Me alustame tänast küsimuste ahela arutamiste Coveretid teemast ja me oleme helistanud Eesti Autorite ühingusse. Tere, Annely. Seda muidugi ei tohi, seadus ei luba ilma originaal originaali autori nõusolekuta teha selles mõttes ta muudab seal midagi, lisab oma omalt poolt mingisuguseid originaalset, midagi loomingulist juurde, kui ta lihtsalt tehakse mingi seade, noh, ma saan aru, et mindi, loo mindi, lugu tehakse nüüd, ütleme sümfooniaorkestrile tehtud lugu tehakse mingi keelpillikvartetile võimalik teistmoodi seada, nagu ma ikkagi muudan seda luga lugu nii-öelda siis loa muutmiseks tuleb ikka luba saada. Kui originaalloo autor on näiteks stimbalent, siis kuidas me saame helistada kimbalandile, et kuule, kas sa lubad oma loost kaverit teha? Tähendab, ega siis ei toe sise, kui ei saa teda kätega, siis ei tohi teha. Muidugi selles mõttes, eks seda ütleb seadus, et ei tohi, aga muidugi eksmaailmas on levinud selline noh, ütleme ilma ilma lubadeta, tihti klaverite tegemine, aga sellisel juhul see kaverit tegija ei saa afišeerida oma nimega. Ta ei saa tasu selles mõttes, tal ei tule mitte mingisugust selliseid hüvesid. Kuidas on võimalik saada näiteks ükskõik mis artistiga Jennifer Lopezi või ükskõik kelle originaalloo neid autoreid? No esiteks niimoodi, kui te räägite alati nii-öelda esitajatest, vaadake, kas nüüd ütleme, see esitaja on ikka selle loo autor ka tihti esitaja ja loo autor ei kattu meie abiga meie andmebaasi abil, eks ole, mee oskama näiteks juba ütelda millise maaühingusse see ütleme noh, autor kuulub, et välismaa autoritel vähemalt kuulsamate lugude autoritel on kõik kirjastajad taga ja kirjastajad annavad selliseid lubasid siis tuleb lihtsalt kirjastaja üles otsida. Tema aadressil leiab internetist või siis nii-öelda selle ühingu kaudu, mille, mille liidese kirjas on, et ikkagi kontaktandmed saab. Aga teine asi on see, eks ole, see vaiba võtta selline sellise asjaajamine võtta aega, see ei pruugi selline luba kohe tulla. Ja tihti tulevad need load niimoodi, et antakse küll luba sellise arranžeeringu tegemiseks, aga ei anta luba tasu saamiseks. Kui sa, lugude autor nüüd surnud Kuidas te seda ka 70 aastat pärast autori surma, siis nii-öelda selles mõttes, kui autol on juba 70 aastat surnud, ei ole luba vaja küsida. Kas autoriõigus saab nii-öelda pärandada ka, et et kui Georg Ots ütleb, et annab enda õigused oma lapsele, siis tema saab veel omakorda 70 Ilona Ots on nii-öelda Georg Otsa esitaja õiguste pärijanna taga, esitaja õigused on nii-öelda pärandatavad, aga esitaja õigused kehtivad 50 aastat pärast teose esmakordselt salvestab. Kas me räägime maarjakivistikuga? Kuuleb Eesti Autorite Ühing entseebee osakonna projektijuht Kuidas reklaamidesse ja seriaalides saada mingi loo kasutusõigust ja kui palju selline asi maksta võiks? Oleneb loost, see sõltub täiesti konkreetselt, missuguse looga tegu on, kas soovitakse kasutada eestimaist lugu, kas soovitakse kasutada välismaist lugu, kas sellel lool on olemas kirjastaja, eriti suur kirjastaja, Meissneri kirjastaja kõigi nende andmete põhjal siis tulebki vaadata, kas kellega kontakti võtta tuleb? Reklaamikasutuse puhul. Arusaadavalt ei eksisteeri olemasolu Iisrael vaid see kõik ju reklaami enda parameetritest kasutusulatusest töötama ka loo enda kui sellise väärtusest paljudest teguritest, nii et sellisel juhul kõige esmalt tuleb saada autori või autorite enda nõusolek, kas nad üldse põhimõtteliselt soovivad, et nende lugu sellises kontekstis nagu reklaam on, kasutatakse konkreetse reklaami osas ja siis edasi, kui põhimõtteline nõusolek on olemas, siis hakata nagu Eina läbirääkimisi pidama. Kui ma võtan nüüd Eesti mingisuguse auto, reisis summades, lepime kokku omavahel. Põhimõtteliselt küll juhul kui autor ei soovi, et meie vahendame tema muusika kasutavat reklaamis. Kui ta meie liige, siis on tal ka see võimalus olemas, kui ta tahab seda otse teha, siis on see tal ka endale. Et saada selgitust, kuidas töötab raadiote autoriõiguste süsteem, oleme helistanud rahvusringhäälingu juhatuse liikmele Joele sarvene, tere. Hästi töötab, et autorite ühingule ehk Eesti Autorite ühing maksame tasu protsendina kogu oma sissetulekust Eesti fonogrammitootjate ühingule, mille kaudu saavad raha siis hologrammitootjad ja esitajad nii-öelda läbi läbi fonogrammitootjate. Nendele me maksame minutipõhist tasu kokku nii-öelda selle, et mitu minutit, millist fonogrammi eetrisse on mängitud ja vastavalt sellele makstakse, toimub tasaarvestus. Kui täpselt seda niimoodi arvestada saate, sest mõnikord võetakse lugu poole pealt maha ja räägitakse pooleldi peale. No ikka võimalikult täpselt selles mõttes, et, et kõik need lood, mis mängitakse eetris väide männitarkvara abil, nende puhul, et seal see meie põhigeneraator tootmistarkvara, et seal peab seda arvu arvestust, arvuti, et meil on lugu peale lükati millal maha läks. Noh, see, kui keegi natuke sinna peale räägib, siis tõenäoliselt see ei, ei vabasta meid kohustusest seda tasu maksta. Sel hetkel, kui nii-öelda lugu maha tõmmatakse, järgmine lugu peale läheb, siis arvuti fikseerib ja sellest hetkest eks tegelike sekundi sekundites see lugemine mittetükkides. Aga kui lugu mängitakse plaadi pealt, saatejuhi erakogust pärit plaat, saatejuhi erakogust mängitava plaadi puhul kaasneb saatejuhile kohustus pärast oma saadet täita autorikaitsearuanne ja kõik ausalt üles kirjutada. Selle aruande peab saatejuht täitma. Ja juhul, kui seda ei tehta Juhtub siis pannakse saatejuhina kud sahtli vahele korda. Autorite ühing on meie näpud sahtli vahele.