Ära oota head rauta, halba surma, oota nagu teener, alandlikult käsk oma peremehelt. See on mõttelaad riigis, mis avalikult on kuulutanud, et tahab olla 21. sajandi üliriik pärast Ameerika Ühendriikide langemist. See on riik, kus antakse välja inglisekeelset kirjandust rohkem kui teistes maailma riikides. Ameerika Ühendriigid ja Suurbritannia muidugi välja arvatud, aga kus kaugeltki mitte igas miljonilinnas ei ole raamatukauplust. See on riik, kus olevat ülirikkaid rohkem kui Euroopa liidus. Aga tänaval seal ringi liikudes pealt saab pidevalt maha vaatama, et asfaldil magavale inimesele peale ei astu. Muidugi on see india, see on riik, kus iga päev saab valmis kolm mängufilmi, kus on kümneid tuhandeid kinosid. Aga jääb vaid oletada, kui palju on inimesi, kellel ei ole kunagi raha, et kinopiletit osta. Ja tänases saates me püüamegi rääkida Indiast. Saatekülaline on tuntud orientoloogia turismifirma Germalo giid Martti Kalda. Ja mul oli endal hiljuti võimalus kogeda, et Martti Kalda on väga pädev ja oskuslik giid ja Germalo firma kliendid on temaga alati rahul. Esimene teema, millest me räägime, on kastid Indias. Me teame, et seal on neli kasti lisaks veel alakastid, siis on inimesed, kes kastidesse ei kuulu. Tinglikult siis viies kast, aga esimene küsimus marti kaldale. Kui kerge on liikuda ühest kastist teise ja kui kergem kukkuda ühest kastist teise. No praktiliselt on kastide vaheline liikumine võimatu. Kunagi kui kastisüsteem sünnib aarialaste keskel, siis kastisüsteem sünnib eelkõige selleks, et eristada aarialasi nendest pärismaalastest, kes Indias elavad, ka see jääb juba 1000 ja 1500 aastat enne Kristust aega sellisel kujul, nagu kastisüsteem keskaegses Indias eksisteeris, oli mitte ainult kastide. Mida on siis neli lisaks sellele veel ka kastitute grupp, nii et sisuliselt viis aga ka alakastide vahel liikumine sisuliselt võimatu. Nonii, aga näiteks mina armun kellessegi neidu, tema on minusse väga siiralt ja sügavalt armunud, kasti piirid on ees, mis siis saab siis seda abielu ei toimu, aga kui toimub, siis oled, et juhul kui neiu on alamast kastist, siis olete langenud. Nii et jah, kasti staatuse langemine on võimalik, aga Ma tõusmine näiteks sellele naisterahvale või meesterahvale, kes siis madalamast kastist on, see on praktiliselt võimatu. No tänaval liigub kohutav mass inimesi, kes on siis kaubitsejad, kes tundub, et istuvad ja niisama olenevad meie arusaamade järgi kas need on siis neljas ja viies kast. See viies tähendab siis juba väljaspool muidugi tänapäeval, kus kastisüsteem enam ametlikult Indias ei kehti, on väga raske vahet teha. Aga lihtne vastus on jah, need on tõepoolest siis valdavalt neljandast ehk siis suudra teenrite kastist või siis kastitute hulgast. Muidugi ei ole välistatud ka see tänapäeval mõni kaubitsejate või sõdalaste kasti liige on langenud nii madalale, et ta peab tegelema mõne teenri koristajatööga. Maailm liigub kiiresti end ja sealhulgas IT vallas, ma kujutan ette, võib-olla väga noor, andekas, töökas, õpihimuline poiss, kes oma võimetelt ja tulemustelt jõuab kaugemale kui kõrgemate kastide inimesed, mis siis saab? Tavaliselt kastitutel, keda eme, mõtle, kastitud päris või, või alamate kastide liikmetel on Indias lihtsalt vähem võimalust ligi pääseda haridusele ligi, pääseda õppimisele. Loomulikult ei ole see võimalik. Tänapäevases Indias on üritatud anda madalamate kastide liikmetele kõik võimalused, mingid kvoodid või on olemas, kvoodid on olemas nii valimistel, parlamentides, alade parlamentides, India Parlamendis. On olemas kvoodid, on olemas ka hariduses kvoodid. Juhul kui neid poode ei eksisteeriks, siis ühiskond ikkagi on niivõrd kinni oma traditsioonides, et kastitutel või alamate kastide liikmetele ei oleks tegelikku pääsu ei hariduse ligi ega millegi muu ligi. Sest endiselt kehtivad traditsioonid, kastitutel oma templid, Žudratele, oma templid, Šatriatel oma templid ja juhul kui kastitu satub valesse templisse siis võib olla kindel, et kas sellel samal päeval või järgmisel päeval ühiskond maksab talle kätte. Nonii, aga välimuse järgi ma ei teagi, mis kastist on mingi paras inimene. Jah, aga nad ise teevad väga selget vahet ja nad näevad ära näevad ära nii välimuse, kõnepruugi, nime kui kõige muu sellise järgi. Ja nahavärv on ka tähtis, mida heledam, seda uhkem tend. Mida heledam, seda, seda kõrgemast kastist, sest rõhutame see juba see sõna, mis kasti tähendab varna tähendab värvi. Nii et kastisüsteemi aluseks on sisuliselt rassiline, rahvuslik ja nahavärvi järgi diskrimineerimine. Debussis rääkisite sellest, tõite näite, kuidas muusikaliselt andekas inimene ei saa üle riigi kuulsaks muusikuks. Ta saab kehvaks kingsepaks Räkilise näide ära. Oletame, et tõepoolest kingsepa poeg on võimekas flöödimängija või saaks selleks võimekaks flöödimängijaks. Siis oodatakse ka selles kastisüsteemis nende alakastide sees, et tõepoolest ta jätkaks oma isade ametit, et oleks endiselt kingsepp, jaamite, flöödimängija ühelt poolt on see kasulik, Indiale on olnud traditsiooniliselt kasulik ja teiselt poolt on see kahjulik. Takistab sellel noorel inimesel teha seda, mida ta tahab ja saada flöödimängijaks, mis on võib-olla tema südamesoov. Teisalt kui me vaatame seda, et on lapsepõlvest peale näinud, kuidas kingsepatööd tehakse siis kindlasti on tal rohkem praktikat või rohkem kogemust kingsepatöö alal kui flöödimängija alal. Nii et siin on nii nii positiivseid kui negatiivseid külgi sellel traditsioonide järgimisel. Nonii, võtame sõjamehed, nad mingil määral kenasti teevad ka mingisuguseid harjutusi, aga kui sõjategevust ei ole, kas siis on jõudeaega ja siis on jõudeaeg ja sõdalaste kastan tegelikult Indias kõige enam kannatanud seda on, seda on kõige rohkem kulunud seetõttu tänapäeval nii preestrite kui Shaktilisete kast on jäänud suhteliselt õhukeseks, neid on suhteliselt vähe Indias, põhiliselt siis endiste Maharaadžade järeltulijad loomulikult on ka, on ka tavalisi Šatriaid, tavalisi sõjamehi, aga nad on leidnud selles ühiskonnas parema koha. Sest ühelt poolt neid austatakse, teiselt poolt, neil on taustal see süsteem, nad on aegade jooksul kogunud endale selle, selle varanduse mitte ainult selle maine pagasi matke, selle varandusliku pagasi, et tänapäevases ühiskonnas ka paremini hakkama saada. Nonii, kui vaenlane tungib B meie riiki, siis sõjamehed astuvad välja, kas teised ka ei, see on just üks kastisüsteemi põhilisi, võiks öelda positiivseid momente. Sõda, siis sõdivad omavahel tõepoolest ainult sõdalaskasti liikmed ja ülejäänud kastid ei astu vaenlasele vastu sellist mõistet, nagu Eestis räägitakse totaalkaitsest. Või me oleme harjunud nägema, kus väikesed lapsed, naised, kõik osalevad, vastupanus sellist ei ole Indias praktiliselt kunagi olnud just nimelt seetõttu, et see ei kuulu teiste kastide kohustuste hulka. Ja juhul, kui vallutatakse ära üks või teine riik siis need kastid omavahel. Ma mõtlen nüüd kaupmeeste teenijate preestrite kastid sobituvad suurepäraselt. Ei toimu sellist verevahetust, et kõik kaotaksid oma positsiooni, kõik kaotaksid oma koha. Alistatud rahvana sugugi mitte kaotanud on ainult Šatriad, Nad annavad alla või hukkuvad ja ülejäänud kastid saavad rahulikult edasi tegutseda. Mõnes mõttes väga humaanne inimsõbralik süsteem, kui ta mõlemapoolselt toimib. See on ka üks põhjus, miks näiteks Indias rahvustunded erinevatel rahvastel ei ole olnud kunagi nii olulised kui nende positsioon, kas siis kastis või jalakastis. Martti Kalda te ütlesite, et kui me seal nende templite juures liikusime, et te ei ole pääsenud valge inimesena Liku jumalateenistust vaatama, kas see on jah tegevat hindu istliku jumalateenistus tõepoolest ei ole pääsenud nägema. Tõsi, no aga te kirjanduse või kirjelduste põhjal kindlasti oskaks ja natukene seda kirjeldada oja ja loomulikult ka dokumentaalfilmide ja muude materjalide põhjal tavaline hindu istlik jumalateenistus. Kõigepealt ei ole selline koguduse teenistus nagu meie oleme harjunud, vaid see on eelkõige ikkagi privaatne ettevõtmine. Inimene astub templist läbi ja toob sellele jumalusele kingituseks väga mitmeid asju. Vanasti oli tegu ohverdusega, mida viisid läbi preestrid ja inimene Sist õigesse oma lamba või kitse või maksis raha selle tarvis. Tänapäeval selline ohverdamine on ära jäänud ja inimesed toovad lilli, toitu, lõhnaaineid ja samamoodi siis palvetavad või mängivad ise mõnda pilli või lasevad ka templiorkestrile mängida jumalusele mingisuguseid pille. Lisaks sellele on olemas ka siis templis, aastapäevadel, tähtpäevadel või ka igal päeval toimuvad riitused, mida viiakse läbi preestrite poolt ja kus ei pruugi olla üldsegi kohal kogu kogudus, see rituaal toimub, on seal inimesi või mitte. Tavaliselt tervitatakse jumalust sellisel riitusel sellesama templiorkestriga päikesetõusul. Nii et ei ole, jumalateenistus algab mingil kellaajal ja lõpeb need piirid, nagu suuremates templites on loomulikult fikseeritud see algus. Aga see ei eelda kindlasti seal inimeste kohalviibimist, noh nii nagu näiteks katoliku kirikus, kus pühapäeval kirikus käimine on, on kindlasti kohustuslik. Maailmas räägitakse väga palju budismist, Mae asi, eks ole, sellega tegeldakse, seda harrastatakse hinduism, öeldakse, et on varasem, kõige esimene õpetus üldse maailma ajaloos, aga mina küsin selle kõrval, miks siis budism välja sorry, ühel hetkel oli budism võiks öelda, et India kõige populaarsem religioon ja, ja kindlasti kaasa üks populaarsemaid religioone. Ma imestan ka, et Sri Lankas, eks ole, ta on elujõuline. Miks siis Indias kadus India budismi väljasuremisele, on, on päris mitu põhjust. Üks on hindudest valitsejate teadlik poliitika sest juba varakeskajast alates asuti toetama hinduismi rohkem ja hindu templeid toetati valdavalt, kinkides neile maad, kinkides neile külasid, kinkides neile põlde koos nende inimestega, kes siis neid põlde harisid. Nendel maa valdustel on nagu jääväärtus, ükskõik milline riigikord, ükskõik milline riik on samas budistlikud, kloostrid ise eelistasid ja valitsejad ka annetasid neile pigem raha mis kaotas eelkõige siis väiksemad raha, vääringut, pask, raha kaotas erinevate riikide kadudes oma väärtust ja seetõttu budistlikud kloostrid jäid vaesemaks. Teine põhjus on see, et hinduism teadlikult neelab budismi alla. Ta võtab budismi õpetused, idee, vägi, vallatusest, idee karmast, idee hingederändest kõik üle, Budast saab üks jumal, Višnu kehastustest ja budistlik ja filosoofia edasi arenedes muutub juba nõnda keerukaks, et ta sulgub ainult kloostriseinte vahele. Ta ei ole võimeline enam rahvamasse haarama. Ta ei ole piisavalt lihtne, ta ei ole piisavalt massikultuur ja viimase surmahoobi füüsiliselt annavad budismile Indias Indiasse tungivad moslemid 12. sajandi lõpul 13. sajandi alguses. Sümboolselt peetakse India budismi surma-aastaks aastad 1202, mil hävitatakse kange see orus asub maailma tõenäoliselt kõige suurem kloostriülikool nimega Naalanda, kus oli 10000 tudengit ja üle kogu Aasia. Ja need tudengid ja need budistid pekstakse moslemite poolt laiali, klooster hävitatakse. Kuigi budism eksisteerib väga mitmetel lindialadel edasi paari-kolme sajandi jooksul sureb lihtsalt välja, sest ei ole populaarsust, ei ole toetajaid, keegi ei hakka enam Muugaks. Üks eripärane usuvool on seal džainism. Toetajaid ei ole palju, aga see on niivõrd eriline, et sellel ei saagi väga palju toetajaid olla. Kui me saame teada, et nad ei tohi ööbida üle kolme ühe katuse all nad käivad paljajalu, osa nendest tähendab üks vool üldse ei kanna riideid ja nii edasi ja nii edasi. Teised kannavad valgeid riideid, mis on veel seal esile tuua. Chanism tekib koos budismiga, aga kui budism väidab, et ta on nii-öelda keskmine tee range askeesi ja sellise lõbutsemise vahel, siis stalinism on kindlasti kõvasti rangem. Kui budism ise. Isenesest budismi Tseenismi õpetus on suhteliselt sarnane, kõige peamiseks erinevuseks on see. Chanism tunnistab siis seda, et hinged, mis olendite ümber sünnivad, ei ole illusoorseid. Nii nagu budism väidab, vaid on reaalsed. Ja seetõttu siis liigub sellise maailma suurema aktsepteerimise poole. Samassenismis on äärmiselt oluline hinge vaimu ja füüsise inimkeha maailma vaheline lõhe ja üritatakse selle askeesi läbi võimalikult väikseks kahandada selle maise ihulise osakaalu ja need valgesse rõivastatud ja lausa halastada käivad, keda te mainisite, on siis džainistlikud, mungad ja nunnad seest umbes viiendal sajandil tõepoolest, Chanismi jaguneb siis kaheks peamiseks vooluks. Ühed need, kes leiavad, et kõikide olendite heaolu säilitamiseks tuleb üldse riided seljast võtta. Ta nonii, saab elada ainult kloostris, nii saab elada ainult kloostrisse. Tänapäeval elavadki mehhanistlikud mungad, sest nunnasid alasti käivad nunnusid ei ole peamiselt mehhanistlikes pühapaikades. Nii et neid me ei, ei näe. Neid ei ole võimalik ka tavainimestel kohata. Samas valgesse rõivastunud nende liikumist ringi liikumist teedel võib teatud India piirkondades väga selgesti näha neil seljas valged rõivad käivad paljajalu, neil on suu ees valge rätik ja tihti nad pühivad enda ees ka teed sellise spetsiaalse harjakesega Etmit mitte peale astuda isegi kõige väiksematele olenditele, isegi mitte neid sisse hingata. Melava tammustest elavad almustest vähemalt idee kohaselt. Kuigi tänapäeval siis inimesed kestseenismi toetavad, toovad need almused sisuliselt nendesse Chanistlikesse pühapaikadesse või ka siis nendesse spetsiaalsetes öömajadesse, kus need rändur, mungad, rändur, nunnad elavad ja liiguvad. Aga nende õpetuses on ka no niisuguseid meele vallatumaid tahke kas need skulptuurid või? Kujud Chanistliku kuju tunneb muidugi tüüpiliselt ära selle järgi Chanistlikud pühakud on peaaegu alati alasti kujutatud. Ja legend räägib sellest praktiliselt kõikide pühameeste puhul, et alguses nad olid küll riietatud valgesse, aga kuivõrd need olid nii sügavas meditatsioonis, siis nad ei pannud ühel hetkel tähele, kui see valge riie lihtsalt põõsastesse kinni ja sellest ära tuli ja seetõttu nad liiguvad edaspidi täiesti täiesti alasti ringi. Missugune on džainisti maisiteekonnale? Väga paljud ortodokssed, tõsiusklikud, tsivilistid, keda tõepoolest peab mainima Indias suhteliselt vähe lõpetavad oma elu surnuks paastumisega. See on väga pikk rituaal, väga pikk, tavamunkade ja nunnade toodetakse seda nagunii, aga ka väga paljud ilmik Chanistid, kes elavad muidu tavalist elu siis vähendavad elu lõpul, kui nad tunnevad, et nende elu on elatud surm on lähenemas või tihti on nad haigeks jäänud, vähendavad oma toidukoguseid, kuni nad lõpuks siis lihtsalt kohtuvad munkade ja nunnade lon, spetsiaalsed suremise majad templite juures ja kogu selle sallekana on selle rituaali nimi kogu selle rituaali käigus. Inimesed käivad neid, et siis austamas selle suremise protsessi jooksul, et nad sellise vapra sammu on. Martti Kalda seletage mulle ära, kuidas need moslemid, kes põhja poolt tulid, suutsid selle võimsas supp kontinendi allutada ja seda pool aastatuhandet laias laastus valitseda. Sellel hetkel, kui moslemid saabuvad ka 11. sajandil, on juba esimesi suuremaid sissetunge, on Põhja-India ranžbuti valitsejad sisuliselt pidevalt omavahelistest tülidest. Legend räägib sellest, et kaks kõige suuremat Raczbuti pealikku olid tülis omavaheliste isiklike suhete tõttu. Üks soovis teised tart omale võtta ja samas tütre isa ei soovinud teda kangesti anda. Ja seetõttu pidi kuningas omale kaasvalitseja tütre röövima. Ja sellest siis realzbutide tüli. Loomulikult on tegu ainult le legendiga, aga omavahelised vastuolud ja killustada jutus aitavad kindlasti moslemite sissetungile kaasa. Teine moment, mis aitab kaasa moslemite sissetungile, on nende ülimuslik ideoloogia, nende Džihaadi idee püha sõja idee. Sest kõik moslemi sissetungijad sisuliselt on kuulutanud. Tulge, see on veel viimane koht, kus saab uskmatutega võidelda ja uskmatute võideldes surra elik pääseda kohega paradiisi. Ja muidugi kolmanda momendina aitab nii türklaste, afgaanide kui ka hiljem mongolite sissetungile kaasa nende parem ja geniaalselt sõjatehnika strateegia vagunit. See sõna tuleb kõvest mongoli Mongoolia Mogolitaks nimetatakse jah, Kesk-Aasiasse ümber asunud elama asun mongolid, kes on tegelikult juba seal segunenud türgi rahvastega ja paljud neist kõnelevad ka erinevaid türgi keele dialekte. Kas me võime uhked olla, et meie omaaegsed sõbrad vennad, Kesk-Aasia rahvad on selles asjas siis ka tähtsat rolli mänginud? Ja kaudselt tõepoolest surma kolite riigi tekkele on aidanud kaasa teine Kesk-Aasia rahvas, usbekid sest ega mogulid ei oleks muidu liikvele asunud juhul, kui oleks usbekid neid Kesk-Aasiast välja tõrjunud. Kui me vaatame suur mongolite riigi loojat, pabuuri tiigrit 16. sajandi alguses sest tema sissetungid Indiasse ja see, et ta üldse Indiasse jääb ja ta vajab omale India alasid, mida mogul peavad äärmiselt põlastusväärseteks. Indias on palav, seal ei ole ilusat loodust, nende arvates selles on oma oma osa kindlasti Usbekidel, kes lihtsalt ei lase mugulaid kuhugi mujale ja pressivad neil Kesk-Aasiast. Peale, aga neid mugulaid ei saanud ju palju olla võrreldes hindudega, seemnevahe on ikka väga suur, et nad olid nii edukad, see on ikka tõeline müstika. Mulle. Arvatavasti moslemiriikides Indias ei olnud kunagi see valitsejate moslemite protsent suurem kui 15 protsenti kogu elanikkonnast. Mogulite algusaegadel oli see tõenäoliselt pigem jääb sinna nelja, viie protsendi kanti. Aga mis kindlasti on moslemit eeliseks on see selja taga asuv hiiglaslik islamimaailm ja kõik need islamiriigid on siis kuulutanud India nii-öelda avatud ühiskonnaks, tulgu kes iganes tahab, kellel mujal islamimaailmas kohta ei ole, mongolid eelistasid pärslasi, türklased eelistasid afgaane nõnda edasi, need kõik võisid tulla Indiasse ja nad leidsid seal moslemite teenistuses alati oma koha. Teine moment on see, et kõik need moslemivalitsejad on, on siis teadlikult propageerinud ja sundinud ka hindusid hakkama moslemit eks. Ja teatavasti islami usust taganemine on karistatav surmaga. Nii et kord juba moslemit saanud hindu ei pääsenud ka sellest staatusest enam lahti, juhul kui ta just ei, ei põgenenud väga kaugele väljaspoole moslemite võimupiire. Ülemkiht tuli võttis võimust, hoidis seda võimu sajandeid. Kas need keeled ja rassid hakkasid segunema? India on üldse üks suur sulatusahi, eriti Lääne-India kus on kahe 3000 aasta jooksul tunginud väga palju erinevaid rahvaid. Kui me alustame sealt väga vanadest aegadest, siis pärslased, kreeklased, Sküüdid, hunnid, türklased, afgaanid, mogulid, need on kõik India poolt alla neelatud, see on üks India iseärasusi Ethan. Võimeline neelama alla erinevad rahvused, kuigi erinevad religioonid jäävad alles. Ja väga paljud nüüd moslemeid, mitte, aga moslemite eelsed sissetungijad on ka kaasatud sellesse kastisüsteemi. Enamus sisse tunginutest olid ju sõjamehed ja nad soovitasid suurepäraselt sajandite jooksul lõpuks sinna sealt kätte. Ehk siis sõdalaste kasti. Siin on olnud juttu aaria lastest, Hitleri lemmikteema oli aarialased, aga need hindud on ju tumedanahalised tumedat tõugu. Kuidas need asjad kokku käivad? Miks need aarialased siis olid Hitleri lemmikud? No ilmselt just nimelt selle sama kasti vahe tõttu sest aegadel, mil aarialased Indiasse tungisid tõepoolest oli väga selge vahe väikesel grupil hõimlastel, kellel oli parem sõjatehnika, kellel oli hobune, kes hävitasid India kohalike pärismaalasi, keda nad austasid igasuguste negatiivsete terminitega ja kellest nad olid selgemalt heledanahalised aarlased. Indo-aarialased tulid Kesk-Aasiast Indiasse ja pärsiasse. Ja kohalik elanikkond, kes seal varem ees oli, kas siis hävitati või alistati ja selleks, et mitte-aaria lasi segada selle kohaliku elanikkonnaga mõeldagi välja kastisüsteem mõeldigi. Sellised olgu tehislikud või mitte, põhjendused ette ei läheks segi, valge inimene ei läheks segi, aarialane ei läheks segi pärismaalane. Lisaks sellele hakkas siis termin aarialane, kus alguses tähistas lihtsalt ühte rahvast ühte hõimugruppi, tähendama ka kedagi, kes on õilis, kedagi, kes on üllas ja see termin, mida rakendati kohalike kohta taas sa võid asju hakkas hilisematel aegadel tähendama orja või röövlit, bandiit. Kui nüüd kõnelda India elanikke nahavärvist, siis lisaks sellele on seda mõjutanud teise rahvaränne ja see on siis Traviidide ränne Lõuna-Indiasse, mille toimumise aeg ei ole päris teada ja isegi selle rahvatuleku suund ei ole teada. Ja need on kindlasti tumedamanahalised, et siin on üritatud neid paari panna näiteks Indon eestlastega või Austraalia aborigeenide kann nähtud nende sarnasust. Nii et kindlasti. On nii need kohalikud pärismaalased teadmata rassilise etnilise kuuluvusega, kuigi Traviidid mõjutanud siis tänapäevase india elaniku välimust. No see on hämmastav, kuna tegemist on kümnete miljonite inimestega. Ja kui suur magulite riik langes 19. sajandil, kas siis oli inglaste käsi mängus või oli ta juba ise nii nõrk, seestpoolt? Kogulite riik hakkab lagunema sisuliselt 18. sajandi alguses. Põhjuseid on on väga mitmeid, moguli haldus on ikkagi suuresti rajatud sellisele vallutama Ta riisu röövi põhimõttele ja väga paljudes piirkondades halduslihtsalt ei toiminud. Ütleme niimoodi, et mogulitel puudus tegelikult visioon, kuidas haldusstruktuuri üles ehitada väga paljudes piirkondades. Teiseks see riik on lihtsalt füüsiliselt liiga suur. Seda ei olnud võimalik kui ühendada, sest noh, tänapäevased logistilised vahendid lihtsalt puudusid. Ja väga paljud piirkonnad kulutasid rohkem riigikassat või keisrikassat kui nad ise juurde andsid, eelkõige Lõuna-India, kus tuli rohkem raha sisse panna sellele haldusele, sellele kontrollimisele, kui need alad ise juurde tootsid. Ehk siis majanduslikult kurnata Läti riik välja, geograafiliselt oli ta liiga suur ja alade haldulitele hakati andma liiga suurt autonoomiat. Ja peagi said nendest aladelt halduritest siis sisuliselt iseseisvad valitsejad. Inglased olid pigem need, kes siis andsid surma kolite riigile. Viimase surmahoobi. Eurooplasel on raske sellest aru saada. Pool 1000 aastat valitsesid moslemid Endijat inglased ainult 200 aastat ja me oleme nüüd nende päevade jooksul näinud väga erinevaid templeid eelkõige. Kas see mõjub hindu psüühikale ka natukene? No ma ei tea pärssivalt niisugune fakt selle asjaga. Tunnistamine kindlasti see on jätnud väga tugevad jäljed, nii moslemite võim kui ka inglaste võim tänapäeva India lastesse üldiselt ja ka hindudele moslemite suhtes, tundub, et väga paljudel lindudel on ikkagi selline viha või nad mäletavad väga selgelt seda ajaloolist situatsiooni, kus hindud olid nii-öelda teise järgu inimesed, hoolimata sellest, et nad ise olid enamuses inglaste suhtes on võib-olla rohkem omaks võetud ja laiendatud, seda siis mitte ainult inglastele, vaid ka kõigile eurooplastele lääne inimestele. Et valge inimene on just nagu peremees, selle on inglased väga selgelt, et selgeks teinud ja siin on tegelikult üks vastuolu, kastisüsteemi järgi on võõrad alati kastitud, ehk siis nii inglased kui moslemid on alati kastitud. Aga teisalt. On ka moslemite puhul, aga inglaste puhul eriti nad ju heledama nahaga, mis tähendab seda, et kastisüsteemi algse mõtte järgi peaksid nad olema just nagu kõige kõrgemad, võib-olla isegi kõrgemal kui, kui preestrid oma välimuse poolest, rääkimata sellest, et sellele aitab kaasa nende selja taga olev tohutu armee tohutu sõjajõud, tohutu riigiaparaat. Seetõttu tänapäeva India kodanikud jah, tihti isegi diskrimineerivad iseennast valgete inimeste arvelt. Mäletades seda koloniaalpärandit. Esimestel päevadel oli natuke raske harjuda, et hindu tuleb selle koridoris vastu, tõmbab enda vastu koridori seina ja tervitab kud Lavdernoom, söör või, või näiteks, kui ta kannab mingit kandikut, seal aseta läbi mängureeglid on nii, et tema laseb sind läbi. Jah, täiesti tõsi. Kas te arvate, et see lugupidamine nüüd meie vastu, meie oleks sale, hindu meil ei ole, inglased tuleneb sellest, et me oleme rikkamad ja nendest, Me oleme rikkamad või on ühel päeval niimoodi, et nad on siis sama rikkad kui eurooplased ja siis nad maksavad topelt. Aitäh. Ma arvan, et rikkusel on kindlasti oma osakaal aga ma arvan ka, et tänapäeva indialane näiteks väga selgelt ei tee vahet rikal keskmise rikkusega ei, ja täiesti vaesel turistil lihtsalt sellepärast, et nende arusaama või nende nende koodi järgi valge inimene on alati niikuinii rikkam kui nemad. Ei nemad nad üldiselt muidugi meil on, eks ole, ja kui me ei saa ehitada, on väga rikkaid india lasi, kes ei pruugi seda vahet näha, aga samas nad austavad ja suhtuvad respektiga ka vaesematesse eurooplastesse. See on pigem selline kood. Pigem selline maailmanägemus. Ja tegelikult ma ei ole nii kindel, kas seda, kas seda ongi võimalik murda või tihti tekitab ka hindu jaoks enda jaoks väga suurt raskust sellest sellest üle näha. Ja kui eurooplane sellest koodist üritab nagu lahti murda või hindu niidule lähemale minna või sõbraks saada, siis see tihti tekitab pigem temas võõristust. Nii olevat ka nii, et vaene valge on kõige hullem asi, mis üldse olla saab. Suhtumine on, on väga erinev, aga muidugi üks erinev suhtumine on ka kindlasti selles, et nii-öelda teenindaja hindud on kindlasti valmis rohkem teenindama kui näiteks teenindajad Euroopas. Ehk siis teenindaja hindu on kogu selle oma tööperioodi jooksul, kui ta on tööl tõepoolest nii-öelda saba ja karvadega nende teenistuses, keda ta teenib, võivadki olla rikkamad hindud. Kui me toome näiteks sellise näite, et istute restoranis ja telliti kelnerilt midagi ja samas paluti tal ka kõrvalasuvast leheputkast ajalehe tuua siis Euroopas muidugi, kelner ütleks teile, et te peate seda ise tegema. Hinges on see täiesti tavaline, et teile tuuakse siis ka näiteks tänavalt see ajaleht. Ära oota head rauta, halba surma, oota nagu teener alandlikult ootab käsku oma peremehelt. Aga pilt Indiast ei jääks ühekülgseks, meenutama ühte ajale fotot mingist Lõuna-India miljonilinnast, kus suures saalis olid pikad-pikad, lauad tihedalt täis arvuteid ja iga arvuti taga üks tihti ka kaks noort hindut moodsa maailma, kust omandamas. Need on sihikindlat, töökad, väga egoistlikud ja raha, need noored inimesed, kelle, Ainus soov on pääseda Lääne tööturule, need on tulevased IT-spetsialistid ja siin jääb vaid üle öelda, hoia alt Dumas. Need inimesed on tulemas, tegelikult on neid juba ka paljud tulnud. Kuuldud saates kõneles orientolooge teenekas Germalo reisibüroo giid Martti Kalda ja me jätkame seda teemat India teemat täpselt nädala pärast järgmises maailmapildi saates. Tänast seekordset saadet aga on võimalik kuulata veel öösel kell üks Vikerraadios ja muidugi ka Eesti raadio kodulehel. Mina olen saate toimetaja Martin Viirand.