Tere, mina olen Martti Kalda. Seekordse saate teemaks on pud Taani kuningakoda ja Butaan väikene suletud Tiibeti budistlik riik Himaalaja mägedes, millest maailmas teatakse vähe. Seda riiki valitseb juba üle 100 aasta keskputani halduritest välja kasvanud kuninga sugu. Vang Chucki perekond. 19. sajandi lõpul võimu haaranud perepea nimetati ametlikult draakonikuningaks. 1907. Tänaseks istub troonil viies läänes haritud noor kuningas. Ent Butaan on endiselt välismaailmast isoleeritud, turistide hulk piiratud ja Bhutani kodanike pääs välismaale takistatud. Uurime, kas õnne on võimalik riiklikult kehtestada. Sissejuhatuseks kõlaputani kuningriigi hümn, Ductendženn äikesedraakoni kuningriik, mis võeti kasutusele 1953. aastal. Butaanile omasel kombel kirjutas muusika kuningliku sõjaväe orkestri juht akut Hong nii ning sõnad omaaegne kloostriülem tortši Lopen. Butaal ehk Tucci jüll äikesedraakonimaa on Eesti suurune 47000 ruutkilomeetrit pisikene ringikene Himaalaja mägede idaosas mis on surutud tiibeti tänapäeval siis okupeeritud Hiina rahvavabariigi ja India vabariigi vahele. Sellel mägisel maal elab ainult umbes 800000 inimest kellest pooled on tiibetlased ehk puutjad. Siit ka riigi nimi. 35 protsenti nepaallased ehk kurungid ning 15 protsenti Scaropid ehk idaalade hõimlased. Putani ajalugu algab nõnda nagu teisteski Himaalaja piirkondades. Budismi saabumisega. Jaa, Butaani tuli budism Tiibetist 12 10. 13. sajandil. Oluline moment riikluse seisukohast oli aga 16-st sajand. Siis tuli Tiibetist budistlik õpetlane Navangnamgi all kes rohkem tuntud kui Shapdrungrympotšee Shapdrumgi õpetlane. See munk oli pärit Tiibeti aadliperekonnast ning haritud Tiibetis Ralungi kloostris, kus taga elas. Kuivõrd Ta aga ei saanud kloostriülemaks ja sattus ka konflikti kohaliku halduriga lahkus ta aastal 1616 Tiibetist ja kolisema pooldajatega elama Butaani. Teda peetakse Butaani riikluse loojaks. Ja see riigisüsteem on siis tuntud kui kaksiksüsteem. Savdrumbri impotšee lasi oma pooldajatel rajada Lääne Butaani sim Doc kindluse ning tõrjus edukalt 1634. aastal Tiibeti vägede rünnaku tagades Sputaanile iseseisvuse. Tõe huvides tuleb öelda, et tegelikult olid Tiibeti väed kindluse vallutamisel edukad. Lihtsalt kindlusesse jõudes lasin Shapdrungrympotšee oma pooldajatel kindluse ja selle püssirohulao õhku lasta. Sellega sai surma ka Tiibeti vägi. Šavdrungrympotšee valitsemise all loodi riigisüsteem. Kus siis kõige kõrgem võim oli kuninga Choki alli käes. Tema oli riigi ilmalik valitseja ja usujuht Šavdrungrympotšee puhul siis eelkõige muuk usujuht, kelle käes oli ilmalik võim. Churchelli alluvuses oli tsiviilasju juhtiv regent. Ductessi usuasju juhtis aga ülemlaama Tseegeenpo. Viimane amet on tänapäevases Butaanis endiselt olemas. Legendile allusid Aga alade haldurid pen lopid ning kindluse ülemad, jonkkponnid, ülem Laamale allusid kloostriülemate kaudu kõik putani, kloostrid ja mungad. Sarnane süsteem läks käibele seitsmeteistkümnenda sajandi keskel ka Tiibetis. Ainult budistlik koolkond oli erinev, kelle käes võim oli Tiibetis kuulusse Keluckpa koolkonnale, mille peaks, oli dalai-laama kellele allus samasugune kaksiksüsteem. Putanis oli selleks koolkonnaks Karl Joala sekt tuppa. Sapdrung Rinpoche surres 1651. aastal varjati tema surma Butaani elanike eest üle 50 aasta. Tema õukondlased ja ametnikud väitsid, et Samsung on üksindusse tõmbunud ja mediteerib ning teda ei tohi segada. Tõde tuli välja alles 1705. aastal. Siis hakati otsima ka Shapdrungi ümbersünde. Selline ümbersündinud laamade juhtide süsteem on Tiibeti-Himaalaja piirkonnas üsna tavaline. Arusaadav sellel süsteemil on oma eelised. Kui te leiate targa lapse ja õpetate teda juba varasest noorusest peale riigijuhiks olemast siis saate talle anda täpselt sellise hariduse, nagu te ise soovite ja nõnda kujundada ka riigi tulevikku. Mis aga huvitav on siis see, et Guttani pärimuse kohaselt sünnib Shapdrungrympotšee ümber mitte ühe, vaid kolmeisikuna ja usuti, et siis kehastub ümber tema keha tema meel ja kolmandas isikus tema kõne. Loomulikult peeti kõige tähtsamaks tema meelemõistuse kehastusi. Pärast Saptrumbrimbodžee surma kaotati Choki alli ehk siis kuninga ametikoht. Aga kaksikvõim säilis. Regent juhtis ilmalikke asju ja ülemlaava usuasju. Säärane riigikorraldus kehtis 19. sajandi lõpuni. Viimasel sajandil valiti regent riiginõukogu poolt ametisse ainult kolmeks aastaks ja see oli ka suuresti sümboolne amet. Tegelik võim oli haldurit ja kindluseülemate käes kelle seas kerkis 19. sajandi keskel esile tonksa pen Lopp. Sellest haldurite soost pärinebki tänase Butaani kuningriigi valitseja perekond. Wang Chucki suguvõsa esiisaks oli džigme Namgi all. Kuigi džigmenam Jali esivanemad on teada juba 12.-st 13.-st sajandist. Nad olid Butaanis erinevates ametites paani, suguvõsa suurusele ja esiletõusule aluse just tema aastaks. 1853 tõusis ta tavalisest sõjaväejalamehest tonksa alahalduriks. Ja 1870 kuni 73 oli ta lisaks sellele kaabutani regent ehk siis seesama Ducteissi. 1864 65 sõdis ta Indiat valitsevate inglastega kes vallutasid Ida-India valduste kaitsmiseks Butaani lõunaalad, niinimetatud duaarid. See sõda oli Butaanile üsna edutu. Loomulikult ei saanud futaani sõjaväelased moodsalt relvastatud inglaste vastu. Ja 1865. aastal sõlmitud siin Schula lepinguga omandas Inglismaa kontrollib Huttani välissuhete üle ning Butaan kaotas ka oma lõunaalad. Etteruttavalt tuleb öelda, et sadakond aastat hiljem, kui India iseseisvus, siis ta tagastas need alad Butaanile. Kuigi seda lepingut võib vaadata suure kaotusena. Butaan kaotas ikkagi võimaluse ajada iseseisvat välispoliitikat, oli see tegelikkuses üsna suur võit. Butaanist sai Briti India kaitsealune, mida teised jõud näiteks Hiina, Tiibet või ka venelased ja prantslased rünnata ei söandanud. Säärast lepingut uuendati 1910. aastal. 1949 võttis Sputaani kaitsmise ja esindamise välismaailmas üle India vabariik. Alles aastal 2007 sõlmitud leping putani ja India vahel kaotas klausli, millega putani välissuhtlus oli india juhtida. See, et vuttani välissuhtlus käis india kaudu, see on jäänud tänaseni samaks, Butaanile on üsna vähe välisesindusi. Sisuliselt ongi niimoodi, et India saatkondade kaudu pääseb siis Butaaniga suhtlema juhul, kui keegi soovib diplomaatiliselt suhelda ja on ainult üksikuid saatkondi üksikutes maailma riikides sellel väikesel eraldatud himale riigil. Suguvõsa esiisal džigmenamgi allil oli oma abikaasaga kolm last, kaks poega ja tütar. Vanim poeg tilli oli üsna saamatu, kuigi töötas mõnda aega paroo alahaldurina. Aga kuningriigile pani aluse noorem poeg Ughien. Tema õde Jessay oli mitme tulevase kuninganna, kaasa arvatud praeguse kuninganna Jetsun teema esiema. Ughien von Chuck, kes elas 1862 kuni 1926 ja oli kuningana võimul 1907 kuni 26 õppis sõjakunsti ja riigivalitsemist oma isa käe all. Ja Butaanile omasel kombel alustas ta kõige madalamates ametitest, see on putanis hästi tavaline. Hoolimata sellest, et sa oled mõne vürsti laps või prints, pead sa alustama kõige lihtsamatest koristustöödest. Ja niimoodi on sul ülevaade kogu administratiivsest süsteemist. Aga juba seitsmeteistaastasena juhtis Ukyenwan Chuck vägesid putani haldurite vahelistes sõdades. Isa suri 1881. aastal, mil Lucien oli pelgalt üheksateistaastane. Tuleb öelda, et Sigmenamgi alli surm saabus üsna õnnetu juhuse läbi. Nimelt kukkus ta jaki seljast, sellega ratsutades, lõi pealuu vastu kivi puruks ja suri viis päeva hiljem. Arusaadavalt koondusid funktšuki perekonnavastased nende vastu, arvates, et tšikvenam, kelle pojad on liiga nõrgad, et end kaitsta. Seepeale vallandus 1884. aastal kodusõda, mis vältas üle aasta. Selle sõja käigus muuhulgas Uhien, imbus vägedega vastase poolt üle võetud tonksa kindlusesse ja tükeldas seal võimu haaranud vastase otse troonil. Ja 1885 juhtis 23 aastane Ukien lahingusse 2400 meest tehes otsustava lõpu Huttani sisekonfliktidele. See oli ka viimane suurem lahing, mida selles riigis peeti. Sellest ajast oli Ughien formaalselt ainult tonksa pen Lopp üks haldulitest aga tegelikkuses Butaani sisuline valitseja. Kuningaks krooniti ukjan van Chuck alles 20 aastat hiljem pärast seda, kui ta oli edukalt lepitanud kõik putani vaenupooled ning sõlminud sõbralikud suhted ka inglastega. Muuhulgas osales ta 1000 904905 inglaste retkel Tiibetisse niinimetatud Francis Jiang Aspendi. Diplomaatilisel retkel. Midagi diplomaatilist selles hetkes loomulikult polnud. Inglastel oli kaasas suur sõjavägi, mis korduvalt võitis tiibetlaste väge ja sundis dalai-laama administratsiooni avama ennast inglise kaubandusele. Hiljem kukkus see kõik kokku ja sellest selle retke kasutegurid olid suhteliselt väiksed. Aga uksel oli sellel retkel kaasas ja aitas vahendada inglasi ja Tiibet lasi. Selle eest sai ta tänutäheks 1905. aastal Inglismaa kuningalt ka tiitli ja edaspidi kutsume teda söör UKeniks. 1906. aastal külastas ta muuhulgas ka kalkutat ja kohtus seal briti troonipärjaga Walesi printsiga tulevase kuningas George viiendaga. 1907 suri aga viimane Butaani regent ning tee võimule oli valla. Inglaste toel valiti ja krooniti ookean, vang Chuck, seitsmeteistkümnendal detsembril 1907 putani kuningaks. Tukk jalt Books, Draakoni rahva kuningaks. Ja see päev seitsmeteistkümnes detsember esimese kuninga kroonimise päev on tänaseni Butaani rahvuspüha. Huttani kuningriiki valitseb niisiis draakoni kuningas tiitliga tema kõrge majesteet. Nii vang Ugada, Rinpoche ja kuninga peas on kaarna kroon. Traditsiooniline putani müts, mille keskel kaarna kujutis. Loomulikult on see topis. Kaaren on aga putani, kaitse jumal. Mahakala kehastus. Mahakala suur aeg on India mütoloogiast laenatud tegelane. Jumala Shiva raevukas kehastus surmaaja ja kõiksuse valitseja. Teda kujutatakse punase või musta kollina, kellel on hästi palju käsi ja jalgu. Ja tema peas on kaheksast pealuust, pärg ja otsmikul kolmas silm. Kihvad on irevil ja verised. Käes on kolmharktrumm, mõõk, sirp ja teised relvad. Ta istub viie laiba otsas ja elutseb surnuaias keset lagunevaid laipu. Kõlab peaaegu nagu troonide mäng. Oh ei, see on Butaani reaalsus. Putani lipp koosneb kahest kolmnurgast kollasest ja oranžist. Kolmnurkade liitekohas on valge draakon, kelle küüniste vahel kalliskivid. Putani. Vapil on aga ümar mandala kosmogramm. Selle keskel on neljaosaline torge, mis meenutab risti ja selle ümber kaks draakonit. Draakonite all õitseb lootoslill budismi sümbol. Loomade kohal hõljub päevavari iidne austuse märk. Ughienwantšuk valitses kuningana ligi 20 aastat rahus rajades koole, parandades kindlusi ja kloostreid. Muuhulgas maksis ta selle eest, et parandada katmanduus asuvaid usuehitisi. Ehk siis teises riigis. 1910. aastal uuendati ka kaitselepingut briti Indiaga ning 1911. aastal käis putani kuningas oma ainsal välisvisiidil kuningana. See oli India pealinna Thlisse. Seal kohtus ta koos teiste India vürstide ja maha raadiadega oma vana sõbra. Nüüd juba Inglismaa kuningas George viiendaga. Ughien suri 1926. aasta augustis 64 aastasena. Oma elu jooksul oli ta abielus kahe naisega. Esimesega oli tal kaks tütart, teisega poeg ja kolm tütart. Sellest ainsast pojast džigme Vantšukist sai isa surres usk kuningas. Signevantšuk krooniti kuningaks 14. märtsil 1927, punakas Butaani kuningriigi algusaegadel oligi punaka selle riigi pealinn. Järgmisel aastal külastas kuningas ka Indiat ja nägi seal esmakordselt autot, rongi, jõelaeva ja muid masinaid. Sest Butaan oli endiselt maha jäänud ja väga vaene maa, sügaval Himaalaja mägede süles. Kodumaale naastes asus ta kohe reformima maksusüsteemi sest varem olid Butaani elanikud maksnud makse natuuras nüüd viidise raha peale. Ent üldiselt leitakse, et džigme Chuck, teine kuningas oli üsna laisk. Nende väheste inglaste sõnul, kes riiki külastasid valdavalt diplomaatidena ja oma päevaraamatusse ka märkusi tegid kirjutasid sinna, et Sigma Chuck on tolerantne, ent ambitsioonitu lühike ja paks ning tugev ja tegevusetu poissmees. Tegelikult muidugi kuningas poissmees ei olnud, tal oli kaks naist. Esimese võttis ta 1923. teise 32. aastal. Need naised olid õed, function, sööden ja Peemaltenczen. Esimene sünnitas talle poja, teine poja ja kolm tütart. Selline tava inimestel Himaalaja regioonis on mitu naist või ka mitu meest, on üsna tavaline. See on selleks, et tagada tähtsatel ja kuulsatel isikutel oleks piisavalt järglasi. Tava oli ka selles, et tavaliselt võeti siis ühe ja sama pere kas vennad või õed omale meesteks või naisteks. Butaanis muide on säärane mitme naise pidamine siiamaani lubatud. Aga mitme mehe pidamine, mis oli levinud Nepaalis, keelati pärast kuningriigi kaotamist ära. Džigmevantšuki ajal toimus ka kahetsusväärne konflikt usumeestega nimelt Shapdrungrympotšee meele, tema vaimu kehastus Tsigme tortši sattus kuningaga vaenujalale. Ja see ümbersündinud laama otsis abi isegi Indiast ja Tiibetist suheldes muuhulgas matma kandi ja 13. dalai-laamaga. Konflikt kulmineerus 1931. aasta oktoobris. Silme tortši tahtis Tiibetisse põgeneda, aga kuninga väed piirasid ta tema kindlusest sisse. Piiramise ajal kägistati džigme tortši siidisalliga. Kas see toimus kuninga käsul või mitte, ei ole enam teada sellest ajast alates. Aga Shapdrumgi meele kehastusi Butaanis riiklikul tasemel enam ei sallita, ei otsita ega tunnustata. Aga Shapdrung, Rinpoche pooldajad ei anna alla. Nad on leidnud nii seitsmenda kehastuse, kes hukkus lapsena kaheksanda kehastuse, kes suri 1953. aastal salapärastel asjaoludel. Üheksas kehastus põgenes 1962. aastal Indiasse, kus ta aastal 2003 suri. Võimalik, et mürgitamise tagajärjel. Võimalik, et selle taga oli Butaani kuningakoda. Hetkel elab Kalympongis, mitte kaugel futani piirist 10. kehastus kes on alles lapseohtu. Ta on sündinud aastal 2003. Huttani teine kuningas suri aastal 1952 pelgalt 46 aastasena. Tema abikaasa hakkas selles samas paleekompleksis nunnaks ja lahkus siit ilmast alles aastal 2003. Kuningaks sai lahkunud valitseja, vanim poeg, 23 aastane noormees. Kolmas Butaani kuningas, keda peetakse Butaani moderniseerimise alusepanijaks. 1952 kutsus ta kokku putani. Esimese parlamendi. 58. aastal vabastas Huttani talupojad orjusest. 59. aastal valmis putani esimene põhiseadus ja 63. aastal loodi regulaararmee. 1965 astus ametisse kuninglik nõukogu sisuliselt valitsus, mida juhtis kuningas kui riigipea ja peaminister. 67. aastal loodi ülemkohus ning 69. aastal loobus kuningas oma vetoõigusest parlamendiseadustele. Butaani mõistes oli tegu hüppega keskajast tänapäeva India Vabariigist. Saadud abiga ehitati selle kuninga ajal muuhulgas ka esimene teekattega asfalteeritud tee piirilt Himpu linna mis 1955. aastal nimetati punaka asemel putani pealinnaks. Kolmas kuningas töötas ja tegutses väsimatult. Kahjuks oli tema tervis vilets. Ta suri välisvisiidil Nairobis südamepuudulikkuse tagajärjel 1972. aasta juulis jättes võimuma ainsale 17 aastasele pojale putani neljas kuningas, džigme Sengee vant Chuck kes tõusis isa surres võimule valitses 34 aastat, jätkates isa tööd riigi demokratiseerumisel ja uuendamisel. Ta oli õppinud Tartšiilingus Püha Joosepi koolis lõpetanud Heleri Downi keskkool Inglismaal ja õppinud ka Butaanis paroos kuninglikus koolis. Ta nimetati troonipärijaks juba nelja-aastasena ja 16 aastasena sai temast tonksa haldur. Tonksa haldurite koht on vau, Chucki perekonna käes, tuletame meelde 19. sajandi keskpaigast alates. Ja kõik troonipärijad kannavad just nimelt selle alahalduri tiitlit. Kuningas krooniti ametlikult 1974. aastal ja 1979 abiellus ta nelja õega. Suur pulmapidu peeti aga alles 10 aastat hiljem. Ka tema uuendas Sputaani riiki, ent mõnevõrra teisel kombel, kui tema isa ta lasi ehitada teid putani teekattega teede hulk kasvas neli korda. Lõi telefoniühendusi, kui tema võimule tulles oli neid pelgalt 480, siis võimult lahkudes 31 ja pool 1000 levitas kõrgharidust nii umbes 20 kordselt, suurendades tudengite arvu. Ja suutis ka tõsta edukalt inimeste kirjaoskust. 60 protsendi peale. Jagada kooliharidust ligi 90-le protsendile elanikele luua tervishoiusüsteemi, mis muide on peaaegu kõikidele inimestele tasuta. Tagada 78-le protsendile elanikest ligipääs puhtale veele. Ühendada 65000 majapidamist elektriga ja 1983. aastal käivitada ka rahvuslik lennufirma truck r Kuninglik lennufirma droon, koni, õhk võiks seda tõlkida, mis tänapäeval lendab paroost, kus asub Butaani ainus lennujaam Katmandusse, teelisse kalkutesse, Bangkokki ja haakasse. Ta suurendas ka munkade arvu, ehitades juurde kloostreid ja rajades muuhulgas 10 nunnakloostrit 27 meditatsiooni keskust ja 13 kloostrikooli. Munkade arv kasvas 2000 pealt 6000 mungani. Kuningas on käivitanud ka suuri põllumajandusprojekte. Suurim neist on kartulikasvatus. Butaan kasvatab 60 kuni 70000 tonni kartulit aastas. Lisaks sellele kasvatatakse kardemoni, apelsine ja õunu. Rajatud on kaks loodusparki ja 1974. aastal toimus pöördeline sündmus. Riiki lubati esimesed turistid. Esimeses grupis oli 20 inimest. Selline turismikontrolli all hoidmine ja piiramine on säilinud tänaseni. Kuigi eelmisel aastal külastas Butaani üle 150000 turisti, on turistidele putanis pandud piir. Eksisteerib kvood, mitu turisti tohib riiki tulla? Selle poliitika nimi on vähe, turismi, aga hea turism. Muuhulgas on turistide liikumine täielikult kontrollitud. Nad ei tohi vabalt suhelda Butaani elanike ja kindlasti mitte Huttani munkadega. Arvatakse, et nõnda kaitstakse oma riigi elanike ja rahvuskultuuri välismõjude eest. Ja üks verstapost oli sellel kuningategevusel. Veel aastal 1999 lubati Butaanis esimest korda inimestel omada televiisoreid satelliiditaldrikuid ja ühendati riik internetiga. See kuningas oli ka väga aktiivne välissuhtluses. Ta külastas pea igal aastal vähemalt ühte, aga sageli mitut välisriiki. Valdavalt olid need erinevad rahvusvahelised kohtumised. Aastast 1971 on Butaan ka ÜRO liige. Ning tuletame meelde, et aastal 2007 sõlmiti India Bhutani leping, mis vabastas riigi India eestkoste alt välissuhtluses. Ent on olnud ka probleeme. 1900 viiekümnendatel aastatel okupeeris Hiina rahvavabariik Tiibeti ja paljud Tiibeti põgenikud tulid ka Butaani. Butaan ei saanud sallida, et tema riigis on palju väliskodanikke. Kuigi religioon ja rahvussama ja Butaani lahendus on olnud siis tiibeti põgenikele, kui nad soovivad jääda põgenikeks, peavad nad riigist edasi liikuma. Kui nad soovivad saada putani kodanikeks, palun väga. Pooled põgenikud valisid ühe, teised teise tee. 1900 kaheksakümnendatel aastatel hakkasid aga mässama ja proteste avaldama Nepaali põgenikud Bhutani lõunaaladel. Paljud neist olid saabunud juba 19. sajandil, mil nendel aladel harrastati tee ja kardemonikasvatust. Mässajad tõrjuti riigist välja. Enamus neist kolis tagasi Nepaali, elas seal mõnda aega põgenikelaagrites ja siis assimileerus tagasi oma ajaloolisele kodumaale. 1900 üheksakümnendatel aastatel olid Butaani lõunaaladel probleemiks ka mõistlikud mässulised militaristid. Need püüti kinni ja vangistati India armee abiga. Ilmselt kõige vastuolulisem, neljanda kuninga poliitikatest on olnud aga niinimetatud õnnepoliitika. Juba 1972. aastal ütles kuningas ühes oma kõnes, et rahvuslik, õnne, koguprodukt on olulisem kui riigikogutoodang. Ja 1900 kaheksakümnendatel aastatel käivitati siis rahvuslik õnnepoliitika. See käivitus ametlikult 1986, kui kuningas andis välja niinimetatud õnne käskkirja. Tehes õnneotsingutest riikliku poliitika ja seaduse. Ja 2008. aastal kirjutati õnn riikliku ideoloogiana kaputaani põhiseadusesse. Kuivõrd Butaan on seda asja väga tugevasti ajanud ka ÜRO-s, siis selle kaudu on algatus jõudnud ka mujale maailma. 2012. aastal kuulutas ÜRO 20. märtsi üleilmseks õnnepäevaks. Putani ideoloogia kohaselt seisneb rahvuslik õnn neljas asjas. See on ühiskonna tasakaalustatud areng, keskkonnasäästlik tarbimine, Rahvuskultuuri edendamine ja heaperemehelik valitsemine. Samas on süüdistatud Butaani silma kirjalikkuses. Ühiskonna tasakaalustatud areng tähendab seda, et kõik Butaani riikliku ideoloogia kriitikud on vaigistatud. Keskkonnasäästlik tarbimine tähendab tuginemist teiste riikide ressurssidele. Muuhulgas näiteks sellised intsidendid, et kuivõrd enamus putani kaupu saabub India kaudu, siis piiripunktis eemaldatakse kõikidelt kaupadelt need keskkonnale mitte sõbralikud asjad, nagu kileümbrised laaditakse need ümber putani, autodele ja praht saadetakse Indiasse tagasi. Mis te arvate, mis India autojuhid selle prahiga teevad? Paari kilomeetri pärast kallutavat tee veerde Butaania puhtaks? India mitte. Rahvuskultuur on tähendanud aga sageli hinduismi ja nepaallased, kes seda usku usuvad. Allasurumist Butaani põhireligiooni, budismi eelisasendi nimel. Ja loomulikult käib siia alla ka turistide eemale hoidmine putani kloostritest ja kodanike välisreiside takistamist. Hea peremehelikkust on aga nimetatud lihtsalt mahajäämuseks. Olgu kuidas on, putani eeskuju on juba järgima hakatud. Õnnekeskused on rajatud taisse Filipiinidele ja väga mitmesse Ameerika Ühendriikide osariiki. Huvitav on see, et vuttani neljas kuningas loobus 2006. aasta detsembris oma võimust olles pelgalt 51 aastane. Ta andis võimu oma pojale ja praegu on Taani kuningaks nooruslik džigme Cesar Namgi all. Vanšuk, kes sündinud aastal 1980. Tema isal, nagu me juba ütlesime, oli nelja naisega kokku 10 last. Ja praegune kuningas on siis tema kolmanda naise poeg aga vanim meessoost järglane. Võimule saamise hetkel oli ta 26 aastane. Tal on üks täisõde ja üks täis vend ning neli poolõde ja kolm poolvenda. Ametlik kroonimine toimus novembris 2008, Butaani monarhia 100. aastapäeval. Ja kohal oli isegi India president. Noor kuningas seal oma hariduse saanud Ameerika Ühendriikides. Ning kõrgharidus on tal Oxfordi ülikoolist. Tal on bakalaureusekraad välissuhtluses. Juba troonipärijana esindas ta Butaani. 2002. aastal kõneles ta ÜRO peaassamblee ees 2006. aastal esindus Butaani, Tai kuninga 60. valitsus aasta pidustustel. Ja ajas pead segi kõikidel noortel tai tüdrukutel. Kuningana on ta käinud Jaapanis, Indias ja Singapuris. Ta jätkab tööd riigi kaasajastamisel. 2008 hakkas kehtima uus põhiseadus mis andis seaduseloome täielikult vabalt valitud kahe kojalisele parlamendile ja valitsusele eesotsas peaministriga. Kuningas on aktiivne heategevuses. Vaestele jagatakse maad, ehitatakse maju, jagatakse stipendiume välismaal õppimiseks. 2014. aastal andis ta armu. 45-le vangile. 2011 abiellus noor kuningas oma kauge sugulase jett. Sun teemaga. Kauni naisterahvaga, kes sündinud 1990 naine kuulutati ametlikult kuningannaks ja kuningas teatas oma pulmas, et kuigi Butaani seadused lubavad tal võtta mitu naist, jääb tema kindlaks. Ühele. Kuninganna on õppinud Indias Solannis asuvas ülikoolis inglise keelt, ajalugu ja maalikunsti. Tan futani Punase Risti ja looduskaitsepatroon. 2016. aasta veebruaris sündis noorpaaril poeg džigmenamgi all, kes siis hetkel on kaheaastane. Teda kutsutakse tema kõrgeausus. Draakoni prints. Tava kohaselt on Huttani troonipärija tonksa pen Lopp. Aga uue põhiseaduse kohaselt saab Huttani kuningaks eelmise kuninga surres või tagasi astudes kuninga esmasündinud meessoost järglane. Aga põhiseaduse kohaselt peab kuningas 65 aastaseks saades tagasi astuma seda juhul, kui troonipärija on 21 aastane. See on monarhi aga riikides üsna ebatavaline seadus. Noorpaar elab pisikeses samp tellingi palees pealinna lähistel, mis vanasti oli kuninga jahimaja. Ja kuningas on tähistanud kõiki tema isiklikus elus olulisi sündmusi uute rahatähtedega. Oma kroonimise puhul on välja andnud kuldse sajan Kultrumi rahatähe, kus siis ta ise peal kaarna krooniga. 2011 tuli välja raha pulmade puhul. Ja 2017 raha troonipärija esimese sünnipäeva puhul. Selle peal on lisaks kuningapaarile ka beebinägu, mis meenutab meile tuntud teletupsude saatest naeratavat päikest. Pole meie otsustada, kas Butaan liigub õigel teel ning milles seisneb rahvuslik õnn. Ja pole vaja pahandada, et Butaan ei soovi oma kloostreid ja riiki turistide hordidele avada. Avatusel on nii oma head kui ka vead. Viimaks jõuab tänapäev ka maailma kõige kaugematesse soppidesse ning muudab meid paratamatult. Loodetavasti jääme siiski iseendaks. Helipuldis oli Maristamba, mina olen Martti Kalda. Saadet jääb lõpetama traditsioonilises laadis putani armastuslaul millega soovime uuele kuningale tema kaunile kaasale ning nunnule kroonprintsile õnne ja edu. Kuulmiseni.