Inglise keeles on ta perekonna nimel kolm tähendust. Porter tähendab NeyPortjeed pakikandjat kui ta tuntud õllemarket. Siit teemat edasi arendades võiks öelda, et helilooja could Porter on tõesti kerge muusika varasalveriks uksehoidjatest. Ainult sellised laulud, mis suudavad võistelda Ulporteri loomingu paremikuga. Need pääsevad sisse kerge muusika igihaljaste viiside hulka. Ja neid meloodiaid, millelt mõõta, võta Kaulporteril jätkub. Ameerika heliloojate, kirjanike ja kirjastajate ühingu Ei essi. FB andmeil kuulub viis porteri laulu kogu maakera 30 populaarsema ja enam esitatavama viisi hulka. Porteri elukäiku võinuga, mõnes mõttes võrrelda sitke pakikandja tööga, kellele rasked kanda need liiga ei tee. Saatuselöögid ei murdnud heliloojad tahetega loomevaimu. Nimelt juhtus porteriga ratsutamisel 30.-te aastate keskel raske õnnetus. Kukkumisel vigastas ta mõlemad jalad. Viimased 27 eluaastat kannatas helilooja sagedaste valuhoogude käes. Ja aidanud ka need 35 operatsiooni. Muusikul tuli läbi teha. Ent samal ajal olid need aastad täis viljakat tööd õnnestunud leida. Mis aga puutub paralleelide leidmisele helilooja nime kolmanda tähendusega, siis võib küll öelda, et porter on vana hea õllemark, kuid tulporteri laule iseloomustaks enam mõni sädelev, veidi mark, mis aasta-aastalt enam laagerdub kristall selgemaks ja järjest maitsvamaks muutub. Porteri laulu loominguga igatahes nii on. Niisiis, could Booter. Ameerika ajakirjandus on kergemuusika heliloojate elulugusid uurides välja töötanud stereotüübi selle žanri viljelarete kohta. Sellele stereotüübid on iseloomulikud kaks tunnust. Pärinemine vaesest perekonnast ja muusikalise hariduse omandamine nii-öelda omal käel. Kõlborter ei mahu kuidagi sellesse raamistusse, nagu ka teine kuulus nimi Richard Rodgers. Mõlemate õpiku teed olid kindlustatud, seda nii materiaalses kui ka professionaalses mõttes. Porter sündis üheksandal juunil 1892. aastal. Lapse muusikaline anne ilmnes juba esimestest sammudest peale. Klaverimängija viiulimäng omandati kergesti. Ja ei olnud seegi mingi üllatus, kui 10 aastaselt komponeeris Goluma esimese laulul lindudest. Igatahes võeti lähedaste, tuttavate ja sõprade ringis väikemehe esimene oopus paremini vastu kui hilisema suurmehe esimene tõsisem looming publiku poolt. Onu, kelle varandus kindlustas Kaulile kõrgkooli pääsu ei tahtnud aga poisi muusikaõpingutest kuuldagi. Muusiku elukutse oli tema silmis ebakindel ja tulutu. Gon lõpetab Jeeli ülikooli juristina, asub hiljem Harvardi ülikooli aspirantuuri. Kuid ka õpingute ajal ei jäta muusikaporterit. Ta kirjutab tudengiõhtute tarvis mõned muusikalised komöödiad ülikooli jalgpallimeeskonnale. Aga reipov hümni, mida teatakse tänase päevani. Mida aastaid edasi, seda selgemaks saab noormehele, et muusika on tema tõeline kutsumus. Harvardis otsustabki ta aspirantuuri pooleli jätta ja minna muusikat õppima. Hingepõhjani solvunud onu jätab kõhuli pärandusest ilma kuid tulemust muusikut see ei heidutanud. Hoopis enamunda moraalses mõttes löödud oma esimese muusikalise komöödia läbikukkumisest Broadwayl. Nimelt kirjutab portaal 1916. aastal koos koolivennaga muusika fakulteedist Loorents šveiksiga. Muusikalise komöödia vaata esmalt Ameerikale. Publicaga võtab komöödia väga jahedalt vastu. Gold Porter on ebaõnnestumisest löödud ning otsustab Ameerikast lahkuda. Seda teebki ning astub prantsuse sõjaväkke. Pariis. Linn, millest helilooja kirjutas hiljem mitu head laulu toob talle õnne ja hinge lohutust. Armastan Pariisi. Sellist pealkirja kannab Crowli üks tuntumaid viise ja armastatud linnas, leidis heliloojaga armastatud neiu. Lindal oli Tõmas, sest sai hiljem Porteri abikaasa. Pärast esimese maailmasõja lõppemist pöördub noorpaar Ameerikasse tagasi. Laeval tutvuvad nad tolle aja tuntud koomiku. Raymond Hiblokiga. Toot teeb koolile ettepaneku kirjutada muusika tema uuele etendusele. Uus komöödia leiabki igatpidi kiitva vastuvõtt ning porter pöördubki uuesti Pariisi tagasi. Nüüd juba selleks, et seal muusikaõpinguid jätkata. Tõbi Porkestreerimist, harmooniat, kontrapunkti palju aega kuulub klassikalise muusika suurkujude loomingu analüüsile läbitöötamisele. Porteri korter oli aga kohaks, kuhu sageli kogunesid tema sõbrad, et ühiselt musitseerida arutada, vaielda. Kaulise oli sellistel koosviibimistel nii tark kuulaja kui ka agar kaasalööja. 1923. aastal kirjutab Kaul Porter sõbra soovitusel muusika balletile. Pariisis läksid etendused menukalt. Sama edu saadab ballett ikka hiljem Ameerikas. Plaanis oli veel teinegi ballett, kuid stsenaristi surm tõmbas sellele kriipsu peale ning sellega ka poolte kokkupuuted tõsisema muusika loomisel piirdusid. Kaua aega. Arvati, et balletipartituur on kadunud kuid 1970. aastal noodid siiski leiti ning hiljem tuli New Yorgis could porteri esimene ja ainuke ballett nimetuse all. Möödunud ajad ka uuesti lavale. 1928. aastal pöördubki porter lõplikult sünnimaale tagasi. Samal aastal näeb rambivalgust ka muusikaline komöödia Pariis. Telekomöödiakesksest laulust. Kui orkester alustas kinni tuli aga peatselt kogu maal tuntud viis aastat ei ole ummistanud selle meloodia sära ega populaarsust. Gold porterit peetakse õigustatult üheks muusikalise teatri rajajaks Ameerikas. Rohkem kui 20 erinevat muusikali, nende seas sellised nimed nagu kankaan 1953 ümber maailma 1946 ning kõige tuntum suudlemine käit 1948. Kuid asi ei ole muidugi loodud etenduste arvus pajud süžeed olid trafaretselt labased ja stereotüüpsed porteri peenelt läbi komponeeritud ja läbitunnetatud muusikas. Nende etenduste muusikalises dramaturgia. Selles osas olikult porter küll teerajajate osas. Mind. Viidi ära. Armandeni ja hormondeni. Mind. Võid ära. Armuõnne nii, nii jah. Äärmundeni Vii. Could porteri laulude nimistus on üle 500 nime. Enamik neist nägi ilmavalgust muusikalidest ja filmidest. Peab rõhutama ka veel seda, et enamikku oma tuntud viisidest kirjutaski porter küpses eas. Ma tegin 30 kuueaastaselt. Mis see on armastus? 30 seitsmeselt, aga laulupäev ja öö, mille esmaesitaja oli Fredas Täär, kirjutas Kaulborter 41 aastaselt. Paljud muusikakriitikud peavad laulupäev ja öö could porteri loomingu näidislauluks selle meloodias harmoonias orkestreerinud, kus oleks nagu koondanud kõik parem ja iseloomulikum porteri loomingule. Äärmine lihtsus maksimaalse väljendusrikkusega. Ega asjata. Paljud helilooja sõbrad pole meenutanud, et kuul võis tundide kaupa lihvida ja otsida mõnda fraasi, et saavutada suuremat loomulikkust. Vahenditust. Ega see tänane kriis meenutada. Juba kõval porteri hääl oli Ameerikas levinud komme vastupidiselt näiteks Prantsusmaale. Et helilooja kirjutas oma viisidele ka sõnad. Ka ööbin Berlin on paljude oma laulude juures ka sõnade autor. Kõlboolter oskas meisterlikult ära kasutada inglise keele omapära, milleks on ühesilbiliste sõnade rohkus. Sellised ühesilbilised sõnad olid omapäraseks sillaks pikemate sõnade vahel aitasid rütmi impulssi organiseerida. Kõlborteri keel on väga kujundlik ja piltlik. Üheks näiteks võiks tuua 1934. aastal valminud laulu sina armastatud võrreldakse selles luubi muuseumiga, Straussi meloodiatega, Shakespeari sonetiga, Nikki hiirega, piisa torniga ja nõnda edasi. Porteri viimaste Loomingu aastate üheks mitmekülgsemaks ja huvitavamaks tööks oli muusika kirjutamine filmile kõrgem seltskond. Bing, Crosby, Rees, Kelly ja Louis Armstrong Omalt poolt aitasid kaasa selleks, et ka need viimased loodud laulud populaarseteks tuntuteks ja igihaljast eks saaksid ja jääksid. Porter suri 15. oktoobril 1964. aastal. Lõpetuseks võiks lisada vaid paar väljavõtet kriitikast. Tema muusikalid on teiste hulgas nagu Rolls-Royce'id masinate seas. Gold porter lõi alati midagi väärtuslikku. Kuidas sõrmed olid puudutanud klaviatuuri?