Tere, mina olen Olavi pihlamägi ja algamas tund kurioossete lugudega, mis täna keerlevad ühe muusiku ümber, kelle nimeks Timi jura. Pole kuulnudki, ehitate imestusest õlgu. Ja olgu lohutuseks vahest see, et minagi avastasin selle imepärase laulja alles õige hiljuti. Mul on komme nii meil kui mujal olles plaadipoodides surida nendes odavate heliplaatide kastides kus reeglina sellist vana kulda pakutakse. Ärgu nüüd põllumehed kohe ehmugu. Kas ma sellest põlluväetisest rääkima hakkangi? Ei, kuigi ka see muusikaline vana kuld on pannud õitsema paljud tänapäeva õied. Enne kui hakkame kerima jutulõnga üks laul, mille jooksul püüdke ära mõistatada, mis nahavärvi on selle esitaja, kes ongi meie saate kangelaseks. Kui öelda nimi Timi euro siis on selle järgi laulja sugu raske määrata. Peaks olema nagu mehe nimi, kuid on ju naine vähemalt hääle põhjal otsustades. Nii see ongi. Kuigi Timi lauljatee algusaastatel levis visalt kuuldused, tegemist on Andro küüniga, kes kannab sellist mõlemale soole sobivat nime. Arvati, et tegemist on mingi jaapani või hiina artistiga. Aga et ta on naine, jääb faktiks. Kuid nahavärv kas must või valge või vähemalt muret. Pime neeger music raditšaalse ei jäänudki uskuma, kui talle öeldi, et Timi näol on tegemist valge naisterahvaga. Legendaarne rei olevat pahaselt bumisenud. Nüüd külm, narrivad pimedat muusikut. Aga Einaritud ühti? Dimi oli valge, mis valge. Tema üks hüüdnimedest oligi sinisilmne soulikuninganna siis väike, mis suur ja veel kannatav tüdruk. Kõigile neile on muidugi omas seletus. Ta oli tõepoolest esimene valge lauljanna kes julges souli maailma astuda, mis seni mustanahaliste artistide pärusmaa oli. Väike, olite oma kasvu poolest tõesti pisut alla pooleteise meetri kuid suuruma häälelt. Tema austajate hulka kuulus näiteks Elvis Presley kes nõudis, las Vegase varietees, kus Timi esines oma personaalselt lauda, kuhu ta alati võis Timi esinemiste ajal istuda. Ja selle kannatava tüdruk, kuni me veel jõuame, see on seotud tema esimese suure hitiga. Ja olgu kohe ka ajatelg paika pandud. Dimi edulugu algas kuldsetel kuuekümnendatel ning kestis vahelduva eduga ligi veerand sajandit. Läheme aga alguse juurde. Rusmari Timotja Juro sündis neljandal augustil 1940. aastal USA-s Chicagos itaalia juurtega peres. Vanaisa, kelle soontes voolas iiri verd, tahtis kangesti, et lapsel oleks nimi mis meenutaks tema juuri. Nii pandigi tüdrukule keskmiseks nimeks Timo, tea, millest neiu lauljaks saades hakkasid kasutama lühend vormi Timi oma eesnimena. Vanemad kutsusid väikest tüdrukut eesnimelühendiga Rõuge. Ja perekonnanimi tekkis arusaamatuse tõttu, kui immigratsiooniametnikud ei saanud Maale saabuva itaalia perekonna nimest aru. See oli auru, aga tülpinud ametnik kirjutas sissesõidudokumendile nime eurolõpuks. Kes see ikka selles segaduses õigust nõudma hakkab. Kui arvestada veel sellega, et Timi vanavanemad ei rääkinud üldse inglise keelt siis selles keelte virvarris selgust saada oligi võimatu. Aga pere jõudis Chicagosse ning see oli ehtne itaalia perekond, suur ja lärmakas. Kus armastati muusikat ja laulu. Timi onu mängis klaverit ja väike plika laulis. Timi ise meenutas. Kui mul oli midagi hingel, ma laulsin ja ainult nii sain selle südamelt ära. Mõned kasutavad sõnu, mina kasutasin selleks laulu. Eks ma seepärast armastasingi pluusi, et selle kaudu sain väljendada oma tundeid. Arvan, et need sõnad kuulusid küll veidi hilisemasse perioodi, kui seda oli lapsepõlv. Aga Timi poolt olid need öeldud küll. Suur roll oli Timi kasvatamisel temal lapsehoidjal, kes oli ise suur muusikasõber ning vedas väikest tüdrukut endaga kaasa Chicago bluusiklubidesse kus plikake oli tunnistajaks näiteks Tanja Washingtoni esinemistele. Kurioosumite valdkonda kuulub küsimus, kuidas väikene ju üldse klubidesse sisse sai. Aga ta sai algul koos lapsehoidjaga, hiljem juba üksi. Lapsehoidja viis Dimiga kirikusse, kus laulis gospelkoor ning seegi muusika võlus neidu. Teisegi laulis koos nendega. Esimeseks lauluks, mida Timi avalikult esitas, sai Itaalia laul Sorrento, mida ta julges laulda oma vanaema paaris mida see pidas Chicago lõunapoolses linnaosas. Vanaema, bensiin, sina olid kuulus laulev baaridaam, kelle hüüdnimeks oli la Kallas. Ja eks temalt need itaalia laulud Timi külge jäidki. Kui Timi sai 12 kümneseks, kolis pere Los Angelesi otsimaks paremat elukvaliteeti. Olles küll suhteliselt piiratud sissetulekuga. Viis ema Edit tütre kuulsa Hollywoodi hääleseadja Lilian Goodmani juurde kus käisid oma häält seadmas näiteks Elizabeth Taylor ja lauljatest Franki lein. Doktor Goodmani honorari tulid Hollywoodile vastavad kuid väikesele Kimile tehti erand võttes vähem tasu ja pärastpoole loobus doktor üldse sellest, peaasi et andekas tüdruk saaks õiged häälekooli. Päris koolis oli neiu aga koolikooris kaastegev, kus laulsid tema koolivennad Phil Spector ja Marshal oliiv mõlemad hilisemad kuulsad muusikaprodutsendid kellega Timi elude mitmel korral ka ristus. Juba kooliajal hakkas Timi oma pere aitamiseks raha teenima ettekandjana. Ning ainult 14 aastase neiu sagedased hilised kodust äraolekud äratasid temas kahtlust. Ühel õhtul jälitas ta tütart ja nägi, et see siseneb ööklubisse. Oma suureks üllatuseks sai ema aru, et tütar esineb seal. Enne tütre aastat hüppas ärevuses ema lava ette, teatas kõva häälega. Nüüd aitab, see on sinu viimane laul. Kuid tütres oli sedavõrd artistlikust, et ta suutis emad väärikat küsida. Kallis proua, milles on asi, kas teiega on kõik korras? Ja siis alustas Timi laulmist. Te võite imestada, kuidas ainult 14 aastane neiu sai ööklubides esineda olles ise võll koolitüdruk. Vastus on tema rahvuses, kus neiud juba väga varakult küpsevad. Olles küll väga väikest kasvu, oli tiimi ometi väga vormikas ja sellega pettis ta osavalt oma vanuse ära. Pluss võimsalt kandev hääl, mis kuulus pigem vanemale naisele kui noorele neiule. Kui ta seitsmeteistkümne aastaselt kooli lõpetas, läks ta mehele mitte armastusest vaid vajadusest oma vanemate haardest pääseda. Tema mees, kelle nimegi ei meenutata, oli vägivaldne ja peksis Dimit. Ema sai sellest kiiresti aru ja tõi tütre koju tagasi ning ainult paarikuise abielu järel vormistati lahutus. Timi kojutulek langes ajaliselt kokku pererestorani avamisega Hollywoodis. Dimi aitas vanemaid hakates ka seal ettekandjaks. Peagi muutus ta laulvaks ettekandjaks, kes meelitas kohale publikut justamachis inimestega. Timi meeltes mõlkus selline söögikoht, mis pakuks lisaks toidule ka head muusikat. Lisaks Dimile oli restoranist teiseks muusikamagnetiks Choivooker samuti Chicagos sündinud suurepärane laulja, seltskonna hing ja kena inimene, kes Dimiga hakkab paaris esines. Nad tahtsidki koos kuulsaks saada kui lauluduo Timi ja troll. Plaadifirma Liberty talendiotsija, soni pilk ja kõrv jäi neile kahele küll peale kuid jutust kaugemale asi kuidagi ei nihkunud. Lõpuks teatas Sony, et plaadifirma Troiga lepingut ei sõlmi, aga tiimiga küll. Jälle ootus ei möödunud mitte kuud, vaid piinarikas aasta. Ning Timi kannatus katkes ühel hetkel. Ta õppis selgeks neli uut laulu ja sisenes ühel ilusal hommikul plaadifirma Liberty Hollywoodi kontorisse. Sekretär teatas, et firma juhtkond peab koosolekut ning oodata pole mõtet. Timi vihastas ja tormas sekretärilt mööda nõupidamiste ruumi ning pöördus firma juhi Albennetti poole küsimusega, kaua ta peab ootama. Ootamatust sissetungist ehmunud Bennett küsis kõheldes, kas neiu oleks valmis kohe mõne laulu esitama. Dimi oli valmis ja ilma saateta laulis ta kõik neli ettevalmistatud laulu plaadifirma juhtkonnale ette. Selles ekspromt esituses oli viha pikaleveninud ootamisest ja valmisolekut kohe plaadistama asuda. Nüüd juba väikese neiu võimsast häälest võlutud Bennet pani Timi tööle koos produtsent Klaidodisega, kes olid töötanud aina Washingtoni ning Kinkov lib produtsendina. See kogenud mees oskas noore Timi õigele joonele sättida ning need neli laulu salvestatigi ühe päevaga. Kohe alguses oli selge, et suureks hitiks tõuseb neist laul hõõrt, mis oli Timi esituses karje, pettumusest oma tollase poissõbra lärid ruudusetusele. Laulu oli tegelikult kuulsaks laulnud juba 1958. aastal Roy Hamilton. Nüüd siis valu ja viha täis Timi uro tõlgendus sellest loost. Plaadifirma ei hoidnud laulu pikalt riiulil vaid paiskas selle kohe müüki. Septembriks 1961 tõusis USA edetabelites neljandale kohale ja sellest sai Timi uro kuulsaim laul olles üheks 60.-te märkimisvärsematest esitustest. Paraku jäigi neljas koht edetabelites Dimile kõrgemaks positsiooniks, kuhu ta kunagi tõusis. Nüüd aga laul, mille puhul jätkus kurioosumeid ka pärast plaadi ilmumist. Laul oli edukas kuid peatselt julges Timi kahelda, kas kiiruga ei paisatud müüki mitte pooltoores materjal. Oma vastutusel Daci Timi teha veel ühe variandi mille viis Chicagosse oma tuttavate raadio diskuritega. Ja see sai Timi sünnilinnas kiiresti-kiiresti populaarseks. Üks kummaline lugu juhtus aga siis, kui plaadifirma otsustas võimsa häälega Timi selle lauluga hispaaniakeelses maailmas kuulsaks teha. Laul tõlgiti ja New Yorgis laulistimisele kassisse heli ta oli selle hispaaniakeelne pealkiri. Kuid hiljem selgus, et tõlge oli ebaõnnestunud. Kui hõõrt tähendab inglise keeles hingelist valu, siis eri ta tähendas hispaania keeles samuti valu. Kuid rohkem nagu füüsilist, mis ei sobinud hingele vaid enam vahest õlale või jalale. Mu nimed laulmite kuidagi hispaaniakeelses maailmas ei müünud olles pigem mõnitus suurtele tunnetele. Suur oli ka neiu imestus. Kui aasta lõpus, mida esimest korda kuulsus tundis, tegi Frank Sinatra talle ettepaneku tulla koos temaga Austraalia tuurile. Timi loomulikult esinemas enne kuulsat filminäitlejast lauljat. Sydney-kontserdi ajal juhtus aga see, mis ikka aeg-ajalt juhtuda võib. Timi esinemise ajal ütles võimendussüsteem üles. Ja 15 tuhandeline vaatajaskond hakkas närviliselt vilistama. Dimil jätkusega külma närvirahvas maha vaigistada. Ja ta jätkas laulmist ilma võimenduseta. Siis aga nägi neiu, et Frank Sinatra tuleb lavale ja hakkab tema ümber keerutama, tehes nägu, et otsib neiu juures midagi. Kui Timi hiljem küsis, milles asi vastas kuulus sinisilm. Ma tahtsin lihtsalt veenduda, et sul mingit salajuhet küljes ei olnud. Sest ilma võimenduseta on sellisele rahvahulgale võimatu laulda. Ajaks Sinatra lavale ilmus, oli heliaparatuur juba taas töökorras. Sellest esimesest ühe jutiga tehtud plaadistus päevast. Kuulame veel kahte laulu, mis kõik tõusid hittideks, kuigi mitte nii kõrgele, kui seda tegi hard. Laul. Ma vabandan. On just selline Dimi võimsat tunnetetulva ja häält demonstreerib palav. Järgmine laul sellest esimese hooga sisse laudutest on kuulsa Charlie Chaplini loodud smail filmile moodsad ajad aastast 1936. Eks selles laulus olnud üks kurioosse juba algusest peale peidus. Filmimuusikat kutsus Chaplin kirjutama noore helilooja David Raccini, kes ka filmi kuulsaima laulu kirjutas. Kuid siin astus režissöörist peaosaline karmilt vahele, teatades, et selle loo autorina peab kirja minema temaise raktseni hakanudki Chaplini vaidlema. Talle oli algajana tähtis, et tema looming ekraanidele jõuaks ja pärast ka plaatidele raktseni osanud sel ajal veel aimata, milliseid kuldseid vilju tema loodud laul Chaplinile tootma hakkab. Esimesena laulis smilisisse nätking Gol. Sealt edasi on seda kaunist meloodiat tõlgendatud lugematuid kordi. Ja kui lisada, et king, kooli omad, need produtsent kai tootis, oli nüüd Timi uro produtsent siis polnudki selle laulu plaadistamine väga üllatav-üllatav, vahest Timi intiimselt jõuline tõlgendus, kus ta siiski ei unustanud oma hääleulatust demonstreerimas. Nende lauludega astus noor laulja üles ka televisioonis. Ning selline omaja kuulus teletegija, nagu et sallivan kutsus Timi uroga oma shousse. Veidi ainus tingimus oli, et laul peab olema tuli uus ja mitte väga traagiline. Ja siin avaldus Timi talendid teine pool. Nimelt oli andekas laulja ka ise mitmeid laule kirjutanud ning nüüd kulus uue materjalina üks neist kohe marjaks ära. See oli selline lõbusamat sorti veidi pilkav looke pealkirjaga. Kimi aga kartis kohutavalt teleesinemisi, sest siin polnud sellist vahetut kontakti publikuga. Kuigi Soleimani show'd olid valdavalt sellised stuudiopubliku ees toimuvad etendused, mis loomulikult otse-eetrisse jõudsid, oli närv kerge tekkima. Solivan kasutas Timi puhul oma vana ja järelproovitud nippi jootes neiule rahustavaid rohuteesid. Timi õit tass tassi järel. Kuid oodatud pingelangust ei tulnud ega tulnud. Tuli hoopis teine loomulik reaktsioon. Ning tualetis olles kuulis ta hüsteeriliselt karjuvalt lavastuse assistenti teda otsimas. Ühe jutiga jõudis Timi tualetist lavale ning suurest kiirustamisest ununes esinemisärevus ja etteaste läkski igati korda. Päris loomulikult kuulusid Timi Juro muusika ellu igat sorti esinemised algusaastail enamalt koos teistega sellistes programmides, millega mööda maad ringi sõideti. Sealt said alguse sõprussidemed erinevate artistidega, tuli kogemus ja kasvas kuulsus. Dimiori näiteks esimene valgenahaline solist kuulsa Apollo teatrilaval Harlemis New Yorgis. Nimi oli parajalt paanikas, kuidas peamiselt mustanahaline publik teda vastu võtab. Kuid juba esimestest lauludest alates oli selge, et ta oli leidnud nendega ühise keele. Tema produtsent ütles pärast edukat esinemist. Ma teadsin, et sa neile meeldid ja seepärast mina ei kartnud. Veidi hiljem tuli juba esinemine koos kuulsa rei Charlesiga, kus pime muusik keeldus uskumast, et Timi valge laulja. Otse loomulikult hakkasid kuulsust koguvale lauljale oma loomingut pakkuma ka heliloojad. Kui seni oli Kimi repertuaar koosnenud peamiselt klaveritest vanematest, lauludest ja osaliselt oma loomingust siis nüüd tuli igat sorti pakkumisi. Dimi uus produtsent, padi Killen otsustas 1963. aastal paluda heliloojat hänk Kohrani kirjutada üks võimasid Dimile, mis varjutas fjordi omaaegse edu. Hankel oli just üks laul valmis saanud ja seda ta tiimile pakkuski. Kohe pandi stuudio kinni ja kell kolm öösel helistas Timi heliloojale ja mängis uue loo salvestused telefonis ette. Helilooja korran oli kindel, et uus hitt on sündinud ja sellele anti roheline tee. Ometi mängis kohan sellega oma vanale sõbrale kantri tähele reibrissile ette kes teatas, et tema laulab seda igal juhul paremini. Kui Timi uro variant tõusis edetabelites 24.-le kohale siis rei Brassi esituses jõudis lugu kantritabelitest teiseks ning kaks aastat hiljem tõstis edu, on olnud selle päris tabelite tippu. Laul ise on meilgi päris hästi tuntud mektor võõrkõue vei, seda vahest enim õdemend Marii toni Osmandi esituses. Siin Timi Juro esmaesitus. Timi uro on laulnud ja salvestanud plaateni inglise, hispaania kui ka itaalia keeles ehk oma vanemate kodumaakeeles mis tal lapsepõlvest teise koduse keelena selge oli. Oma esimese Itaalia reisi võttis Timi ette koos emaga 1965. aastal, mil teda võõrustas San Remo lauluvõistlus, mis aasta varem oli avanud oma uksed rahvusvahelistele artistidele. Kui esimesel aastal oli maailma täht Itaalias napilt, siis 1965. aastal oli neid ikka märkimisväärselt palju. Nii närveerisid lava taga Udo Jürgens liin, Pitne kikitee, petjula plaak ja lisaks Dimile teinegi itaalia juurtega Roos Marii econi Francis. Juhtus nii, et kuni jõudis oma lauluga finaali Timi aga jäi oma lauluga toppama poolfinaalis. Ka kolm aastat hiljem jõudnud Timi San Remo poolfinaalist kaugemale. Kuid ainuüksi oma vanemate kodumaa külastamine oli Dimile sündmuseks omaette, eriti isa ja ema kodulinnakeses ringi vaatamine. Nüüdsest laul San Remo rahvusvaheliselt lauluvõistluselt aastast 1965 millega Timi uro Itaalia publiku ette astus. Tikreedo. Nii nagu tol ajal kombeks, ilmus iga endast lugupidav laulja kinolinale. Dimiga juhtus 1967. aastal, mil ta osales koguni kahes filmis. Teine neist oli filipiini tekkini arstide looming ja olles seal võtetel, korraldati koha peal talle ka suur kontsert. Kontserdil paelus Timi tähelepanu noore Filipinlanna Noora au noor, kelle hääl ja esitus Dimile sedavõrd meeldisid. Et ta tegi oma emale ettepaneku 14 aastane tüdruk adopteerida ja Ameerikasse nende perre elama tuua. Time ise oli siis 27 aastane. Ettepanek jäigi uity ideeks, sest Nooral oli oma pere olemas ja kohalikud võimud ei näinud mingit põhjust lapsendamisloa andmiseks. Veidi hiljem esines Timi juba Vietnamis sealsetele USA sõduritele ja leidis ühes Saigoni baaris kitarri saatel laulmas 12 aastase orvu poisikese Ronki kelle Timi samuti adopteerida soovis. Seadus aga ei andnud adopteerimisõiguste vallalise naisterahvale. Laps satuks nii jäiga, teine katse endale laps saada tulemuseta. Aga Timi oli just sellises fertiilses eas, kus lapse saamine on iga naise sooviks. Nüüd peame rääkima meestest Dimi uro elus. Peres oli neid kaks. Isa Louis ja viis aastat vanem vend Anthony. Esimesest ebaõnnestunud abielust vägivaldse abikaasaga juba tegime juttu. Lühisuhteid oli temperament, selja vormika, lauljannal päris mitmeid peamised lauljate ja muusikutega. 1966. aasta kevadel palus Londonis Timi kätt USA laulja Lukristi. Pulmad määrati sama aasta augustiks, kuid siis kodus kolm aastat noorem peiupoiss äkitselt ära. Ning oligi kõik. Muide, Christian oli oma rahvused, samuti itaallane. Ta läks altari ette alles viis aastat hiljem kui kosis kunagise Inglismaa iluduskuninganna. Aga 1968. aastal toimus ühes Las Vegase hotellis, kus Tiny parasjagu esines. Saatuslik kohtumine Robert sõlmikiga. Peatselt palus Robert Timi kätt. Ning seitsmeteistkümnendal oktoobril 1969 nad las Vegases abi ellusidki. Vaikselt ja omaette. Pruudil olid jalas teksapüksid ja seljas kasukas. Abiellumise järel kolis Timi päriselt Las Vegasesse. Pärast kaht ebaõnnestunud katset emaks saada sündis 24. mail 1971. aastal Dimil ja Robertil tütar Milan. Pärast tütre sündi jättis Timi esinemised kohe tahaplaanile ning pühendus peamiselt perele. Õnne päikesed tulid tumedad pilved 1979. aastal mil Dimil avastati kurguvähk. Kuid Timi tuli sellest esimesest võitlusest välja ning tegi Kambeki 1981. aastal. Ja seda Euroopas peamiselt Hollandis, kus anti välja tema uus heliplaat. Kuid kurikaval kasvaja ei olnud taandunud. Ja 1985. aastal tehti tiimile juba täielik neeluoperatsioon mis lõpetas igasuguse lootuse pöörduda tagasi lavale. Siitpeale oligi Timi kogu ülejäänud elu võitlus vähiga ning oma lõpuaastatel suhtles ta oma perega vaid kirjutades. Timi suri 30. märtsil 2004. aastal. Timi soovi kohaselt ei toimunud avaliku matusetseremooniat. Tema tuhk puistati tema vanemate hauaplatsi ümber. Teda jäid leinama vend Anthony, abikaasa Robert, tütar Milani ja lapselapsed Sienna, Niko ja Italia. Ning loomulikult sajad tuhanded muusikasõbrad. Lahkunud oli souli taeva esimene valge naisstaar. Timi uro elas vaid 63 aastat. Sellest muusikas oli see väike, kuid suure häälega naine ligi veerand sajandit. Tema kõrgaeg oli kuldsel kuuekümnendail. Tema iidol Tanja Washington ütles kunagi Timi kohta. Selle laulja hääl ei tule kurgust vaid südamest. Ta ei esita laule, vaid ta elab neis. Seekordsete kurioossete lugude saate lõpetan aga hoopis duetiga kahe vana sõbra vahel. Duetipartneriks on Dimile kantrilegend Willie Nelson kes null kuuekümnendail tihti Timi ema restoranis Los Angeleses külas käis. Seda kahel põhjusel. Esiteks, et suhelda Dimiga ja teiseks, et saada hinnaalandust või lausa tasuta süüa. Sel ajal hoiu Willi veel vaene muusik, kes alles valmistus oma esikplaadi salvestuseks. Kui Timi 1009 81. aastal oli rahalistes raskustes, et oma uut ja kahjuks viimast heliplaati salvestada kutsus Willie Nelson Timi oma stuudiosse, maksis kinni kõik kulud ja plaat saigi valmis. Võib kindlalt öelda, et villi ei unustanud oma sõbrakätt ulatamast. Sellel plaadil on ka duetti Twilinelsoniga, kes koos Timi euroga jääb seekordseid kurioosseid lugusid lõpetama. Mina, Olavi Pihlamägi, tänan kuulamast.