Vikerraadio peresaade. Tere, hea vikerraadio kuulaja. Ta kuuleb peresaadet ja mina olen Katrin saali, Saul. Eelmisel nädalal alustasime meie rännakut läbi perekonnaelumägede ja orgude väikese sissejuhatusega sellesse, mis on perekond. Pidime tänases saates rääkima sellest, millised on inimeste vajadused paarisuhtes. Aga nii nagu ainus kindel asi siin elus on see, et kõik muutub nii ka siin saates vajadustest, räägime järgmises saates. Tänase saate aga pühendame hoopis meestele. Peresaade. Kuna käimas on meeste tervisenädal, pöörame täna tähelepanu meestele. Mees on ju paarisuhtest pool. Mul on väga hea meel tervitada oma esimest saatekülalist Endel talvikut kes esindab Eesti psühholoogiamaastikul psühhoanalüütilist koolkonda. Kõige vanemad ja väärikamad koolkonda, mis sai alguse Freudist enesest. Koolkonda, mis toidab inimeste fantaasiat, lugudega sohval lebavast ja oma unenägusid jutustavat kliendist. Endale on olnud minu õppejõud kooliajast üks mu vaieldamatud lemmikuid. Kell silmapaistev mõistuse taiplikus. Mina olen eriti võlutud Endli Antiik-Kreeka muistendite tundmisest ja ta peenest võimest leida intrigeerivaid seoseid inimhinge sügavikke jantiiksete kangelaste vahel. Tere, Endal. Rahvasuu naljatab, et jumal meisterdada siis maailma loomise protsessis kuuendal päeval mehe silmitses oma kätetööd kõrvalt ja mõtiskles. Ma suudan paremini ning tegi naise. Ma tean, et sul on endal oma muhe teooria mehe loomise protsessist. See ei ole päris minu teooria, kui päris aus olla. Et see on kreeklaste teooria. Kreeka müüdid nimelt räägivad, et peale seda, kui jumalad olid tükk aega juba tegutsenud ja omavahel võidelnud ja kakelnud ja arenenud ja terve maailm oli peaaegu juba olemas. Et siis said kaks titaani Prometheus ja epime teos, kes on juhtumisi ka vennad ülesande luua loomad, inimesed, linnud. Ja siis Epimeteus oli siis see, kes lõi kõigega kiiresti, kohe need loomad, karud, lõvid, kotkad, Mubergid ja tõus hakkas looma inimest ja nende nimed ütlevad sõnad. Epimeteos saan eesti keelde tõlgituna tagantjärele tarkus. Jaa, Prometheus, see on ettemõtleja ehk et kreeka mütoloogia järgi ettemõtlemine lõi inimese. Tormas kohe tegutsema, pani kiiresti head voorused, egas laiali nagu pärast näeme. Kõiki vooruse pole jõudnud laiali jagada, aga sellise näiteks mu lõvile andis ta sihukese paindlikkuse, osavuse ja karudele tugevused ja kõik muud asjad, andes ära inimesel ei olnud enam midagi anda. Prometheus ükskord oma pika mõtlemise peale hakkas inimest tegema, sest ta mõtle välja uue vooruse tarkuse inimesena tegi inimesed targaks ja ja mõtlikuks. Et see on nagu see kuidasmoodi Kreeka mütoloogia järgi inimene luueli inimesena lõi ettemõtlemine. Aga ma tean, et su see mõte läheb ka edasi selle koha pealt, et et mismoodi mees ja naine loodi. Olümpose jumalatele Se mehe olemasolu nii väga ei meeldinud või õigemini selle inimese olemasolu sel ajal, kui Prometheus lõi inimesi, siis ta lõi mehe ainult nii nagu inglise keeles on, on männ mis tähendab inimest ja tähendab meest. Ja Vumen on nagu naine. Nii oli ka vanas Kreekas arvati, et naine nagu midagi, mis tuleb nagu mehega kaasa. Ja Olüpas jumalatele ei meeldinud. Mehe olemasolu ei meeldinud Prometheus neile tule tõi ja, ja neid õpetas maailma ehitama ja Götel on selle kohta olemas versioon, et Olümpose jumalad kadedad inimeste peale, kellel olid majad, milles elada, kellel oli koldetuli ja ja emotsioonide värgid ja et nad olid nii kadedad, et seda kadedust nagu välja kannatada ja selle tõttu siis otsustasid, et tuleb luua naine ja lõid valmis esimese naise. Kõik jumalad koos andsid talle erinevad anded külge. Aga seppade jumala paistus lõi siis esimese naise nagu ehitasime valmis. Ja kõik jumala tantsijatele anded, kes andis kraatse, kes andis ilusa kõnevõime, kes andis kena lauluhääle, kes andis armsa naeru, kütuse ja kõik muud voorused ja niimodi pandigi talle nimeks kõikide voorustega, kreeka keeles on selle nimi siis Bondora. Ja müüta ütleb, pandora-le pandi kaasa ka astjas või anum, pandora anum. Euroopa mütoloogias on millegipärast see tõlgitud alates 16.-st sajandist. Pandora laekuks. Aga algselt oli tegemist siis pandora anuma. Nii, aga kui nüüd naine on tehtud siis kõigest nendest voorudest jumalatele andsid, milles siis mees tehtud on? No mees on tehtud savist ja pisaratest isana Prometheus kui ta tegi mees, siis ta tegi mehe savist ja seda saviniisutust oma pisaratega. Ta pani mehe sisse ka natukene emotsioone. Naisele nagu Prometheus oma emotsiooni essee pannud. Selle hinge muuseas pani sisse Ateena. Ehk et tarkusejumalanna panen nagu seal hinge sisse kreeklaste senise mütoloogia järgi. Ja, ja algselt oli inimene nagu selline tuim, tuim tükk natukene, võib-olla emotsionaalne hinge piinadega nagu Prometheus ise. Sest me võime vaadata seda Prometheuse Kaukasuse mägedes vangis olemist, teatud sellise meheliku valikuna. Ta eelistas olla selline sõltumatu ja naist mitte vastu võtta ja tema hoiatas, sepime teost oma venda, et ära ärasa jumalatelt kinke vastu. Ta. Aga epime teos, kes oli sellise kiire mõtlemisega õigemini mõtlematusega, kui pandora tema juurde toodi, siis ta ei suutnud kiusatusele vastu panna. Ja võttis kohe pandora omale naiseks. Ja hakkasidki kõik hädad pihta. Bondora anumas olid igasugused hädad peidus kreeklaste mütoloogia järgi. Et need hädad olid siis sõjad, kadeduse, viha ja, ja nii edasi. Ja minu arusaamist mööda ongi see, see anum ei anna mitte pandoral kaasas vaid Bondora sees. Ateena, kes oli neitsi lik tarkusejumalanna ütles pandoorale, et ära sa seda anumat küll lahti tee. Ja tõenäoliselt pidas ta silmas seksuaalses anumata. Aga pandora koosis oma mehe Epimeteusega ei suutnud kiusatusele vastu panna, ta tahtis ka teada saada, mis seal ikkagi sees on ja piilus sisse. Ja nii nad seal kahekesi piilusid. Hädad tulid välja, mehed hakkasid kaklema üksteise pärast sõdima, seksuaalsus on nagu vanade kreeklaste järgi siis kõige kõige kurja juur ja kõigi pahede allikas ainult natukene lootust jäi Bondora siis alles mehed käivad seda siiamaani nagu otsimas üritavad kontakti saada. Pump siis tegelikult need tugevam sugu on mees või naine. Oleneb, mille järgi tas füüsilise jõu poolest. Tõenäoliselt on mees tugevam. Aga muidu ma arvan, et naine pole tugevam. Tegelikult minu enda teooria vat ei jäta seal sellest kreeklastest kõrval, et siis minu enda teooria on see, et maailm on tehtud naiste jaoks meeste kätega aga naise soovil naisele tahtmise järgi. Et naised on korraldanud kuidasmoodi mehed tegema ja mehed teevad, et naised on kaela, mõtlesin emis kael, mis seda pead pöörab. Ja siis mehed on muud kohe rapsima teha. Et see on nagu sellises noh, soo jätkamise või sellise ühiskonna arengu ja, ja geneetilise soo jätkamise inimkonna arengu mõttes nagu väga oluline. Et naine alas noa kaitstud maine oleks nagu turvatud. Munarakk on palju rohkem väärt kui sperma. Mehed võivad oma spermat pritsida kuhu iganes, aga naise munarakud on palju väärtuslikumad. Ja sellepärast tuleb naisi naiste seda munarakku naiste emakoda tuleb nagu hoida ja kaitsta. Ja, ja selleks ongi mehed. Naiste, ma arvan, teadmisele mahitusel tihtipeale üritanud hoida naist nagu eemal igasugustest sellistest suurtest jamadest nagu sõjad ja ja rasked ehitustööd ja värgid. Loomulikult on naised pidanud tegema selle käigus väga raskelt igasugust muud tööd. Ja, ja naise on alandatud ja ahistatud ja aga see on, kõik, on mehed on nagu üritanud naisi kätte saada ja sellepärast on tulnud igasugused sõjad ja jamad. Vanad kreeklased ütlesid. Alates vanadest kreeklastest alates antiikajast on palju muutunud. Muutunud on ju ka soorollid, see, kus naist tuli väga kaitsta. Stereotüüp selles rollijaotuses läks mees hommikul mammutit küttima ja naine hoidis koopas suppi soojas ja lapsed terved ja ilusad. Ja sisustades enamjaolt oma päeva sellega, et võttis lapsed kaasa ja korjas mustikaid, oblikaid, seeni ja pähkleid. Et söök oleks laual. Mees seevastu käis jahil, tuli tagasi saa kõlal ja pälvis naise imetluse. Kui mehel läks hästi, oli nende koobas vooderdatud mammutinahkadega ja naise siledad kaela ehtisid mammutikihvad. Lapsed mängisid põrandal mammutiluudest tehtud leludega. Mammutiga naasev mees oli kangelane. Tänapäeval on naised ju ise võimelised mammutit küttima. Kas see mõjutab tänapäeva meest ja kui, siis kuidas? Tänapäeva meeste äärmiselt kõvasti. Sest kui naisel on koht igal pool, tuletan meelde seda natukene rumalat anekdoot, kui mingi joodik tuleb koju, läheb ühes trepikojas sisse, läheb kolmandale korrusele, üritab uksest sisse saada, seal on mingi naine, vastutab. Et mis sa tahad? Ma elasin, ei sai, elasin, aga kes elab, mina elan. Okei, mees läheb minema, läheb teises trepikojas, siis seal kolmandal korrusel üritab uksest sisse saada, seal jälle mingi naine vastast sai, elasin, sa tahtsid. Vana sõnakese Senatzen. Mina elan. Läheb minema, kolmandal korral teeb jälle katset, keegi naine vastutab, mis sa teed siin? Ma elan, siin ei ela. Mina elasin huvita, sina elad igal pool, aga mina ei ela kuskil siis vä? Et see ongi nüüd see, et naised on võtnud nagu kõik need traditsioonilised, sellised meestealad nagu üle naise tahad käia kosmosest, maiste tuleb panna asfalti. Naised saavad ise laste kasvatamisega Gamma tööde tegemisega, Nad on majanduslikult sõltumatud. Nad on haritud kultuursed ja nii edasi. Et naine on tänapäeva ühiskonnas. Ta hoiab ennast nagu hästi vormis. Kui me läheme teatrisse või kontserdile, siis me näeme seal palju rohkem naisi kui mehi. Väga paljud mehed on kaasa võetud siin. Et see on nagu läbi läbi aegade nemad olnud. Et naised nagu korraldavad ja kannavad mehed kaasa. Aga mehed ise nagu kaotavad sellise oma sellise toimetuleku siin maailmas nagu ära eriti kui meil ei ole enam mammuteid küttida ja me ei saa nagu millegiga naise tähelepanu ja imetlust ja, ja toetust. Ja, ja ma arvan, et see on nagu üks suur häda kohtad, see emand sepatsioon on nii kaugele läinud, et, et praegu on isegi keelatud. On nagu hoida seda mehe rolli. Et kui mõni mees hakkab nagu oma mehe rolli etendama ja üritab mõnes riigis näiteks Rootsis daami uksest sisse lasta vedela suitsu mulle tuld pakkuda. Naisterahvas, saada vihaseks. Et minu peol on tärgitad öeldud, et kas ma arvan seda, et tema ise ei saa suitsu põlema või et ma üritan talle suitsu peale tuld pakkuda. Kas ma tõesti pean teda nii nõrgaks? Ega ma talle sellepärast suitsu peale tuld ei pakkunud, mulle nõrgaks pean? Ma pakun teile sellepärast suitsu peale tuld, et ma arvan vastupidi. Et see on austuse märk. Kui daam tuleb sisse, siis ma tõusen püsti. Kui daam läheb välja, siis tõuseb mees püsti. See on nagu vanadest aegadest on nad niimoodi. Aga nüüd seda just nagu ei tohiks teha, ei peaks enam naisele mantlit selga aitama ja nii edasi. Eestis veel asi nii hull ei oleneks. Aga küll, aga on meil ka juba seda, et tuleb ikkagi need muinasjutud ringi teha. Soorollid nagu ära likvideerida. Tuleb ära likvideerida lasteaedades soorollid, mitte õpetada poiss autodega sõitma. Ja nii edasi, tuleb teha sooneutraalsed lasteaeda. Ei ole olemas sellist asja nagu sooneutraalne. Sooneutraalne tähendab alati seda, et tegelikult kuskil sellest teisest poolest peetakse alates sugu silmas. Et see on mittesooga seotud. Väidetavasti augu asi Te sooga, sest ta on ikkagi sooga seotud. Et me ei saa rääkida mustvalget, see tähendab seda, et. Kuskil Me teame, et järelikult on veel teised värvid ka con mustvalge. Et samamoodi ka sisse Sooneutraalsusega mööblit, oleme sellest sellega nagu sugudes põgeneda, aga ei põgene kuhugi sugudest. Ja, ja kui me vaatame seda nõndanimetatud sooneutraalset, siis tüdrukut selles lasteaias võivad teha kõike seda, mida nad ka päriselus võivad teha. Nad võivad autodega sõita, nad näevad kudega, mängida, peret mängida ja nii edasi. Aga poisid selles lasteaias pead õppima neid asju tegema, mida nad nii väga ela teha. Nii et nagu naised justkui tahavad teha seda, mis on olnud stereotüüpselt meeste pärusmaa, aga mehed ei taha teha seda, mis on olnud stereotüüpsed, naiste pärusmaa. Ja miks see nii on? Vaat ma ei tea, ma ei oska seda öelda, aga ma mäletan omal ajal, kui mulle koolis sunniti meid heegeldama. See oli nii hirmus tegevus. Mul ei tulnud üldse välja. Oma laste pealt jälgisin seda kuidasmoodi. Vanemad tütred, noorema poja, panid emaks, mängisid perekonda, panid poisi emaks. Et siis nad said nagu emaga klaarida, nemad olid ise isa ja, ja, ja õde ja mis nad seal olid, aga poegade emaks ja ta ei osanud sellega midagi pihta hakata. Sest ta lasi sellel sündida, aga ta ei osanud seda mängus nagu kaasa mängida. Sest tal ei ole nagu seda loomulikku sellist taipu, kuidasmoodi, kuidas muidu olla selles ema rollis? Tal ei ole seda, mis tal pandoore kastis oli, kõiki neid omadusi. Just tal ei ole kõiki neid omadusi, ta ei oska hakkama saada. Kui vaatame väikese lastega, näiteks, et võtame päris selliseid imikud voi täitsa vastu, et meie, mehed, me saame ka nende imikutega hakkama. Aga tegelikult need ikka päriselt mõista nendega, päriselt tuleb toime ikkagi naisterahvas. Kehva ema on alati parem kui väga hea isa, väga hea isa. Ta teeb ära need masinad, mis on vaja aga ta ei, tal ei ole seda intuitiivset lapsetunnet. Tunnetan lapsel selliseid vajadusi nii hästi ära, kui ema tunnetab. Meil ei ole seda kontakti. See on midagi, mis on nagu kaasasündinud, see side ema ja lapse vahel on midagi palju, palju võimsamat, kui side lapse isa vahel. See võib olla väga tugev ja, ja isa võib midagi kaasa võtta. Aga, aga ta ei. Ja reeglina mehed selliste väga väikeste lastega nagu muutuvad väga abituks. Mõned naised ütlevad, et see on teil nagu meestel nagu külge õpitud abitus, õpitud abitus, öeldakse loodu psühholoogias. Et see päästab meid nagu mingitest tegevustest. See võib nii olla, et see on õpitud abitus, aga seal on ka midagi sellist natuke rohkem. Ma mõtlen, et miks ma peaksin tegelema siis nii-öelda väga väikeste lastega, kes mind ei regresseerivad, et ma muutun uimaseks ja, ja täiesti zombiks, kui ma olen 15 minutit ma koos, kui ma saaksin tegeleda midagi, mis on perele palju väärtuslikem kasulikum sellel ajal. Mammutatu. Kas sa ei arva, et tänapäeva noortel on need asjad natuke teistmoodi või on see, või on see universaalne et kas tänapäeva noored mehed on natuke teistsugused kui meie põlvkonna ligi viiekümnesed ja üle selle? Ma arvan kindlasti, et on teistsugused ja, ja palju on juba nagu meestele seda külge õpetatud, nad peavad nõusid pesema ja igasuguseid muid asju tegema. See on olemas. Aga huvitav on see, et sooneutraalsust rääkides, et keegi ei pane pahaks, kui mõni naisterahvas oih, mina ei saa selle auto mehaanikast aru. Mina ei, ei oska seda ja ma ei hakkagi sellega tegelema ja ma ma välistan selle. Seda ei pane keegi nagu ei mõista hukka augu, mõni mees ütleb, et no mina ei saa sellest sööginõude pesemine nagu mehaanikast tõesti aurud, mul kukuvad kogu aeg taldrikud puruks ja, ja mul ei tule välja. Siis on õpitud abitus. Et mehed peavad võtma nagu naiste asju. Naised võivad võtta meeste asja. Et see on sooneutraalsus, on selline pahupool. Kas sa arvad, et naised tahavad ilmtingimata teha seda, et minna meeste põllule ja teha neid meeste asju? Paljudes kohtades tahavad tõesti. Ma arvan, et ega keegi ei sunni ju naisi traktoristiks või, või asfalti panema või, või sõjaväkke minema. Hea küll. Iisraelis on naised saava kohuslased, aga Eestis, kui naised lähevad sõjaväkke, siis nad tahavad minna. Ma arvan, et see on ikkagi nende naiste tahtmine. Kas sinu meelest oleks maailm parem koht, kui mingisugused stereotüübid säiliksid? Ma tean, et ma saan selle eest kõvasti peksta, aga minu meelest, ja ma arvan, et, et kui meil on nagu omandanud soorollid, omad käitumisstereotüübid, mis aitavad meil nagu ühiskonnas elus paremini toime tulla siis sõnu kasuks, et kunagi ma nägin ühte sellist plakatit, kus kohas oli väga Ilus, mesilaste kärge, mesilased selle peal ja, ja all oli kirjet. Mõned tööd tuleb hätta nendele, kes seda oskavad. Ja ma arvan, et, et ega inimeste suhetes ja suhtlemises on täpselt samamoodi. Et mõned asjad tuleks jätta nendele, kes on selles asjas ikkagi nagu asjatundlikud ja, ja naise seksuaalsust, naise olemus on oma olemuselt täiesti teistmoodi üles ehitatud. Me saare rääkida mingist sellisest võrdsusest mehe ja naise vahel. See on täiesti arulage jutt, rääkida võrdsusest, sest naised on palju paremad kui mehed. Naised on palju väärtuslikumad, palju tundlikumad, palju emotsionaalselt tundlikumad ja nii edasi ja nii edasi. Naistel on nii palju voorusid, et me ei saa öelda, et nad on sama samasugused nagu mehed ikka see täiustatud versioon, onju jah, naised on täiustatud versioon. Sest nagu sa ütlesid, et jumal vaatas, et nonii, saab ikka paremini jällegi naise. Inglastel on ju vanasõna, et häppi vaip, häpilass, mis tähendab seda, et mehe jaoks on elu õnnelik, kui ta naine on õnnelik. Just täpselt, ma olen sellega nõus, ehk et mina kasutan seda ütlust, et ma teen kõike seda, mida hääled minu naise peas käsivad mul teha. Ja sellisel juhul on elu ilma probleemideta. Nii et üks eluterve mees õigs väga sügavalt tunnetada ja mõista seda, mis toimub tema naise sees ja see, kuidas siis vastavalt oma naise seisundile toimetab ja teeb oma naise õnnelikuks, siis on meil lootust, et see mees oleks õnnelik. Mehed meile käib see au pihta sageli. Teha naine õnnelikuks, ei mitte teha naine lõigu, sellega me oleme. Oleksime väga õnnelikud, kui meil õnnestuks, aga meil käib see väga sageli au pihta nagu naise tahtmise täitnud. Ja me hakkame nagu naiste konkureerima. See, mida Froidan rääkinud nimetan Loidimpaalsuseks. See on meis kõigis sees. Nii meestes kui naistes. Räägi natukene rohkem, mis on see veidi Paalsus kuule jaoks. Hoidipaalsus nüüd Freudi järgi Oidipuse kompleksiga seotud nähtus, kus kohas me tahame oma samast soost vanemad kõrvale tõrjuda, saada oma vastassoost vanemaga nagu koos olla. Seda on tihtipeale nimetatud nagu selliseks väga seksuaalseks lähenemiseks ja Floydan süüdis pantseksialismis. Poistel droidi jutu järgi siis just nagu ei olegi midagi muud meeles, kui intsesti soovid. Aga tegelikult seda ei pea vaatama nii nagu konkreetselt seksuaalsuse mõttes vaid seda võib vaadata nagu laiemalt sellise elujõu ja, ja konkureerimise mõttes. Et mehed konkureerivad teiste meestega ja tahavad saada nagu naisendale ja naised topelt, samuti konkureerivad teiste naistega ja tahavad saada nagu mehi endale. Et see on nagu selline printsiip, mis tagab meile nagu parema valikuvõimalused. Ja, ja paljud naised täpselt samuti sellepärast ei saa nagu lubada seda, et mehed just nagu teevad, mina pean olema ise, ma pean ise hakkama saama ja see, kui mina lasen kellelgi endale mantli selga aidata, see just nagu alavääristab mind. Ja siis nad üritavad ise hakkama saada, kõigi asjadega. Ei saanudki, ma ei vaidle sellele vastu. Kindlasti saavad hakkama, aga et see on nagu see mõlema poole nagu selline, just nimelt see Odypaalne konkurents, mis takistab meil nagu teisema nagu normaalses suhtes olla ja me ei teadvusta seda endas ära sageli. Et mehed ei saa endale lubada seda, et ma kuulan naise sõnases, siis ma olen nagu tuhvlialune siis ma olen nagu kohe sissi ja nii edasi. Ja, ja naised ei saa nagu lubada endale seda, et nad mehe nimel võeti, ajalehed käia, peaasi, et ma seda kaela keerene tellin. Vaatame, missugused ajalehed nagu koju tellida naisena tihtipeale ka muutunud väga tähtsaks. Neljamehed Narva neid Arv vanem tütar, pruudi noorem poeg. Eestis sooritas eelmisel aastal enesetapusada 83 inimest nendest 146 olid mehed ja 37 naised. Seega meeste hulk enesetappudest on määramatult suurem. Poiste ja kuni 24 aastaste meeste surmadest moodustavad veerandi suitsiidide. Mis on see põhjus, miks mehed ei taha enam püsida selles mõttes elus? Et nad tahavad? Minna palju rohkem kui naised. Ma arvan, et see hirm elu ees hirm eluga kaasneva vastutuse, valude ja murrade ees ja väga sageli tundub, et ei ole nagu head lahendust. Ehk et tegelikult ei taheta surra, vaid tahetakse nagu sellest hädast nagu eemale saada. Ja üks häda, mis mehi kindlasti valitseb, ongi nagu see häbi häbi selle pärast, et ma ei tule toime midagi, kasvõi näiteks kooliga. Häbi, et ma olen teistmoodi üheteistmoodi, tunnen häbi, et ma olen teistsuguse seksuaalsusega või teistmoodi himudega ja nii edasi ja nii edasi. Et on väga palju sisemisi selliseid probleeme, millest eriti mehed nagu ei saanud rääkima, minnagi leina, et meie meeste sotsiaalne sidusus on nõrk kui endal. Kas mees on raskem olla kui naine? Oi, ma ei oska seda öelda. Et ma arvan, et, et minu meelest on naine nagu väga raske olla. Ja, ja naisel on. Ei, ma ei tea, tõesti, ma ei oska sellele küsimusele vastata, aga ma arvan, et küsimus ei ole selles, kas on raskem olla või mitte. Ma ei saa valu suurust mõõta, võõraskust elamise raskust mõõta. Et me saame nagu oletada, võib-olla kellegi raske ja ma arvan, et need mehed, kellel kes nagu teevad suitsiidi need naised, kes teevad suitsiidi. Et nad on kuidagi nagu mingites asjades üksi jäänud ja oma raskustega üksinda jäänud ja see on aidanud kaasa seitsmendana sotsidele. Nad ehk siis pigem mehed on need, kes jäävad rohkem üksi, kuna neid on nii palju rohkem. Jah, mehed on need, kes jäävad üksi ja teinekord isegi peres kui mees on nagu mammuti koju toonud naisele aidanud nagu perele aedanud maja üles ehitada. Lapsed on suureks kasvanud ja ühelt maalt on niimoodi, et mehel ei ole nagu peres kohtunud. Mehel ei ole tihtipeale nagu peres kohta, sellepärast et naine ütleb talle, et sina tuled, Ella homoseksuaalsete tahtmiste hirmudega. Jäta järgi. Enam ei ole vaja ja mees mõtleb, et no jäme siiamaani oli vaja, nüüd ei ole vaja, kus ma lähen, siis istun üksinda oma seksuaalsuse ja, ja seksuaalsete tungide värkidega, seksuaalne frustratsioon mingi tihtipeale väga suurt rolli. Või naised käivad sõbrannatamas, käivad sõpradega sõbrannadega väljas, käivad kontserdite asjadel. Ja mehed jäävad tihtipeale nagu üksi ei räägi oma muredest. Kas on nii? Naised oskavad ennast laadida väga palju elust enesest et ilukogemusest ilu loomisest, nagu sa ütlesid ise sõpradega suhtlemisest, laste eest, hoolitsemisest, kunstinäitusel käimisest, looduses viibimisest kõigest sellest, mis on ilus mehed aga saavad eluenergiat väga palju just naistelt ega oska seda elult eneselt noppida. Väga ikka, ma arvan, et selles suhtes mehed jäävad ikkagi nagu mõnes mõttes lasteks. Kui laps saab õppida maailma tundma läbi ema silmade siis kui ta saanud suureks sa poisslaps, siis ta üritab leida kedagi, kes on ema moodi. Ja sellele Ehmeda juhendaks, hoiaks, armastaks ellitaks imet, läks. Kõige armsam, kõige ilusam. Sa kohe mõistad mehega? Ma tänan sind. Jah, nii on, et keegi isegi ei pea nagu väga imetlema ja kogu aeg nagu takka kiitma, aga aga on hea, kui on nagu mingisugune tunnustav pilke ja, ja see tunne, et sa oled vajatud ja kasvõi sinu rahagi on vaja. Aga väga sageli nagu seda segab kuidagi ära. Hakkame tegelema nagu oma igapäevast elu asjadega oleme oma selles rutiinis sees ja meestel ei ole enam nagu seda ühendus kellegiga. Ja, ja isegi need võib-olla selles peres ja kõigile pereliikmetele ootamatult võib teha näiteks suitsiidi. Selliseid asju on. Pereterapeudina ma tean seda, et paarisuhte edukus sõltub hästi palju sellest, kui palju partnerid võtavad 11 kuulda. Ja ühe uuringu järgi on niimoodi, et naised võtavad mehi rohkem kuulda kui mehed naisi. Võib-olla selles on antropoloogiline selgitus sellele, et et kui omal ajal naised käisid mustikaid oblikaid korjamas siis, kui mees oli mammutijahil käinud, ta rääkis naisele, et näed, seal on oblikad, seal on, seal on veel toredad seened, seal on pähklid, et mine sinna ja korja neid sealt ja naine võttis ikka meest kuulda. Kui aga naine hakkas meest õpetama, kütti mammutit, seal mammut on kindlasti selle kivi taga ja kütti teda nii ja naa, siis mehed ei võtnud naisi kuulda. Sellest, et mis need naised ikka mammutiküttimisest teavad. Võib-olla Andra, bioloogiliselt on need asjad edasi kandunud ka tänapäeva. Et naised võtavad paremini mehi kuulda ja meeste arvamus kuulda, aga mehed naiste arvamust väga ei võta. Edukad on just need mehed, kes võtavad oma naise arvamust. Kuulda täitsa avaldamata olla, ma arvan, et antropoloogia saad vaadata, siis tõenäoliselt on ka niimoodi, et naised ei võta ainult mehi kuulda vaid ka teisi naisi. Kui käiakse oblikat korjamas, siis räägitakse, korratakse, aetakse juttu ja võetakse 11 ohu eest ja, ja peletatakse sellega ka võib-olla väiksemaid kiskjaid asju eemal, et et midagi halba saaks juhtuda. Ja nad on omavahel, eks ole, sotsiaalsed sidusad, et juhul, kui mul on mingi haigus ja ma jään koopasse voodisse naha peale pikali siis see naine, kellega ma olen mustikal loonud, selle tiheda sideme, tema toob mulle järgmisel päeval ikkagi seened ja juurikad koju. Just aga mehed, kui nad lähevad mammutijahile, siis ei tohi rääkida ja Sa pead passima seal vaikselt ja ootama, kui mammut lähemale tuleb ja siis teenigatavad mitu päeva. Võitjad seal üksinda Hemingway lugu sellest, kuidas ta kala püüdis, on nagu vanamees ja meri on ilmekas näide sellest kuidasmoodi. Mees on üksinda oma, oma jahikäigul ja, ja tal ei ole kellelegi rääkida tallele kellegiga sõnagi vahetada. Ta harjubki nagu iseendaga rääkima, iseenda mõtetes olen aga see iseendaga rääkimine, kui, kui see on selline depressiivne, 10. järjest nagu süngemaks. Kala ei ole, kala, ei tule ja siis, kui kala tuli teine kala Sugala ära. Kas Londoni, et kui naised käisid jälle nendel ürgaegadel koos mustikal, siis nad rääkisid omavahel ka oma tunnetest, oma hirmudest, oma vihast, oma kurbusest. Ja nad olid iseenda tunnetega paremas kontaktis, aga mehed, kui nad istusid, isegi kui nad istusid kahekesi üksteise kõrval või kui nad lausa üksinda istusid ja vaatasid oma mammutit või suurt kala, et siis nad ei räägi omavahel sellest, et kas sina ka mammutit kardad ja ma olen vihane ja mis mul seal kodus toimus, et ka see tunnetega kontaktis olemine on naistel parem kui meestel. Ma arvan kindlasti sellepärast, et noh, võtame näiteks keskaja kui rüütlid käisid kuskil kaugel kaugetel maadel nagu ristisõdades ja nii edasi naine pandi nagu luku taha ja konkurendile ei saa rääkida, kui hea naine mul on ja mille poolest ta tore on ja, ja nii edasi. Sest siis ta võib mu maha lüüa, minna, võtta selle naise ära. Nii et mehed ei saa nagu omavahel sellistest asjadest rääkida. Ta ei saa rääkida, et tal on hirm ja ta ei saa rääkida ka sellest, kui toredal on. Just temal on, meestel on vaja tegutseda. Mida siin rääkida, mida siin mõelda, õpetad? Aga naised räägivad ikka, mul on nii tore mees või vastupidi, sa ei kujuta ette, mida ma mees kodus tegijat on mulle nii rumal mees. Ja, ja, ja seetõttu naised nagu saavad ka säilitada seda suuremat suuremat sidusust. Ja teine pool on muidugi see, et meestel on nagu arenguliselt mõnes mõttes teistsugused ülesanded ikkagi kui, kui naistel. Naine peab kaitsma oma ema, kodatab kaitsma koda ja, ja mees aitab teda sellesse, mees aitab tal kaitsta sedasama naise emakoda naise koda, lapsi ja nii edasi. Ja see tähendab seda, et naise kese on nagu perenaise kese on nagu kodus. Ja, ja ma tean, et see kõlab paljudele feministide nagu väga pahasti. Köök, kirik ja, ja nii edasi. Ma ei arva, et see on ainult köök, kirik ja kõik muu värd, lapsed, lapsed, ma arvan, et see on ikkagi rohkem kui see, et et see oli nagu vajaliku omalajal. Nii, aga tänasel päeval saavad naised iseenda kaitsmise oma oma emakoja kaitsmise jaama ümbritseva kaitsmisega hakkama. Ja, ja sellepärast ongi, et meestel, kes on nagu üles kasvanud, selleks, et õppida nagu paremini konkureerima õpe nagu võitlema. Et ma enne rääkinud sellest, et vanadel kreeklastele oli veel väga ilus teooria meeste arengu kohta. Ja see oli väljendada, sest nelja venna kaudu Prometheuse lepime, teosel oli veel kaks vända. Menot, deus, raevukas jõud, atlas, Vastupidav. Väidetavalt sisse menod teos oli selline, kes omal ajal läks, kuna nad olid kõik titaanid, titaanid läksid Olümpose jumalatega sõdima. Ja see on mõnes mõttes selline võitlus isade, vahel isade ja laste vahel. Ja menud teos sai seal kohe surm, ehk et see on nagu ilmekas näide sellest, et kui noormees raevuka jõuga kuhugi läheb siis ta ka kergesse surma saada. Ta läheb sõduriks, ta läheb palgasõduriks, ta läheb ükskõik kuhu kohta, ronib Clama demodi, baarset tungid on nii suured, et ta ronib õpetajatega tüli norima, politseiga tüli norima, ta lõpetab vanglas või, või saab juba enne surma. Kui mees õpib nagu oma senise raevuka energiaga nagu toimud olema ja pääseb sellest sõjast nii-öelda elusalt, siis teda tabab atlase saatus. Ja atlase saates, nagu me teame, kandendanud najal nagu taevavõlvi. Ehk et kanda kõike seda teha seda igapäevast rasket tööd. Tema õlul on siis mammutite kojutoomine, tema õlule maha kündmine ja muud rasked asjad. See on nagu selle atlase saatus. Ja nüüd need, kes nagu rohkem mõtlemisega tegelevad, nendel on omakorda kaks valiku depime teosele Prometheusele. Prometheus ütleb, et säilitada loovus, säilitada mõtlemisvõime, säilitada, iseseisvus olla nagu mõtluses mediteerida, kuskil, tuua ohvriks oma maks, kannatada selle läbi ja see on seal loomise valu. Mine, kunstnikud kannatavad ja, ja kunstnikel maks tihtipeale täpselt samuti kannatab. Igapäevaselt. Ja siis teine variant tormata nagu pereellu ja, ja kaotada nagu võiks ära. Vanad kreeklased uskusid, et ei tohi väga varakult abielluda, tuleb olla nagu mõnda aega Prometheuse, alles siis see pimetavusendas välja lasta. Ja, ja ma arvan, et kõik need neli venda esindavad erinevaid tahkusid meestel. Ja, ja kõik need neli venda esindades erinevaid tahkusid, meestel esindavad ka erinevaid tegevusi. Selline raevukas agressiivne tegevus, Menad teos, tarmukas igapäevane raske töö. Las epime, deus, selline mõtlematu mõtlemine, kiirustav mõtlemine, rapsimine ja pere pere loomine ja peres igapäevaste selliste märkide tegemine. Prometheus, kes on siis nagu mõtleb, kaugemale etta. Kui nüüd väga tähtsa kokku võtma, siis mida peaks tänapäeva mees tegema, kuhu suunas ta peaks arenema. Et ta saaks selle muutunud maailmaga hakkama. Nii et ta oskaks armastada iseennast, elu ja ühte selle elu kõige suuremat andi naist. Ma ei tea, kas me peaks, mehed peaksid kuhugi suunas arenema. Hea oleks, kui meestel lastaks olla mehed. Ma arvan, et sellest oleks ka väga palju abi kui meestel lastaks olla mehed ja seda nagu ei, ei alavääristatakse. Sest see on tõsi. Mehed, olles mehed tihtipeale nagu teevad oma nii-öelda suure töö ära, teevad oma mammuti, toovad koju ja siis panevad nagu õllepudeli kõhu peale jäävad televiisorit vaatama ja saad sellest tohutu hukkamõistu. Tihtipeale naine võib natukene seda kaela keerata, rahulikumalt, ei pea nagu mootorsaagi kohe käima tõmbama ja ja väga nõudma hakkama rahulikult lasta nagu mehel olla mees ja ja tunnistada seda, et amma muide toonud ja on suure töö ära teinud. Köögi remondiga ära teeb, noh võib-olla ei pea iga aasta meelde tuletama, et köögiremont oleks ikkagi teha, aga ma teen nalja ja Korasega meelde tuletada. Aga mitte hukkamõistvalt. Et mis on su sõnum naistele nihke suunas, siis? Minu sõnum naistele on see, et naised, te olete nii palju targemad, nii palju tublimad, nii ülemeestest ei ole aja meiega konkureerida. Me teame seda, et te olete palju üle ei pea olema meie sarnased. Miks te teete ennast maha, miks te püüate saada meie sarnaneks? Te, olete palju ilusamad, palju nõrgemad, palju kraatselisemad, palju tundlikum või emotsionaalselt ja nii edasi. Teil on nii palju voorusi. Sa oled kunagi öelnud ka, et mehed ilma naisteta hätistuvad. Mida sa sellega mõtled? Ma arvan, et mehe tädistuvad isegi koos naistega Lagalagale. Kui mees nagu lõpetab ära sellise pürgimise kuhugi poole staga käetistama. Mehed mõni meie sätiste Bubba 30 40 aastaselt, kus kohas ta nagu see maailm aheneb tema silmis tal ei ole nagu midagi, minge sellist suuremat pürgimist, mingit suuremat tahtmist teda teda ei huvita enam Almini väga. Ja, ja seda ma nimetan hätistumiseks, mitte konkreetselt vanaks saamist, aga just nemad seda vaimset. Ja ma arvan seda, et istumist, et kaotatakse ära see huvi maailma vastu, mis on Prometheuse lepimete osal. Mida üks mees peaks teadma või oskama eta jätistuks? Ma pean oskama kahe sõnaga piiblist ära rääkida kõik. Kui ma seda teaks, ma oleksin väga rikkana ja, sest ma ei oska seda öelda, mida, mida peaks tegema selle teadlik tahtmine hakanud hädistama homsest alates? Märkamatu tegevus ühelt maalt ongi niimoodi, et ei huvita miski. Äkki õnneks lahendas armastada naist. Ja see oleks kindlasti lahendus ja püüelda uhtunud uudishimu ikka, mis selles naises on kuidasmoodi, seda naist paremini mõista ja mismoodi naine talle mõistab. Uudishimu on kindlasti, kui meil õnnestub säilitada uudishimu, siis see on kindlasti üks väga hea vahend hädistamise, vasta. Uudishimu, põnevus aitavad nagu tunge ja, ja energiat üleval hoida. Et mulle tundub, et mees, kes tunnevad, et on vajalik oma perele ka temal, Kebetistumise protsess, aeglasemalt. Kindlasti kui mees tunneb, ta saab nagu lastega suhelda, naisega suhelda, et tal on midagi teha kodus tal on, ta on vajalik, kindlasti see käib aeglasemalt. Aga jah, väga sageli on niimoodi, et et mehed ei oska seda nagu väärtustada. Paljudel meestel on ikkagi niimoodi, et kui lapsed hakkavad kasvama, siis kuskilt maalt ei osata enam lastega nagu jalaga eriti mehel midagi nii väga rääkida. Emad ja tütred räägivad, emade pojad räägivad veel. Aga eestlanna, lähme kalale, me istume ja püüame kala kahekesi vaikselt omakasu või, või midagi muud, aga nad ei ole seda sellist nagu rääkimiste värki. Et need peaksid temaga rääkima. See on kindlasti aitaja, et kui mehed mõtlevad enda üle, räägivad endast, räägivad teistega õhtu näiteks väga sageli Euroopas, et ma arvan. Ta on nagu väga kasulik selleks, et mitte mitte istuda. Teraapia aitab ka nutistumise vastu. Et naised kui mehed hätistavad naised mutistavad teraapia aitab ka selle vastu, et naised nagu ei istuks. Ma arvan, et et elanud väga stereotüüpsed maailmas. Me oleme harjunud grammofon, nõel käib kogu aeg mööda kindlat rada kujuneb välja ka meie suhtluses oma abikaasade oma. Lastega kujunevad välja teatud sellised Räkid, mida mööda me käime. Et reeglina tehakse ühesuguseid sööke, valmistatakse ühel kellaajal, minnakse magama ühe kellaajal, tõustakse üles, päevad muutuvad nagu selliseks rutiinseks. Isegi seks on tihtipeale nagu väga selline. Ühtemoodi on teatud selline pulmatants, mida tantsitakse ja siis on TALO läbi. Ei ole nagu sellist. Ja ma arvan, et võib-olla kõige parem olekski see, nagu üritad ennast sellest rutiinist välja raputada. Suur tänu sulle nende huvitavate mõtete eest Endel Talvik. Suur aitäh kutsumast oli väga tore rääkida. Väga tore olla. Madalam. Peresaade. Ja aitäh teile, head vikerraadio, peresaate kuulajad. Loodetavasti saite tänasest saatest endale mõtlemisainet ja miks mitte ka arutlusainet kogu perele. Kui teil tekkis mõtteid või küsimusi, siis saate meile kirjutada aadressil peresaade ät r punkt e. Järgmises saates aga räägin, millised on inimeste vajadused paarisuhtes. Seniks aga soovin teile kõike head, hoolige üksteisest ja kohtumiseni neljapäeval. Vikerraadio peresaade.