Algab järjekordne saade sarjast riigita rahvas. Seekord tuleb juttu Etioopias elavatest paramatest. Stuudios on Andrus Mölder ja Marje Lenk. Etioopia peale mõeldes meenub kohe suur näljahäda. Kui suur see nälg seal praegu on? Etioopia suur näljahäda on jäänud küll kaugesse minevikku. See tõsiselt suur näljahäda Etioopias oli 1900 kaheksakümnendat aastat algul. Ja kõige ulatuslikumad mõõtmed võttis 1984. aastal. Probleem oli tõepoolest suur nälgis surnuks üle miljoni inimese, üle kaheksa miljoni inimese kannatas selle näljahäda käes väga tõsiselt. Aga see tollane näljahäda oli ka selline sündmus, mis mobiliseeris teatavat osa maailmast. Kuulsa Iiri muusiku Bob Keldoff eestvõttel 1984. aastal Briti muusikud tegid projekti bände häid ja, ja see tulu, mis sellest projektist saadi, läkski sellesama Etioopia näljahäda leevendamiseks. Boceldo fest võt toimunud projekt oli siis briti muusikute projekt. Rohkem on tuntud 1985. aasta projekt, mis just nimelt sai eeskuju sellest pookeldofi projektist. Ja see 1009 85. aasta projekt on siis USA muusikute projekt jällegi nälja ja vaesuse leevendamiseks kus siis üks eestvedajaid oli Michael Jackson. Aga jah, võime öelda nii, et mõlemil nendel väga kuulsal abistamisprojektil oli oluline roll just sellel 1924. aasta etioopia suurel näljahädal. Etioopia on ju pidevalt sõltunud välisabist. Etioopia on jah, tõepoolest ikkagi vägagi vaene maa, tegemist on ühe vaesemamaaga kogu maailmas ja seda paljudel erinevatel põhjustel. Etioopias on ulatuslikud kõrbealad riigi idapoolsetel aladel, kus elavad somaallased. Etioopias on ka täiesti teistsuguseid paiku. Meie tänase saate rahvas on Oromaadi Oromate piirkonnas aroomias, näiteks Lõuna-Etioopias on tegelikult troopilised metsad. Roomia on piirkond, kus näiteks aastas sajab üksjagu rohkem kui Eestis. Roomes sajab keskmiselt 900 kuni 1000 millimeetrit, Eestis minu arvates on see näitaja kusagil 600 või pisut alla. Põhiline osa sademetest langeb siis juulis, augustis, septembris ja, ja ka oktoobris. Aga päris kindlasti ei ole Oroomia selline ala, kus visuaalselt valitseks tühjust. Metsasid on küll väga vähe. Metsas on aastatega maha raiutud näiteks kolmekümnendatel aastatel see regioon, mis täna Noroomia sellel alal olid protsentuaalselt metsasid rohkem kui Eestis. See on väga tõsine probleem. Etioopia jooksete raiutakse metsad maha, ent taimestik, kohati ka selline lopsakas taimestik on Oroomias küllalt valda. Et selliseid visuaalselt tühje kõledaid välju roomias eriti palju ei kohta. Aga siiski enamus sellest Etioopiast on selline ala, kus suurt midagi ei kasva. Ja, ja mis on teine probleem, kus keskmisele majapidamisele kasutada olev maalapp on hästi hästi väike, et joobes tervikuna on see umbes üks hektar majapidamise kohta Oromute piirkonnas aroomias on see natukene rohkem, aga siiski poolteist hektarit majapidamise kohta ei tule. Kui Eesti põllumehed mõtlevad, et mida Eestis siis pooleteise hektariga teha annaks? Kui palju siis annaks meil siin pooleli kitarriga ära toita inimesi, aga viime selle poolteist hektarit ikkagi etioopia tingimustesse ülimalt vilets, satesse tingimustesse selles mõttes, et seal suurt midagi ei kasva. Siis on see täiesti olematu maa, mis ei saagi neid inimesi korralikult ära toita. Nii et Etioopias alatoitlus on kogu aeg probleemiks olnud ja kui me arvestame juurde, et joobes on pidevalt toimunud, sõjategevus küll sõjategevus olnud riigisiseselt paljude viimaste aastakümnete jooksul ei ole olnud ühtegi aastat, kui riisisõjategevust ei toimu. Aga Etioopia on olnud korduvalt sõjalisi konflikte naabritega viimase 15 aasta jooksul, eeskätt oma põhjapoolse naabri Eritreaga piiriseda piirisõda, mille juured on märksa sügavamal. Ja Etioopia on ju täna ka riike, millel ei ole merepiir kuigi väga lähedal merele. Kui 1009 91. aastal de facto ja 1993. aastal de jure iseseisvus Eritrea, Etioopia põhjapoolne ala, mis varem tegelikult olen iseseisev ala olnud siis selle Eritrea moodustamisega kaotas Etioopia merepiir. Aafrikas on naabrite vahelised tülid üsna tavalised, enamikes piirkondades on selle naabritevahelise tüli või selle sõjategevuse põhjuseks asjaolu, et omaaegsed koloniaalsed piirid ei arvesta vähimalgi määral rahvaste asualast. Etioopia kohta päris nii öelda ei saa. Etioopia on enamuse ajast olnud selles mõttes iseseisev, et valge mees on Etioopias peremees olnud või kolonisaator olnud väga lühikest aega. Etioopia all, ütleme, eurooplaste kolonisatsiooni tõttu on tulnud suhteliselt vähe kannatada. Aga sellest hoolimata on Etioopia piirid ikkagi mõnes mõttes absurdsed. Näiteks vägagi suur osa Etioopia territooriumist on ala, kus elavad somaallased Ida-Etioopia, aga Somaalia on eraldi riik sealsamas naabruses. Somaalia on kunagi tunginud seetõttu isegi Etioopia-le kallale, et oma rahvuskaaslaste ajalooline ala, mis täiesti õigustatud peaks kuuluma, somaaliale salaendaga ühendada, noh see seitsmekümnendatel aastatel toimunud sõda lõppes suhteliselt kiiresti, sest see oli periood, kus Etioopias oli võimul Nõukogude sõbralik saator. Küllalt jõhker diktaator Meng, istu ja sellele nõukogule sõbralikule riigikesele tõttasid kohe sotsialismimaad tollases sõjas. Etioopia poolel võitlesid muuhulgas Kuuba sõdurid Lõuna-Jeemeni sõdurit seal oli Ida-Saksa sõjaväelisi instruktoreid ja Nõukogude Liidust pärit tehnika ja, ja loomulikult see somaallastel rünnak löödi suhteliselt kiiresti tagasi. Aga ei ole tegelikkuses ühtegi objektiivset põhjust, miks see ala, kus väga valdavas enamuses elavad somaallased, miks see ala peaks olema etioopia osa, miks see ala ei võiks olla siis Somaalia osad ja nii on seal ka mitmel pool mujal selliseid probleeme, trafod on jaotatud erinevate riikide vahel ja see on üks väga oluline põhjus, mis pidevalt kütab kirgi ja mis ei lase nendel probleemidel naabrite vahel vaibuda. Nüüd Eritreaga muidugi, Etioopia suhted on selles mõttes keerulisemad, et need ajalooliselt on juba keerulisemad. Kusjuures, mis on huvitav? Ta on väga oluline osa Etioopias elavatest rahvastest on suguluses nende rahvastega, kes põhiliselt elavad Eritreasse Etioopias üldiselt on suur osa elanikust semiidi rahvad ja ka erit reas on suur osa elanikust semiidi rahvaste hulka kuuluvad ja lähedased sugulusrahvad sealt omavahel ei suuda ajaloolisi ja, ja geograafilisi vaidlus ära vaielda ja ikka aeg-ajalt toimub see vaidlus relva toel. Etioopia on selline mitte ainult viletsa loodusega piirkond, aga ka väga keerulise poliitilise olukorraga riik keeruliste naabersuhetega riik ja noh, ega viimastel aastatel ei ole seal olukord sugugi väga paremaks läinud eriti kui me arvestame seda, et viimastel aastatel Somaalias, Etioopia ühes naaberriigis on olukord läinud vägagi keeruliseks Somaalias, vormiliselt või ütleme, ametlikult on tegemist ühe riigiga, tegelikkuses võib eristada seal kahte või, või mõnes mõttes isegi kolme riiki ja veelgi enam Somaalia piirkond, kus paljudel aladel võimutsevad piraadid. Nendest Somaalia plaatidest kuuleme me ju viimasel ajal üha sagedamini. Nii et egas Etioopia ei saa väga hiilata ka oma naabritega. Võib-olla jah, lõuna pool, kus on naabriks Keenia, Keenia on võib-olla selline suhteliselt stabiilsem piirkond, aga Etioopia läänepoolseks naabriks on näiteks Sudaan, Sudaan ju ka vägagi keeruline, ma väga keeruliste sisevastuoludega riik ja nii ongi tõepoolest etioopia igas mõttes selles keerulises olukorras. Ja kui me arvestame siia juurde Etioopias, mille pindala on umbes 1,1 miljonit ruutkilomeetrit, elab umbes 80 rahvast ja rahvust. See on suurusjärk, sest et erinevad eriala teadlased päris üksmeelel ei ole, mõned räägivad natuke vähematest, ma olen natuke rohkematest rahvastest 80 rahvaga riik, vaene riik, sõdade keerises olev riik, ülimalt keeruline piirkond. Ja noh, ei ole lähiajal kuidagi näha, et et selles piirkonnas võiks stabiilsemaks minna, kui palju seal üldse rahvast elab. Etioopias elab erinevatel hinnangutel 78 kuni 82 miljonit inimest. See tähendab seda, et see rahvastiku keskmine tihedus mis on siis natuke enam kui 70 inimest ruutkilomeetril. No see ei ole väga suur. Muidugi Eestiga võrreldes on ta tõepoolest suur ju mitu korda suurem kui Eestis keskmiselt aga me ei saa hinnata seda aafrika mastaabis väga suureks tiheduseks. Ent Etioopias on küllalt palju mägiseid alasid, selliseid alasid, mis on elamiseks kõlbmatud. Ka meie tänase saate rahva Oromate asualal on väga kõrgeid mäestikualasid. Sealne kõrgem punkt on enam kui 4,3 kilomeetri kõrgusel merepinnast. Nii et need alad, mis on elamiseks kõlbmatud, on üsna ulatuslikud. Ja kui me arvestame, et Etioopia idaosas on suured ulatuslikud kõrbealad, siis on üsna selge, et üks asi on ametlik, riigi pindala, aga hoopis teine on see pindala, mis on reaalselt eluks kõlbulik. Korromodon siis Etioopia kõige suuremana. Jah, neid on umbes kolmandik Etioopia elanikest ehk siis üle 25 miljoni. Ma Koromodon siis rahvas, kes veel suhteliselt hiljuti oli, oli rohkem tuntud nimega kallad. Täna on ikkagi kasutusel termin Oromud ja see tuleneb selle rahva omakeelsest nimetusest ja elavad need Oromootsis põhiliselt Etioopia kesk- ja lõunaosas ka natuke läänepoolsetel aladel. Ja see piirkond, kus nad elavad, see On Oroomia Oromot enda keeles on see Oromi ja Oromud ei ole mitte ainult Etioopia suurim rahvas, ora mood on ka terve Aafrika mõistes väga suur rahvas ja Oromo keele rääkijate arv on terve Aafrika mõistes väga suur. See, kas Oromo keele rääkijaid vaadelda Aafrikas suuruselt teise või suuruselt neljandana, sõltub natukene sellest, kuidas erinevaid keeli hinnata. Kui araabia keelt ja suahiili keelt kumbagi vaadelda ühtse keelena, siis me saame öelda Toromo keele rääkijate arvu Aafrikas on neljandal kohal siis Araabia suahiili Hausa keele järel. Aga mõnes mõttes siiski araabia keel ei ole ühtne keel, niimoodi saame suahiili keelt päris ühtseks keeleks nimetada. Ja kui araabia keelt, kui sa hiiliga, et valede erinevate keelte, no selles mõttes, et neid keeli vaadelda erinevate keelte kogumina siis võiksime isegi öelda, et Oroma keele rääkijate hulk on Aafrikas Hausa rääkijate hulga järel lausa teisel kohal. Samas võib arvata, et enamus meie kuulajatest ei ole sellest rahvast midagi kuulnud. Oromad ei ütle neile midagi ja see eelmine nimi kallagi seostub ilmselt inimestele lillenimega, mitte aga selle rahva nimega. Samas on sellel rahval mitte ainult olnud aga ka praegu väga tuntud esindajaid. Maailmas on õige mitmeid Oromoid, kes on vägagi tuntud, kelle kohta me lihtsalt noh, tavaliselt ei mõtle või ei tea, et nad Noromud ja eeskätt on tuntud orm, rahvuse sportlased, pikamaa jooksjad, Etioopia minu jaoks ongi peamiselt ikkagi spordimaa või ütleme nii, et jooksjate maa ja kui me vaatame, et maailma suurvõistlusi olgu need olümpiamängud või maailmameistrivõistlused siis ikka ja jälle pidevalt figureerivad seal Etioopia sportlased kõrvuti Etioopia ühe naaberriigi Keenia sportlastega. Ja vägagi paljud nendest, Etioopia tuntud sportlastest on just nimelt Oromud. Siinkohal mõned näited Hailey Gibressel asjal. On küll üksnes kaks olümpiakulda, aga Ta on teinud 25 maailmarekordit, tal on 25 maailmarekordiparandust erinevatel distantsidel tegemist kindlasti ülimalt kuulsa sportlasega ja sportlasega, kes ju alles suhteliselt hiljuti võistles tema kuldmedalit on pärit aastatest 1996 ja ja 2000. Aga kui rääkida tänasest päevast ka viimastest olümpiamängudest Pekingi olümpiamängudest, siis nende olümpiamängude üheks sangariksolikene nii saab, et keele keele suguvõsa teine tuntud jooksja, samuti nimega keele on ka Oromud ja kena Elizabeth keele on võitnud kolm olümpiakulda, siis 2004. ja 2008. aastal ja lisaks on ta võitnud ka näiteks neli maailmameistrivõistluste kulda Nendest kolm siis väljas toimunud MM-idel ja üksi sise-MM-il ja kindlasti tänase päeva maailma üks kuulsamaid pikamaajooksjaid. Aga kui me vaatame ajaloos natukene tagasi, siis väga kuulus Oromu rahvusest pikamaajooksja oli Abebe Bikila, kes siis 1960. ja 1009 64. aastal võiks maratoni. Ja tegemist ei ole mitte üksnes tuntud maratonijooksja, aga see mees on väga tuntud ka selle poolest, et tegemist oli esimese Aafrika põlisrahvast esindava olümpiavõitjana enne teda Aafrika põlisrahvastest. Olümpiavõitjaid ei olnud kunagi olnud ja ka tema oli Oromo tuntud ora mood ei ole olnud mitte ainult sportlased. Tult lora, muid on ka poliitikute hulgas ja vahest kõige tuntum poliitik, kelle soontes voolab küllalt palju ka Oromaa on Haile selle asja esimene. Tema oli Etioopia keiser ametlikult aastatel 1930 kuni 1974 tegelikkuses aga juba aastast 1916 olid Etioopia sisuline valitseja vaid lühikesel perioodil. Kui Dahlia Etioopia oli ära vallutanud, siis aastatel 1936 kuni 1941 oli haljalasse ainult vormiliselt Etioopia valitseja. Just Hailasel asja esimene oli see mees, kes avas Etioopia nagu muule maailmale. Kes oli see, kes tegi piirkonnas küllalt palju uuendusi, veelgi enam haljasse lassi esimene valiti ajakirja taim poolt 1936. aastal. Aasta inimeseks. Hailasel Asie esivanemate seas ei olnudki ainult Oromod. Põhiliselt olid Oro mood, aga tema esivanemate seas oligi Ammhareid. Anchored on Etioopia suuruselt teine rahvas. Sunniidi rahvas ja Janhareid on ainult natukene vähem Etioopias kui Oromaid. Horomad ise ikkagi peavad Haile selle asja esimest Oromaks. Kuigi tuleb siinkohal rõhutada, et Hailasel asja oli mees, kes keelas Etioopias orumaa keelt kasutada. Aga noh, eks sellistes segaperekondadest pärit inimestega küllalt sageli nii on, et nad võib-olla selle oma rahvustunde nagu mõnes mõttes kaotavad ja võib-olla tunnevad ennast rohkem kosmoboliitidena ja ilmselt siis Hailasel Asjelgi. Omamoodi oli muidugi siin on võimalused, et tema peamine eesmärk oli hoida seda küllalt suur Etioopia, et ühtse tervikuna ja, ja võib olla ka see oli see põhjus, miks siis Oromute suhtes nagu väga negatiivselt käituti. Samas Anharite suhtes käitus ta väga hästi, Anharrigeel oligi põhiline keel, mida sisailase lassi valitsemisajal ikkagi Etioopias kasuta. Milline on Oramate positsioon tänasesse Etioopias? See on viimastel aastatel mõnevõrra paranenud, Ormud on pikka aega olnud Etioopias kõige enam tagakiusatud rahvas ja eeskätt on seda tagakiusamist läbi viinud siis põhjavool elavat sunniidi rahvast. Kuna ora mood on kõige suurem riigi rahvas, siis nende teiste rahvaste pahameel ikkagi just nimelt selle kõige suurema rahva vastu suunatud on. Kuigi jah, muidugi Anharid väidavad siin, et k Oromad ise on neid taga kiusanud ja noh, lood on üsna keerulised. Aga samas, nii või teisiti, Ammharid on olnud riigis nagu pidevalt paremal positsioonil. Ammari keeles on olnud võimalik koolis haridust saada väga pikka aega. Oromukeelne haridus keskvõimu tasandil lubati alles 1991. aastal. Enne seda Said Oromo lapsed Oromo keeles haridust ainult Oromaa relvastatud grupeeringute poolt kontrollitud territooriumitel, eeskätt siis aruma Vabastusarmee poolt kontrollitud territooriumitel anti Oromaa lastele teataval määral garaaži, Soromonkeelset haridust. Aga riigi keskvõim? Jah, lubas Oromongeelse alghariduse alles 1991. aastal ja ka tänasel päeval, kus algharidus on lubatud ja veelgi enam, kus Oromo regioonis, Oromo keel on ju suisa ametikeele staatuses ikkagi meie mõistes keskkooli tasemel ja ülikooli tasemel on Etioopias põhiliselt kaks keelt, inglise keel, jaanuari keel ja Oromu keelega kõrgema hariduse vallas, noh peaaegu midagi teha ei ole. Nii et ka täna on selles mõttes Haromogeel ikkagi tahaplaanile surutud. Kuigi seal ilmub ajalehti, tehakse raadio saatiki, isegi televisioonisaated on tehtud ja tehakse. Ja ja ilmub tõepoolest ka ajalehti ja mõned ajakirjad, aga samas noh, need ajalehtedega on nii, et Etioopia on selline ei demokraatlik ega diktatuurimaa, selline vahepealne maa, kus on üsna selgelt ühe partei võim, kuigi ametlikult on lubatud mitmeparteisüsteem ja ja lausa on toimunud siin viimasel ajal ju isegi mitmeparteisüsteemis valimisi. Aga tegelikult siiski kontrollib kogu riiki sisuliselt üks partei ja ka meedia on väga suuresti selle ühe partei kontrolli all, mis tähendab seda, et, et ajalehte antaksegi välja valdavalt riiklikul tasemel ja neid eraajalehti on riigis üldse vähe. Ja Oromu keeles me saame ikkagi rääkida põhiliselt ühest suurest ja, ja mõnest väiksemast ajalehest. Ja need Oromongeelset, sellised eraalgatuslikud, ajalehed, noh, neil on kogu aeg riigi keskvõimu väga karmi tagakiusamise ohvrid, sest et nad kipuvad kritiseerima riigi keskvõimu või räägime asjadest nii, nagu asjad on ja siis pannakse keegi vangi ja, ja pannakse vangileht jälle ei ilmu mingil ajal või peab ilmuma teise nime all. Jah, need aktsioonid sellise vaba meedia vastu, eeskätt Oromogeelse vaba meedia vastu. Etioopias küllaltki tõsised, kuidas hõõramad oma õiguste eest võitlevad? Seal on läbi viimaste aastakümnete olnud väga palju erinevaid organisatsioone, selliseid poolsõjaväelisi või lausa sõjaväelise organisatsioon. Aga omavaheline koostöö ei ole olnud väga hea. Ja seda mitmel põhjusel. Esimene põhjus on seotud usuga. Oromod ei ole rahvas, kelle puhul me saame rääkida, et vot rahvas on väga valdavalt ühte konkreetset usku. Umbes 45 protsenti Oromatest on islamiusulised väga valdavas enamuses sunniidid. Etioopias tervikuna on islamiusulisi ainult umbes üks kolmandik elanikkonnast, aga Oramate seas siis 45 protsenti. Umbes 40 protsenti Oromotest on õigeusklikud kristlased ehk siis Etioopia õigeuskliku kristliku kiriku liikmed ja umbes üheksa protsenti on protestandid mitmesugustest protestantlik Estvooludest. Nii et küllalt sellise keerulise usutaustaga rahvas ja juba ainuüksi sellest usust tulenevalt ei saa Oromate erinevad rahvuslikud organisatsioonid väga ühtsel määral tegutseda Islamiusuliste soovil. Eelistused on sootuks teistsugused kui kristlastele, kusjuures linnades on enamus Oromatest õigeusklikud ja islamiusulised elavad siis maapiirkondades. Aga noh, see linnade elanikkond on iseenesest Oromate asualal Oromjas üsna väike, 14 protsenti elanikkonnast elab siis linnade territooriume ja mis on võib-olla huvitav, et Etioopia oli pikka aega ikka täiesti selline maa, kus sisuliselt mingeid linnasid õieti polnudki. Ja linna elanikkond hakkas Etioopias niimoodi hoogsalt kasvama. Itaallaste okupatsiooni ajal, kui itaallased ka suhteliselt palju arendasid, Etioopias infrastruktuuri, rajasid, näiteks teid rajasid suure tammi, tegid nad seda iseenda vajadustest lähtuvalt, aga kokkuvõttes tegelikult võitis sellega kogu etioopia, selles mõttes selle infrastruktuuri rajamisega. Loomulikult ei saa öelda okupatsioon midagi positiivset oli, aga vähemasti need rajatised, mis sel ajal tehti, tulid kasuks hiljem kogu Etioopia. Ja sel ajal hakkas linna elanikkond kasvama. Praktiliselt peale itaallaste lahkumist ei ole sellist väga järsku linnaelanike kasvuperioodi olnudki kusagil seitsmekümnendatel aastatel jah, jälle mingil perioodil kasvas. Aga üldiselt ta kasvab väga aeglaselt terves Etioopias ja ka Oroomias. Aga jah, siis Oromad on erineva usutunnistusega ja mõned protsendid Oromatest on ju veel kogunisti tegelikult loodususulised. Nii et üsna keeruline rahvas. Aga see on ainult asja üks külg, miks Oromatele on suhteliselt raske omavahelist koostööd teha. Asja teine külg on see torumood ei ole siiski väga ühemõtteliselt, et ühtse joone pooldajad suhetes keskvõimuga. Kõige enam on oravate seas neid, kes ütlevad, et Oromate ala Oroomia peaks olema iseseisev riik ja täiesti eraldatud muust Etioopiast. Aga on ka neid, kes ütlevad, et Etioopia peaks olema tervik ja piirkonnal oleks vaja juurde anda lihtsalt autonoomiat, autonoomsed, õigus-, ja on veel kolmas suund, kes püüab neid erinevate rahvastevahelisi erinevusi seal täiesti ära hajutada või ära likvideerida. Kelle eesmärk on üks suur ühtne Etioopia, nii et horomate seas jah, ka see nägemus sellest, milline peaks olema aroom ja millised peaks olema Oromate rahvuslikud õigused, milline peaks olema autonoomia määr või kasvõi iseseisvus ka see ei ole ühtselt kokku lepitud. Tingituna siis nendest mitmesugustest erinevustest ongi Oromatel palju erinevaid organisatsioone. Kelledel on üsna erinevad eesmärgid, kes õnneks siiski omavahel peavad suhteliselt vähe otsest relvavõitlust, ka seda tuleb ette, aga küllalt paljud nendest organisatsioonidest on erinevatel aegadel või ka tänasel päeval pidanud teataval määral relvavõitlust Etioopia keskvõimuga. Aga noh, see, et Etioopias, kes kui sealsete rahvastega relvavõitlus peab, see on, võiks öelda täiesti tavaline, seal väga pikka aega juba olnud. Ja noh, kui rääkida viimastest aastatest, siis 2007. aastal näiteks somaallastel asustatud aladel Etioopia keskvõimu alustas jälle sellist ulatusliku relvakampaaniat mis ei ole ka tänaseks päevaks ära lõppenud. Et Oromate asualal võib-olla selline otsene relvakonflikt riigi keskvõimu ja Oromate erinevate gruppide vahel on suhteliselt tagasihoidlik eriti võrrelda Etioopia mitmeid muid piirkond, aga samas sellised paramilitaarseid jõugud, Oromate asualal tegutsevad pidevalt ja horomad ise ütlevad, et et need paramiitaarsed jõugud tegutsevad riigi keskvõimu teadmisel. Et need on siis valdavalt Anharitest koosnevad jõugud rahvusvaheliste organisatsioonide poolt, nende paramilitaarsete jõukude ja riigi keskvõimu otsest seost ei ole nagu suudetud tõestada. Kaudsed seosed on kindlasti olemas ja, ja samas inimõigusorganisatsioonid räägivad ka sellest, et Etioopia keskvõim aeg-ajalt mõnedes siis Oroomia piirkondades viib läbi väga selliseid jõulisi politseioperatsioone Oromate rahvuslikud liidrid, kes valjemalt sõna võtavad ja kelle sõnavõtud võib-olla sellised karmimad on. Et nendega õiendatakse üsna jõuliselt Etioopia keskvõimu poolt arveid. Aga mis võib-olla selle asja juures on eriti huvitav. Etioopia keskvõim baseerub ju Etioopia pealinnas Addis Abebas. Aga siis saab, Eeva on tegelikult linn, mis asub Oromate alal, kuigi ta on eraldi sellise provintsi staatusega pisikene provints. Aga see Addis Abeba on ümbritsetud Oromaa tasu alast jaga. Addis Abebas elab väga palju just nimelt Doramaid. Niiet Etioopia keskvinges traditsiooniliselt on ikkagi olnud just nimelt Ammharite ja teiste semiidi rahvaste esindajatest koosnev Se paikneb tegelikult horomate alal ja juhatab neid Oromate vastaseid operatsioone okkamate ala keskelt. Sadist saab, Eva on kõikidest ilmakaartest ümbritsetud just nimelt Toromate alaga. Millega vanemad tegelevad väga valdavalt ikkagi tegeletakse põllumajandusega. Me teame, et Etioopia on suhteliselt tuntud kohvimaa ja ligikaudu pool kohvitoodangust tuleb just nimelt Koromate asualal droomiast väga olulisel kohal tegevusalade seas on ka veise- ja lambakasvatus ja siingi on numbri üsna kõnekad. Oroomias on üle 40 protsendi etioopia veistest ja peaaegu 40 protsenti Etioopia lammastest. Oroomias on ka üle 30 protsendi etioopia kaamelitest üle kolmandiku Etioopia kodulindudest. Põllumajanduslik pool on seal täiesti olemas. Ent nagu ma juba saate algupoolel ütlesin, majapidamiste kasutada olev maa on väga väike ja vähemalt Etioopias kehtivatest seadustest on lugu veel selline. Et seda maad need talupojad tegelikult ei oma. Et neil on õigus seda riigi käest ainult rentida. Kas tööpuudus on suur, et joobes tervikuna ja roomes ka huvitaval kombel tööpuudus väga suur ei ole? Noh, see on umbes 15 protsenti töövõimelisest elanikkonnast ja see tähendabki seda, et igaüks tegeleb iseendale nii-öelda hinge sees hoidmisega kasvatab midagi iseenda jaoks või tal on mõni kariloom iseenda jaoks. Ja Etioopia probleem on siin see, et, et mitte ainult et maatükk ei ole väike, aga neil ei kipu olema sihitis Oromatel samamoodi nad väga sageli elavad oma koduloomadega ühes ja samas hoones hurtsikus hurtsikus jah, kus on koduloomad ja inimesed läbisegi. Aga küllalt paljud vaesemad inimesed elavad täiesti lageda taeva all, küllap on siis soe, selle soojusega on nii ja naa. Etioopias tervikuna tõepoolest madalamatel aladel on temperatuurid 25 ja 45 kraadi vahel üldiselt nii et on tõesti väga soe. Aga nagu ma ütlesin, Etioopias on kõrgmäestik alast ja nendel kõrgmäestikualadel on ikkagi temperatuurid nulli lähedal, aga üldiselt mäestikualadel, isegi soojadel aastaaegadel ikkagi 10 15 kraadi, see on selline tavaline soojemaks ei kipu minema ja vot sellistel aladel nüüd hurtsikus või, või üldse ilma hoonete elamine, ega see mõistagi lihtne ei ole. Etioopia pealinnas. Addis Abeba näeb siiski linna moodi välja. Pealinna lihtsalt teema on nüüd selles mõttes vägagi teistsugune piirkond, et ta on ikkagi vägagi jõukam kui muu osa Etioopiast, siin on jälle ilmselt natukene tegemist, kas sellise vasakpoolse diktatuuriaegse pärandiga? Teame ju igal pool Nõukogude sõbralikes riikides oli selline komme, et koondada nagu kogu elu pealinna muud alad olid vähetähtsad ja Etioopias toimus samamoodi ja Addis Abebas, kuigi ka seal väga suur osa elanikkonnast elab vursikutes. Siiski võrreldes Etioopia teiste linnadega on see ikkagi mingis mõttes isegi väljanägemiselt, et linna moodi. Aga jah, ka nii saab, ema on suhteliselt kõrgel ja ja noh, ega need temperatuurid seal seetõttu ka väga kõrged ei ole. Mis on huvitav, et kuigi Oromate ala nüüd on väga valdavalt selline põllumajanduslik piirkond siiski peaaegu veerand Oromatest ei ole tegevad põllumajandusvaldkonnas on ka seal jah, mitmesuguseid vähem tähtsaid valdkondi, millega tegeletakse, Etioopias tervikuna on viimastel aastatel leitud vägagi mitmesuguseid maavarasid, aga seni nende maavarade leiukohad väga suured ei ole olnud ja ja nii ongi siis, et tänaselgi päeval Etioopias ei, tervikuna ega ka roomes mitte. Maavarade kaevandamine väga oluline siiski ei ole. Kui nüüd rääkida numbritest etioopia ja Oromaa majanduse kohta, siis Etioopiast tervikuna sisemajanduse koguprodukt ühe elaniku kohta on umbes 250 USA dollarit, see on siis enam kui 60 korda vähem kui Eestis. Aga kui me nüüd võrdleme ostu variteete, siis ostupariteedi alusel on see Etioopias umbes 800 USA dollarit ja noh, see on nüüd enam kui 25 korda väiksem kui Eestis ostupariteedi alusel. Ja kui nüüd muu maailmaga võrrelda, siis Etioopia sisemajanduse koguprodukt ostupariteedi alusel on täna võrreldav Afganistaniga. Ma arvan, et me kõik kujutame ette afganistani alane, kus ei toimu sisuliselt mitte midagi majanduslikus mõttes. Mitt. Etioopia tervikuna on samasugusel tasemel, noh Afganistan on veel madalamal tasemel, aga üldiselt jah, on need siis üsna võrreldavad. Pole siis ime, et see piirkond on nii vaene, et seal sisuliselt puudub igasugune arstiabi, näiteks Etioopia kohta tervikuna öeldakse, et seal on umbes kaks arsti 100000 elaniku kohta täiesti uskumatu jah, täiesti mõtlemapanevad numbrid ja on siis veel organisatsioone, kes väidavad, et seegi number on liialdatud, räägitakse isegi ühest arstist iga 1000 elaniku kohta. Kõik see vaesus ja arstiabi puudumine tähendab ka seda, et umbes 10 protsenti sündinutest sureb varajases imikueas, see on ikkagi väga kõrge näitaja, noh, sündivus on Etioopias tervikuna ega Oromatel väga kõrge. Aga ka suremus on küllalt kõrge. Oromate seas ju keskmine eluiga on ju 49 aastat. Aga mis seal imestada, kui jah, igasugune arstiabi sisuliselt puudub, aga vaatamata nendele ülimalt negatiivsetele tingimustele loomulik iive elanikkonna loomulik juurdekasv on siiski Oromate seas metsikult kõrgsee on viimastel aastatel olnud umbes 2,3 protsenti aastas. See on tohutu kõrvuti siis selle suure vaesuse ja, ja igas mõttes madala elustandardiga. On veel oluline seegi, et seal on väga suur kirjaoskamatus. Tänasel päeval umbes 15 protsenti üle 15 aastastest Oromatest on kirjaoskamatud. Anharite seas on see näitaja parem numbrid ja kirjaoskamatus natuke väiksem. Aga odavamate seas jah, umbes 57 protsenti üle 15 aastastest on kirjaoskamatud kool ei ole? Jah, just nimelt kool ei ole riik, ei takista Oromate haridust, aga selle metsiku vaesuse kõrval lihtsalt ei ole võimalik mitte ainult koole luua, aga ei ole võimalik ka neid õpetajaid hankida. Rahva haridustase on nii madal, et neid õpetajaid on, on väga, väga vähe. Ja muidugi öeldakse ka seda, et noh, et et see kirjaoskamatus nüüd eriti kõrge on islamiusuliste arvamate seas. Et väga selgelt on koolis lihtsam edasi jõuda kristlikel ja eeskätt siis Etioopia õigeusklikel Oro maadel. Ja, ja kui vaadata, ütleme neid Oromaid, kes jõuavad siis välja meie mõistes keskkooli tasemele või lausa kõrgkooli tasemele, need on väga valdavas enamuses õigeusklikud. Aga islamiusulistel jah, on, see on seal veel palju-palju raskem. Ühest küljest ka sellest, et siis ma usun, et nad elavad valdavalt maapiirkondades ja just nimelt kõige vaesemates maapiirkondades, kus tõepoolest noh, tsivilisatsiooni kuivõrd nagu ei olegi kuidas Oramate välja näevad, kas nad on väga tumeda nahavärviga kormoran üsna tõmmurahvas. Et kui see myy rahvat kaanharid ei ole väga selline kõmurahvas, no kui me mõtleme näiteks ka araablaste juutide peale nad ei ole ju tegelikult mitte väga tõmmud, aga Oromaal on selline üsna tõmmu rahvas nagu kõikus siidirahvad, sest Oromodonjunkushigi rahvas Korovokeelgi kuulub kušiidi keelerühma, täpsemalt siis afro-aasia keelte kušiidi keelerühma Ida harusse ja Oromo lähedastest sugulusrahvastest. Vahest kõige tuntum on samalast somaali keel on Oromo keelele suhteliselt lähedane keel ja ja somaalased ka on ikkagi küllalt selline tõmmurahvas, jah, Aafrikas on veel tõmmumaid, rahvaid, aga ka Oromad siiski suhteliselt mu rahvas Etioopiast siis kõrvuti Oromudega elab ka mitmeid teisi Oromate sugulasrahvaid, mitmeid teisi kušigi rahvaid. Aga elab siis jah, Etioopias ka rahvaid, kes räägivad semiidi keeli, elab rahvaid, kes räägivad Niiluse Sahara keelte hulka kuuluvaid keeli ja rahvaid, kes räägivad omamoodi keeli, nii et et joobes ei ole siis mitte üksnes rahvaste ja keelte paljusus. Kõik, ka selles mõttes on see paljusus suur, et ka vägagi erinevaid rahvad elab seal palju koos, et et ei ole nii, et noh, et enamus riigist on, on kõik suulased vaid küllalt erinevatesse keeleharudesse kuuluvaid keeli. Etioopias räägitakse, milline on olnud arvamate ajalukku, ega siin midagi väga sellist suurt ja uhket ei ole. Võib-olla kõige uhkem asjaolu on see, Cuschinovi rahvad on kirde ja Ida-Aafrikas elanud aastatuhandeid. Oromote esivanemad on Oromu praeguse asuala suhteliselt lähedal elanud mitu 1000 aastat. Nii et see on võib-olla see selline kõige uhkem fakte Oromate ajaloost üldse. Aga kogu see muu ajalugu on siiski olnud selline suhteliselt tagasihoidlik, valdavalt on kogu aeg oldud kas kellegi all sõltuvuses või on siis Haromote piirkonnas olnud palju nii-öelda väikesi moodustisi, mida riikideks on, võib olla üsna raske nimetada. Et joobes tervikuna muidugi on ajalugu kohati üsna uhke. Võib olla seegi fakt, et Etioopia neljandal Islandil sai Armeenia järel maailma teiseks kristlikuks riigiks. Samas Oromod ikkagi valdavalt muutusid kristlasteks alles 18. 19. sajandil. Nii et tunduvalt hiljem Oromate ajaloost on oluline 16. andmeil Oromootsis erinevate sõdade tulemusena liikusid oma praegusele asualale, aga nagu ma ütlesin juba enne, ega nad ka varem väga kaugele ei elanud, aga aga kas siis praegusele asualale jõudsid nad põhiliselt 16. sajandil. Nüüd seitsmeteistkümnendal sajandil algas Oromote ja põhjapoolsete naabrid Tam harite teatav segunemine ja noh, võiks isegi öelda, et ka teatav koostöö ja ka täna Oromote Jaanharite sellistel piirialadel on küllalt palju segaabielusid ja küllalt palju sellist rahvast mille kohta on nagu väga raske öelda, et kas ta on rohkem Oromo või on ta rohkem Anhar. Etioopias on see paika pandud vanemate järgi, et emast ja isast põlvnemist arvestatakse erinevalt. Aga sisulises mõttes jah, seda Oromote jam harite segunemist on teatud Etioopia piirkondades laialdaselt ja see on toimunud juba seitsmeteistkümnendast sajandist alates. Nüüd, 18. 19. sajandil olid Oromote piirkonnas mitmed sellised väikesed iseseisvad riigikesed ja nad olid etioopia ala mõistes küllalt sellised tugevad riigikesed. Aga jah, see periood väga pikaks jäänud, kui nad need moodsa iseseisvunud olid. Ja ega need Oromod selle iseseisvusega midagi väga suurt ära ei teinud, ka 1855. aastal Etioopia ühendati ja sellest ajast alates siis Oromatel mingisugust iseseisvust enam olnud ei ole. Etioopia kui tervikajaloost on väga huvitav fakt, 1896. aastal Mil Etioopia lõi lahingus Itaaliat, Itaalia, kes küllalt ülbelt arvas, et ta võib seal piirkonnas teha, mida ise tahab, sai siis 1296. aastal etioopia käest lüüa ja, ja see, see lüüasaamine Itaaliale häbistav 20. sajandil siis oluline. 1916. aastal koondus etioopia võim Hailey selle asja esimese kätte ametlikult säile küll troonile alles 30. aastal ja see oli siis mees, nagu ma saate algul ütlesin, kes muutis Etioopia muule maailmale tunduvalt avatumaks. 1009 35. aasta oktoobris alustas Itaalia Etioopia ründamist ja 36.-st kuni 41. aastani oli Etioopia okupeeritud Itaalia poolt. See okupatsioon lõppes Etioopia enda võitlejate ja Suurbritannia siis sõjalise tegevuse tulemusena ja aasta peale Itaalia okupatsiooni lõppu keelustati Etioopias ametlikult orjapidamine. 74. aastal kukutati sisse kuulus Etioopia keiser Hayley selle asja esimene ja võimule tuli siis vasakpoolne äärmuslane mängistu Haile Maria see Nõukogude Liidu sõber ja selle diktaator reaalmuutusse niigi selline küllalt range poliitikaga etioopia veel rangemaks ja vastuolud seal riigi sees teravnesid tohutult ja võiks öelda ka, nii, et etioopia, sellised kõige raskemad ajad viimase 100 aasta jooksul ongi suuresti just pärit selle diktaator mängistu ajast. Ka need kõige suuremad näljahädad jäid just nimelt sinna, mingi istu diktatuuriaega. 1991. aastal mängistu kukutati, mängistu ise põgenes siin vahvesse ja 2008. aasta suvel veel päris kindlasti mängistusin vahves rahulikult edasi elas, kuigi 2006. aastal mõisteti mäng istu tagaselja süüdi genotsiidis aga siin vahe ei ole siis Etioopia nõudmistele järele andnud ja ei ole mängistut välja andnud. Ja mõningatel andmetel elab mängistusin vahves üsna luksuslikult. 1993. aastal iseseisvus ametlikult siis Eritrea siis ala, mis on põhja pool, praegust Etioopia, et mis aga mitme aastakümne jooksul oli siis Etioopia osa de facto tegelikult iseseisvust, see piirkond juba 1900 91 ja enne seda iseseisvumist sele piirkonna rahvad väga pikalt võitlesid Etioopia keskvõimuga oma iseolemise eest. Alles 1995. aastal võime me rääkida esimestest vabadest demokraatlikest valimistest Etioopias ja ka nende valimiste kohta. Läänevaatlejatel oli tohutu palju kriitikat ikkagi väga selgelt nendel valimistel eelistati võimul olevat teid aga jah, vähemasti sisu näiliselt demokraatlikud valimised esimest korda Etioopia ajaloos siis 1995. aastal, viimastel aastatel, ega selles Etioopia või või Oromate ajaloos midagi väga eriliste olnud ei ole. Võib-olla see, et 2007. aastal jälle hoogustusid siis Koromate aladel paramilitaarsete jõukude tegutsemisel ja järjest enam on siis ka Oromoid nendes rünnakutes surma saanud. Suuremates rünnakutes on juhtunud koguni nii. Ta on tapetud terve küla ja ja, ja isegi kõige suuremad numbrid siin Saktsioonides ületavad nelja Sagant inimest, ehk siis isegi jah, on olnud nii tõsiseid aktsioone, kus korraga on tapetud üle 400 Oromo aga Etioopia keskvõim midagi sisulist selliste täiesti ebanormaalsete rünnakute peatamiseks või vältimiseks ikkagi ette võtnud ei ole. Nii et kui Oromad ise ei suuda oma alasid kaitsta, siis, siis on nad selliste rünnakute vastu kaitsetud. Ja asjaolu, et Tora mood on sunnitud ennast selliste paramilitaarsete jõukude vastu kaitsma on mõistagi heaks ettekäändeks kõikvõimalike Oroma sellistele relvastatud grupeeringutele. Kes ütlevad, et noh, me peamegi relvade alla kogunema, sest see on ainus võimalus ennast kaitsta, ainus võimalus ellu jääda, milliseks võib kujuneda Oramate tulevik? Kui vaadata Oromote tulevikku, siis mulle tundub, et mõnes mõttes on oravatel sellised positiivsed võimalused tulevikus olemas. Ja esimene põhjus, miks ma nii arvan, on see Toromate asuala on suhteliselt kompaktne. Oromod moodustavad selle ruumi elanikkonnast üle 85 protsendi ja nende osatähtsus seal pigem kasvab kui kahaneb. Nii et selles mõttes Oromatel võiks nagu tulevikus minna tänasest päevast paremini. Kas nüüd Oromod kunagi iseseisvad? Selle kohta on väga raske öelda küll, aga arvan ma, Doro mood saavad päris kindlasti tulevikus juurde õigusi. Toromote regioon saab juurde autonoomiat. Etioopia tervikuna on viimastel aastatel natukene selles suunas liikunud ja isegi Etioopia administratiivne jaotus sky ju täna üsnagi hästi järgib suuremate rahvaste asualasid need üheksa rahvusliku regiooni, mis Etioopias on, lisaks on siis kaks linnaregiooni, aga need üheksa rahvusliku regiooni, mis Etioopias olemas on, küllaltki hästi paiknevad just nimelt nendesamade rahvaste aladel, mille nimetus Genel olemas on. Ja arvestades jah, võib-olla seda etioopia teatavat suundumust demokraatia poole viimastel aastatel. Ma tahaks loota küll, et oru maantee tulevik on helgem kui täna. Ja selle alustuseks jah, peaks olema autonoomsete õiguste juurde saamine. Aga mine tea, ma ei välistada isegi seda. Tormutel võib kunagi tulevikus olla oma. Kuulsite järjekordset saadet sarjast riigita rahvas. Seekord oli juttu Etioopias elavatest oravatest. Stuudios olid Andrus Mölder ja Marje Lenk.