Kalle Randalu, te olete ise öelnud, et seitsmeaastaselt lummas teid Mozarti väike öömuusika ja sellest ajast pole te sellest heliloojast lahti saanud. On kasvanud teie südamesse sedavõrd, et aastakümneid tagasi, kui te lindistasid Mozarti klaverikontsertide mängisite LP-le siis pärast seda hakati nimetama. Käisin Eestis eesti Mozarti interprediks. Ja ma tõesti mäletan seda plaadi kuulamise elamust, nagu oleks äsja olnud samas mu klassivenna ja sõbra Jüri Albertoni pool kodus. Ja Jüri on seda ise väga lõbusasti kirjeldanud, kuidas mina jäin suu lahti, grammofoni, tema jäi suu lahti, mind vaatama. Muidugi ma siis ei saanud ju aru veel, millise, millise geeniusega ja millise ulatusega isiksusega on tegemist, see tuli hiljem kõik. Aga tõesti võib nii öelda, et, et kogu selle senise antud elu suur kirg ja, ja armastus ja tõesti ammendamatu allikas on see siiamaani, see on minu jaoks lihtsalt uskumatu, missuguseid asju inimvaim või inim inimgeenius suutis luua. Mõeldes isegi selle peale, et me teame, Mozart oli ka väga seltskondlik inimene ja elas oma eluga igas mõttes. Vormiliselt on lihtsalt uskumatu, kuidas, kuidas ta jõudis seda kõike veel ka paberile panna meie, meie kõikide õnneks loomulikult see tohutu õnn ja no kogenud seda täpselt samamoodi. See on sellised õnnetunne, kui me tohime niisugust muusikat mängida. Me tohime laval olema, et me saame seda inimestega jagada. Ma arvan, et see on see, mis muusiku üldse muusiku teebki. Tegelikult jaa, panebki inimesed unustama, võib-olla argieluraskused ja mured ja isegi muusikaga tegelemise tehnilised raskused ka sellepärast, et see õnnetunne on niivõrd suur, mille me sealt tagasi saame, et, et selle juures võib-olla need töötunnid ja, ja muud eluolu asjad ununevad ära. On teil meeles ka see, milline oli esimene Mozarti klaveriteos, mida te ise pärast seda väikest öömuusikat kuuldes hakkasite mängima? Ei olegi nii konkreetselt ja võib-olla see oligi ka hea, et ma kasvasin nagu teistmoodi selle heliloojaga kokku selles mõttes, et et Mozart ise ju ei ole mitte sugugi ka ainult klaveri, ehkki klaver oli ju tema, tema pill, see on selge. Ta ei ole sugugi klaverikeskne helilooja olnud, et, et võib olla minule hea, et see tõesti see esimene teos oli väike öömuusika. Sellele lisandus lisandusid siis mitmed sümfooniad. Ma mäletan varast Keemol sümfooniat näiteks ja hilisemat suurt või viimast Jupiter sümfooniat, mis, mis mind ka kaunis kaunis varakult lihtsalt lihtsalt lummas oma häältejuhtimise ja harmoonia täiusega. Klaveriteoseid. Ma mäletan mitmeid variatsioone ja mõnda sonaati, aga nii täpselt, mis nüüd esimene oleks olnud? Ei, ei oskagi praegu öelda. Ja see mitmekülgsust tema muusikas on see, mis, mis võib-olla veel on ka publikule kindlasti üks kõige kõige lummava, kõige võluma maid. Asi ongi see, et klaverit mängida, seda mõtles alati mitte ainult klaverist, vaid millestki muust näiteks näiteks lauljast või, või, või puhkpillimuusikast distes löödist või klaarnetist või seal kõlada alati ka midagi muud kaasa, aga ennekõike laul. Me võime öelda, et Mozarti muusika on ilus, aga sees ja ise juba on väga laialdase tähendusega inimesed nutsid liigutusest tema enda kontsertidel, nii nagu ta oma ooperiaarjaski kirjutab, kui rõõmupisarad voolavad. Et see on üks seisund, millesse inimesi saada milleni inimesi tuua, noh, see on suur õnn. Kalle, kui palju Mozarti klaverikontsert on teil olnud võimalik lindistada või kontsertidel mängida? Usun, et neid on praegusel hetkel 15 ringis, aga kirjutanud on ta neidu 28. Nii et seal on, on tegemist ja, ja avastamist veel oi kui palju. Aga on teil plaanis kõik need 28 plaadile saada. Ma arvan küll, et ma jõuan selleni ka mind, mind huvitavad varased kaaned, esimesed milledele on suhteliselt vähe tähelepanu pööratud, aga nii armastatud, kuulus ja tuntud helilooja Mozart on, on seal hulganisti veel teoseid, mida suhteliselt vähe teatakse ja mida kindlasti ma arvan siin ka Eestimaa publik, julgen arvata, veel kunagi kuulnud ei olegi? Kalle, te olete ise ka õppejõud, kui te oma õpilastele peaksite näiteks selgitama Mozarti tähenduste tähtsust, kas üldse on kunagi sellist vajadust olnud, peab kellelegi selgitama ja kui, siis millelt alustate. Isegi väga palju peab selle juurde rääkima. Võtame niisugused objektiivsed momendid nagu näiteks sellise asja, et klaver oli oma ulatuselt veidi väiksem, kui väga suur Steinway on ja inimesel võib kergesti tekkida tulla, ta kasutab ühte väikest osa ühest suurest pildist, peab oskama mõelda ennast natukene või vähemasti peab püüdma mõelda ennast natukene sellesse ajastusse sisse, mismoodi väljendati ennast, mis olid väljendusvahendid. Mitte et me saaks taastada seda aega, seda ei olegi vaja, olid teised, meie enda kõrvad on teised. Me oleme mänginud kõike, mina ise ka, eks ole. Prokofjevi, Rahmaninovi on meil kõik läbi käinud ja siis on mõnikord raske tulla selle tunnete maailma juurde ja nende väljendusvahendite juurde ma isegi mõnikord mõtlen, et kas see klaver pidi tingimata ikka nii palju suuremaks kasvamas kui mõelda, et üldse koloratuur oktav on tegelikult see kolmas oktavi, millega klaver ära lõppes ja see ongi kuninganna aariase ülemine pappi, papp, tapad papas üleminenoot, eks ole, mida ainult väga vähesed lauljad saavutavad, et tegelikult selle selleaegsel pillil oli ka midagi inimhäälega ühist. Midagi loodusega ühist ja sellistel asjadel on on väga, väga, väga, väga suurt tähendusi ja kui me õpilastest räägime, siis nimelt see mitmekülgsus ja, ja mitmetähenduslikkus, et tegemist ei ole ainult klaveriga ja ainult klaverimuusikaga ja tegemist on inimhäälega või teise instrumendi häälega. Need on asjad, mida, mida peab ka noortele inimestele ja õpilastele lihtsalt rääkima, seda peab seletama. See tule ise. Talle öelge veel, palun, kas Mozart on parim valik muusika teele inimeste suunamisel? Ma arvan küll, selles ma olen täiesti kindel, nagu ta ise on niisugune, nii universaalne helilooja, et et selleks võib olla, olgu see siis väike muusika, millest see minu puhul need alguse sai. See võiks olla üks kontsertaaria või, või, või üks ooperis seen või üks avamäng või või klarnetikontsert või, või midagi, mõni takt ainult, ma olen päris kindel, et see toimib.