Mis see teile lapsepõlvest kõige enam meelde jäänud? Minu esimene esinemine algkooli teises klassis lavastati suurt muusikalist näidendit koos laulude ja tantsudega. Näidendi muusikajuhiks oli Anton Kasemets ja liikumise ja tantsude seadja Salme Reek. Mina esinesin päkapikuosas, kus mul tuli laulda, tantsida ja pisut viiulidki mängida. Näidend esitati Estonia kontserdisaalis. Missugune pidulikus valitses esinemise päeval nii meis esinejates kui ka saalis publiku hulgas. Ja kui esinemise lõpul saalis algas tormiline aplaus, siis meie väiksemad esinejad ei suutnud kuidagi oma rõõmu varjata. Meele avanes uus tundmatu maailm ja me tundsime, et hoolsa tööga proovid toimusid kogu õppeaasta vältel esinemine, aga kevadsemestril võib korda saata midagi niisugust, mis teeb sinu ümber kõik kaunimaks ja rikkamaks. Siit on saanud alguse nähtavasti ka minu sügav veendumus, et kõik lapsed peavad tegelema muusikaga. See aitab kasvada niisuguseks inimeseks, kes oskab hinnata elus kõiki ilusate kaunis hoopis vaesemaks, aga jääb selle inimese elu, kes lapsepõlves muusikaga tegelenud ei ole ega suuda muusikat mõista. Millal te tegite otsuse? Etis saab koorijuht. Koorimuusika juurde viis mind imelik juhus oli 1944. aasta sügis-Tallinn oli varemetes. Varemetes oli ka endine konservatooriumi hoone. Konservatooriumi koos muusikakooliga anti uus hoone Karl Marxi puiesteel. Ka see hoone vajas korrastamist. Aknaklaasid olid katki ja kogu maja prahti ja mustust täis. Õppejõud koos õpilastega asusid maja korrastama, et alustada kiiremini õppetööd. Ka mina, tolleaegne muusikakooli viiuliklassi õpilane, lõin käed külge. Ühel päeval keppisin parajasti aknaklaase maja vasakpoolses tiivas oreliklassi vastas, kui sisse astusid kolm meest. Üks neist oli Gustav Ernesaks, kes oli vastu võtmas lauljaid asutavasse, riikliku akadeemilise meeskoori kaks meest taga, kes olid koos temaga soovisid astuda meeskoori. Katkestasin töö ja asusin klaveri lähemale kuulama, kuidas meestele vastuvõtukatseid tehakse. Mõlemad mehed saatis Gustav Ernesaks ära ja koori vastu ei võtnud. Siis korraga pöördus ta minu poole. Palun nüteid, pidin hakkama seletama, et ega ma ei soovi kasvada meeskoori, et olin siin aknaid parandamas, kuid suurest üllatusest jäid need sõnad ütlemata ja hakkasin laulma hääleharjutusi, mida mulle klaveril ette mängiti. Mõne minuti jooksul olin vastu võetud kutselise meeskoori lauljaks, baritoni rühma. See juhus oli kindlasti määravaks. Tasusin Gustav Ernesaksa soovitusel õppima 1000 946.-st aastast tema klassis dirigeerimist ja kogu minu koju tegevusele edaspidi. Mis angaari juhides kõige raskem? Ükski töö ei ole raske, kuidas sulle meeldib ja sa oma tööd armastad? Muidugi, suurt vaeva ja hoolt nõuab kori juhilt uue koori asutamine ja selle kunstiküpseks viimine. See nõuab Corioril kannatust ja kindlate kunstiliste sihtide ja eesmärkide saavutamist. Kaan raske hoida kooris ja taset. Miks te olete otsustanud töötada just nimelt poistekooriga? Mind on võlunud poistekoori ilus tämber kuid peamiseks põhjuseks on ikkagi see, et oma tööga tuua rohkem poisse muusikale lähemale ja sellega kaasa aidata meie massilise koorilaulukultuuri säilitamisele, milleta ei ole mõeldavad tulevikus ka meie laulupeod. Arvan, et iga koorijuht peaks jõudumööda kaasa aitama meie poiste ja tüdrukute muusikalisele kasvatamisele. Ja arvan ka seda, et nõukogudekasvatussüsteemis peaks olema muusikalisele kasvatusele hoopis tähtsam koht leitama kui sem praegu. Mida laialdase, muide tulemusrikkad, maad on muusikalise kasvatuse saavutused, seda kergem on kasvatada mitmekülgse, tuua ühiskonna inimest. Missuguseid laule tahavad teie kooripoisid kõige meelsamini laulda? Kõiki laule, mis on hästi selged ja mis hästi kooris kõlavad. Muusika õppimispeab lapsepõlves taga sündima. Peamine on lapse eas kohusetunde kasvatamine. Kui laps laisk ega viitsi õppida, siis tuleb teda selleks sundida. See kehtib nii muusika kui matemaatika, keelte ja teiste õppeainete suhtes. Tähtis on muidugi huvi tekkimine õpitava vastu. See tekib aga sageli alles murde-eas 14 15 aastaselt siis aga alustada muusikainstrumentide õppimist. On teil eriharrastusi, kes on teie lemmikhelilooja ja kirjanik? 12 ja pool aastat on minu eriharrastuseks olnud poistekoorid. See algas juba siis, kui töötasin dirigendina riiklikus akadeemilises meeskooris ja jätkub ka minu praeguse koormeistritöö kõrval riiklikus akadeemilises teatris Estonia Need, kes ootasid teistsugust vastust. Võin veel öelda, et suvel armastan iga päev ujuda ja kui võimalus, siis mängida võrk ja korvpalli. Kes on lemmikhelilooja, sellele on raske vastata. Kutselise muusikuna tuleb aastate jooksul tegemist teha väga paljude erinevate heliloojate teostega. Iga andekalt kirjutatud teose autor muutub lõpuks ka sinu lemmikuks. Sama ütleksin ka kirjanike kohta. Missugune kontsert, matk on teile kõige elamus rikkam olnud? Kontsert matk koos poistekooriga Siberisse Siberi looduse ilulaevasõit, paikalil, Siberlaste võrratu külalislahkus ja posti tubli esinemine on jätnud sellest sõidust sügava mulje. Mitmendal laulupeol laulsid poistekoorid esmakordselt. Kui suur oli siis lauljate arv, palju laule poissi eeloleval laulupeol? Poisid esinesid esimest korda 1960. aastal ja siis oli poistekoorilauljate arv 2300 poissi. Eeloleval laulupeol esineb umbes sama palju, kuid poiste laulutase on tunduvalt tõusnud. Vabariigis on tekkinud nisukesed tublid koorid, nagu Tartu poistekoor. Tartu viienda keskkooli ja Viljandi internaatkooli. Mida ütlete juubelilaulupeost osavõtvaid, poistekoori lauljaile? Soovin poistele jõudu veel laulupidudele jäänud proovideks. Poistekooride esinevat teatavasti Tallinna ja Tartu laulupeol ja kõlagu ühendatud poistekoor juubelilaulupeol hästi sütitagude laul, laulu, armastus teis endis ja tuhandetes kuulajates olgu lauldele heaks sõbraks kogu teie tulevase huvitava elu jooksul.