Tänases saates riigita rahvas tuleb juttu Indias elavatest Assan lastest. Stuudios on Andrus Mölder ja Marje Lenk. India on küll tõeline rahvaste paabel, seal elab väga suurel hulgal väga erinevaid rahvaid koos ja see muudab India olukorra väga keeruliseks ja vaadates seda, kui palju neid rahvaid seal siis ikkagi elab, võiks tuua mõned äärmuslikud näited maailmast. Erinevate rahvaste tihedus pindalaühikule on maailmas väga erinev. Ühes äärmuses on niinimetatud päris hiinlased need, kes räägivad mandariini keelt ja nendega on lugu nii, et umbes neljal miljonil ruutkilomeetril eksisteerib tegelikult ainult üks põlisrahvas. Need ongi need mandariini keelt räägivad hiinlast. Sinna äärmusesse võiks liigitada kasahhid. Umbes kahel ja poolel miljonil ruutkilomeetril elab põhiliselt ainult üks rahvas. Need on kasahhid. Teises äärmuses on Uuski näosaar. Seal on umbes miljonil ruutkilomeetril üle 700 erineva rahva mis tähendab seda, et keskmiselt on ühe rahva territooriumi suuruseks vähem kui 1500 ruutkilomeetrit. Kui me kõrvutame seda Eesti pindalaga, siis tähendab see, et Eestis peaks elama põliselt, mitte üks rahvas, aga üle 30 erineva rahva. Niisugune on siis Äärmus selles mõttes, et kus väga palju erinevaid rahvaid elab tihedalt üksteise kõrval koos üldiselt maailmas need territooriumid, kus erinevate rahvaste hulk on väga suur ei ole väga suured. Need territooriumid on oma pindalalt pigem väikesed kui suured, erandiks on ikkagi siin jälle seesama Uus-Guinea saar. Sellisteks territooriumiks, kus väikesel maa-alal on palju rahvaid koos, on näiteks Dagestan on näiteks mitmed Filipiinide saared, on mõningad mägised piirkonnad Indo-Hiinas, erandiks on siin aga india, india pindala on ligikaudu 3,2 miljonit ruutkilomeetrit. Ja umbes 90 protsenti sellest territooriumist on selline, kus elab väga palju väga erinevaid rahvaid. Koos. India rahvaste täpne arv ei ole tegelikult teada. Ametlikult on loendatud peaaegu 450 erinevat rahvast. Aga on teadlasi, kes arvavad, et Indias räägitakse võib-olla isegi rohkemat kui tuhandet erinevat keelt. Nii et 3,2 miljonit ruutkilomeetrit sellest peaaegu kolmel miljonil ruutkilomeetril elab siis väga palju erinevaid rahvaid koos ja see muudab india olukorra igas mõttes väga keeruliseks. See muudab India valitsemise hästi raskeks sest paraku erinevatel rahvastel on erinevad eesmärgid, on erinevad soovid ja kõikide nende rahvaste identiteedi säilitamine ei ole parimagi tahtmise juures tegelikult võimalik. Nii et tänane saade Assam lastest on siis ühest rahvast, kes elab väga keerulise situatsiooniga riigis ja kui tegelikult täpsemalt vaadata, siis ka Assam laste enda kodumaa situatsioon on hästi keeruline sest Assam lastega kõrvuti elavad põliselt mitmed teised rahvad. India rahvaarv kokku on umbes 1,1 miljardit. Assam lasi on umbes 19 miljonit. Nii et tegelikult India rahvaarvuga tervikuna võrreldes on Assamlased üsna väike rahvas. Neid on umbes poolteist protsenti India elanikkonnast. Samas kui vaadata neid hinge ametlikult loetud umbes nelja 100 viitekümmet rahvast, siis nende seas tegelikult tasemelised suhteliselt kõrgel kohal. Nad on suuruselt 13. rahvas Indias Indias elav rahvaid, keda on mitmeid ja mitmeid kordi rohkem. Kui Assam lasi aga enamus Indias elavaid rahvaid, on arvutused siiski palju väiksemad kui Assammased. Kas soomlased täpsemalt elavad? Elavad nad Kirde-Indias, kui valdav osa Indiast On hästi kompaktne asudes hindlustani poolsaarel ja sellest poolsaarest põhja poole jäävatel aladel siis seitse osariiki asuvad põhiterritooriumist natukene eraldi põhiterritooriumist kirdes ja on põhiterritooriumiga ühendatud hästi kitsa ala kaudu. See kitsas ala on kohati ainult alla 20 kilomeetri lai. Assamlased elavadki siis põliselt just nimelt sellel eraldatud territooriumil kirdepoolses india nurgas ja nende kodumaad oleme harjunud nimetama Assamics. Assomi territoorium on 78 ja pool 1000 ruutkilomeetrit ja sellel territooriumil elab siis 19 miljonit Assam last. Aga kokku on selle osariigi rahvaarv umbes 29 miljonit. Ehk siis Assamlased moodustavad Assame elanikkonnast umbes 60 protsenti. Lisaks asson lastele elab seal mitmeid teisi rahvaid. Neid kõiki on aga oluliselt vähem ja Assamlased ise elavad peale Assame osariigi ka mõningatel naaberaladel näiteks Lääne pend oli osariigis Megalaja osariigis ja vähesel määral ka Bangladeshis. 2006. aastal alustati Assani osariigis protsessi, et muuta osariigi ametlik nimetus ära ja nimelt tahetakse, et osariigi nimetus edaspidi oleks asum mis on tunduvalt sarnasem sellele nimekujule, mis on kasutusel siis sealsete põliselanike Assam laste enda poolt. Ja ja selle osariigis alustatud protsessi eesmärk ei ole mitte ainult see, et hingesiseselt hakataks osariiki nimetama asumiks või rahvusvaheliselt oleks edaspidi piirkonna nimetus, mitte Assam, asu. No see protsess on alles suhteliselt alguses. Aga On üsna tõenäoline, et see protsess jõuab soovitud lõpuni, sest hing ja keskvalitsus üldiselt toetab Assani osariigi võimude tegevust osariigi nime muutmisel. Ja on väga tõenäoline, et mingite aastate pärast ka eesti keeles räägitakse sellest piirkonnast kui asumist mitte Assamist vajas saamist, nagu me oleme praegu harjunud rääkima. Keskajal tunti Assani piirkonda kamaroopa nime all, seda piirkonda njah tuntud vägagi erinevate nimede all ja ja, ja siinkohal on põhjust öelda, et Assam laste kujunemine rahvuseks on olnud üsna kirju ajalugu ja konkreetselt Assam laste kui rahvuse ajalugu eraldi välja tuua väga ei saagi, sest Assam lasedan rahvuseks tekkinud väga paljude erinevate rahvaste segunemise tulemusena. Gaase Assomi keel on tegelikult erinevate keelte segunemise tulemus ja Assami kultuur, see on sümbioos vägagi erinevatest kultuuridest. Ühest küljest on need kultuurid pärit sealtsamast Indiast, teisest küljest aga Kagu-Aasiast. Samas on sellel kultuuril väga tugevaid mõjutusi ka Tiibeti suunalt, nii et tegemist on näha jah, sellise hübriidkultuuriga. Ja tänu sellele jah, ei saa me võib-olla Assam lastest läbi ajaloo kui sellisest konkreetsest rahvast väga palju rääkida ja ka seda piirkonda on jah nimetatud vägagi erinevate nimedega. Nüüdse nimetus assa on siiski kasutusel olnud juba mitmeid sajandeid ja, ja tuleneb see sellest, et praeguse Assami territooriumil oli kunagi Ahommi kuningriik ja selle kuningriigi nime mitmed piirkonna naaberrahvad nimetasid üsna sarnaselt sellele praegusele Assami nimele ja ka inglased võtsid sealt selle nimekuju üle ja nii siis jäigi, et seda piirkonda hakati nimetama Assamics. Assam lastel on hästi palju erinevaid naaberrahvaid, hästi palju siis erinevaid naabreid. Põhjas on Assomil näiteks arunakal protsessi osariik, kus elab üle 80 erineva põlisrahva tohutu suur number. Enamus nendest rahvastest on siis Tiibeti firma rahvaste hulka kuuluvad. Idas on Assamil naabriks pisikene nadalandi osariik, kus elavad mitmed naga rahvad. Ka see ei ole osariik, kus elab vaid üks rahvas, vaid ka seal elab siis palju erinevaid rahvaid. Kagus on Assominaabriks pisike manipuri osariik, kus elavad peamiselt meid, teid aga meid teine kõrval on ka mitmeid teisi rahvaid. Lõunas on Assaminaabriks jällegi väikese pindalaga Megalaja osariik. Seal elab väga palju päikesearvulise erinevaid rahvaid. Vähesel määral on Assamil piiri bangladeshi iga väga valdav osa bangladeshi elanikkonnast koosneb Bengalitest. Läänes on Assominaabriks lääne pensioni osariik. Kui Bangladesh on siis iseseisev riik, siis lääne bengali osariik kuulub Indiale ja lääne bengali osa riigi elanikkonnast on samuti Bengalid. Miks need pensionid siis on jaotatud kahe riigi vahel? Põhjus on lihtne. Bangladeshis elavad valdavalt islamiusulised Bengalid aga lääne bengali osariigis elavad siis hiin turistidest Bengalid. Ja loodes on Assaminaabriks veel Button ja putanis elab siis mitmeid väikesi rahvaid. Aga need rahvad kuuluvad siis valdavalt tiibetlaste hulka. Nii et Assamil on tõeliselt kirju seltskond naabreid, seda nii erinevate osariikide ja riikide arvestuses veelgi rohkem, aga erinevate rahvaste arvestuses. Kas võib öelda? Assam on strateegiliselt tähtis piirkond? Võib öelda jah, ka seda, ta on strateegiliselt tähtis piirkond. Kuna sellel piirkonnal on mitmel pool erinevaid naabreid, siis on võimalik sealt tõepoolest lihtsasti paljudesse kohtadesse jõuda, kuigi kaugele ei ole ju sealt tegelikult ka Hiina kaugele ei ole Nepaal ja India jaoks muidugi on tegelikult sisuliselt iga piirkond strateegiliselt tähtis, sest Indias saadakse ülimalt hästi aru sellest, et kui üks tükikene Indias peaks Indiast lahku lööma siis ei ole võimalik seda lahkulöömise protsessi enam peatada, mitte mingil viisil ja, ja siis laguneb see indie koost. Ja see kartus, et india koost laguneb, on tõepoolest väga suur, sest kui me arvestame, et seal elab vähemasti 450 erinevat rahvast ja kui kõik need rahvad omavahel nii-öelda arveid klaarima hakkaksid, et kellele kuulub milline territoorium siis need sõjad, mida me võiksime seal leida oleks küll tohutu tulp, suuremad sellest, mida me nägime Jugoslaavia lagunemise ajal või mida me oleme näinud endise NSV Liidu territooriumil. Ja Indias ongi selle lagunemise hirmutate olukord niisugune, et kuigi India oma põhiolemuselt on demokraatlik riik selles mõttes, et Indias on võimuorganid rahva poolt valitavad aga Nende võimuorganite tegevus on ühes suunas hästi tõsiselt piiratud ja see tegevus on igasugune separatism, see tegevus on noh, igasugune seotust iseseisvuspüüetele ja seda mitte ainult võimude tasandil, vaid ka üksikisikute tasandil Indias on igasugune tegevus iseseisvuse suunas rangelt keelatud, see on seadustega karistatav. Mis reaalselt tähendab seda, et isegi sõnavõtu eest, mis pooldab mingi osariigi või rahvaliikumist iseseisvuse poole saab tegelikult kaela kriminaalkaristuse ja nii ei ole siis jah, tõesti Indias elavatel rahvastel mitte mingisugust seaduslikku võimalust mitte kuidagi liikuda iseseisvuse suunas. Ainus, mida on võimalik teha, on see, et Inge siseselt taotletakse juurde õigusi. Noh, kui me arvestame seda, et Indias on umbes 450 erinevat rahvast, aga käesoleval ajal on seal 28 osariiki ja seitse territooriumi siis noh, tegelikult vaid väga vähestel rahvastel on Indias olemas oma osariik ja tegelikult ka nendes 28-st osariigist osa osariike on mitmete rahvaste osariigid ja mis siis täna Indias on lubatud, Indias on nende osariikide rahvastel noh, sisuliselt on lubatud liikuda osariigi loomise suunas ja see on võib-olla ka põhjus, miks me võime India kohta öelda, et India ei ole mitte kuidagi valmis. India administratiivne struktuur muutub kogu aeg, kui hinge loodi, oli seal osariike territooriumi märkimisväärselt vähem kui täna viimastel aastakümnetel on pidevalt osariike juurde tulnud, mis tähendab seda, et jälle on mõnele natukene väiksemale rahvale või väiksematele rahvaste grupile antud oma osariik võiks öelda, et üle terve India tegelikult see protsess on jätkuv. Järjest enam on neid rahvaid või rahvastegruppe, kes taotlevad omale oma osariiki. Ühest küljest taotlemine muidugi toimub nii-öelda ametlikul tasandil, aga Indiale on omane ka see, et seda taotlust saadavad vägivallapuhangud relvavõitlus saadab seda ja nii siis aeg-ajalt ja hing ja keskvalitsus annab jälle mõnele rahvale või rahvagrupile järgi luues uue osariigi. See uus osariik tähendab ju ka seda, et mõnelt olemasolevat osariigilt võetakse maad ära ja, ja seetõttu võib öelda, see osariikide loomise protsess on Indias jällegi selline kahe teraga mõõk. Ühest küljest ta küll aitab erinevate rahvastevahelisi pingeid maandada sest väiksemad rahvad saavad oma osariigi luues õigusi juurde. Teisest küljest aga ta suurendab neid pingeid, sest need suuremad osariigid, kelle küljest tüki ära võetakse, ei ole mitte sugugi rahul sellega, et neid tükke sealt küljest ära võetakse. Ja, ja seetõttu pinged hoopis mõneti kasvavad ja konkreetselt koguse probleem on tihedalt seotud kassamiga, sest Assam on üks selliseid osariike, mille küljest on vaata et kõige enam eraldatud erinevaid osasid aja jooksul ja loodud siis uusi osariike juurde. Aatomiküljest näiteks eraldatud Nagalandi osariik, Megalaja osariik, visarami osariik ja, ja see kõik on tekitanud olukorra, kus Assamlased ehk siis osariigi suurim rahvas on järjest vaenulikumad meelestatud osariigi väiksemate rahvaste vastu, sest osariigi mitmed väiksemad rahvad jätkavad ka täna liikumist selles suunas, et taotlevad omanik eraldi osariiki või näiteks Assamis elavad naga rahvad, kuigi enamikel naga rahvastel on olemas oma osa rikk, nägaland elab osanaga rahvaid, kasvamist ja need naga rahvad, kes Assamis elavad, taotlevad ühinemist nägalandi osariigiga. Veelgi enam nagalandiosariigi võimud toetava Tassamis elavate naga rahvaste püüdlusi. Ja see on tekitanud hõõrumisi ka erinevate osariikide vahel, konkreetselt siis Assami ja Nagalandi osariikide võimude vahel. Nii et üsna selline probleemiderohke piirkond ja see probleemiderohkus on tinginud näiteks ka selle, et kui enne India iseseisvumist oli assa Indias tervikuna keskmiselt jõukam piirkond siis täna näiteks Assame sisemajanduse koguprodukt on võrreldes India keskmisega üle kahe korra madalam. Ja üldse Assamis on elatustase india keskmisest oluliselt madalam ja põhjuseks on just asjaolu, et asja, mis on hästi palju käärimist Assamis toimuvad pidevalt relvakokkupõrked ja kõik see loomulikult ei jäta piirkonna majandust mõjutamata. Asja, mis on vägivalla tagajärjel Kunud tohutult palju inimesi, no öeldakse, et ainuüksi ühe organisatsiooni tegevuse tõttu ainuüksi siis Ulfo ehk siis Libération, fronto, Paso, selle organisatsiooni ja valitsuse vaheliste võitluste tulemusena on hukkunud 20000 inimest, aga kõikvõimalikes muudes välja olla puhangutes on tegelikult hukkunud kordades rohkem inimesi ja, ja ega need hukkumised ei ole jäänud kusagil aastate taha. Vägivald seal on tegelikult jätkuv ja, ja ega jah, see see ei mõju muidugi piirkonnale, mitte mingis mõttes hästi. Rääkides nüüd veel Assam laste identiteedist on oluline rääkida ka sellest, mis keelt siis või milliste keelte hulka kuuluvat keelt As soomlased räägivad. Ja Assamlased on siis indoeurooplased, Nad räägivad indoiraani keelte hulka, täpsemalt siis indo-aaria keelte idapoolsesse rühma bengali, Assami keelte hulka kuuluvat keelt ja Assam lased on siis kõige idapoolsem indoeuroopa keelt rääkiv rahvas. Assami keele kõige tuntumaks lähisugulaskeeleks on bengali keel. See on siis see keel, mida räägitakse Bangladeshis ja lääne bengali osariigis ja kui siis Assami keele rääkijaid on on seal suurusjärgus 20 miljonit, siis bengali keele rääkijaid on peaaegu 200 miljonit inimest, nii et peaaegu 10 korda suurema arvukusega rahvas on siis Assamlaste lähisugulusrahvaks. Aga arvestades seda enamus Bengalitest on islamiusulised ei ole nende vägagi lähedaste rahvaste Assam, laste ja Bengalite omavaheline läbisaamine just mitte kõige parem. Järgneva 20 aastaga kasvab Assame elanikkond prognooside kohaselt umbes 25 protsenti ja sealhulgas Assam laste hulk peaks kasvama ligikaudu umbes sama kiiresti. Seda on küll mõnevõrra vähem kui Indias tervikuna. Aga siiski on, see on hästi kõrge ja kui me arvestame seda, et piirkond on niigi väga vaene ja vägagi probleemiderohke selline kiire elanikkonna juurdekasv kindlasti neid sealse piirkonna probleeme mitte ei vähenda, vaid, vaid pigem kasvatab käskkirjas tomateid on assonis palju indie kui tervikuna võrreldes on Assamis kirjaoskus siiski suhteliselt heal tasemel. Assami meestel on kirjaoskus ametlikult siis 71 protsenti ja naistel 55. See on mõnevõrra kõrgem kui, kui Indias tervikuna noh, meie mõistes muidugi ei ole, see just teab kui hea näitaja. Aga kui me arvestame, et Indias on piirkondi, kus kirjaoskus on umbes kaks korda madalam kui asja, mis siis võiks öelda, et haridussüsteemis on siiski saavutatud mingisugune edu, vaatamata sellele, et majandus käib kiiresti alla. Assadiga on tegelikult seotud ka väga palju positiivset ja üheks selleks positiivseks on Assamiloodus. Assam asub siis Ida-Himaalaja lõunaosas ja Assamon piirkond, mida kirde-edelasuunaliselt läbi väga veerohke Brahma putra jõgi. See on toosama juhi, mis Bangladeshis siis iga aasta üleujutusi tekitab, mis Bangladeshis iga aasta väga massiliselt inimesi uputab ja Brahma putra jõgi on tõepoolest suur ja võimas. Jõe enda laius on kohati kuni 16 kilomeetrit. Ta voolab läbi Assami ligikaudu 1000 kilomeetri ulatuses ja selle jõeorg on kohati 100 kilomeetrit lai. Nii et enamus Assamist asubki tegelikult Brahma putra jõe orus. Kuigi Assami vahetus läheduses on hästi kõrged mäed mitme ja mitme kilomeetri kõrgused mäed siis Assam ise on tegelikult suhteliselt selline tasane ja madalpiirkond. Assami kõrgemad osad on üksnes umbes 400 meetrit üle merepinna. Kuigi me räägime, et Assam asub Ida-Himaalaja lõunaosas, siis sellise traditsioonilise Himaalaja kõrgusega ei ole Assamilt mitte midagi pistmist asemel. Kliima on üsna mõõdukas, talvel langeb temperatuur kohati alla 10 plusskraadi, suvel temperatuur kuni 40 plusskraadi, üle 40 plusskraadi siiski peaaegu mitte kunagi ei lähe. Ja suvi on tõepoolest Assamist selline, kus sajab sisuliselt iga päev. Ja see ei ole mitte selline meie mõistes uduvihm, see vihm on ikkagi väga tugev ja, ja seetõttu jah, suvel seal sisuliselt kuiva päeva ei ole. Ja võib-olla tänu sellele kliimale, aga ka tänu oma erilisele asendile mäestiku vahel ja, ja suure jõe orus on asson piirkonnaks, mida peetakse kõige liigirohkemaks loomaliikide mõistes siis ja seoses sellega, et seal tõepoolest neid erinevaid liike väga palju elab, on assamblee territooriumil ka mitmeid rahvusvahelise tähtsusega rahvusparke. Üheks tuntumaks neist on Kasi Ranga rahvuspark ja see on näiteks rahvuspark, kus elab kaks kolmandikku maailmas elavatest india ninasarvikute. Ja kui me teame, et india ninasarvik on pikka aega olnud tõsises ohus olev ja arvestame, et kaks kolmandikku maailma nendest loomadest elab Assamis tegelikult vägagi ohtlikus piirkonnas, kus ju pidevalt toimuvad lahingud siis sellise range kaitseala või range, et eeskirjadega kaitseala loomine selle loomaliigi säilitamiseks on, on kindlasti igati asjalik asjani osariigi symbol ongi ninasarvik ja just ja, ja pole ka ime, sest Assamis on ninasarviku arvukuse tõstmisega saavutatud tohutut edu. Kui 50 aastat tagasi elas kogu maailmas umbes 350 india ninasarvikut siis käesoleval ajal elab neid maailmas üle 2500 sealhulgas Assamis umbes 1800. Nii et sa arvukust on tõepoolest suudetud järsult tõsta. Ei saa veel öelda, et india ninasarvik on väljaspool ohtu aga, aga siiski on india ninasarvik on maailma mastaabis üheks parimaks näiteks sellest, kuidas tõsise loodushoiuga on võimalik väljasurevat loomaliiki päästa. Kasi randa. Rahvuspark on huvitav ka selle poolest, et arvatakse, et kõikide maailma looduskaitsealade ja rahvusparkide hulgas on Kasi Rangas suurim tiigrite tihedus ja tihedus on üks tiiger umbes viie ruutkilomeetri kohta. Ja kui kasi ronga on 378 ruutkilomeetrit, siis selles rahvuspargis elab üle 70 tiigripiirid, on siis bengali tiigrid ja selle rahvuspargi territooriumil on bengali tiigrite jaoks loodud ka eraldi range režiimiga vaikse ala ja ka bengali tiigrite arv näitab pigem suurenemist kui kahanemist viimastel aastatel. Aga Kasi rõngas elab ka näiteks selliseid huvitavaid loomi nagu vesi, pühvlid, india elevandid, soo, hirved, kangelase delfiinid. Ja mitmed nendest liikidest on sellised, mida leidub vägagi kitsal alal Assamise, Assami naaberaladel ja kokku näiteks elab Kasi range rahvuspargi territooriumil 15 looma või linnuliiki, kes on kantud rahvusvahelisse punasesse raamatusse. Nii et 15 väga tõsises hävimisohus liiki elutseb, siis kasi range rahvuspargi territooriumil. Teine rahvusvaheliselt laialt tuntud rahvuspark. Assami territooriumil on Manasi rahvuspark ja selle keskseteks osadeks on tiigrite kaitseala, elevantide kaitseala ja biosfääri kaitseala. Ja manuses on loendatud 55 liiki imetajaid ja 380 liiki linde. Muuhulgas elab Manases Assomi kilpkonn, mille asuala väljaspool asja mitte, on jällegi väga väike. Seal elab Assam jänes samuti üsna Assami keskse eluviisiga loom. Seal elab kuldne languur kääbussiga niiet hästi liigirohke hästi huvitava loodusega ja Assomi puhul on ka see näiteks positiivne, seal on suudetud ulatuslikul alal säilitada troopilisi vihmamets. Kuigi need Assomi vihmametsad ei ole oma olemuselt mitte just väga võrreldavad selliste tuntud vihmametsadega kusagil Indoneesias. Aga aga mul on jah, positiivne see, et vaatamata sellele majanduse allakäigule vaatamata sellele, et seal on palju konflikte ja vaatamata sellele, et tegelikult on ju inimeste tihedus Assamis hästi suur on jah, troopilisi vihmametsa suudetud üldiselt säilitada ja ja ka nende säilitamiseks on viimastel aastatel järjest rohkem siis ära tehtud peale looduse nosson, huvitav ka maavarade poolest asja, mis on näiteks üsnagi suured nafta ja maagaasi leiukohad. No siinkohal võiks rääkida konkreetsetest numbritest ja võrdlustest naftavarud, mis avastati siis 19. sajandi keskpaigas või 19. sajandi teisel poolel. Nende suuruseks hinnatakse täna 399 miljonit barrelit. No enamikele raadiokuulajatele ilmselt see barrel ei ütle suurt mitte midagi. Aga võrdluseks võib siis öelda, et Assami naftavarud on umbes 1500 korda väiksemad kui Saudi Araabias. Ja kui maailmas toodetakse päevas umbes 30 miljonit barrelit naftat, siis tähendab see seda, et Assami kõikidest teadaolevatest naftavarudest piisaks maailma praeguse tarbimistaseme katmiseks 13-ks päevaks. Kuigi see 13 päeva tundub olevat üsna väike ja 1500 korda vähem varusid, kui Saudi Araabias tundub olevat väike maht, siis tegelikult India mõistes on Assam siiski küllaltki naftarikas. Piirkond ja naftatööstus on järjest olulisem asja, mis asja nii tee on väga kuulus. Ega asja, nii siid, on maailmas tuntud. Jah, kui nüüd ajalooliselt võtta, siis muidugi Assame idee on kahtlemata tunduvalt tuntum kui Assamis leiduv nafta või Assamis. Leidub maagaas ja Assamon kõrvuti Lõuna-Hiinaga ka maailma vanimaid ja suurimaid tee tootmispiirkondi. Ja kaasajal näiteks on Assami tee toodang ikkagi nii suur, et see annab üle 50 protsendi India teetoodangust. India on aga ju teatavasti väga tuntud teetootja maailmas, nii Tassoni osatähtsus maailma varustamisel. Seega on tõepoolest tohutu Assamon ka sellepärast huvitav, et, et kuigi Assamis on linnaliste asulate ajalugu umbes 2000 aastat pikk siis käesoleval ajal ela vastamislinnades ainult 13 protsenti elanikkonnast. Nii et vägagi tühine osa elanikkonnast elab linnades ja kõige suuremaks linnaks on Sisassami pealinn. Seal elab umbes 900000 elanikku. Nii et üsna suur osa linnades elavatest inimestest elab ühes linnas, elab pealinnas kõikides teistes astasime linnades, elab vähem kui 200000 elanikku. Ja seoses sellega, et assa, mis valdavalt elavad inimesed maapiirkondades on ka põllumajanduse osatähtsus Assami majanduses hästi kõrge. Põllumajanduse kõrval on teine tähtis majandusharu Assamis, kalandus ja kalandus põhineb siis Brahma putra jõel ja Brahma putra lisajõgedel. Need on üsnagi kalarohked ja kalandus on kõrvuti teekasvatusega selle piirkonna üks vanimaid tuntud majandusharusid, aga nagu siin sai mainitud, on siis assa läbi ajaloo tegelikult tuntud ka Assamisi poolest. Aga kui me vaatame rahalises väljenduses, siis siiditööstuse osatähtsus on asja, mis täna vaid mõni protsent sellest rahvuslikust rikkusest, mida sealne majandus üldse annab. Tööpuudus on suur, tööpuudus on Assamis jah, üsna suur ja, ja paraku ei ole see tööpuudus viimastel aastatel mitte vähenenud, vaid pigem kasvanud ja, ja tööpuudus on isegi nii suured. Ametlikku statistikat praktiliselt tööpuuduse kohta ei ole, seda, seda ei tea, keegi. Osariigi keskvõimud on püüdnud viimastel aastatel asjaolukord on näidata paremana, kui see tegelikult on ja paraku jah tegelikkuses siis käiv osariigi majanduse järjest alla. Ja seda vaatamata asjaolule, et nafta ja maagaas on osa riigi majanduses järjest tähtsamal kohal, nafta ja maagaasitööstuses on järjest rohkem inimesi hõivatud ja see annab ka järjest suurema osa rahvuslikust rikkusest, nii et need miljonid dollarid lähevad kõik mujale. No ühest küljest nad lähevad jah, India keskvõimule, midagi jääb ka osariigi keskvõimudele. Aga teisest küljest on probleemiks ka asjaolu, et sealne elanikkond kasvab kiiremini, kui kasvab sealne gaasi ja naftatööstus. Ja, ja kuna teised majandusharud kiratsevad tõsiselt teie tööstust on viimastel aastatel tabanud mitmed tagasilöögid ja seda just rahvusvahelise D turuolukorra muutlikkuse tõttu, et siis jah, see nafta ja gaas üksi ei suuda selle osariigi kasvavaid vajadusi kuidagi kat, kuidas kooliharidusega lood on asja, mis nagu Indias tervikuna on algharidusega olukord üsna huvitav. Indias antakse algharidust väga paljudes erinevates keeltes mitte ainult osariigile ametlikes keeltes. Keskvõimu poolt on osariikidele antud 22 ametlikku keelt, aga kuna osariikidel on õigus ametlikke keeliga ise juurde võtta, siis tegelikult osariikide tasandil on täna Indias kasutusel 27 ametlikku keelt. Pluss inglise keel ja algharidust antakse märkimisväärselt rohkemates keeltes ja asja, mis on sama lugu, et algharidust on võimalik saada. Assami keeles on võimalik saada poodo keeles, aga on võimalik saada ka mitmes teises keeles, nii et hariduse puhul jah, Assam lastel seda probleemi ei ole, et emakeelset algharidust kätte ei saaks. Samas, kui me algharidusest tõuseme kõrgemale tasandile, seal on ikkagi kahekeelne haridus, inglisekeelne haridus ja hindikeelne haridus seal kõrgemal tasandil, siis ah enam seda piirkondlike rahvaste keelt eriti ei kasutata. Ossa, mis on küll ka meie mõistes gümnaasiumi tasemel haridust, mida antakse osaliselt Assami keeles, aga aga see siiski on, on suhteliselt tühine. Aga vähemasti jah, alghariduse saavad nad oma keeles kätte. Ja seda keelekasutust toetab asjaolu, et asja, mis on asjaajamine suuresti Assami keelne asja, mis on täna kaks ametikeelt Assomi keel ja poodo keel. Assame keeles antakse välja raamatuid, Assami keeles antakse välja ajalehti, ajakirju. Assami keeles on olemas raadiosaateid. Assame keeles antakse ka televisioonisaateid. Samas Assamis on viimastel aastatel toimunud liikumine ka selles suunas, et Assomil oleks oma televisioon, mis kõik päevad nädalas täisprogrammi ulatuses annaks üksnes Assamekeelseid saateid. Seda täna veel ei ole. Aga liikumine selles suunas toimub ja arvatakse, et juba mõne aasta pärast on Assamis olemas täiesti Assamingeelne televisioon. Nii et see keelekasutus on aktiivne ja kui Indias on piirkondi, kus väiksemad rahvad kipuvad üle minema kingikeelele suurimale Indias kasutatavale keelele siis Assamis seda probleemi, noh, sisuliselt ei ole asja, mis ikkagi inimesed räägivad omavahel Assami keelt. Ja rahvaste vahelises suhtlemises kasutatakse küllalt palju inglise keelt. Inglise keelekasutus muidugi on, on Indias igal pool laia ja kuigi Indias siin mõned kümned aastad tagasi taheti liikuda selles suunas, et inglise keelele ametlikul tasandil ühel hetkel nii-öelda kriips peale tõmmata siis osade osariikide protestid viisid selleni, et täna ei ole Indias enam seotud mingisugust konkreetset sihti, mis ajaks peaks inglise keel olema riigist välja juuritud ja seetõttu paljude rahvaste omavahelise suhtlemise keeleks Indias on just nimelt inglise keel ja näiteks ka Assami keskvõimude ja India keskvõimude omavahelise suhtlemise keeleks on inglise keel, mitte hindi keel, mida põhiliselt kasutatakse India keskvõimude poolt. Nii et paljud osariigid suhtlevad ametlikul tasandil India keskhõimudega inglise keele vahendusel. Astme keele säilimisele aitab osaliselt võib-olla kaasa ka asjaolu, et Assomingeel kasutab oma kirja on siis olemas Assame kiri ja, ja seda kirja kasutavad siis lisaks Assamlastelega Bengalid. Ja see kiri on küll üsna sarnane mitmetele teistele kirjadele, mida Indias kasutatakse, aga tegemist on siiski siis omaettekirjaga ja võib-olla see selline eraldatus ka kirja mõistes aitab jah, Sis Assami keele säilimisele kaasa. Kuigi jah, nüüd internetiajastul on ka Assamis liigutud selle poole, et paralleelselt siis oma kirjale luua kassami keel mingisugusel kujul ladina tähestikus, et siis seda oleks võimalik internetist laiemalt kasutada. Need katsed seni ei ole veel erilist vilja kandnud ja, ja kui vaadata interneti erinevaid lehekülgi, siis neid Assami keelseid lehekülgi tuleb tegelikult pidevalt juurde. Tassomi keel on selles mõttes muutunud ka kaasaegseks keeleks, et assoni keel on täiesti ka internetikeel. Milliseks võib kujuneda massani tulevik? Assame lähitulevik ilmselt väga positiivne ei ole. Kuna India keskvõim, kes on alates 79.-st aastast aktiivselt sõdinud, siis Assami nii-öelda separatistidega või nendega, kes siis asja, mis iseseisvust või suuremat autonoomiat taotlevad ja India keskvõim ei ole mitmekümne aasta pikkuse võitluse tulemusena oluliste edu saavutanud siis India keskvalitsuse tegevus Assam iseseisvuslaste vastu on muutnud oma taktikat muutunud põrandaaluseks. Ja, ja tegelikult on muutunud ka palju jõhkramaks, kui tal ei varem. Täna on Assamis tavaline see, et kui teatakse inimesi, kes kuuluvad nendesse erinevatesse relvavõitlusgruppidesse siis selleks, et nende gruppidega võitlust pidada. Sageli ei peeta mitte otsest sõda nende gruppidega, vaid hakatakse hävitama nendesse gruppidesse kuuluvate inimeste sugulasi. Loodetakse sugulaste tapmisega, on võimalik siis need võitlejaid siis redust nii-öelda välja tuua. Noh ka see ei ole tegelikult erilisi tulemusi andnud, aga paraku ei oska selline sugulaste peale. Kogu selle probleemi ülekandmine on seal hästi tavaline, tegelikult see ei ole maailmas mitte midagi uut. Me teame seda Tšetšeenias massaadovi elu viimasel poolel aastal arreteeris Moskva keskvõim koos kohaliku nukuvalitsusega kaheksa massaadovi sugulast ja need kõik kadusid selleks, et mar saadab ennast välja annaks ja otse lindias tehakse sama. Aga selle vahega, et neid sugulasi ei arreteeritavaid, nad lihtsalt kõrvaldatakse. Selle kõrvaldamisel on ka see lootused siis uued inimesed ei läheks võitlejataks, et uued inimesed ei hakkaks keskvõimu vastu tegutsema. Sest et igaüks, kes tahab hakata võitlejaks, peab teadma, et kui ta hakkab ja kui temast saadakse teada, siis tema sugulased on kohe ohus. Ja ja teine võitlusviis, mida keskvõim täna Assamis kasutab, on hirmutamised tsiviilelanike hirmutamised ja näed hirmutamised, toimuvad siis läbipeksmist ka läbi tapmiste läbi piinamist ja ka lihtsalt sellised küladesse sisse sõitmised, röövimised. Nüüd rääkides nendest vastupanuliikumistest, mis seal on, siis kõige tugevam on juba nimetatud Ulfo. Aga sellel Ulfal on üks tõsine probleem, tegemist on nimelt marksistlik organisatsiooniga ja, ja nende eesmärk ei ole mitte üksnes Assame eraldamine Indiast, neil on ka näiteks väide, et Assam ei ole tegelikult mitte kunagi india olla kuulunud, et Assam on väevõimuga Indiaga ühendatud, aga nende eesmärk ei ole siis jah, mitte üksnes Assami iseseisvus vaid nende eesmärk on ka kommunistliku riigi loomine ja seetõttu nad näiteks sidemetes Mavistidega, Nepaalis, Mavistidega, pud Taanis. Ja kõik see jah, muudab siis selle olukorra seal veelgi keerulisemaks, et lisaks rahvuslikele tunnustele tulevad mängu ka muud ideoloogilised tunnused. Ja hinge muidugi väidab ka seda, et kuna Indial oma islamiusulistest naabritega ei Bangladeshi, aga Pakistaniga ei ole suhted eriti head siis India väidete kohaselt neid ufo liikmeid siis osaliselt treenitakse ka Pakistani eriteenistuste poolt ja valdavalt toimub Bangladeshi territooriumil. Need seosed seal on, on üsna keerulised ja kuna see võitlusvaim seal ei ole viimastel aastatel vähenenud, pigem on kasvanud siis ma paraku ei näe, et lähiaastatel seal see elu väga ilusaks muutuks. Ja kaugemat tulevikku on muidugi raske ennustada, aga ühes võib täna ilmselt üsna kindel olla Assamlased kui rahvas, mis siis, et päritolult hästi kirju rahvas on Assanlased rahvana siiski üsna tugeval positsioonil ja ma usun küll, et sellel ajastul, kui pidevalt rahvaid hävib Asamlased suudavad ennast rahvusena säilitada üsna pika aja jooksul ja seda vaatamata sellele, et see konflikt Assamis raugemise märke ei näita. Et India konstitutsioon tagab siiski osariikidele piisavalt suuri õigusi, tagab piisavalt palju selleks, et tasamaalased saaksid säilitada oma keelt, saaksid säilitada oma kultuuri laiemalt ja see kõik ilmselt jah, siis aitab Assam lastel rahvana püsima jääda üsna pikaks ajaks. Te kuulsite keskeprogrammi riigita rahvas. Stuudios olid Andrus Mölder ja Marje Lenk.