse, lahutab armastajad ja nimetab luised võrgutajaks. Kui Miller tütre kaitseks tahab relva haarata, kutsub krahvama mehed ja laseb need mõlemad kinni võtta. Rudolf püüab mõõgaga armastatud kaitsta, lubab talle vanglasse järgneda. Lehes isa kõigutamatust ähvardab ta paljastada musta loo, mille läbi too võimule sai. Kohkunud krahh käsib Luisa vabastada. Teise vaatuse esimene pilt taas milleri maja. Külarahvas teatab Luisale, et tema isa on ahelatesse pandud ja vanglasse heidetud. Ilmub vorm, kes seletab, et krahvi solvamise eest ootab Millerit ränk karistus millest ainult Luisa võib ta päästa kiirdades vormi nimele kirja, milles väidab, et ta pole Radolfot kunagi armastanud, vaid lasknud end ahvatleda vaid selle rikkusest ja seisusest ning tegelikult tahab saada vormi naiseks. Õnnetu Luisa otsustab isa päästa, kirjutab selle piinarikka kirja ning nõustub kalossi minema, et kõik veenduksid tema armastuses vormi vastu. Hardi öeldi. Tadić pudi. Järgmine pilt viib meid, lossivorm kannab ette, et kiri on kirjutatud ja Luisa tulnud, nagu kästud. Krahv on siiski rahutu, Stradolfo ilmselt teab, et tema tiitel ja võim on saadud mõrva läbi, mille Valter koos vormiga korda saatis. Nii õppinud. Nordea mis teda vaid ka. Oodata? V valvurina? O? N? I. V? Vormi ähvarduste survel kinnitab Luisa selle rikkale, et ta pole Radolfot kunagi armastanud. Hertsoginna le tundub see teade nagu õnne lubadus. Teise vaatuse kolmas biit, Rudolf tuleb lossi aeda käis kiri, mille üks talumees on talle andnud, öeldes, et Louisa valus selle vormile toimetada. Rudolf ei usu oma silmi, kuid on siiski sunnitud uskuma. Asitõend on tema käis. Prodolpha kutsub Vurmi kahevõitlusele, kuid argpüksist intrigant tulistab õhku ja kutsub nii kohale krahvi ja peenraid. Krahv teatab pojale silmakirjalikult, et ta on järele mõelnud ja lubab tal talitada südame sunnile. Vastavalt. Meeleheites raevus teata prodolfo, et Luisa on teda petnud. Isa soovitab tüdruku unustada ja kähku hertsoginna ka abielluda. Rudolf pole, on kõik ükspuha, altar või haud. Ilma Luisata pole nagunii elu. Viimane, kolmas vaatus, millerite maja. Külarahvas lohutab Luisat. Ilmub vangist vabastatud Miller, kes on vormilt teada saanud, millise hinnaga tüterda vabastas. Luisa on kirjutanud Rodolfole, kutsudes teda kohtama, et tunnistada Ilmar Adolf, võtta ei taha ta elada. Isa palub, et tütar ei mõtleks vaid endale ja oleks talle vanaduspäevade toeks. Luisa rebib kirja katki ja nad otsustavad järgmisel päeval külast lahkuda, et kasvõi almust paludes üheskoos olla. Alfredi. Luisa palvetab ega märka, kui saabub Rodolfo ning tilguta laual seisvasse kannu mürki. Siis küsib Redolfo, kas kiri vormile on Luisa kirjutatud. Neiu võtab selle omaks. Louisa oletab laualt kannu prodolfo, joob ja ütleb joogi olevat mõruda. Louisa joob samast. Nüüd teate prodolfo, et need mõlemad surevad peatselt mürgi läbi. Luisa avaldab talle, tõi kirjakohta Rudolf von oma nimetus teost ahastuses. Ta on süütu inimese mõrtsuk, kaks saanud viimast jõudu kokku võttes tapab Rudolf vormi kis koos Grafiga on sisse astunud. Krahvi jaoks jääb kõlama ähvardus, et tedagi tabab korda kõrgem karistus. Siis sureb Radolfo armsama kõrval.