Ning nüüd kihnukeelse uudise õhtast kristlased, siin-sealpool merd, minale, kasemark, maniast, aga täna oleme piss Kihnus, Kihnu koolis, kus anud selle kooliaasta viimsed, hingetõmbed kodus ei ülesandes enam ei anda. Üheksandikutegaad eksamit ning Alan põhjust Tapa kooli juhataja Toomas Pajula ukse peale. Ja ta 55 aastat taha, kohe kui Mia-ši Kihnu koolis oma esimest filmi tegi oli Toomas Pajula seodaat või vanakooli juhataja ning siaalid alles algklassi õpilane. Nüüd oled ise direktor ikka. Mitu head aastat on, kaua sa oled siis seda ametit pidanud? Kihnu kooli? Pealik on pealik ja direktorina on olnud viis pool aastatega kokku, koos eelneva õpetajaga 11 saab juba järjest oldud siin. Kuidas seal seda aega oma elust hindad? Kas see on mahavisatud aeg või on see kingid aeg? Asja pärast võib rõõmu tunda. See on huvitav aega olnud, sest ma tulin ikkagi mingisugusel kutse ajel siia, ma arvan, et see kõik, mis on, mida ma arvasin olevat täpselt nii see asi on olnud ja ja eks inimene loob oma peas selle unistuse ja siis arvab, et selline ongi asi ja püüab teda täide viia ja õigustada igatpidi seda õnnistust, et küllap see nii oli. Kastaadi vaim Dephysica kooliga kohtas ning see kutsuski sind taha tulema. Ei, see ei olnud oluline, pigem olin vanade sõprade vaim, kes Kihnu surnuaial või kes kellega saan poe juures kokku, et see oli selline oluline ja hästi-hästi huvitav ja ja tore minu jaoks. Nüüd sa oled, siis otsustan selle ameti maha panna ning siis sa põlegita enam Toomas Pajula, vaid oled sisele talu järgi, kus sa elad, siis, aga sa pead ütlema, kuidas sind siis kutsuma peab hakkama. Üks talu on Tartumaal seal need poja käes ja see oli Kolga talu ja seetõttu panin ka Kihnus oma maaüksus, mille muretsesin ja mille tegin elavamaks ja põllumaaks. Kolgaver saanud nimeks. Nii et seal oled siis sellest võist alates Kolga toomas või aga see ohtlik nimi või seda võib ju kergesti hakata kolkaks hääldama. Ei, ei ole võimalik, see on Eestis kõige populaarsem talu nimi. Ja Kolga tähendab seda, et tan eemal oled teistest majadest ja meil on vaja tõesti ongi seal põllumäel eemal teistest majadest. Kolka teispool merd seal domes need siis, eks ole see Liivimaal päris kolka, on see siis ja lõplik otsus, et praegu küll konkurss käib ning otsitakse uut direktorit, aga kui ei leita, kas teda siis tuleb sama kauplemine näo oli perearsti väljendiga, kes ütles, et ühe aasta oled nõudes olema, aga pöördus volikogu poole. Aga selle aasta lõpus peate minule eutanaasia tegema. Siis võib-olla see asi ei ole? Eutanaasia hetkemoment on juba siin koolis möödas, oli võib-olla eelmine aasta, kui me olime riigi poolt rahastamises võrdlemisi suures raskuses, pidime sellest üle saama, aga ei, mul nüüd mingit vastuolu küll ei ole vallaga, aga võib-olla riik on selline tore ühik minu elus, kes on mul kahe poole aastase pensionipõlvest tõstnud pensioni kaks korda rohkem kui vallas on palk muutunud, nii et me teame tänapäevast Keskerakonna seda poliitikat ja see ütleb seda, et pensionärid peavad minema pensionile, mitte kiusama siin väikseid lapsi. Kas Kihnu koolis kiusamist kohanud sellist silmanähtavat ei ole, aga eks see on natukene seda Kihnuliku kiusamist, kihnlased ju kõik natukene omavahel sellised pööravad üksteisel rohkem tähelepanu kui vahel vaja oleks ja ja ekseid kodudest kaasas ka lastele, aga sellist kiusamist, kui ma olen varem olnud mandril koolis tööl, siis sellist kiusamist Kihnus ei ole suhteliselt rahulik, kihtlased ju ei, ei pilka üldiselt 11. Aga ometi on mõned lapsed, neljandast klassist on kolm last läinud, kaks last läksid Soome, üks laps läks linna vooli. Niuksed need põhjused olla võivad. No eks ikka see põhjuseks Kihnu väikses ja tema tema elulaad, plussid ja miinused kokku panna, siis on täiesti selge, et linnas on mul omal suurem palk, mu lapsel on parem tulevik. Huviharidus on rohkem laiali hargnenud, on olulised sotsiaalne suhtlemine lihtsam, sest suurtes koolides, kus on 300 500000 last leiad sa igal juhul oma sõprade. Kihnus on kõik lapsed nii loetud, et meil on klassis kaks õpilast ja poiss ja tüdruk omavahel. No nad võivad küll suured sõbrad olla, aga see sotsiaalne suhtlemine, selline poiste suhtlemine jääb ära, et sa pead suhtlema sellest noorematega vanematega. See ei ole päris lapse arengu seisukohalt väga. Päevakorral see tehakse tõenäoliselt sundpanek lasteaeda juba kuskil viiendast eluaastast, et lapsed hakkaksid sotsiaalselt suhtlema ja, ja ma arvan, et see on väga õige suund. Läbisaamine omaealistega on hästi oluline ja seda nad kehtestavad omavahel ise. Mitte vanemad ei saa nii. Ta võtan ikka selle, kes kellega ma hästi läbi saanud. Seob igast vastusest tuleb välja, et Kihnu kooli peamine probleem on see, et vähe lapsi, et aga kuidas neid lapsi juure saab, seda me teame küll, kuidas tehasega. Aga kuidas neid siukest, eks kasvatajat, nemad Kihnu koolist, Ahto Ader ja vanemad tahtvat Kihnus elada ja sassi saare peal tegema peaks. Selge on see, et Kihnus ei ole sellist ettevõtlust, mis tekitaks töökohti teistele. Kalur on ikkagi omaette ettevõtja ja tema käib merel, kes selle ameti oma isalt pärinud või selgeks õppinud, saab sellega väga hästi hakkama. Aga sellist ettevõtlust, mis Kihnus tekitakse vabriku või tehase, et ei ole kasumlikud transpordikulu eemalolek siis hariduslik kaader, väikesaarel on see natuke probleeme ja sinna ei ole midagi parata. Aga sellest on jälle siin teised lõbu ja rõõmu mõne inimese jaoks kaaluvad need üle ja, ja nad on ju siin koolis ja ja töötavad siin saarel ja elavad siin ja ei lähe mitte kuskile. 20. jaanipäevani on veel ikka ter aega Sacia hoiade direktorile, siis ütled või, või sellele pedagoogid oma kollektiivist või siis koha maisemalt, mõnele koolitajale, et sa asja pärast ikkagi tasub seotud töökoha peale tulla, siia tooli peal istunud ning siit seda koolijuhti. Eelkõige tuleks mõni noor, et ta saaks tiibu natuke sopsutada ja proovida, kuidas on tõsine väljakutse sellises kohas, kus skulptuur on täiesti erinev ülejäänud Eesti kultuurist ja, ja kus on tõesti vaja selliseid teadmisi empaatiatunnetust inimestega suheldes, et sa suudad ennast sellesse ellu sisse elada. Küllap selline inimene on kuskil olemas ka, kes ühel hetkel tuleb ja tahab ennast proovile panna, aga saab ka väga huvitava elukogemuse. Kihnu kooli direktori amet ei ole ainult selle klassikalises tähendus. Praktiliselt kõigega peab tegelema, mis vähegi pähe võid tulla, praegu mõtelda. Jotima soovides ei ole siis kena pensionipõlves asja tegema, hakkad. Sest ma olen 46 plaani, aga eelkõige hakkan ma teadusega tegelema, vaatasin huvi pärast Vikipeediat ja leidsin oma nime sealt ootamatult, et ma lähen ülikooli ajalooteaduskonna lõpetanud ja spetsialiseerunud Aasia Aafrika maade ajaloole saksa vikipeedia mingil alal suunab minule edasi lugema seda teksti, mis Vikipeedias oli hästi huvitav ja see andis sellist nagu tõelist motivatsiooni hakata aktiivselt tegelema sellega, mis Moskva Nõuka aegas ajalugu koosnes sõdadest ning revolutsioonist aga ajalugu võib-olla hoopis looduslugu ning kultuurilugu ning kes teab niuke veel, et Niukest ajalugu, seasi, suurid. Minu põhiteema on koloniaalvallutused ja eelkõige kiriku roll selles vallutustes. Alati on kirikumehed, kes seda edasi viibib, et me teame väga hästi, et kui tuli uus paavstist väga palju muutust kogu Euroopa ja ka maailma suhtumises asjadesse. Kula Kolga toomas Aafrika kiriku ajalookõrvas ikam ja palu, et sa ka Talle mehklehk Mihkel tapil Kihnu sündin ülempreestri luu selgelt välja kirjutati, välja uurid, see oli ette aus mees ning vene aegas tema elu rikuti. Sedasi ajad tema oma jalga enam Kihnu saare peal lõi, tõstas tema looga ikkagi ilusast Kihnu Haalusse, kirjutad. Kihnu ajalugu ongi minu doktoritöö teema ja see saab peab kokku saama ja see ongi mul eriti hingel, et materjali on tohutult arhiivid materjali täis. Ja oled sinagi üks osa juba Kihnu ajaloost. Ja ka nüüd siis sellega me lõpetamegi selle ajalooliste isikute vestluses iginudis ning ega siis kedagiste Uiad uudised juba tuleva korra või edudes juba tuleva pühapäev olgem ikka rõõmsad ning terved sinik sealpool merd.