Teises saates teispool silmaringi räägivad hindoloog Linnart Mäll, psühhiaater Ilmar Soomere ja ajaloolane Olaf Langsepp taas jogast. Edaspidise paremaks mõistmiseks kordame kõigepealt üksikuid lõike esimesest saatest mida tähendab yoga yoga. Algselt tähendab ta ikke, et, et see on Tulnud ainsana indoeuroopa keeltes nike kuulub samasse saan siis sõnaline tähendus sõnale tähendus, härjarakett ige filosoofiliselt tuntav, tegelikult sama tähendus algselt olnud, tähendab see on mingi selline harjutuste või siis kohustuste süsteem, mis isik võtab enda peale enda muutmiseks, tähendab nii nagu härjarakend sunnib ärgaminema ühes suunas täpselt samuti joga sunnib inimest minema teatud kindlas suunas ja siit tuleb siis selline suur selline ikete valk iniminimene võib ise endale valida, millise sellise Inked endale võtate, mis suunastamine minema hakkab. Ja siit tuleb ka selline yogade väga suur mitmekesisus ja. Mis on jooga, kes on joogi? Nojah, ja nii definitsiooni joogikoht on ka mitmeid antud. Üks nendest, näiteks sõbrad, pallirada Christian andis oma härraskapitaalses teoses andis sellise formeeringu, et tema on siis üks selline harmooniline süsteem mis viib inimese nii vaimsele kui ka kehalisele täiusele. Peale selle on muidugi näiteks terminoloogiline tähendused. Joogi, seda võiks võtta siis need isik, kes tegeleb selle joga süsteemiga. Ma ei tea, kas filoloogid nõustelise Siin ei ole midagi sanskriti stel jogaa olnud, on see aine ise ja Jokin ehkki Obinitsa tegema, või see, kes tegeleb aha üldse Liqui joga kui niisugusena vaadeldakse siiski ainult ühte väga erinevatest sellise enese muutmise süsteemidest. See on üks India filosoofia koolkond, mis sai alguse arvatavasti juba väga kauges minevikus, nii et raske on seda dateerida, aga aga esimesed tekstid, mis meieni säilinud, pärinevad umbes teisest sajandist enne meie aja arvamist. Missugused on joga süsteemid? Ma olen vaadanud india filosoofia teostesse neli süsteemi ja näiteks süsteemideks on siis kuninglik jooga siis ratsajooga siis on laiajooga, et tõlge on täpne, kas käsitlevad seal tahte energia küsimusi siis pakti jooga? See on nii emotsionaalselt elavatele inimestele sobiv kõige laiemas mõttes armastus ju ka. Ja siis hatha jooga, füüsikaline füüsiliste harjutuste, jooga. Joogaharjutuste asenditega tuleb olla ettevaatlik. Vahel võrreldakse juba sellega, et kui näiteks panna panna inimest seal kohe maratoni jooksma. Ega keegi seda jah. Ja paleed koormusel, mis jobu esitab inimese organismis on tohutult suuremad kui tavaline võitmine jah, jagalas kirjandus on kah niimoodi märgitud teatud keerukamad harjutused ja sellist, mis on nii-öelda mis ohtlikud. Et neid ainult juhendamisel võtame näiteks juba aastates inimene võib-olla hakkab neid harjutusi tegema või pea peal seisma. Oletame, et tal on kõrgrõhutõbi või on ateroskleroos väljendunud kujul, siis võiks halvasti lõppeda, temale näiteks sobiksid võib-olla rohkem hingamisharjutused. Näiteks veel vulski, kirjeldab kuidas tema tervistusest tänu atriogale täiesti lootusetust seisundist tuli välja siis kultuuri-spordi- ja seesama ja kolm infarkti oli tal. Siis tuli nüüd veel Astiit kõhus vedelik, hääl kähises ja ta oli voodihaige ja oodata, millal ta sureb. Nojaa, aga temal oli ju need abistavad harjutustega, temal päris asjaolusid ei olnud, ei olnud, noh, sa räägid, hakkas peale, hakkas hingamisega peale ja ja kergemalt. Silla autosugestioon võtametakse sakslane, kuulsa autogeense treeninguraja Sults. Tema esikteos ilmus 37. Sellel sajandil Grida 10 trüki juba sellest ilmunud. Ja seda praktiseerib sajad tuhanded maailmas. Tema ütleb ka, et tema põhitõed on saanud just india joogidelt. Ja noh, algas niimoodi, et, Tema küsitles hüpnoosi saanud isikuid. Et mis tunded nendel on olnud ja kõige sagedamini saidi on, vastuseks on selline raskustunne kehas ja soojustunne. Ja siis ta hakkas mõtlema, et kui lähed isikul kutsume tahtlikult esile tema enda mõttega selle raskuse soojustunde siis peaks tekkima midagi hüpnoosi taolist. Modestama süsteem seal kuueastmeline nii just seoses kontsentratsiooni treeninguga ja enese keha Mäeldamisega. Et hatha joogas, Kahni keha mõjutamine, enesekontrolliga on saavutanud täiuse, tahavad valitseda selliseid orgajaid, mis tavaliselt tahtele ei allu. Näiteks silma, pupilli, sabad muuta suuremaks või kitsamaks, samuti ja südant võivad panna seisma sõnatele kiiremaks seda muuseas ka Sultsi haiged on proovinud näiteks 40-st pulsilöögist 140 pulsi löögini. See on lihtne teha või näiteks kehatemperatuuri mõõta. Nüüd enese kujutlus, et ma nüüd näiteks teen käega temperatuuri soojemaks vaid aparaat fikseeri 10 kraadi, käetemperatuur on tõusnud. Vaat sellest enese mõjutamine, autosugestioon. Aga juhid võivad südant panna isegi nii aeglaselt liikuma, et, et võivad maasse kaevatud pargud kriibide ilma söömata ja jahilubasid ilma hingama. Karl rõõmurast kirjutab oma India reisiraamatutes 30.-test aastatest ka palava päikese all ja kohtumisi sääraste rändmunkade Satsudega oli vist sadu ja sadu. Vahepeal oli keskpäev kätte jõudnud ja maailma täitis silmipimestav valgusjõgi, kus hommikul rohkesti inimesi suples oli nüüd peaaegu tühi. Pramiinide kaldal paelus meie tähelepanusalk seisjaid ning lamesklejaid. Neid pidi seal mingi eriline huvi koos hoidma. Siit ning sealt ruttasid uued uudishimulised subjektid sündmusest osa saama. Kui kohale olime jõudnud, taganes rahvas kahte kaarde. Loeti otsekui endastmõistetavaks, et võõramaalasele too asi pakub suuremat huvi kui omadele. Lavastus, mille pealtnägijaks sattusin, oli naeruväärsuse nii lihtne ja juht ent nagu palju muudki sealmaal just oma lihtsuse tõttu jubestav ning eksootiline. Värskelt silutud liivakünkast tõusis kaks muumialikult kuiva kaks üliloomulikult sinist kätt inimeste poole. Sõrmed olid kramplikult kronksus, siiski mitte rusikas ja randmeluud erinesid käsivarrest otse nagu kängu jäänud tomatid närbuvad oksast. Käte kõrval lamas roosikrantsi taoline kett saviljud vaskrahadega ja määrdinud rõivaräbal. See oli kõik, mida elavalt maetud imetegija selles mõttetus maailmas omaks võis nimetada. Hauakünka ääres kükitasid paljaks aetud peadega poisikesed saadu abilised. Nad vahtisid lustlikult rahulolevate silmadega ringi seisvat rahvast ja mangusid raha. Ma heitsin Ljuda poole ruupialise hõbetüki, kuid poiste näost võis lugeda, et nad seda veelgi väheseks pidasid. Kauaks ta siia jääb, pärisin võib-olla õhtuni. Teised, kes asja paremini teadsid, ruttasid õiendama, et pühak olevat poistele käsu andnud ennast liiva alt välja kaevata. Niipea kui päike suur templi keskmise kob, Puura kohale tõuseb. Minu kalkulatsiooni järgi võis see aeg umbes kolme tunni pärast kätte jõuda. Tal oli fotol, igaks päevaks on loll alla maetud ja siis mina arvan, et see oli faktiir. Et joga küll niimoodi oled, õpilane istub rahakotiga kõrvale, et siis kes mööda läheb, siis sinna rahvas pilti teha ja, ja. Ei no üldse, need, kes selliseid triatud üksikuid võimeid isegi nimetab psühholoogilisi võimeid, püüavad saavutada neid üldse olnud õigete Johide Turkanid vastu ei võeta, Erikstes kõrgematest saladustesse veid ei põhjendata. Näiteks võib tuua näiteks vanaindia legendi nimelt buda. Kui ta mööda Indiat ringi käissis, kohtas ühte hammast fakeeri, kes oli siis all selgeks veedel käimise Fodamista käest, kui palju sellega aega raiskasid? Näiteks 12 aastat siis ta ütles, et nii palju tööd ja nii väike vill Aga selliseid teateid olevat küll, et Indias jobid suutvat külalikus gravitatsioonijõu ära kaotada või midagi organit hõljuda, nagu magalieveegol. Nujah levitatsioon, nuiaga neid maasse kaevatud elavaid kak, kiire kasvõi, neid on ju fikseeritud meil olemas fotod ja jah, seal on terved komisjonid olnud juures ja valveööpäev ringi jälgib. Need protseduurid, mis mina olen lugenud, käivad umbes järgmiselt. Nonii 20 päeva ennem seda mahamatmist, siis algab see spetsiaalne treening ennem muidugi niukene, pidev treening üldalustel, kas seal treeningul midagi ühist joogasüsteemiga? Jah, mõningad põhimõtted on sarnased. Ja siis nemad puhastavad oma soolestiku kõigepealt võtavad sisse niukseid droogi, et ei lase käärimis seal sees olla. Ja joovad, ütleme piima joovad ennem seda. Ja vahest isegi neelavad linase riideriba alla, lasevad läbi soolestiku välja, kui kasulik see on, ma ei tea, aga nii kirjeldatud siis kui see maha matmise päev tuleb, siis. Nemad lasevad endal kõik keha loomulikud avad täita vahaga. Ja siis enda keelekas olevat nad kurgu keele keerama tagurpidi kurku ja siis hingavad välja maksimaalselt, siis kukuvad kokku, teadvus kaob ära ja siis nad maetakse kas või mõneks kuuks. Ja hiljem nii spetsiaalselt välja õpetatud õpilane ajab tema siis sellest seisundist ülesse niimoodi, et paneb ümber pea Niukest sooja kaunviljapudru, nagu aju ergutab. Siis võtab need tropid igalt poolt välja ja teeb talle kunstlikku hingamist ja siis umbes nii poole tunni jooksul, siis ta on suudlen juba vestlema. Mismoodi tänapäeva meditsiin selliseid nähtusi seletaks? Praegu tuntud nii seisukohtade järgi oleks väga raske seda seletada, aga võib oletada, et siin No umbes mingisugune sarnane seisund on letargiliste entsefaliit-ide puhul esinevate sõne surmaune tavalise sisenemiseks organismi ainevahetus on äärmiselt väikseks viidud. Ja on ka kirjeldatud näiteks just pea keskmises osas endale nagu temperatuur kõrgem ja taju võib-olla mingil määral siiski energiat kulutab. No mis on komisjonide aruannetes pulssi, temal ei ole. Ja hingame täiesti seisab et energia kulutamine miinimum vis ja tõenäoliselt ta akumuleerib varem omale võib-olla veel senitundmatut energiat, mida tema siis kasutab hiljem sellises maha maetud olekus. See oli tundmatut energiat, jällegi nemad nimetavad seda praanax. Kas jällegi nähtus, mis on täis pool meie silmaringi? Vist küll jah, seda traala energiat. Kui tema nüüd seesama on, kohtame muudegi parapsühholoogiliste nähtuste puhul näiteks telepaatiaülekandes niuksed, väiksed. Lihtsad katsed võivad nii meid veenda ja panna tunnetama seda energiat, mis inimesest kiirgub. Näiteks seda võib niimoodi, tead, üks katseisik seisab püsti. Ja kes temaga katsetab, seisab tema selja taga. Ja siis niimoodi ma käed panetama selja taha, eks 10 20 sentimeetrit eemale. Ja siis kontsentreeruma mõtled selle peale, et ta lükkab nagu mõttes seda isikut ettepoole ja kohusetundlik esitama, täiesti füüsiliselt tunneb, et hakkab kukkuma ettepoole või tahapoole tõmbab. Olen katsed üsna palju teinud ja mõned katseisikud reageerivad sajaprotsendilise täpsusega. Niisugune nagu sihuke kiirgus imelist näitlejal, katsevõimalusi on palju ja on ka loomkatseid on tehtud ja isegi putukate karoneid meie bioloogilise kiirguse katseid tehtud. No näiteks üks selline katse võetakse putuka soolestik, pannakse tema Petri tassi, tähendab niukene, tassike, kus on siis füsioloogiline või mingisugune toitelahuses. Ja siis putuka soolestikus esinevad sellised kokkutõmbed nimetaks päristaldika, seda saab registreerida. Ja kui inimene läheb nüüd sinna lähedale, eriti, kui ta kõikuma lihaseid pingutab, siis päristardiga järsult intensiivistub. Ja mõeldakse, et võib-olla soojus, mis seal mõjutab niimoodi tehakse, vastavad kaitsta, mõõdetakse temperatuuri kuni tuhandliku täpsusega. Öeldakse, et soojus ei mängi rolli, isoleeritakse elektriliselt ära lisaks elektrit kohata midagi ikkagi samat olemisele. Ta läbib nagu neid karjäärisid. Ja võib-olla ka Yogide. Nendes näilistes imedes on see energiamängus. Kõige eelöeldu põhjal võib väga imelikuna ja hämmastava näida käesoleva sajandi India kõige suurima joogikäitumine kes suri alles võrdlemisi hiljuti, kümmekond aastat tagasi Rawanomaarisi maramonomaaris. Kuidas ta vanemale Ramona Marizi suur tark raamat seilas Lõuna-Indias ja tema peaaegu üldse ei rääkinud. Kes sealt algas, päev peale sellega, et õpilased mehitama, juurde tulla, kõik istusid vaikides, kõigil oli hea olla, kõik, keegi, mitte medali. Tundsin nagu mõtted lihtsalt kaovad ära, suubuvad millessegi. Tahte mitteolemisse ja lõps täpselt samuti seans kõik tundsid, päev-päevalt on muutuvad. Mitte midagi, näiliselt mitte midagi toimunud, lihtsalt istusid juures ja vaatasid teda nälitada. Isegi kõige suuremas kontsentratsioonis, nagu kadus isegi nende silme eest ära. Ja niimoodi päev päevade kaupa ja tema juurde läks, käisid paljud eurooplased ja muide ka keegi Austria keemik olevat tahtnud minna kolmekümnendatel aastatel teda uurima. Uuring läks, aga jäigi tema õpilaseks ja elab praegugi veel seal tema asfamis. Attromon, selline joga kool või niimoodi? Midagi taolist kirjeldab ka üks inglise ajakirjanikel Brandon. Ta oli just täpselt sama Ramona juures, aga sellesama asi ta kirjeldab seal telehüpnoos ja. Tähendab oma mõttega kauguses paneb ta kraatrisse seisundisse ja siis annab talle niisuguseid juhtmõtteid. Ja tema see prantonu kohtas hindas väga mitmesuguseid isikuid alati seal lihtsalt sallatanis, kes seal pressis oma silmamaad natuke koopast välja, siis kahe käest kasseeris seal teatud Ruuked ja siis kuliselisteni, ütleme nii. Tituur suur karkadeni välja ja. Aga valisid ta just nagu tundis, et ta peab leidma just nimelt sellise õpetaja endale. Kõik need ennast maha matsid, tegime igasuguseid muid parapsühholoogilisi imesid, teda ei huvitanud. Ikka ta leidis, et millegipärast on kõik need ikkagi huvitatud ka rahast ja maikuu. Kõik kõigile oma võimete juures. Et seal nagu ütleme, see india printsiip sarnane tõmbab sarnast, kui emal oli mingisugune tung sellise vaimse täiuse poole, siis ta ei hoolinud ka nendest teistest, kes ei, kellel ei olnud sellist tungi. Eurooplasel. Kes on kõike harjunud hindama tegevuse ja tegevuse resultaatide mõõdupuuga mis olekski käega katsutav ja silmaga nähtav, siis selline vaikne istumine Näitest imelikuna. Või teine asi, mis, kui pleti korsk käis Tartus need loengut pidamas, tähekesed ütleme araabia ja siis Euroopa igal pool, nad autorid toovad täpse dateeringu, millal see teos on kirjutatud ja kes on kirjutanud ja isegi, et mispärast. Aga kindlasti seda ei ole, et millal on kirjutanud ja kes on kirjutanud, et see nii olulist tähtsust ei oma, vaid on tähtis see, et millised mõtted on seal esile toodud ja tihti ei kirjutata mitte oma nime, vaid siis oma õpetaja guru nime, siis sinna seda raamatu peale. Jah, Indias üldse ajalugu ei oma üldse mingit tähtsust, kas olnud 300 aastat eespool 300 tagapool see kõik ei mängi rolli. Ja muidugi jah, väga hinnatav on just India vanade autorite püüd tõesti teoseid välja anda, mitte oma nime pealhoid rohkem võõraste nimede all, täiesti ise nad vajusid unustusse. No siin Euroopaga neid paralleele tuua, siin võib märgata oks risti vastupidist tendentsi. Näiteks aga teiste maade häirika karotendrimi all Nagu nüüd kokku võtta kõik eelpool öeldu, siis võiks öelda, et joga see on niisugune inimese piiride avardamine kuni maksimumini ja teadvuse osa tõstmine inimeses niivõrd, et alateadvuse mõjud ja jalateadvuse tungid inimeses taanduvad minimaalseni ja teadvus suudab haarata enda kontrolli alla kõik isiksust liikumapanevad jõud. Kuna teadvuse kohta võib-olla natuke täiendust et tõepoolest enamus meie elus tähele pandavatest häältest on fikseerinud meie alateadvuses ja eriseisundis näiteks hüpnoosiseisundis, meie teame palju asju, mida me ärkvel olles ei teaks. Võtame sellise näite Lõuna-Aafrikas. Doktor Levinson tegi sellise katse, et isegi narkoosis sügama narkoosis operatsiooni ajal. Inimene võtab vastu informatsiooni. Pärast narkoosi ei mäleta muidugi midagi, aga kui teda viia hüpnoosi, vaat siis ta mäletab, mida arstid läheksid ja mis selle operatsiooni ajal kõik toimus. Ja samuti ka iga sõna, mida me praegu räägime, näiteks jääb kuulajatele mällu. Aga võib-olla pooli nendest asjadest nad ei suuda reprodutseerida kas või lühikest aega pärast saadet. Vaat või on sellist näit, ütleme mõnes kõrge palavikuseisundis. Inimesed lehekülgede viisi hakkavad tsiteerima mõnda tuttavat raamatut, aga hiljem nüüd kontrolli, kas nad väga nõudlikud seda mäletavad. Siin on praktiline näpunäide ka siis, et võib-olla jätkuks ainult kui raamatut läbi sirvida kiires tempos, tegelikult kõik jääb alateadvusesse. Ja niimoodi võib väga suuri raamatukogusid alateadvusse mahutada. Jälle küsimus tuleb sellest Kulasid hakata teadvusesse, hiljem tõstma. Kade jalgadel. Ja nagu jagad olemise alateadlik mõtlemine on niuke annavad nagu koodi programmeerivad masinasse, vot see probleem tuleb lahendada, ise räägivad muud juttu ja siis tuleb vastus seal, nagu ütleme, intuitiivne jureka tuleb äkki. Kuidas astuda esimest sammu joogipoole ja kas seal üldse meie laiuskraadil ja meie oludesse meie inimeste juures mõeldakse? Võimalik? Selle raske esimene samm oleks õpetaja, õpetaja leidmine. Ja meie oludes Õpetajate lehtede leia. Mina mõtlen, et lihtsamaid asju võib ka kirjanduse abil saada ja nagu ütleme, Laana jooga põhiprintsiip on see teadmine, et enne me peame võimalikult rohkem nii hankima informatsiooni ja siis võib-olla iseendale mingisuguse nii treeningukava ehk kokku seadma. Ja siis hoiduda muidugi liialdustest ja selliste asjade eest, mis võiksid tervisele kahju tuua. Aga seda tahaks küll nüüd igale ühele südamele panna, et kes tahab hakata sellega tegelema, siis hästi ettevaatlikult muidugi kirjanduse põhjal teatud määral saab seda harrastada. Aga nii sportlikult kohe hakata rekordeid püüdma või siis kas või sinnapoole, see toob kahtlemata kahju. Tulemused on mõnel teada juba, kui nad päris vigaseks pole jäänud, aga siiski NATO-s kunagi enam ei saa seda teed käia. Selles suunas. Noh, siin on Läänes väga palju draamat teinud, kahju sellega välja sellise peal Cyrandiokkadee edule, rahale, õnnele. Jah, kõike saada. Aga tegelikult asin hoopis komplitseeritum ja aeganõudvam kui kui seda arvatakse. Kuidas teie ise kõik hakkasite huvi tundma Yoga süsteemi ost? Mina lugesin seda ajakirjas Fiscultuurai sport 1959. aastal. Ja siis leidus siin läheduses ka üks mees, kes andis esialgseid juhtnööre joogaga tegelemiseks. Mina esmakordselt puutusin joogasüsteemiga niimoodi kokku, et lugesin õhtulehes. See oli 1957. aastal, 21. detsembril oli Zapaarin artikkel joogid ja siis lugesin ja see mul väga meeldis artikkel. Isegi samal ajal mõtlesin, et ega vist mina kunagi ei saa niikaugele, et ma hakkaks seda asja uurima või või isegi praktiseerima. Aga hiljem siis selliste küsimuste kohta kohtasin veelgi kirjandust. Tekkis huvi ja, ja kuna mul oli ka muude pararheoloogilisti küsimuste vastu, siis ma hiljem nägime, et need omavahel on nagu seotud. Jaa siis oli mul valida, et kas nüüd edasi minna õppima astronoomiat või siis meditsiini. Ja siis oli mann ka astronoomiaringis koolis ja mulle soovitas will man tuntud astronoom, et kas sa tahad hinge tundad siis tunnenne keha. Anis ma läksingi asjadest õppima ja siiamaani ei kahetse, et ma olen seda teinud. No ja siis nüüd juba ülikoolipäevil tegelesin praktiliselt ka selle süsteemiga, eriti eksamite perioodil ta väga hästi annab kest puhkust, kosutus, konstruktsiooni, pooled eksamid ülikoolis, ma tegin ette heade tulemustega oma kopsumahtu tunduvalt, suurendasin neljasiitrilt viie koma kuuele liitrile, kahe kuuga hakkasin tegema hingamisharjutusi. Ja siis üldsegi konsultatsioon ja nii, nii et ravi alal tegutsenud admat söörina, asjani, konstratsioonani enesevalitsemine. See on. Kas joogaharjutustega tuleb tegeleda süstemaatiliselt ja iga päev, kas nad nõuavad palju aega. Eriti palju aega niimoodi nõuaga. Süstemaatilisus on minu meelest küll väga tähtis. Mina näiteks teen neid praegu iga hommikul ja samuti ka päeval hingamist. Jah, kui nüüd on kuulajatel tekkinud huvi natukene laiendada oma teadmisi joga alalt, võiksin soovitada mõned eesti ja venekeelsed allikad kes on huvitatud, võib-olla kirjutab nemad üles. Üks esimesi, mis on ilmunud, on siis õhtuleht? 1009 57 21. detsember. Zapaarin, artikkel, millest mina hakkasin peale siis küsimused vastused number 20 1961. Koppeli artikkel, kes on joogid? Ja siis. Kehakultuur 1959 23. 24. Langsed partikkel jooga kehakultuurist. Täpselt ma ei mäleta, see oli Edasis oli 1966 ja oli augustikuus üks artikkel siis venekeelsest kirjandusest. Ajakiri. Siirla. 1957. Number seitse. Siis sama ajakiri. 1958 viies. Ja 59, kolmas. Siis ajakiri diskultuura Espart 1959 kolmas number ja ajakiri india seal ajakirja lõpupoole on mitmeid pooside kirjeldusi hingamisharjutusi. Ja mõni artikkel on ka ju nii filosoofia küsimuste kohta, kes filosoofiast on huvitatud, võiks soovitada. Autorid Chateerisi ja data. Vedeniewindiiskuju filosoofio 1955. Välisriikides on see raamat kasutusel india filosoofia õpikuna. Allikad muidugi on palju nii venekeelseid kui ka võõrkeelseid. Aga kes on huvitatud, leiab mäed ise üles.