Suvetuur. Täna õhtul esinevad Haapsalu vanamuusikafestivalil sopran Maria Valdma ja ansambel Florida ante. Ning mikrofoni ees ongi nüüd Maria Valdma ning lorid Antekaks võtmekuju Saale Fischer ja Meelis Orgse. Kuuldavasti teie koostöö saigi alguse just Haapsalu festivalist. Kas oli see nii? Tegelikult meiega koos? See sai alguse interpreetide liidu kammermuusika kontserdisarja raames aga Haapsalu on meid nüüd need neli aastat, mis me oleme tegutsenud nagu kandnud ja Toomas Sitena meid ikka sinna tagasi kutsunud ja tegelikult me lastel mõnes mõttes nagu jõuame jälle ringiga ja sama repertuaariga või samade heliloojatega sinna Haapsallu tagasi kellega me esimesel aastal Haapsalu festivalil esinesime, et Bach ja Endel on meil jälle kavas. Täna õhtul. Tegelikult esimene kontsert Mariaga oli meil Haapsalus siiski 2015 ja koli kavas, Bahia Endel. Nii et nüüd ta siis jah, jõuame ringiga tagasi kabahhi endale. Seda võib aimata, et mis ühendab neid inimesi, kes on koondunud ansamblisse flarydante Aganaga. Tore oleks seda kuulata teie endi suust. Ikka ühine huvi vanamuusikavastasusele Ilusa kõneleva muusika vastu ja selle selleni jõuda publikuni toomise vastu. Et see on meie kirg ja armastus. Ja Meelis, ma arvan, et ei ole ka vähetähtis asjaolu, et me saame ka väljaspool proovi väga hästi läbi tegelikult, et et muidu ilmselt selline bändi tegemine ei toimiks niimoodi pikemas perspektiivis, et et mis on Florida ante puhul just tore, on see, et me ei ole nagu klassikalises mõttes projekti koosseis, mida vanamuusikas hästi palju. Et meil on ikkagi üks mängijate ja lauljate rin, kellega meile meeldib teha ja ja minu meelest see omavaheline läbisaamine, sarnane huumorimeel ja vaade maailmale ka väljaspool seda muusikat on hästi tähtis asi, mis meid kokku hoiab. Kas ka sarnane hariduse baas? Ma arvan, et hariduse mõttes on meil võib-olla natukene erinevad koolkonnad. Et mina olen Hollandis õppinud, kus on kaunis range kool, et sellist muusikalist vabadust väga võib-olla see ei ole, ütleme neil perioodil teete seal eesotsas, et järgitakse ikka, kuidas oleks ajalooline esituspraktika, et reeglid oleksid paigas ja et me teaksime, mis me teeme. Ja ma arvan, et meelisel võib-olla Saksamaal on olnud natukene sama liin, aga sale on siis siin see, kes ikka teab, et aga inimesed, et muusika, et teeme nüüd palun muusikat ka. Tegelikult ma arvan, noh, arvestades, et meil on mängijaid eri generatsioonist ja haridus hariduseks, et see on jah, see üks asi, see on see nagu esimene põhiasi, mille pinnalt me hakkame tegutsema, aga aga tegelikult muusikat tehes on nii hea meel, et iga ansambli liige, kes tuleb paneb ikkagi oma muusikalise kogemuse, oma nägemuse, et me läheme seda oma c5-ga välja reklaaminud, et meil puudub kunstiline juht, et me kõik proovis, õiendame üksteisega ja anname soovitusi ja et tegelikult on igaühe panus hästi oluline sellises kaamerlikus koosseisus. Isegi kui me täna mängime orkestrimuusikat Ja Meelis, kuidas saksa kool siis haakub eelpool räägituga? Noh, tegelikult ma olen õppinud ka Soomes, kus oli muidugi ka saksa Ma ei oska öelda, et kuivanud, see sõltub ikkagi konkreetsetest õpetajatest ja Saksamaa suur ja lai, et mis ühes linnas on niimoodi et see on teises linnas teistmoodi. Saale õppis trossingenes, mina pusin preemianis. Nii et jah, aga ma arvan, et mis puudutab ansamblit, siis meil on ka üsna erinevad tugevad küljed, et me tänu sellele ka täiendame teineteist hästi. Et võib-olla meil on kõvasti vaidlusi, aga siiski lõppkokkuvõttes me see sünergia, mis tekib lõpuks, on igati positiivne. Nagu kohe alguses mainisite. Seekordne kava on Endel ja Bach valeti seal nii-öelda tiiruga tagasi. Maria hindel on ilmselt teile väga omane. Olete pannud kuulama ennast küll Londonis endale, konkursil ja mujalgi. Kas ka need soologantaadid on parem lauldud? Ei, see on minu jaoks uus repertuaar, saarel oli, ütleme, poolkava valmis, et Bach oli juba kavas ja ja ta palus minul siis soovitada repertuaari, mida siis selle kava juurde veel võiks sobitada. Ja kuna meie koosseis on selline, millega on väga lihtne Händerit esitada, et siis muidugi kohe ma mõtlesingi nende ladinakeelsete motekkide peale, kuna ja ma olin neid varem kuulnud. Ja ma teadsin, et see on ääretult ilus muusika ja ma mõtlesin kohe, et see võiks haapsallu sobida. Nii et need kaks kandidaati on minu valitud ja eks ma siis pean oma valiku eest nüüd siis seisma. See oli siis nii-öelda hind oli pool, aga meil on ka tänasel kontserdil Bachi pool väga tugevalt esindatud. Ja kui me alustasime ansambel Florid Antega neljakesi siis täna oleme me laval kümnekesi suurema koosseisuga kui ei kunagi varem Florigante ajaloos. Et kõigepealt me mängime Bachi h-moll orkestri sviiti, kus solistiks röödil Liisa Kawasaki siis on Maria, laulab siis ühe endale moteetiline vahele ja esimese poole lõpuks on Bachi oboe Tamoori kontsert, kus solistiks onu poel siis Ele Raik. Ja teise poole alguses siis soleerivad Liisa kava saaki ja Saale Fischer Bachi Brandenburgi viienda kontserdiga. Ja lõpetame Händeli suurejoonelise särava moteetia. Seeviatellus. Brandenburgi kontserdis soleerib loomulikult ka meilis Orgse. Neid Hendeligantaate ei ole kuulnud. Me jääme uskuma Mariah väidet, et need on imeilusad. Aga see Bachi orkestrimuusikas, need on maiuspalad Bachi loomingust, et kas see pidusöök Need saigi haapsallu toodud, mõeldes selle Haapsalu vanamuusika festivali veerand juubelile? Tegelikult kahte lugu, neist oboemoori kontsert ja Brandenburgi, me mängisime Kadrioru lossis viiendal mail. Nii et ja osaliselt aga siis haamolsiitamal esimest korda kavastaja. Kuidas kulgeb floori tonte suvi edasi? Kohe peale Haapsalut peale Matteuse passioon ettekannet pühapäeval on meil esmaspäeval Kuusalus Kuusalu kirikus juba kontsert, teise kavaga hüljatud kangelannad ja siis Niguliste kirikus, teisipäeval siis sama kava. Nii et jah, meil on nüüd tegus nädal. Ma tahan siin täiendada, et Kuusalu kontsert toimub siiski pastoraadihoones, kuhu siis kohalik kogukond soovib pärast seal toimunud põlengut elu sisse puhuda uuesti ja mõnes mõttes haakub, see võib olla ka meie kantaatide teemaga paremini, kui seda teeks kirik. Ja kes on need hüljatud kangelanna. Need on hariaane ja meedia. Tegemist on siis antiikmütoloogiast pärit kangelanna taga, kelle nende jumalatest mehed nad hülgasid. Ariadne jäeti üksikule saarele ja Medeia mees pettis teda. Nii et need on väga dramaatiline hilised fantaadid ja kes on need lood siis muusikasse pannud? Nii et prantsuse kandidaadid on loonud võib-olla Eestis vähem tuntud heliloojad, aga omalajal, Prantsusmaal, kui nad seal tegutsesid, olid nad kuulsad ja tähtsad mehed. Nagu Lagle Rambo on kandaadi MeT autor. Ning kandidaadi Ariadne on loonud kurbua ja lisaks kõlavad seal kontserdil veel kaks heliloojat. Mängimega Franso kobrani, kuningliku kontserti ja Kristo Käo mängib. Barokkkitarril Campi jooni prelüüdi, aga räägime natukene ka Haapsalu festivali barokkorkestrist, et see on oma näo ja kuju võtnud siin viimastel aastatel ilmselt tuginedes sellele praktilisele baasile, milleks on Eesti muusika ja teatriakadeemias vana muusikakeskus on see nii meelis Orgse. Jah, mina olen hoolitsenud selle festivaliorkestri keelpillide poole eest, viimased kolm aastat seal on siis mängivad üheskoos nii vanema generatsiooni piiritlema barokkmuusika Eesti raudvara inimesed ja siis ka Eesti muusikaakadeemias siis õppinud või õpivad üliõpilased, nii et on selline segaprojekt, mis ongi normaalne tegelikult. Ja kas Bachi Matteuse passioon on suur väljakutseorkestrile? Eks ta ikka on, seal on päris palju keerulisi helistikke hästi polütjeese Bachi puhul on üldse eta. Kaasaegne heitis ka talle, et tema muusikas on liiga palju kunsti. Tehase keeruline kunst tuleb ikkagi puhtalt välja mängida, nii et selles mõttes ikkagi on väljakutse ka. Aga noh, muidugi eriti vanema põlvkonna inimesed on seda juba päris palju mänginud, et muusika neile ei ole uus. Kas praegu? On noh, ütleme, et selliseid vanamuusikamängijaid orkestrantide piisavalt, ütles, barokkorkester kokku panna või on ikka mingeid hõredamaid kohti? Keelpilli on, ma arvan, enam-vähem piisavalt isegi aasta lõpus peale jõulummel, eelmine aasta oli näiteks kaks barokkorkestrilt korraga kaks projekti korraga, nii et keelpillide poolest saab kaks orkestrist kokku küll puhkpilli taga on võib-olla keerulisem ja kuigi nüüd on piisavalt poesid, on nii-öelda napilt. Fagotte on nii, et keerulisemaid pille nagu barokk, sar, kui meil ei ole, ütleme piisavalt ja seal oboe Takatsjasid, mida mata Zapatsioonid vaja näiteks. Et need on vaja sisse osta. Barokktrompet ei taha muidugi. Seda süvenemise astet saab alati tõsta, ütleme paljud mängivad kas ERSO-s või teatris või Tallinna kammerorkestris ja siis omavad barokkpilli ja siis nagu selle kaasaegse pillimängutöö kõrvalt siis teevad barokiprojekte. Aga, ja järjest rohkem tuleb ka tudengeid juurde, kes on nagu seda päriselt nii-öelda õppinud ja saavad tundja. Ja nii ta vaikselt areneb. Stseen siin. Nii et ühelt poolt on siin viimastel aastatel see praktiline baas vana muusikakeskuse näol aga teiselt poolt ju see pikaaegne töö, mida on teinud Toomas Siitan. Et vanamuusika loengud ja 25 aastat Haapsalu vanamuusika festivali. Kui palju on see teid näiteks isiklikult mõjut? Tanud mina olen ikka kaasa mänginud alates aastast 2001 ütleme iga teinekord võib-olla ma olen üks, 10 festivali kaasa mänginud Maran. Mind on mõjutanud see festival loomulikult eelkõige seda kaudu, et ma lähen olnud Haapsalu festivali väga tänulik kuulaja. Meie Eesti barokiskeene on selline, et projektid koonduvad sageli pühadeperioodi ja siis on nad suured orkestri projektid, kus mängivad siin kohalikud mängijad. Aga festival on olnud see koht, kus tuuakse siis ka välismaa staarid koju kätte. Et nii kaua, kui ma mäletan, ma olen ikka suviti Haapsalus olnud kuulajana ja muidugi, kui toomas pakkus meile 2015 mängida siis vastutus, tunne, et me mängiksime selle festivali vääriliselt. See pinge oli päris suur toona, nii et ma hindan seda festivali väga kõrgelt ja kui seda festivali ei oleks, oleks ma arvan, Eesti muusikaelus üks suur tühimik küll. Maria. Minu jaoks on Haapsalu festival oluline just seetõttu, et see festival on andnud mulle lauljana väga palju esinemisvõimalusi, et kui ma haagis lõpetasin muusikaosakonna, siis esialgu ei olnud ju mul ei kogemust ega, ega ei olnud ka näha, et see töö kuskilt tuleks, aga vaikselt niimoodi ma arvan, et Haapsalu festival on tõesti aidanud minul ennast lauljana arendada. Ääretult palju ja sel aastal marja on teil siin eristaatust siin festivalil, kuna te osalete kolmel kontserdil me siin rääkisime põhjalikult täna lorid ante kontserdist, aga aga te astusite üles? Vokaalansambliga Vox lumines ja ees on samuti sopranisoolod Bachi Matteuse passioon is. Et teil on ansambli ja koorikogemust väga palju, aga mida see box lumminis teie jaoks tähendab, mis kohal see ansambel on? Ma arvan, et Vox lumis ühendab endas väga palju minu jaoks olulisi aspekte. Tegelikult on lood niimoodi see, et ma läksin üldse vanamuusikat õppima, on mic täiesti, aga osalt tänu Lionel Menjele, kes on moslemi see kunstiline juht. Me kohtusime temaga esimest korda aastal 2003 Lõuna-Koreas. Kas seal oli maailma noortekoorilaager ja tema õppis sel ajal juba haagis või oli sinna minema vähemalt kuidagi, nii need lood olid ja tema ütles, oi, et kui sa tahad vana muusikat laulda, et siis sa võid minna baaselisse, aga paremini Haagi. Nii et esimene tõuge tuli sealt ja siis tuli neid sõnumeid veel mujalt ja lõpuks massis haagi läksingi. Ja pärast kooli lõppu sain ma siis nende juurde tööle. Aga Vox luminis üldse, noh, nagu kõiki teavad, et see ansambli tuumik on tegelikult haagis õppinud lauljatest ja seetõttu oleme me seal kõik niimoodi suuremal või rohkemal või vähemal määral sõbrad ka. Nii et, et see on minu jaoks ääretult tore punt. Ja see, et nad siin festivalil on, et me oleme tegelikult Lioneli ja Toomasega seda juba niimoodi paar aastat ajanud. Aga kuna ansambli graafik on väga tihe ja Toomasel loomulikult on olnud ka alati enda enda plaanid enda visioon, mida või keda ta festivalil kuulda soovib siis me jõudsimegi selle koostööni. Sel aastal. Aga Bachi Matteuse passioon, kas te olete neid soprani soolosid ka parem laulnud? Jah, tegelikult ma laulsin neid soolaseid esimest korda alles sel aastal, mis on Hollandis laulja kohta täielik ime, seal lippassioone on seal sadu ju iga aasta ja ma ei tea, kuidas ma siis ilma olen jäänud, aga ma lähen koori osa väga palju laulnud. Nii et festival esindab sel aastal kuidagi minu enda jaoks neid erinevaid asju, mida ma lauljana teen, et ma laulan Vox luminises ja ma laulan väga palju kooris. Ja ma laulan väga palju Bachi Hollandis üldiselt. Ja siis on meil see solo kontsert ka Floridantega, et see kõik on üks selline tore kooslus. Ja kuidas läheb teie suvi edasi, marjasuvi läheb edasi niimoodi, et eks ma siis tuuritan Voxluminisega nädal aega Prantsusmaal nädal aega Hollandis kodus, siis jälle uuesti Prantsusmaale, siis koju, siis Saksamaale, et et see graafik on tihe. Jah, on on tõesti tihe. Me laulame sama Bachi perekonnakava, laulame h-moll missat manificati ja Händeri Tiksid dominast. Ja veel kuune haud ja võib-olla selliseid vähem kuuldud heliloojaid sekka. Tegelikult ma ootan juba septembrit, siis ma tulen Eestisse tagasi ja meil on Eesti filharmoonia kammerkooriga ka Bach kavas Pärdi pähe. Aitäh siiski ei leia. Toredad festivalid. Aitäh.