Ka veresuhkru telekas. Kala. Oli sul teievahelist mikrofoni? Meeldib naiste vahelistele. Ei ole midagi uut? Ei olegi seda kirja juba lugenud, eks ole. Seda kirja olen käinud küll. Üks trükiviga Kaagolest olla. Stsenaarium. Kirjastele minagi. Et siin on isegi stsenaarium kirjutatud e-tähega, ka me saame ka kirju, kus küsitakse meilt stsenaarium Jotiga Jumite kohta, et. Suur aitäh. Asume siis kirja juurde kuskilt otsast ja kuidas filmide rahastamise protsessis iseenesest välja näeb? Filmide rahastamise protsesse Eestis on võib-olla natuke teistsugune kui mujal maailmas, sellepärast et meie turg on niivõrd väike, et, et väga paljud meie filmid tehakse enamasti riigi raha peal samal ajal kui, kui panevad, nagu igasugused muud organisatsioonid ja asutused, kaerarahastajad, ka teleorganisatsioonid, televisioonikanalid rahastavad hästi palju, aga Eestisse kujutame ette niimoodi, et tahetakse toota film, kas ta on siis madalama eelarvega kõrgema eelarvega? Idee sünnib kas siis stsenaristi, kirjaniku või produtsendi peas koos arendatakse edasi teda tootmiseni, raha leitakse enamasti produtsendi poolt. Küsitakse muidugi Eesti filmi sihtasutusega meest pannakse sisse oma vahendeid, leitakse sponsoreid, kultuurkapital, kultuuriministeerium, kõik vastavalt sellele, milline on projekt ja, ja kuhu tahetakse selle filmiga jõuda. Rahvusvahelised partnerid absoluutselt. Loomulikult olevat sellest hetkest mängu, kui tahetakse teha filmi, mis on, mis on nagu rahvusvahelisele publikule huvitav, tahab jõuda suurematele festivalidele ja nii edasi ja nii edasi. No võtame sellise labase näite, et nüüd tuleb mingisugune avaldus, soov raha saada teie käest, kuidas see protsess hakkab edasi välja nägema. Kõigepealt me vaatame, kas selle projekti on esitanud firma, kellel on olemas majandustegevus, kelle põhitegevusalaks on filmitootmine, filmi tegemine. Selle jaoks tuleb tuua meile siis vastav meie blanketil avaldus, milles ka meie kodulehelt. Ja lisada sellele oma peegaard, begordi saame me ise ka kätte siis olenevalt sellest, kas on dokumentaalfilm, kasson, animafilm, kas lühifilm, kas madalaeelarveline, kas on suurkasse, on kõigepealt noh, stsenaariumi toetus, arendustoetus? Meil on kriteeriumid. Aga ma teile näitan näiteks sellise väga põhjaliku küsimustiku, mille alusel hinnatakse seda stsenaariumit meil, et mida ma siin kõiki neid ette lugema ei hakka, aga kindlasti vaadatakse, kas idee on atraktiivne päevakajaline sihtgrupile Eestis või sihtgrupile välismaal, kas on originaalne, kas on lõpuks ka teostatav, kas see firma, kes meile sellega tuleb, on töötajate kogemuselt eelnevalt töötööde kogemuselt, et kus me näeme, et ta on võimeline seda projekti ellu viima, sellepärast et ma võin ju tahta, et ma teen kolmekümnemiljonilise krooni filmi kunagi midagi sarnast teinud, siis mul ei ole mingit põhjust arvata, et ma sellega hakkama saan. Mis saab siis, kui. Ta annab ta selle raha, film juba enam-vähem on tegemises, aga see lõpuks ei saa valmis ja kogu see raha on ära kulutatud, mis siis saab. Ma loodan, et sellist sellist stsenaariumit meil nagu väga Ette aga? Noh seda raha lihtsalt niisama ei anta, lihtsalt niisama ei kulutatud, meie jagame Eesti filmi sihtasutus, riigi raha ja riigi rahal on absoluutselt kindlasti kontroll peal. Et seda raha ei anta. Esiteks ühe etapina seda raha antakse. Vähemalt viies eriosas lepingu sõlmimisel pärast vahearu teid pärast lõpparuandeid. Ütleme partnerid, kellega me töötame, meile usaldusväärsed, me tunneme neid ja ja kui filme ei saa valmis, seda juhtub pigem nagu väiksemate väiksemate projektide puhul, et ta venib sellepärast, et on teatud kunstilisi kõhklusi juhtub, et ei taha, ütleme, töötada üks või teine asi, mõni mõni võttepäev läheb untsu, midagi tuleb nagu tehnilisteta, aga seda, et kõik oleks ära kulutatud ja filmi ei ole, et sellist juhtumit meil tegelikult täna niimoodi nimetada ei olegi. Mida te soovitaksite Lätile? Jotile soovitaksin seda, et kui soofilmi teha, siis kindlasti võiks raadio no käest küsimise asemel küsida filmiga seotud institutsioonidelt ehk siis Eesti filmi sihtasutusele võib saata kirju aadressil filmete SAE. Ja siis ei ole vaja raadiol kohale tulla sadude vastase. Aga, ja kuna Eesti filmi sihtasutus toetab põhiliselt professionaalset filmi tootmist, siis esimene asi on, soovitaksin pöörduda meie filmistuudiote poole, kelle aadressid leiate kodulehelt www. Punkt. ERSO-t ja filmitootjad, kes on meie partnerid, on piisavalt pädevad otsustama, kas stsenaarium neile meeldib. Kas sellel on potentsiaali filmiks saada ja kuidas siis edasi peaks käituma.