Ei. Ma ei taha kohtu kaudu uus vana. Sõna ei hakka kriitik jumal. Kuulsite Raimonds Pauls laulu Russalka sõnade autor Tagniaanreika. 1971. aastal ilmus Riias kirjastus Leesma väljaandel pisike värsikogu pruunas vaiksnes pruunid tähed. Üks selle esimesi luuletusi kandis meile väga arusaadavad pealkirja vana Toomas. Muidugi on see eesti keeles. Raamatu autor oli äsja 20 aastaseks saanud Riia filmistuudio töötaja diagniandreika. Vana Toomas oli üks tema esimesi luuletusi Sist juba 15 aastane Liepaja kunstikooli õpilane, tarnija treika, veidi kohalikku Noorte Autorite koondise liikmeks. Kuid meie alustame praegu 1971.-st aastast, sest 10 aastat on arvatavasti küllaltki pikk ka aeg, et teha esimesi kasvõi kõige lühemaid kokkuvõtteid. Seitsmekümnendatel aastatel olid nimed Raimonds Pauls tarnija treika või Sigmar Sleepinš Thagniad Reica letis sama tuntud kui meil näiteks Valter Ojakäär, Leelo Tungal. Tõsi, nende koostöö algas pisut hiljem, kuid vennasvabariigi muusikale andis see väga palju. On ju Raimonds Pauls ja Sigmar Sleepy nimed lahutamatult seotud populaarse ansambliga moodo. Tagnia treika meenutab Raimonds Pauls, lugesime luuletusi ning ühel päeval palus kaks laulu teksti kirjutada. Esimesena viisistas ta hällilaulu väikesele nahkhiirele Fleder Mousile. Taas vana katkine katus on kesköö hõlmade all. Veel pööningul sügavas rahus pea rippumas alla need Fledermous magusat und. On pimedus, pehmeie paitav maa, südaöö unisest süles. Aeg ammu on avada tiivad, ärgata üles. Jäägu vana ja tolmune pööning täis unede sooja lõhna sest peagi me üle ja ümberkogupäevade müra ja tuhka. Öö hakul on päev päevaski ja pimedust pole. Näe punastel kurejalgadel päev kõnnidki katuste taha. Varsti ilmus leedermauska minu luuleraamatus, see on tõlgitud õige mitmesse keelde. Teine Raymond Paulsile kirjutatud laul kandis pealkirja Undine esitasid Noora pumbiere ja Viktors lapseeneks Modoli Raimonds Pauls i laps kuid paraku jättis ta selle, andis ansambli juhtimise siig marsleepinghile. Temaga kirjutasime laulud, roomio, liikumine, stress, Mirtsasiibere sooloplaadi jaoks retrostiilis, tango laul kaotatud ajast, mis seni on kõik need vast kõige suurema poolehoiu. Järgnesid KUHU ruttad olla alati. Kuulete lepinghi laulu. Roomeo esitab ansambel moodo. Räägime veel heliplaatidest. 1978. aastal ilmus plaat modo peal kaks tarnija treika sõnadele loodud laulu lillekuningas ja pole vaja nutta. Laulsid Mirsasiivere Parsla keep Harde aia kukule ja Vladis laevas, Johnevitš Need aastad olid modele rasked. Lahkusid kaks instrumentaalsolisti, lahkus ka Noora pumbiere sõjaväeansamblist vaks niite. Täheke tuli solistiks imalduse Vanzovi. Raimonds Pauls asendanud Sigmar Sleebins kutsus solistiks oma abikaasa Mirtsasiivere. 1979. aastal ilmunud heliplaadil laulavad ainult Siivere Evans sooviks. Sigmar Sleepins armastab diskostiilis laule. Minul on selliseid laulutekste väga raske kirjutada, tunnistab diagnia treika. Lepinš liikumine. Ühel ööl sattus ta kalurite võrku sädelev kui lõhekala, särav kui pross öö mustal rinnal. Kuule, tegelikult oled sa merineitsi, ütles kalur ja pani piibu tagasi suhu. Oh ei, vastas tema sugugi mitte. Ja Kalamees võttis võrgu turjale ainult kuuvalgus kiikus sellel ning tühjadest võrgu silmadest langesid suured pisarad. Tean väga hästi selle proosapala saamislugu. See on Tagnia treika esimene miniatuur. Kes on siis Taagnia treika. Olen sündinud teisel mail 1951. aastal Riias, elanud aga peaaegu igas Lätimaanurgas. Kuldigas, Daugavpilsis Liepajas salas pilsis. Lõpetasin Liepaja kunstikooli merevaigu kunstilise töötlemise erialal. Hiljem töötasin aga raamatupidajana masinakirjutajana filmistuudios. Siis lõpetasin Läti NSV Riikliku Ülikooli. Olen prantsuse filoloog ja ilukirjanduse tõlkija. Esimene suurem töö oli Viktor Ko Erna, nii tõlge läti keelde, siis värsid raamatule alis Imedemaal. Luuret olen tõlkinud prantsuse servokraade ja bulgaaria keelest. Ilmunud on minu teine värsiraamat ilmumas jutustused, Jamine, jätuurid. Kokkupuuted eesti kirjandusega. Neid algasid ammu peamiselt laimonis kaamerat tõlgete kaudu. Väga meeldisid Jaan Kross, Paul-Eerik Rummo, Viivi Luik. Kõige noorematest Doris Kareva. Väga meeldis, koguteos malad õiebeedee, Pripalticki, selliseid peaks ilmuma regulaarselt isegi kord aastas. Läti parimad lauljad? Kahtlemata Margarita viitsane, ütleb Tagniadreika. Moed tulevad ja lähevad, aga tema jääb püsida 20 aastat tipplauljate hulgas. See on saavutus, äärmiselt sügav, lausa dramaatiline natuur. Raske on kirjutada temale sobivat ja väärilist repertuaari. Lepins lauluke, kaotatud ajast. Laulab Margarita Wildsane. Tagna treika mõtleb ilusa häälega laulja Victor Zlatšinuks kuid kõige paremini sobis ta Tuity. Pärast Noora pumbiere lahkumist on tal raskusi solistina pole sellist menu. Meeldib Mirtsas, Viivere ja kahtlemata ansamblis tiptop esinevad ojarskrynbergsi Andra Osula. Muide ka Margarita vilistlane laulab nüüd selles ansamblis. Jääb veel lisada, et laulutekstid uuele ansamblile kirjutab Taagnianreika. Aastavahetuseks valmis neil Uldistabulnieksiga laulutsükkel Williameeri letis on see praegu midagi bestselleri taolist. Kreeka esivanemad olid rootslased, sealt ka eesnimi, Taagnia päeva või päikeseneiu. Põhjamaiselt heledapäine on temagi, kes kannab nüüd kahekordselt perekonnanime. Treika matule. Abikaasa on muusik kodulinnaks väike ja vaikne, salas pilsi. Oma laulude arvu ei tea, ta isegi loetleb ainult heliloojaid. Paus, lepinš Stabulnieks Kublinskis. Loetelu tuleb pikk. Nooremad on meile päris tundmatud. Inspiratsioonide värssidest on saanud paljud. Lemmiklaulja Marii lahvory vastab tarnija treika heliloojatest, Bach ja kooperään instrumentidest klavessiin. Ja viimane küsimus. 80.-te aastate muusika suurim oht. Liigne enesekindlus ja maitsevääratused. Lepins nutta pole vaja, esitab ansambel moodu.